3910
Sök

Volvo 240 b23A Elfel.

54 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp av någon som är lite mera kunnig än jag så jag testar här.


Jag har konstiga elfel i min 240 som rubriken säger. Det började för ca. 1 månad sen när helljusen helt plötsligt bara  brann, tänkte inte mer på det utan körde bara vidare, men efter ca. 3 dagar brann kupéfläkten och i samma veva gick en säkring så det fick givetvis bytas ut på engång så att man kunde köra igen, några dagar efter det så brann halvljusen och då bytte jag lampor på en gång men direkt när jag slog på helljus så brann dom igen, sen kort där efter brann halvljusen igen.
Och igår när jag hade bytt växellåda och skulle testa så det fungerade som det skulle så började det ryka under huven när jag skulle gnugga igång den, gick och kollade men såg inget fel så testade igen,
fick igång den och testade köra, absolut inga problem där iallafall, men när jag skulle köra in den i garaget igen så började det lukta bränt så jag stängde av den och då märkte jag att det brann vid gaswiren vid foten, så jag blåste ut det men wiren hade redan hunnit smälta av, jag bytte wiren från min donator bil på en gång men har inte vågat starta den för jag har ingen lust att börja leta efter en ny wire..

Har försökt hitta någonslags + laddad kabel eller liknande som ligger och skaver någonstans med lyckas inte..

22 Inlägg
14 januari 2013
#2
det låter som bilen laddar för mycket.
luktar det ruttna ägg när du kör då är det batteriet som kokar av överladdningen.
mät med en multimeter på batteriet när den är igång det skall inte visa mer än 14,4volt.

54 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#3
Har då aldrig känt någon ägg lukt..

Vågar jag ens ha igång den? Tänkte gå ut och starta den och testa mäta men det började direkt att ryka från gaswiren innan den ens hade gått igång, som att gaswiren skulle vara +laddad och skaver mot karossen men det finns ingen +kabel som rör i gaswiren..

22 Inlägg
14 januari 2013
#4
då är det troligtvis kortis nånstans bara och börja leta efter skavda eller brända kablar

islurren1
14 januari 2013
#5
Fattade jag saken rätt ? Brann gaswiren av?? Har du dåligt med jord mellan motor och kaross? Jordar den endast genom gaswiren så bränner den nog av ganska snabbt.

Sen angående lampor som ryker. Skulle det kunna vara laddrelät som ger ut för många volt? Hadde det på en gammal fort en gång. När jag varvade upp den lite extra så gick glödlamporna..

54 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#6
islurren1 skrev:
Fattade jag saken rätt ? Brann gaswiren av?? Har du dåligt med jord mellan motor och kaross? Jordar den endast genom gaswiren så bränner den nog av ganska snabbt.

Sen angående lampor som ryker. Skulle det kunna vara laddrelät som ger ut för många volt? Hadde det på en gammal fort en gång. När jag varvade upp den lite extra så gick glödlamporna..

Glömt att skriva men direkt efter att du hade kommenterat så jordade jag om motorn och då gick det att starta utan att gaswiren gick av, även laddrelät var korrekt, tack!

islurren1
20 januari 2013
#7
Va bra att det löste sig ! Kul när man får veta hur saker och ting gått i felsökningen och hur det löstes..


Sök