T 5 Motor i en volvo 940. Vad behöver man göra??

MichaelKnight83
29 december 2012 · 99 Inlägg

Hej. Någon som har byggt om till t5 motor i en 940. Vad behöver jag ha? Och göra?

Pontiac Trans AM "Knight Rider KITT Replica" (1991)
Volvofarfar
29 december 2012 · 1 312 Inlägg

M-S skrev:
Hej. Någon som har byggt om till t5 motor i en 940. Vad behöver jag ha? Och göra?

Använd sökfunktionen smile

Senast redigerat av Volvofarfar (29 december 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
ICEBLUEMAN
29 december 2012 · 32 Inlägg

Taget från TPC.


Vad behöver man och hur gör man?

Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.

Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.

Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.

Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.

Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.

Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.

Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.

Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.

Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.

Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.

Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.

Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.

Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.

ICEBLUEMAN
29 december 2012 · 32 Inlägg

Har inte byggt själv men hade samma frågor själv, och nån svarade detta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang