2057
Sök

Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera... Visa mer

259 110 Visningar
Uppdaterades senast 9 januari
773 Inlägg
1 april 2013
Äckligt AVIS!!!!! Du får iaf min röst om att äga Sverigens finaste resturrerade Saab 9000:D

1 958 Inlägg
1 april 2013
Ja jag har inget mer att tillägga än att fyfan va bra du har blivit med färgsprutan!

Humm om man skulle gå in på www.bilfärg.se och beställa lite färg.. Och sen åka och köpa en vattenavskilljare till kompressorn..

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

199 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
MarcusHoglund skrev:
det var riktigt bra med lacken smile

silversnurran skrev:
Äckligt AVIS!!!!! Du får iaf min röst om att äga Sverigens finaste resturrerade Saab 9000:D

Mr_Lööf skrev:
Ja jag har inget mer att tillägga än att fyfan va bra du har blivit med färgsprutan!

Humm om man skulle gå in på www.bilfärg.se och beställa lite färg.. Och sen åka och köpa en vattenavskilljare till kompressorn..

Tack! Men nu ska vi inte överdriva smile Som sagt så ser det lite bättre ut på bilderna än i verkligheten. Tror inte man kommer tänka allt för mycket på det, men det är inte samma finish som på proffslack. Vi får se hur det blir i dagsljus då man slipat o polerat.

/David

Körglad
68 Inlägg
2 april 2013
Ser riktigt bra ut! e nog allt lite avis på glansen smile

158 Inlägg
4 april 2013
Du kommer ju ha lackat hela bilen snart wink ser bra ut smile

199 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
Audi_S1Quattro skrev:

Jo, jag har gjort den reflektionen jag med. Skulle ju bara fixa lite "smågrejer" roll
Hoppas det ser hyfsat ut när allt kommer ihop.

Egentligen så skulle huven och taket också behöva ny lack... Kanske bilen blir förtjänt av en hellack någon gång i framtiden?

/David
Senast redigerat av David_Str (4 april 2013)

158 Inlägg
4 april 2013
David_Str skrev:
Audi_S1Quattro skrev:

Jo, jag har gjort den reflektionen jag med. Skulle ju bara fixa lite "smågrejer" roll

Egentligen så skulle huven och taket också behöva ny lack... Kanske bilen blir förtjänt av en hellack någon gång i framtiden?

/David

tycker absolut att du ska lacka hela bilen det är den värd, särskillt när du  gör allt annat så noga:)

199 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
Audi_S1Quattro skrev:
David_Str skrev:
Audi_S1Quattro skrev:

/David

tycker absolut att du ska lacka hela bilen det är den värd, särskillt när du  gör allt annat så noga:)

Vi får se, blir inte i närmsta framtiden. Kostar ju en REJÄL slant som inte finns i min budget för tillfället...
Detta får duga tills vidare, tror det blir rätt bra ändå och det viktigaste är att den inte rostar mer.

158 Inlägg
5 april 2013
David_Str skrev:
Audi_S1Quattro skrev:
David_Str skrev:

/David

Vi får se, blir inte i närmsta framtiden. Kostar ju en REJÄL slant som inte finns i min budget för tillfället...
Detta får duga tills vidare, tror det blir rätt bra ändå och det viktigaste är att den inte rostar mer.

jo det gör ju det tyvärr. trodde du skulle göra det själv nämligen wink tror det blir väldigt bra faktiskt smile

199 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Hej!

Har inte hänt så mycket senaste veckorna, har varit lite sjuk och så har jag skaffat mig en liten båt som behöver lite omvårdnad innan den ska i plurret. Mer jobb alltså smile

Men lite har jag gjort. Vänster framskärm har jag gjort klart, blev OK men någon liten rinning som jag får slipa ner sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-08eaa4b707ae55cc77b9e9a8971ed97a.jpg

Har även målat insidan på den blåa rostfria dörren, så det är utsidan kvar på den, har tyvärr ingen bild.  Så jag har rivit bort maskeringen, och börjat sätta ihop lite saker, här har jag monterat den ”nya” reflexpanelen, behöver nog ett nytt Saab-märke

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-87f54799f3465f2bacbb7900c0ff197a.jpg

Nästa steg är att hålrumsbehandla bakskärmarna/trösklarna och montera tillbaka inredningen. Så fortfarande är planen att få ut bilen till sommaren.

