5647
Sök

Vad byts vid en motor-renovering/förstärkning? (+effekthöjning) 850 T5

243 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Jag har planer på att sätta mig in lite mer i motorer och effekhöjning i sommar. Så försöker samla så mycket information som möjligt fram tills dess.

Om vi säger att jag har köpt en 850 T5 och skulle vilja renovera den så att den blir lika frisk som när den kom ut från fabrik. Vad ska då bytas och vad skulle ett sådant ingrepp kosta ungefär i material samt jobb man ej kan utföra själv?

Om man i samband med renovering skulle vilja höja effekten. Är det några förstärkningar man ska passa på medans man håller på ? Jag nöjer mig med ca 290-320whp. Men det vore trevligt att någon dag kunna utveckla mer effekt utan att öppna motorn ännu en gång. Skiljer det sig mycket i pris att förstärka en motor från 300hk till 400-500hk?

Vart ligger effektgränsen för en original 850 T5 motor ? Det vill säga innan sakerna tar skada.

Ska man ge sig på en vanlig T5 motor eller en T5-R ? För och nackdelar ?
Senast redigerat av marcus0510 (15 januari 2013)

1 679 Inlägg
14 januari 2013
en heldel pengar går åt.
Orginal orkar motorn med ca 320hk i motorn, sen klarar inte stakarna nå mer, finns ju folk som har kört på mera effekt men man vet ju aldrig när det rasar då, men man brukar dra gränsen där.
Sen äre ingen skillnad i motor på en T5 och en T5R om man endå ska byta stakar och turbo osv.
För dina krav på 320whp så räcker det med att fräscha upp motorn och få i h-profilare.
Större turbo, större spridare 76mm LMM och lite större soppa pump, 3tum från turbo med racekisse och mappning så äru hemma.

Du kommer få lite andra svar osv och det finns massor av liknande trådar som denna på detta forum med väldigt bra info.

8 277 Inlägg
14 januari 2013
marcus0510 skrev:
Om vi säger att jag har köpt en 850 T5 och skulle vilja renovera den så att den blir lika frisk som när den kom ut från fabrik. Vad ska då bytas och vad skulle ett sådant ingrepp kosta ungefär i material samt jobb man ej kan utföra själv?

Räkna med runt 20.000.

marcus0510 skrev:
Om man i samband med renovering skulle vilja höja effekten. Är det några förstärkningar man ska passa på medans man håller på ? Jag nöjer mig med ca 290-320whp. Men det vore trevligt att någon dag kunna utveckla mer effekt utan att öppna motorn ännu en gång. Skiljer det sig mycket i pris att förstärka en motor från 300hk till 400-500hk?

Byta vevstakar och koppling framförallt. Sen beror det på om man köper vanliga eller smidda kolvar. Så det blir lite svårt att svara på exakt.

marcus0510 skrev:
Vart ligger effektgränsen för en original 850 T5 motor ?

Någonstans mellen 180 och 350hk. Vevstakarna sätter gränsen, och där finns det exempel åt olika håll, men säg 270 hk som ett riktmärke.

marcus0510 skrev:

Spelar ingen roll, det är samma motor.

243 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
en heldel pengar går åt.
Orginal orkar motorn med ca 320hk i motorn, sen klarar inte stakarna nå mer, finns ju folk som har kört på mera effekt men man vet ju aldrig när det rasar då, men man brukar dra gränsen där.
Sen äre ingen skillnad i motor på en T5 och en T5R om man endå ska byta stakar och turbo osv.
För dina krav på 320whp så räcker det med att fräscha upp motorn och få i h-profilare.
Större turbo, större spridare 76mm LMM och lite större soppa pump, 3tum från turbo med racekisse och mappning så äru hemma.

Du kommer få lite andra svar osv och det finns massor av liknande trådar som denna på detta forum med väldigt bra info.

Autotech säljer en "Komplett H-profil/renoveringssats" för 10k. Är det en sån jag skulle satsa på då kanske ?
Med denna sats monterad och klar, hur mycket effekt klarar motorn i sig då på ett ungefär ?

1 679 Inlägg
14 januari 2013
marcus0510 skrev:
JimmyAndersson skrev:
en heldel pengar går åt.

Autotech säljer en "Komplett H-profil/renoveringssats" för 10k. Är det en sån jag skulle satsa på då kanske ?
Med denna sats monterad och klar, hur mycket effekt klarar motorn i sig då på ett ungefär ?

Jag är också väldigt intresserad utav denna sats smile
så detta kit skulle jag också vilja höra lite åsikter om smile

243 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:

Räkna med runt 20.000.

marcus0510 skrev:

Byta vevstakar och koppling framförallt. Sen beror det på om man köper vanliga eller smidda kolvar. Så det blir lite svårt att svara på exakt.
marcus0510 skrev:
Vart ligger effektgränsen för en original 850 T5 motor ?

