Audi 100 -94 C4 vindrutetorkar problem

MostWanted93
26 december 2012 · 143 Inlägg

Har en audi 100 som torkarna strular lite på, när man bara håller ner spaken lite så att dom går tills man släpper spaken, så stannar dom precis där man släpper spaken, dom går alltså inte tillbaka i viloläge. Dom andra lägena funkar som dom ska.
Är de nått vanligt problem på dom?
Vart "borde" felet sitta? Reläet? Spakcentralen? Torkarmotorn?
Vart sitter reläet isåfall?

AlextremeII
2 januari 2013 · 104 Inlägg

Hur funkar intervall läget? DVS de första läget uppåt? Om intervall läget funkar som det ska så är det inte reläet det är fel på, utan antagligen spakcentralen. Annars sitter det reläet i säkringslädan under huven (högst upp till höger, om du ser bilen framifrån) på reläplats nummer 5, iallafall på C3:orna smile

Kan tilläggas att det är mycket vanligt att spakcentralerna brinner/smälter på domhär bilarna. Men oftast på ljussidan då det inte finns något relä originalmonterat till ljuset, dvs. all ström går genom spakcentralen som sen blir varm och smälter. Fattar inte varför dom konstruerat det så...
Men visst kan det smälta på torkar sidan också, det hade det gjort på min C3:a.
Hoppas det är till nån hjälp!

MVH

Senast redigerat av AlextremeII (3 januari 2013)

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
MostWanted93
4 januari 2013 · 143 Inlägg

Intervallläget funkar... typ... De går som de ska, men stannar inte där de ska utan den stannar ca 5-7cm från botten, sen minns jag inte exakt om de bara går 1 gång eller om den fortsätter å tuffa på som den ska, har för mej att den bara går 1 gång.
Antar att de är reläet som strular då smile

AlextremeII
4 januari 2013 · 104 Inlägg

De felet donade jag med i förrgår på C3:an... Gör som så att du skruvar dän armarna till torkarna från torkar motorn. sen kör du torkarmotorn några gånger utan torkararmarna ditskruvade. Sen sänger du av torkarna och väntar till motorn stannat (för hoppningsvis i bottenläge nu), sen lägger du torkarna längst ner på rutan, och skruvar sedan fast torkar armarna igen. Nu ska det funka smile Svårt att förklara... men du kommer förstå när du ser att smile

Nja.. om intervall läget funkar över huvud taget så lär det inte vara reläet. Då borde intervallen inte funka alls smile

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
MostWanted93
4 januari 2013 · 143 Inlägg

Förstår vad du menar, men problemet är att med intervallen stannar den en bit ifrån botten, sen kan man "manuellt" köra ner dom(bara hålla ner spaken) till rutkanten där dom ska vara

AlextremeII
4 januari 2013 · 104 Inlägg

Ja, det förstår jag. Antar att du tror att jag menar att man bara ska lossa på själva torkarna från splinzen, flytta ner dom, och sen dra åt dom igen. Det funkar självklart inte då torkarna hade flugit ner under huven eller upp över a-stolpen isåfall.

Det jag menar är att man "återställer" torkarmotorns viloläge, kan man säga...

Vänta lite så ska jag leta upp länken som hjälpte mig...

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
AlextremeII
4 januari 2013 · 104 Inlägg

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post657866

Där, läs första svaret smile Det är inte värre än så, tro det eller ej

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
MostWanted93
4 januari 2013 · 143 Inlägg

Ahaaaaa, nu fattar jag smile Får prova de!
Dock återstår de ju att torkarna stannar precis vart som helst om man drar spaken neråt hmm

AlextremeII
5 januari 2013 · 104 Inlägg

aa,, prova byta relät du,, de känns ju som att det vore de felet. men de är lustigt att intervallen funkar då ifall relät är trasigt. Men proova kan man ju tongue Vart är du ifrån? Har såna relän liggandes tongue

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
MostWanted93
5 januari 2013 · 143 Inlägg

Jo, får prova de, de är ju iaf de lättaste å prova.
Jag är från Umeå, så de är lite väl långt tongue

AlextremeII
5 januari 2013 · 104 Inlägg

hahha, jo då var de ju en bit wink

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang