3612
Sök

Fix och motorbyte på min 945 LTT -97

Jag ska lägga ner tid och pengar för att få min 945a i bra skick. Hoppas att jag kan inspirera någon annan, samt få inspiration av er där ute, kommentera gärna!

46 413 Visningar
Projektet avslutat 25 januari 2021
95 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#21
Ska ändå dra hötalarkabel på höger så känns vettigare 😄

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
15 januari 2013
#22
Tänk på att det blir bäst å dra den i mitten, eftersom du har ström kablar på sidan och då blir det lätt störningar i ljudet.


95 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#23
Min grova strömkabel går på vänster sida, och det är väl bara några minikablar som går i högra tröskeln? har ju batteriet til vänster smile Betvivlar att de skulle störa signalen såpass att det hörs, inte många Ampere som färdas där.

292 Inlägg
15 januari 2013
#24
Deutschman skrev:
Min grova strömkabel går på vänster sida, och det är väl bara några minikablar som går i högra tröskeln? har ju batteriet til vänster smile Betvivlar att de skulle störa signalen såpass att det hörs, inte många Ampere som färdas där.

Beror ju helt på vilka lågnivå kablar du har smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
16 januari 2013
#25
Deutschman skrev:
Min grova strömkabel går på vänster sida, och det är väl bara några minikablar som går i högra tröskeln? har ju batteriet til vänster smile Betvivlar att de skulle störa signalen såpass att det hörs, inte många Ampere som färdas där.

Möjligt jag bara tipsade ifall du inte visste smile


718 Inlägg
16 januari 2013
#26
Härligt projekt. Snygg löstning med baslådan där smile.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

95 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#27
Tackar smile Absolut Knutsson !

95 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#28
Idag började jag med baslåda då det inte finns mycket annat att göra pga att det är -15 grader där bilen står.

Rev loss mattan (man kan inte klaga på att volvos lim inte håller, det innan miljölimmet kom dvs)
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-1a750240a10c462080c74af73ab356e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-1b438eba6d3cc4038d56d4c52b866e37.jpg

Sågade sedan till lite mdf
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-c52ff9795546ed8f77bddd196e699fb1.jpg

Nu ska den bara skruvas ihop och limmas, vilket jag tänkte göra imorgon.

292 Inlägg
19 januari 2013
#29
Allt som innehåller ordet "miljö" brukar vara skit sad
Har du köpt en till bas eller kommer den senare?? Ser bra ut förövrigt big_smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

95 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#30
Lite update!!! Fortsatte med baslåda två idag. Den är så gott som klar förutom klädnaden av den (vilket är ett ***** skitgöra enligt mig wink). EN till likadan bas ska beställas inom kort smile

Lite väl mycket skruv :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-f6cd1407fe33b8750f01d96f6dc7e138.jpg

Och de två godingarna ihop!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-baf9f8a521399721a25833d759cc219e.jpg

Hoppas bara ljudbilden blir okej då basarna ska spela mot varandra. Läste en tråd om en som hade gjort likadant, och han var iallafall nöjd smile

Over and out!

95 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#31
Går lite trögt nu pga rådande väderlek!!! Var ute och startade bilen idag, och detta gick utan minsta problem.

Lägger upp en bild på min lilla Laddtrycksmätare också! Kom gärna med förslag på placering av den lilla klockan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-ad3e2d2ce9ff4468f27d292193b37dc6.jpg

95 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#32
Mycket skitjobb nu med plast (usch)
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-0224ced3fd1300e8b1cae22e9478e0ef.jpg

Lite lågnivåkabel
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-41f7082a8753094cd1b6e21f1036e4e9.jpg

Blir troligtvis till att riva ur handsfreen som suttit i sedan 2003, med docka till Nokia 3230, hör av er om nån e intresserad.

En liten bild på motorrummet (vet att jag har lite kylvätska )
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-cf2fd539abe06c421a08f40af8baa2e5.jpg

Alla kablar till steget är dragna nu, så plasten ska bara tillbax, och sen ska låda två kläs och få en bas.
Hade!

1 147 Inlägg
16 februari 2013
#33
a-stoplen eller där fläkten sitter på vänster sidan? tongue


95 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#34
Monterade laddtrycksmätaren idag, och tänkte även slänga dit tryklockan. Blev Schysst tycker jag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-968de32be12f54704b1f593242747c87.jpg

Stal ström från cigguttaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-18decd8b37853e17a94bdad9ec2a166a.jpg

Och så blev resultatet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-a0595faf8fee6168a2ea732920d1c04f.jpg

Tack o hej!

95 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#35
Idag slängde jag i tryckklockan!
Dock vare riktigt klurigt att justera den till en början då min laddmätare visade fel. Satte ett kors på en slang på insuget (inte dumpslangen) och då visade den som max 0,3 bar. Höjde tajtade då åt klockan och inget hände. Sedan skruvade jag fast en ny nippel så att laddmätslangen fick en egen. Den visade med en gång ett laddtryck som troddes stämma. SOm tur var han jag och min vän märka att det var för högt, flög direkt upp till ett bar men då häjdade vi oss. Sen blev det av att åka hem och ändra, körde då igen och då hamnade laddet på max ca 1,3 vilket är för mycket. Så nu har jag skruvat ut klockan ännu mer och hoppas på att den hamnar strax under baret där jag vill ha det.

Dock så ladar den mer än orginalklockan trots att den var inställd på samma längd. Är dett för att klockan e förstärkt?

Lite bilder!

Såsigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-b9e362b23a8dc339671e6da2cbd95164.jpg

Old vs ny
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-604fcaaeeff1ad6e5aecc18266072549.jpg

På plats, nästan
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-be2033249eb956549e2a586169dac8df.jpg

Imorrn ska jag göra fininställning så jag får den som jag vill ha den! TÄnkte även montera mina kombifjädrar bak om det hinns med!

Tack och hej!

maskinist
585 Inlägg
27 februari 2013
#36
kan skilja lite då du sätter dit en frisk och ny klocka smile och ett tips är att sätta att laddtrycksmätaren tar luften från insuget, min visade rätt värde då smile

https://www1.garaget.org/archive/159/158157/259610/large_259610-2504855.jpg

du ser den vita slangen, där satte jag min smile
Senast redigerat av timsi (27 februari 2013)


292 Inlägg
27 februari 2013
#37
Ser riktigt bra ut med både installationen av mätaren och klockan smile Sålänge man inte är besatt av att stirra på laddtrycket hela tiden när man kör så tycker jag inte man behöver ha den uppe på brädan. Hörde från en källa att turbon laddade på en hel massa del förmyvket över 1.5bar :o Tror din bil kommer bli lite högre ibak sen när kombi fjädrarna sittar där de ska, blir iallafall snyggast så smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

95 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#38
Jo nu har som sagt mätaren en egen nippel på insuget smile

maskinist
585 Inlägg
28 februari 2013
#39
Deutschman skrev:
Jo nu har som sagt mätaren en egen nippel på insuget smile

aha, missade de wink


95 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#40
Downpipen satt lite dåligt innan med dåliga bultar, så kapade till några nya och fräscha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-4f920f8ab371b302bc0fe7918f5cefce.jpg

Undertill

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-6064d65d7ba166acef3c1cdd22e1f8ea.jpg

Och slutresultat ovanifrån!

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-5c7d1380b46ea4a1e882f799e1e58099.jpg


Sök