Fråga/kommentera gärna! Fortsättning följer smile 

/David

158 Inlägg
17 april 2013
trevligt att det börjar bli lite tillbaka montering smile dom reflexpanelerna är väl inte helt lätta att få tag på hela va? vet att när vi skulle ha tag på en till morsans gamla bil hitta vi ingen iaf.

274 Inlägg
17 april 2013
Du har ju snart lackerat hela bilen haha, men iaf snyggt jobbat. smile

I'm with you till the end of the line

199 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Marcus017 skrev:

"Skulle bara fixa lite"

Audi_S1Quattro skrev:
trevligt att det börjar bli lite tillbaka montering smile dom reflexpanelerna är väl inte helt lätta att få tag på hela va? vet att när vi skulle ha tag på en till morsans gamla bil hitta vi ingen iaf.

Vet inte, men har hört att det inte är så lätt. Fick denna av en polare. Denna har lite småsprickor men de syns inte så mycket. Glömde skriva det men jag förbättrade panelen med lite ny röd toningsfärg+klarlack och nu syns inte sprickorna alls nästan.
Senast redigerat av David_Str (17 april 2013)

274 Inlägg
18 april 2013
David_Str skrev:
Marcus017 skrev:

"Skulle bara fixa lite"

Ja de bruka låta så hehe smile

Audi_S1Quattro skrev:

Vet inte, men har hört att det inte är så lätt. Fick denna av en polare. Denna har lite småsprickor men de syns inte så mycket. Glömde skriva det men jag förbättrade panelen med lite ny röd toningsfärg+klarlack och nu syns inte sprickorna alls nästan.

Ja de bruka låta så hehe smile

I'm with you till the end of the line

256 Inlägg
11 maj 2013
Riktigt kul när folk seriösrenoverar smile
Snyggt jobbat

199 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
turboblondie skrev:
Riktigt kul när folk seriösrenoverar smile
Snyggt jobbat

Tackar!  Står lite stilla med jobbet just nu, men det kommer mer så småningom.  Råkade köpa en gammal båt i behov av kärlek,  både båt och motor av årmodell 78 så nu har man fått lära sig mecka annat. Jag verkar ha en mysko förkärlek för gamla halvruttna prylar...roll

256 Inlägg
11 maj 2013
Då har vi drabbats av samma syndrom wink

199 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Hej!

Blev lite gjort med bilen i helgen. Saknades en spak till elmanövreringen till stolen. Hade hittat en reservdel på en skrot så jag fixade till det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-f38fd3f33860e54ca18cf6e268624520.jpg

Tada, klart:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-f879ceb86bc5b8d2e2fe6854566fb87f.jpg

Jag har satt tillbaka alla mattor, tvättade dem och körde med våtdammsugare och luktborttagning, blev riktigt fint o luktar åtminstone inte gammal sunkig bil. Skönt få tillbaka inredningen, hoppas jag slipper ta loss den på ett tag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-19470eb22ad7f12b8928c484b81abad4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b15cb7c58c2c1bbb9ebe2f4ef6c60d14.jpg

Bilen startade direkt och den här gången tickade inte ventilerna något alls, trots att bilen stått sen i julas. Passade på att tvätta av bilen, fortfarande röd front:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-598e82ed3b6a6ffbcf1904c6cb1fde61.jpg

Spisen, allting ser riktigt fräscht ut nu, förutom den där isoleringen på torpedväggen som drar ner helhetsintrycket lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7439815be1e854b10dd062f38588ef12.jpg

Idag har jag fipplat lite med stereon, samt bytt till en fräschare ratt, finns bilder på den i början på tråden. Upptäckte också att elantennen inte går hela vägen upp/ner, men det var ingen högoddsare precis. Får kika på det vid tillfälle.

Fortsättning följer, och som vanligt, fråga/kommentera gärna smile

David

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
4 juni 2013
Åh vad vacker den är smile)

vad använde du för medel till att få bort lukten?

huehue

Sök