För att hamna i fas med uppdateringarna så får det bli så att jag gör en lång historia kort, efter att tråget togs ner så tog jag med det till jobbet och gav den en redig om gång med koncentrerat tvättmedel!
Före:
Efter:
här näst väntar transmissonskåpan med kamkedja och att lyfta av toppen!
Den har gått ca 23 tusen när jag ställde av den, det är en -01:a Enligt tidigare ägare så ska den vara skött ordentligt, men att dömma av oljan så känns det lite tveksamt.. Har bytt olja själv en gång också..
Den har gått ca 23 tusen när jag ställde av den, det är en -01:a Enligt tidigare ägare så ska den vara skött ordentligt, men att dömma av oljan så känns det lite tveksamt.. Har bytt olja själv en gång också..
okej men kan man se oljeslamet genom ventilkåpan med eller ser man det bara i tråget ?
okej men kan man se oljeslamet genom ventilkåpan med eller ser man det bara i tråget ?
Var ingenting i toppen under ventilkåpan.. Var bara lite fastbränd olja så det var bara i tråget
Med tråget rengjort så var det dags för toppen.. med lite jävlar annama så gav jag mig på transmissions kåpan, det var inte så bara faktskt. ingenting gick som det skulle, fick inte dit nå bra verktyg att lossa skruvarna med, när jag väl fick dit ett torx-bits så gick ju det av när man började på och dra. så kåp j*veln fick väl sitta där då, men har bara en skruv kvar som sitter bak ett löphjul som ska demonteras innan jag kommer någon vart där.. för att komma någon vart så gav jag mig på att lyfta toppen, det var bara att lossa kamdreven för att få undan kedjan, och se till att ingenting satt fast på toppen. bara att lyfta av den med lite hjälp av min mek-kamrat patrik (Puttiizz@garaget). det jag fann där var mer eller mindre trötta kolvar, var en redig sot/kladd beläggning på både kolvar och ventiler.. så renoveringar var än en gång värd att göra! medans jag ändå hade farten upp så plockade även ur kolvarna.. så nu är det bara veven som ska få sig lite nya lager bara, efter en tvätt så klart! nästa steg blir renovering av toppen, inlägg och bilder från det kommer!
Då har du lite att göra Av sista bilden att dömma, ser det även ut som att kylarvätskan inte är bytt på ett tag
Mitt nya projekt, Brother Edition "Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Läste igenom....Tråget går ju lätt att ta ner bara till att lyfta motorn ett par cm
Tänk på packningsmassan när du ska ha upp det igen.. väldigt lätt att kladda överallt förutom där det ska vara. Höj motorn maximalt vid det ingreppet
Kul att fler tar hand om sina Saabar.. det tillverkas ju inga nya
jaa precis! man ska vara lite källkritisk till allt som står på forum osv. ska tänka på det! aa brukar kunna kladdas en hel del när man håller på med det där.. ;p haha nee precis! ta vara på det man har!
Du verkar ju inte göra något annat än skruva men de är helt rätt! Ska bli spännande att se hur det slutar :-)
nja så mycket är det inte, är effektiv när jag väl kommer igång bara! aa det tycker jag med, ibland känns det som om man tagit sig vatten över huvudet när man skruva
det tror jag inte du har:) du verkar ha full koll sen så finns det ju hur mycket info på nätet som helst har jag hört om man stöter på nå problem
har ju koll på det mekaniska, men det är just det att det är så mycket att göra, och så vet man inte alltid hur det ser ut och hur allt sitter ihop. det är ju sånt man lär sig eftersom dock.. aa det är ju tur det! har flera gånger varit ut och sökt massa inför och under projektet!