Konstigt motor fel Audi S2 91

S2_Freddan
4 januari 2013 · 76 Inlägg

Nu har jag tröttnat på min S2a då jag inte kan hitta felet. Felet tyr sig så att så fort man gasar på lite så börjar den o rycka o bluddra hela tiden. Går inte gasa nått nästan, Verkar som den inte går på alla cylindrar vid gas pådrag!. Jag har kollat vacumslangar o hitta inget där, Jag har bytt fördelare, Ricktiga magnacore tändkablar, Helt nya stift, Ny LMM o bytt Lamndasond o inget hjälper:(
Någon som kan ge tips eller som råkat ut för samma sak?
Börjar misstänka topp-packningen nu men då borde den spikat även på tomgång o jag har ju gjort kompprov på den o det var ju bra då.
Tacksam för tips iallafall.
Mvh Fredrik

BMW 528iM (2000)
Audi S2 (1991)
power_forever
4 januari 2013 · 90 Inlägg

kolla upp spridare  och kolla pumpar och allt sånt. låter som att den får lite bränsle el för mycket

mvh

S2_Freddan
4 januari 2013 · 76 Inlägg

För mycket skulle jag tro. Stiftena blir sotiga o så baktänder den ibland. Vad skulle göra så den blir sån bara så?

BMW 528iM (2000)
Audi S2 (1991)
Janneutanb
4 januari 2013 · 7 272 Inlägg

Kolla efter läckage i trycksystemet.

S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

Trycksystemet? Hur kollar jag det?

BMW 528iM (2000)
Audi S2 (1991)
Janneutanb
5 januari 2013 · 7 272 Inlägg

Tryckrör, intercooler etc. Hela vägen från turbon till toppen.
Antingen så trycksätter du med en kompressor på typ 0.5bar och sen sprutar på med diskmedel/vatten och ser ifall det bubblar.

Annars gå över med startgas på slangar, skarver, rör, ic och packningar. Om motorn varvar på så har du ett läckage där.

S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

oki det var det du mena med trycksystemet:) Hade problem med det ibörjan med att det läckte men nu tror jag inte riktigt på att felet sitter där, Men kan ju kolla, det kostar ju inget hehe.

BMW 528iM (2000)
Audi S2 (1991)
S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

har kollat alla tryckslangar idag o hitta inget fel på dom. Även testat med startgas på alla slangar. Men har gjort ett framsteg i felsökningen. På 1500 rmp om man håller jämn gas där så hoppar gasen upp o ner hela tiden.
Men tar jag o drar ur kontakten till LMM o trycker tillbaka den så svarar den på gasen direkt o pendlar inte alls upp o ner när jag håller jämn gas på 1500 rmp, Men efter 1-2 min blir den sån igen, Den går tydligen i felmode eller nått?
Kan det vara Lmm eller Syresensorn på spjälhuset som bråkar tro?

Nån som varit med om detta?

Audi S2 (1991)
BMW 528iM (2000)
SuperGnaget
5 januari 2013 · 569 Inlägg

lmm va la ny så den lär d ju ej va, men kanske tändspole lr spjällhuskontakten skulle jag gissa smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

Lmm var nog  pirat grej då det inte går att få tag på Lmm med samma nr längre. Den var ny men den kan ju gått sönder oxå? Spjällhuskontakten är ju den som kallas syresensorn o den jobbar ihop med Lmm o de måste lira ihop annars går inte bilen, Eller går gör den ju men den går i felmode då o det verkar ju vara nått me det ju! Det var inget fel på den gamla Lmm som satt där pga att det var ett annat fel som gjorde att den gick dåligt då.
Fick lämna den gamla i inbyte annars kanske jag hade kunnat testa me den:(

Audi S2 (1991)
BMW 528iM (2000)
Nico-the-kid
5 januari 2013 · 509 Inlägg

Spjällhuskontakten är ju den som kallas syresensorn ?

S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

Ja det finns ju bara en kontakt på spjällhuset o den styr så den får rätt syre mängd, eller luft kan man ju oxå säga.

Audi S2 (1991)
BMW 528iM (2000)
S-Performance
5 januari 2013 · 77 Inlägg

S2_Freddan skrev:
Lmm var nog  pirat grej då det inte går att få tag på Lmm med samma nr längre. Den var ny men den kan ju gått sönder oxå? Spjällhuskontakten är ju den som kallas syresensorn o den jobbar ihop med Lmm o de måste lira ihop annars går inte bilen, Eller går gör den ju men den går i felmode då o det verkar ju vara nått me det ju! Det var inget fel på den gamla Lmm som satt där pga att det var ett annat fel som gjorde att den gick dåligt då.
Fick lämna den gamla i inbyte annars kanske jag hade kunnat testa me den:(

Jag har samma skit med min bil. Fast den blir bättre när den väl är varm av någon besynnerlig anledning.

S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

ja sån var min oxå.Men tyvärr så blev den sämre o sämre o nu bluddrar den bara o låter som den bara går på 3 cylindrar när man kör gasen i botten.

BMW 528iM (2000)
Audi S2 (1991)
S-Performance
5 januari 2013 · 77 Inlägg

S2_Freddan skrev:
ja sån var min oxå.Men tyvärr så blev den sämre o sämre o nu bluddrar den bara o låter som den bara går på 3 cylindrar när man kör gasen i botten.

Om du får reda på vad det är innan jag gör så kan du väl skriva här då? Min s6:a står avställd ett tag till, ska börja med att byta kamrem på den och renovera toppen hade jag tänkt.

S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

jajamen. Jag är nästan säker på att det är min Lmm som spökar. Testa att dra ur kontakten på Lmm när den är igång o sätt tillbaka den igen o se om den går bättre. När den är kall då vill säga smile

Audi S2 (1991)
BMW 528iM (2000)
S-Performance
5 januari 2013 · 77 Inlägg

Det ska jag prova. Tack för tipset.

S2_Freddan
5 januari 2013 · 76 Inlägg

S-Performance skrev:
Det ska jag prova. Tack för tipset.

Lycka till med resten du ska göra. Byta kamrem går ju på knappt 30 min fast på din så tar det väl lite längre tid då du har kylet framför motorn?

Audi S2 (1991)
BMW 528iM (2000)
S-Performance
5 januari 2013 · 77 Inlägg

S2_Freddan skrev:

S-Performance skrev:
Det ska jag prova. Tack för tipset.

Lycka till med resten du ska göra. Byta kamrem går ju på knappt 30 min fast på din så tar det väl lite längre tid då du har kylet framför motorn?

Jod det stämmer , den är frammonterad på min. Måste lämna iväg allt jobb, vet dessvärre ingen privat som tar sig an ett sådant här jobb eller har kunskaperna för det.

S2_Freddan
6 januari 2013 · 76 Inlägg

S-Performance skrev:

S2_Freddan skrev:

S-Performance skrev:
Det ska jag prova. Tack för tipset.

Lycka till med resten du ska göra. Byta kamrem går ju på knappt 30 min fast på din så tar det väl lite längre tid då du har kylet framför motorn?

Jod det stämmer , den är frammonterad på min. Måste lämna iväg allt jobb, vet dessvärre ingen privat som tar sig an ett sådant här jobb eller har kunskaperna för det.

Jag bytte min själv. Både kammrem o vattenpump. Gör lätt men så har jag ju mitt kyl på sidan oxå smile

Audi S2 (1991)
BMW 528iM (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang