Saab 9-5 kylningsfråga

klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

Hej har en liten undran-..

när jag kör emd mig saab 9-5 -99 modell. så tar de lång tid för tempmätaren att gå upp till rätt nivå. för de räcker med ca kanske  5 min körning så e ju tmpmätaren långt uppe, men i min så tar det lång tid, kan köra ca 1 mil så har tempmätaren ej gått upp helt som den ska, har kanske en 5-8mm kvar att gå upp för att ligga rätt.

men kör jag en runda i stan så går mätaren upp på rätt nivå..

vad e felet?

termostaten och tempgivarfen är nyligen bytade ( ca 1-2 månader sedan)

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
amoreex
16 december 2012 · 2 712 Inlägg

Jo jag undrar med detta!

Min är samma sak.. kör jag till bussen nån gång som är 8 km.. och även om jag trycker på gasen och de är flera start och stopp så går den inte upp helt i temperatur :s

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
ragga_runt
16 december 2012 · 10 Inlägg

Kallt klimat ute tongue

Chevrolet Impala "BAD ASS" (1965)
BMW E30 (1984)
amoreex
16 december 2012 · 2 712 Inlägg

Jo det tänkte jag med.. men vår V70 blir varm på ca 4-5 km sen är den uppe i lagom temp ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
ragga_runt
16 december 2012 · 10 Inlägg

ja vad kan jag säga.... VOLVO ÄGER!!!!

Chevrolet Impala "BAD ASS" (1965)
BMW E30 (1984)
Aero T16
16 december 2012 · 1 327 Inlägg

Tar längre vid kallt väder att få upp motortempen, men det kan ju även vara fel på den nya termostaten.

Blir det samma sak om du har motorvärmaren ikopplad innan du åker?

klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

dem andra saabarna där hemma går upp snabbt i temp!

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

Aero T16 skrev:
Tar längre vid kallt väder att få upp motortempen, men det kan ju även vara fel på den nya termostaten.

Blir det samma sak om du har motorvärmaren ikopplad innan du åker?

har ingen motorvärmare?

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Pim_Pim
16 december 2012 ·

Inte så att Saab sjukan från 9000 har följt me ?
Vet att mätaren i min gamla 9000 aldrig la sig på mitten utan låg lite försiktigt under, och det var/är tydligen vanligt.

klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Inte så att Saab sjukan från 9000 har följt me ?
Vet att mätaren i min gamla 9000 aldrig la sig på mitten utan låg lite försiktigt under, och det var/är tydligen vanligt.

nej den gick sanbbt upp i temp innan, men så gick termostaten isönder så bytade jag den och tempgivaren samtidigt

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Funkiee Saab älskare!
16 december 2012 · 4 597 Inlägg

det är skillnad på termostat och termostat, sen kan du kanske missat gummi packningen, så det läcker osv, menkomens termostater är riktigt piss!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
LinusMedKepzen
16 december 2012 · 28 Inlägg

Denna tråden blir intressant att följa då min saab 9-5 gör samma sak, termostaten är bytt av förra ägaren för ca ett år sedan.

klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

Funkiee skrev:
det är skillnad på termostat och termostat, sen kan du kanske missat gummi packningen, så det läcker osv, menkomens termostater är riktigt piss!

packningaen sitter där jo..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

klawd22 skrev:

Funkiee skrev:
det är skillnad på termostat och termostat, sen kan du kanske missat gummi packningen, så det läcker osv, menkomens termostater är riktigt piss!

packningaen sitter där jo..

vrf är mekonomens termostater skräp?

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Funkiee Saab älskare!
16 december 2012 · 4 597 Inlägg

Det är ofta fel på dom, håller ingen bra kvalité helt enkelt, testade 2 från dom, en från biltema, sen köpte jag orginal från speedparts, då funkade tempen som den skulle...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

Funkiee skrev:
Det är ofta fel på dom, håller ingen bra kvalité helt enkelt, testade 2 från dom, en från biltema, sen köpte jag orginal från speedparts, då funkade tempen som den skulle...

okej, får väll kanske köpa en från saab original eller speedparts, men e fan trött på att byta den juu

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
amoreex
16 december 2012 · 2 712 Inlägg

Men jag har bara en liten fråga... eftersom min när de va 10-15 + ute blev rätt "snabbt" varm.. men nu när det är kallt ute tar de lite längre tid...

Kan de med termostaten även ha att göra med att min värme inne i bilen gör mig galen ?

Blir jätte varmt så den värmer upp riktigt.. sköönt!
sen börja den kyla lite ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
alex_side Neerd
16 december 2012 · 1 596 Inlägg

jag bytte termostat o det funkar fint! hade samma problem! DOCK HÖLL JAG PÅ ATT MISSA DET LILLA LUFTHÅLET SOM MÅSTE VARA UPPÅT!

efter bytet gick den snabbt upp i temp:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
klawd22 Bilälskare
16 december 2012 · 283 Inlägg

alex_side skrev:
jag bytte termostat o det funkar fint! hade samma problem! DOCK HÖLL JAG PÅ ATT MISSA DET LILLA LUFTHÅLET SOM MÅSTE VARA UPPÅT!

efter bytet gick den snabbt upp i temp:)

vilket lufthål??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
alex_side Neerd
16 december 2012 · 1 596 Inlägg

klawd22 skrev:

alex_side skrev:
jag bytte termostat o det funkar fint! hade samma problem! DOCK HÖLL JAG PÅ ATT MISSA DET LILLA LUFTHÅLET SOM MÅSTE VARA UPPÅT!

efter bytet gick den snabbt upp i temp:)

vilket lufthål??

sitter ett liiitet "lufthål" på termostaten:) som ska vara vänt uppåt

Senast redigerat av alex_side (16 december 2012)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang