Problem med bilstereo/slutsteg

ynnesbo
3 januari 2013 · 3 Inlägg

Har en Audi A6 -95 som jag har problem med angående minnet till stereon.
Minneskabeln verkar inte finnas eller vara bränd. Hur som helst är stereon helt nollställd på inställningar om man drar ur nyckeln ut tändningslåset. Köpte bilen i somras, så har haft detta problem sen dess, men kopplade då en strömkabel direkt från batteriet till gula kabeln på stereon, vilket då gjorde att stereon fick ström hela tiden, och jag fick stänga av och sätta på den manuellt.

Köpte nu en ny stereo http://www.itsajten.se/produkt/JVC-Bilstereo-KD-R531 och kablarna på den såg inte riktigt lika ut som på min gamla Pioneer. Kopplade som förut en strömkabel direkt från batteriet till den gula kabeln på stereon, så den minnesbiten funkar som på den gamla stereon. Men mitt slutsteg stänger inte av sig när jag stänger av stereon manuellt. Det stänger bara av sig om jag drar ur remotekabeln. Fick koppla den till en röd kabel på stereon, då den blåa inte funkade (stod Steering Wheel Remote på den blåa, och den hade inget att koppla den med. Var bara en kabel utan någon hona eller sko, eller vad man säger).

Så jag undrar alltså hur jag ska få slutsteget att stänga av sig när jag stänger av stereon, så som det gjorde med min gamla stereo. Har jag kopplat fel på nåt sätt, eller varför blir det så? Kan ju knappast låta steget vara på dygnet runt, då jag antar att batteriet är slut nästa gång jag sätter mig i bilen då.

WooDMaN WooDMaN´s Buller golf :)
3 januari 2013 · 1 834 Inlägg

När det gäller minnet. Så brukar man kunna skifta gul och röd Audi/Volkswagen brukar göra tvärt om..
Och sen när det gäller remote till steget så ska du inte använda den kabeln som du gjort det är ratt remote... Den du letar efter brukar vara blå/vit och kallas remote/power ant.. Infon brukar finnas i manualen..


Lycka till
//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaNś foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |
ynnesbo
3 januari 2013 · 3 Inlägg

Har provat att koppla remoten till steering wheel remote, men det händer inget då. Står för övrigt inget om kablarna i bruksanvisningen.

Senast redigerat av ynnesbo (3 januari 2013)

WooDMaN WooDMaN´s Buller golf :)
3 januari 2013 · 1 834 Inlägg

Som jag skrev tidigare "DU SKALL INTE ANVÄNDA STEERING WHEEL REMOTE" smile smile


Du bör ha en annan kabel som antingen är blå/vit eller att det står (Power control/
Antenna control wire)

Bilder från träffar. WooDMaNś foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |
ynnesbo
3 januari 2013 · 3 Inlägg

Jaha ok. Nej men det finns ingen annan remotekabel som är blå eller vit. Den enda kabeln jag kan tänka mig är den röda som jag kopplat steget till. Det funkar ju med den, men som sagt, problemet är ju att steget inte stänger av sig när jag stänger av stereon.

WooDMaN WooDMaN´s Buller golf :)
3 januari 2013 · 1 834 Inlägg

Den röda du använder mistänker jag är konstant 12V på så därför kommer inte steget att stänga av när du stänger av stereon...
Ett alternativ skulle vara att du sätter en egen strömbrytare till remoten som går till steget så kan du stänga av.

Bilder från träffar. WooDMaNś foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang