Förstabil från 10-20 lax

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
19 oktober 2006 · 5 753 Inlägg

köp dig en redig ford

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
camaro67 Meister
19 oktober 2006 · 6 763 Inlägg

jEngmark skrev:
tack för tipsen... Har faktiskt kollat lite på 200sx me... men de kanske är lite overkill till en början... Får se hur de blir, men ja ska definitvt ta i åtanke att köpa en "riktig rishög tongue" som förstabil, och sen gå på nåt för ca. 20-30, kanske en 200sx. Vad är den TEKNISKA skilnaden i en 200sx o en 300zx??? Har för mig de e rad-6 i sx o v6 i zx men e inte säker... o va finns de mer för skillnader tekniskt sett... bara nyfiken... Inga planer på o köpa en 300 zx inte...

karosserna är helt olika. men i 200sx sitter de  en 1.8 liters turbo på 170hk och i 300zx sitter de en rak6:a på 3 liter med dubbelturbo(finnskanske med singel och utan turbo åxo)

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Spawner
20 oktober 2006 · 505 Inlägg

Annars har du ju en vanlig ungdoms bil, opel vectra, kadett, ascona. Okej jag är lite opelnörd men jag må säga att opel är rätt så billigt att hålla på med också! perfekt som förstabilar iallafall, inte speciellt dyra, ingen av nämnda modeller drar mycket soppa eller kostar massor i försäkringspremier. Och om du mot all förmodan skulle känna dig som en kung på vägen och klippa en stolpe/träd så kostade ju inte bilen jättemycket heller;) Se bara till att ha bälte på dig;)

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Robbie9000 Fartblind
20 oktober 2006 · 35 Inlägg

Volvo 360 finns ju med... Liten bakhjulsdriven sak... Nästan helt perfekt ungdoms/förstabil... Speciellt till vintern... tongue

ZEAROE
22 oktober 2006 · 3 Inlägg

En förstabil ska hellst inte vara för dyr men ändå gå rätt bra...
Mitt val var en Mazda 323f på 131 hk.
Den dög, liten snabb bil, billig försäkring och de ligger oftast bara runt 10000-15000, så är du beredd att lägga ut 20000 får du en riktigt rin sådan. wink

tobi
22 oktober 2006 · 562 Inlägg

240?

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
astrakalle VVS-Montör
22 oktober 2006 · 231 Inlägg

Ostsåsen skrev:
Köp en skitbil som första bil. Nån gammal Volvo traktor med bakhjulsdrift att sladda runt i nu när vintern snart är här, det är fint det. Enligt mig så ska man ha en första bil som man inte behöver vara rädd om, samt om man är lite envis så lär man sig ju alltid att skruva lite när småsaker rasar smile . Och det är kunskap som man har nytta av även på bilar i 200.000 kronors klassen!

Dessutom, om du köper en risig bil i bruksskick, som det ofta heter, för några tusen så har du pengar kvar att åka för och om bilen totalrasar så är det bara att köra skiten till skroten och köpa en annan liknande utan att göra så stor förlust på affären.

Det är mitt råd! Sen vilket märke är ju svårare, men jag skulle nog ha tagit volvo. Finns delar över allt (typ biltema, skroten, grannen), ganska billigt, pålitligt och många amatörer som ändå besitter stor kunskap när det händer något med volvo... och inte att förglömma det bästa av allt - BAKHJULSDRIFT!

Lycka till! mvh Fredric

Håller helt med dig! Jag fick faktiskt min förstabil när ja var 18år det är nu 6 år sen, det var en skrot volvo B21:a 244 -79 av min farbror, visserligen var den färdig för skroten, massa rost (flintabil) 5 2:or på bes. men det fixades till... sen körde jag och lekte men den, det var ju vinter, så kul...ingen bil man var rädd om eller brydde sig om
var bara och plåga den....(försökte) böörna med den sladda och sånt.....var kul tills den gav upp helt... dvs värme elementet sprack, pissade kylar vaten...fick köra med dunkavis med vatten i bilen.... sen så provade min polare den....skulle se hur fort den gick.... kom upp i 170 i 4:an sen var det där elementet som gav upp som ja skrev innan....avgasröret ramlade av presis innan alla dämpare...döönade som bara fan...precis alla motor fästen var slut...motorn låg på karossen... när man gasade så vill den vända på sig....2 veckor senare så körde ja skiten till skroten...skulle svänga vänster i en korsning, poliskontroll på höger sida....stod man där och vänade på att det skulle bli fritt...gasade till rätt bra...bilen döönade ju som fan...polisen bara glodde och skakade på huvet....visserligen såg dom ju att det stod bilskrot.....grusvägen gav ja allt den bara orkade...eller ha kvar och ge....men det var kul!!! Fick 1700kr på skroten för det möget!!! Det är faktiskt nåt jag skulle kunna göra igen... billigare än vinter däck! Billigare än laa en fin bil!!

Som sagt köp en sån skit bil lek av dig!!!

Lycka till mvh kalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
jEngmark
23 oktober 2006 · 5 Inlägg

tack så mycket för alla svar!!!... har mycket att tänka igenom nu..

IzzYzzI
23 oktober 2006 · 51 Inlägg

vad i helvete svamlar ni om egentligen??? yikes. billig försäkring? min kadett gsi så har förrutom trafikförsäkring. brand, stöld, älg och skadogörelse försäkring. allt detta går låss på ca 5500kr i året. min rekord så ligger på 5000kr i året... så jag har försäkrat båda bilarna till priset av en i sverige. :S tongue. Ontopic. jag äro en trofast opelägare och har planerat att förbli det en stund till, men det är absolut inget fel på volvo så ta och köp dig en sådan så har du en säkerbil som drar mycket soppa och är rolig att köra. ;D

volvoorginal
23 oktober 2006 · 127 Inlägg

köp min Nissa Primera GT:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang