7557
Sök

Lådvolym på PushPull?? Är det att rekommendera??

Kocken
487 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Har funderat på att bygga två pushpull lådor men har ingen aning om vad det ska bli för storlek på bygget då eller om det i huvudtaget låter något bra. Någon som har gjort det förut??

Elementen är DLS W712
Fakta

Baselement 12", 30 cm

Konmaterial Polypropylene

Konupphängning TPU

Magnetmaterial Ferrite 100 oz

Effekt 250 Watt RMS, 480 Watt max

Impedans 4 Ω, Re 3,24 Ω

Känslighet 91 dB 1 W 1 meter

Användbart frekvensområde 20 - 1000 Hz

Fs 28,8 Hz

Qts 0,21

Vas 80,2 liter

Xmax +- 19 mm

Talspole diameter 50 mm

Talspole längd 22 mm med 4 lager

Yttre diameter 310 mm

Kanthöjd 14 mm

Monteringsdjup 140 mm

Monteringshål 284 mm

Magnetdiameter 156 mm

Vikt 6,5 kg

http://www.garaget.org/gallery/archive/16716/2485/16716-20208.jpg
Senast redigerat av Bebbo (14 oktober 2006)

4 554 Inlägg
14 oktober 2006
det ger en högre verkningsgrad så det är absolut inget fel med att bygga så..

514 Inlägg
14 oktober 2006
Har byggt såna lådor förr, vad jag kommer ihåg så är det halva lådvolymen som gäller om man kör på med push-pull och det är väl den största fördelen med att köra på det viset smile

Edit: Här kan du läsa en del om denna metod.. Det riktiga namnet för den är Isobarik.. -> http://www.backesljudbygg.se/teknik/isobarik.htm
Senast redigerat av Ormfn (14 oktober 2006)

old volkswagens never die they just get lower

537 Inlägg
14 oktober 2006
inte för att detta kanske hjälper dig. men jag hade ett par hemma högtalare med pushpull. (7:de ordningen om jag inte mins fel) detta var med åttor och jag tyckte det lät som att det skulle vara större element i än vad det var. spela snuskigt bra. om du bygger på detta vis så skulle jag gärna veta hur det funkar.... smile Så kanske man själv bygger nått liknade sen i min bil.
lycka till

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

21 761 Inlägg
14 oktober 2006
Lådvolymen blir som sagt hälften så stor som med ett element. Kan vara problem med dagens basar om man ska göra en basreflexlåda, porten blir ofta väldigt lång. Även fast det är två element så spelar den inte dubbelt så högt, det är fortfarande bara ytan från en kon som flyttar luften. Verkningsgraden blir ungefär samma som ett element men eftersom att dels konerna sitter så nära varandra och dels att ena konen rör sig framåt och den andra bakåt, så återges ljudet mer korrekt och exakt genom att eventuella olinjäriteter tar ut varandra.

Jag har mest skrivit vad som brukar skrivas i litteraturen men det är inte så hemskt avancerat egentligen, huvudsaken är att det är tätt mellan konerna. Dock får inte konerna sitta så nära att upphängningarna kan ta i varandra. Push-Pull finns ju i olika varianter, isobarik är en variant. Namnet kommer ifrån att ena konen trycker och den andra drar, det innebär också att man får fasvända ena elementet.

Man får alltså komma ihåg att lådan kommer att spela ungefär lika högt som om det satt en bas i lådan TROTS att impedansen är hälften så stor, möjligen kan det låta aningen högre tack vare att ljudet kan återges mycket kontrollerat och exakt vilket gör att distorsion inte uppstår riktigt lika snabbt.

Det var nog mest på lite äldre basar som man gjorde denna koppling för att inte behöva göra så stor låda, moderna bilsubbor är ofta gjorda för små eller ganska små lådor och då är det inte lika nödvändigt med isobarik. Inomhussubbor kanske är mer lämpligt att ha denna koppling till, då får man ner lådvolymen om man har tänkt sig 15" eller liknande.
Senast redigerat av Drönirettab (14 oktober 2006)

Kocken
487 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
Kom och tänka på en sak...mina W712 ska vara i portade lådor, men ska man porta pushpull lådan då?? och hur blir det med dimentionerna på röret då?

21 761 Inlägg
15 oktober 2006
Ja, om det är en basreflexlåda så ska det vara portat även om basarna kopplas i push-pull. Det är ju fortfarande en basreflexlåda. Rören kommer att bli ungefär dubbelt så långa om lådvolymen är hälften så stor.

Sök