6352
Sök

Dator problem.Modem knas.

945 Inlägg
12 oktober 2006
Trådstartare
Har försökt hjälpa min pappa me hans dator men det vill inte fungera ordentligt, hoppas de finns nån som kan hjälpa mig.
Han har spray gratis internet, 0,25-0,5 i uppkoppling. Det abbonemang han fick när han tecknade blev trasigt av åskan. Har testat andra modem men det står linjen är upptagen. Det har fungerat felfritt med andra modem men förr eller senare blir de såhär ändå. Har nån en aning om vad som kan vara fel?
Mycket tacksam för svar!!

945 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
snälla hjälp!!!

Linköping
181 Inlägg
15 oktober 2006
Men ring till Spray`s kundtjänst o prata med dom? Det blir nog enklast o bäst så kan dom kolla upp felet och fixa det.

945 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
Ja men det har jag redan gjort. Allt är som det ska enligt dom.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Hej, kolla om linjesplittern fungerar som den ska, prova att koppla ur den så ser du om den funakr...

1 453 Inlägg
20 oktober 2006
Hur har du kopplat utrustningen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Går ju inte göra på så många sätt... Tele sladd in, TP ut, han har ju kontakt med modemet eftersom han får upptaget ton...

1 453 Inlägg
21 oktober 2006
bumpe skrev:
Går ju inte göra på så många sätt... Tele sladd in, TP ut, han har ju kontakt med modemet eftersom han får upptaget ton...

Japp, eller så är modemet/linjen/jacket paj.
frågan är då hur han konfat anslutningen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2006
Modemet är ju uppenbarligen ok för han har provat olika... Jacket är ju bara o sätta i en tele o prova... Konfigen kvittar ju just nu, det blir problem med först när man e uppkopplad...

1 453 Inlägg
21 oktober 2006
Hans problem är ju att det "förr eller senare blir såhär" dvs slutar fungera. I såna fall kan felet vara ett rent externt problem som internetleverantören eller telia måste kolla. Det slutar inte bara fungera utan orsak.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2006
Ja men jag tror snarare på att det är i huset, troligen linjesplittern... Brukar ju vara billiga som fan vilket betyder att det egentlgen bara är skit i dem...

lundwall
21 oktober 2006
Om "åskan har gjort så att hans abonnemang är trasigt" så låter det väldigt troligt att din far gör så att allting skiter sig helt fel.

Be honom ringa sin internetleverantör.

1 453 Inlägg
21 oktober 2006
lundwall skrev:
Om "åskan har gjort så att hans abonnemang är trasigt" så låter det väldigt troligt att din far gör så att allting skiter sig helt fel.

Nja, jag har fått ett modem bränt av åskan, det är inte alls svårt. Dock har jag klarat mig sen jag bytte till grendosa med överspänningsskydd.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2006
Ne precis, därför tror jag inte att det är ledningen som gått utan nån av komponenterna... Och vad finns det kvar när han testat annat modem och får kontakt med det så det kan inte vara nån aouter påvägen som depeniserat...

lundwall
21 oktober 2006
sveddan skrev:
lundwall skrev:

Nja, jag har fått ett modem bränt av åskan, det är inte alls svårt. Dock har jag klarat mig sen jag bytte till grendosa med överspänningsskydd.

Åska mullrar. Blixten bränner.
Modem tutar. Abonnemang är virtuella.

För övrigt dödar blixten modem genom telelinan i 9 av 10 fall, vilket gör grendosa med överspänningsskydd rätt menlöst.

lundwall
21 oktober 2006
bumpe skrev:
Ne precis, därför tror jag inte att det är ledningen som gått utan nån av komponenterna... Och vad finns det kvar när han testat annat modem och får kontakt med det så det kan inte vara nån aouter påvägen som depeniserat...

Jag är ledsen, men jag förstår inte alls vad du skriver. Är det router du menar? Några sådana finns det inte mellan din far och internet om inte han har det. Vad är depeniserat? Låter obehagligt smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 oktober 2006
Är det alltid rena modem vi snackar om sk "bryggor" ?

för leverantören brukar normalt ha 30min som tid för att släppa IP-nummer så därmellan kan du inte ansluta andra produkter som skiljer sig i mac-adress, tex routrar eller datorn nätverkskort om det handlar om bryggor.

Sen är det inte alla modem/routrar som är helt plug n play utan du måste konfa via webläsaren, normalt 192.168.0.1 / 192.168.1.1. Ha Auto-IP på nätverket så ser du vilka adresser du blir tilldelad.

Vissa har problem med spray och får knappa in DNS-servern manuellt. Testa pinga IP-adresser så ser du om du har problem med dns-tilldelningen bara...

Kan du pinga IP så knappa in DNS-ip manuellt så kan du surfa sen...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

4 571 Inlägg
21 oktober 2006
Du säger att det "ringer upp men är upptaget" är det en uppringd anslutning eller adsl?
För det finns då ingen uppringd anslutning på 0,25-0,5 mbit förutom möjligtvis ISDN men det e INTE gratis iaf tongue

Om det blir upptaget om du har adsl har du lyckats lägga in en fjärris som standard anslutning.

Då föreslår jag att du först och främst ta bort fjärrisen så löser sig nog allt.

Sök