17 december 2012
Trådstartare
Mitt projekt är redan igång, men jag är osäker på vilket forum som är bäst att driva tråd i, så jag testar även här.
Bilen är en Porsche 944 Turbo (951), som jag köpte av Sandén. Maskinellt verkar allt vara i sin ordning, men plåten har angripits på flera ställen av aggressiv rost.
Planerna är givetvis att rostlaga, och lackera bilen, samt att montera en Volvo T5-motor.
I nuläget har all fokus varit på att laga rost, och jag har tagit hjälp av en mycket duktig kille som heter Jonas Pramler.
Under hösten 2012 har jag samlat och renoverat delar att montera på bygget när det väl skall ut och åkas. Hittils har jag hunnit handla följande:
Bromsar:
Porsche - GT3-ok fram med tillhörande skivor.
Porsche - 951-ok bak, med 968 M030-skivor.
Chassi:
Sellholm - coilovers, med Bilsteindämpare, och H&R-fjädrar.
Sandén - fjädertorns-stag
Porsche - 968 M030 - krängningshämmare fram och bak.
Specialsvarv.se - bussningar i Delrin samt Aluminium
Däck/Fälgar
Porsche - 996 Turbo 18" - 8/11"
Pirelli P Zero
Planer:
Förhoppningsvis har jag köpt en uppsättning Cromodora 18"
Exteriör:
Plastis - Porsche Cup-vinge.
Plastis - frontparti i plast med infällda lampor.
Plastis - Porsche Gemballa-läpp under Turbofronten
Porsche - 253 Birch green - Originalfärg från 911 1975
Interiör:
Original mattor samt instrumentpanel
Skalstolar (ej inköpta ännu)
Finess - Bur (ej inköpt ännu)
D2 - Hydraulisk handbroms.
Drivlina:
Porsche 951 - Original Turbo-motor
Porsche 220 - Original Lamelldiff
Planer:
Volvo T5-motor med ca 400hkr, monterad med 960-automat-kåpa
Custom - insug från 960, samt egenbyggt plenum.
Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.