Vintern 2012-2013, stor service av motor1.1 . Byta av diverse slitna delar och stor uppfräschning. Mycket bilder! Motor 1.1 är rasad. Och motor 2.0 är inköpt. Det är en helsmidd botten med andra toppar och mycket lullull. Följ och kommentera gärna!
Tänkte på det när jag såg sista bilden.. Ska du köra med aux pumpen under insuget eller ska du byta plats. Eller helt enkelt plocka bort den?
Jag tänker plocka bort den. Är så trött på den läckande skiten. Har bytt den 2 ggr på den gamla motorn. Börjar läcka så fort det blir lite tryck i systemet. Det blir att sätta ersättningsslang där ist.
Har tillbringat helgen med att slipat in dom nya avgasventilerna. Lördag kväll och söndag morgon. Sen var jag klar med dom 12. Nya ventiltätningar Nya supertech ventiler
Helvete_racing skrev: Har tillbringat helgen med att slipat in dom nya avgasventilerna. Lördag kväll och söndag morgon. Sen var jag klar med dom 12. Nya ventiltätningar Nya supertech ventiler
Lägger en liten update. Det finns nu nya bilder på bilen. Den funkar fint efter motorbytet. Den nya motorn har snart gått 1000 mil. Och allt har funkat klockrent sen första starten. Bra jobbat med andra ord! In och kolla nya bilder.
Någon som ska till MoM i morgon 7juni? Kom fram o hälsa isf:)
Har kört många mil med den nya motorn. Allt har funkat rätt så bra i somras. Hade lite strul med spridarna som koksade igen sig pga E85. Så fick tvätta dom 2 ggr. Körde strippkörning i slutet på sommaren och då förstörde jag lådan. Rasade den inte men något hände mellan 1-2. Synkringen måste pajjat eller något liknande. Går väldigt trögt att växla mellan dom växlarna. Men med tanke på vad bilen stått ut med de senaste åren så var det väntat. Hur som helst så parkarade jag bilen i garaget och ställde av den efter raset och började leta efter ny låda. Hittade en 01E i sthlm som jag köpte. Dock utan oljekylning men det funkar ändå. Breda 1:an iaf. Sen beställde jag även hem ny koppling, då den gamla inte höll måttet längre. Blev en steg 5 SPEC koppling. Nytt växellänkade från JHM. Byter ut alla ledade bussningar till unibals och shortshift på det. Så det borde gå att få bättre tid på strippen. Hoppas på en 11sec tid till nästa år. Blir även en helt ny programvara i vår också.
Har idag plockat ner motor med framvagnen och plockat loss lådan. Ska byta ut godset på svänghjulet sen är det bara att sätta ihop allt igen. Men jag har ingen brådska så jag tar det lite piano. Ska iaf försöka bli klar med svänghjulet i helgen. Ska bara ta reda på lite vridmoment på de nya bultarna.
Har kört några km med bilen efter allt och det mesta verkar lira bra. Så nice med nya växellänkaget, värt varenda krona redan. Ska blir riktigt trevligt o börja köra med bilen i vår. Måste bara lära mig lägena ordentligt innan man kan börja lägga lite kraft på växlingarna. Men det får ta sin tid. Väntar på en ny ventilkåpspackning som kommer nästa vecka. Sen blir det nog att bilen får stå fram till i slutet på mars eller i början på april. Eller så snart det är sommarväglag.