Svårt att gissa hur ofta det behöver underhållsladdas, det beror bla på hur bra generatorn fungerar och hur länge bilen körs och batteriets skick.
Det du kan göra lite då och då är att när bilen har stått orörd i minst 8 timmar eller mer (helst ett dygn) så mäter du vilken spänning det är på batteriet, då får du ett hum om hur mycket det eventuellt dras ur vid körningarna och dessutom kan du vid en viss batterispänning koppla in laddaren.
Det brukar rekommenderas att göra en underhållsladdning när batteriet börjar ligga på nedåt 12,4 V i vilospänning, dvs när det har stått orört i ett antal timmar.
Har du möjlighet att bära in batteriet tex en gång i månaden för att ladda ett helt dygn så är det förstås en fördel, men det är nog möjligt att det räcker med 3 timmar någon gång då och då.

Orsaken till att manualen inte rekommenderar att sätta laddarens minusklämma på batteripolen är troligen för att undvika gnistor nära batteriet vid inkoppling av laddaren, samma rekommendationer brukar gälla när man kopplar startkablar.
Nästan alla bilar är minusjordade, men det finns någon enstaka bilmodell som är plusjordad. Det är naturligtvis säkrast att kolla upp hur batteriet är kopplat på den bil man ska använda laddaren till. Kolla på kabeln som sitter på batteriminuspolen, följ den och se om den sitter på karossplåten. I så fall är bilen minusjordad (dvs som nästan alla bilar i dag).