Någonstans mellen 180 och 350hk. Vevstakarna sätter gränsen, och där finns det exempel åt olika håll, men säg 270 hk som ett riktmärke.

marcus0510 skrev:

Spelar ingen roll, det är samma motor.

Tror du det skulle räcka med en sådan sats som jag skrev i inlägget innan ? Ska även kolvar bytas ?

8 277 Inlägg
14 januari 2013
marcus0510 skrev:

Noteras bör att den om man tittar på vad som ingår så lär det satsen kompletteras med bland annat ramlager. Och vill man få motorn riktigt tät och få möjlighet att plocka ut mycket effekt så lär man borra och byta kolvar.

1 679 Inlägg
14 januari 2013
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:

Noteras bör att den om man tittar på vad som ingår så lär det satsen kompletteras med bland annat ramlager. Och vill man få motorn riktigt tät och få möjlighet att plocka ut mycket effekt så lär man borra och byta kolvar.

Om jag skulle byta enbart till denna sats och se över toppen, då borde man ju kunna köra på 350-400hk relativt säkert? smile

243 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:

Vad går ramlager på ungefär ?
Borra och byta kolvar låter som att det kostar mer än vad det smakar för min del. Är det ett nödvändigt ont eller klarar man sig utan det om man nöjer sig med runt 300whp?

8 277 Inlägg
15 januari 2013
JimmyAndersson skrev:
Om jag skulle byta enbart till denna sats och se över toppen, då borde man ju kunna köra på 350-400hk relativt säkert? smile

Ja, stakarna lär ju hålla för det.

marcus0510 skrev:
Borra och byta kolvar låter som att det kostar mer än vad det smakar för min del. Är det ett nödvändigt ont eller klarar man sig utan det om man nöjer sig med runt 300whp?

Runt 1000:-. Beror ju på hur långt motorn gått, och hur stor effektförlust man accepterar. Efter 25000 mil så lär man räkna med att behöva borra rejält mycket om man vill ha motorn tät igen.
Senast redigerat av Marlboroman (15 januari 2013)

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
JimmyAndersson skrev:

Ja, stakarna lär ju hålla för det.

marcus0510 skrev:

Runt 1000:-. Beror ju på hur långt motorn gått, och hur stor effektförlust man accepterar. Efter 25000 mil så lär man räkna med att behöva borra rejält mycket om man vill ha motorn tät igen.

Okej får se hur det blir när man väl är där då. Har tänkt hitta en så pass lågmilad och omskött motor jag kan.

Det är alltså stakarna som säger nej först om man bara krämar på effekt ?

Men för att summa ihop lite. Om jag införskaffar mig följande;
;Ramlager+Komplett H-profil/renoveringssats+Kamremssats, kolvringar och nya ventiltätningar

Hur mycket hp respektive whp kan man köra Säkert med ?

8 277 Inlägg
15 januari 2013
marcus0510 skrev:

Ja.

marcus0510 skrev:
;Ramlager+Komplett H-profil/renoveringssats+Kamremssats, kolvringar och nya ventiltätningar

Skippa kolvringarna. Dem är bara bortkastade pengar i en motor med normala mil. Skulle du hitta en motor som gått max 5000 mil kan det väl kanske vara ide att byta. Om vi för stunden räknar bort kopplingen så kan du köra med 400hk utan större bekymmer med originalkolvarna. Går att ta ut mer ä så också, men då är det frågan om hur mycket säkerhetsmarginal man vill ha. För efter stakarna så är ju kopplingen nästa begränsande faktor.

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:

Ja.

marcus0510 skrev:

Skippa kolvringarna. Dem är bara bortkastade pengar i en motor med normala mil. Skulle du hitta en motor som gått max 5000 mil kan det väl kanske vara ide att byta. Om vi för stunden räknar bort kopplingen så kan du köra med 400hk utan större bekymmer med originalkolvarna. Går att ta ut mer ä så också, men då är det frågan om hur mycket säkerhetsmarginal man vill ha. För efter stakarna så är ju kopplingen nästa begränsande faktor.

Jag gillar säkerhetsmarginal, i alla fall när man lagt ut massa pengar och jobb på att få iordning grejerna smile
Jo jag förstår att det är mycket kringutstrustnings som behövs bytas, ville bara få klarhet på själva motorn först.

Men om man går vidare då, det som behövs bytas utöver motorvis är alltså följande ?;

Turbo
Spridare
lmm
Soppapump
Ic+rör+slang etc. etc.
Koppling
Avgassystem

Är det något mer?
Behövs växellåda göras något åt ? Eller hur mycket står en manuell pall för ungefär?

8 277 Inlägg
15 januari 2013
marcus0510 skrev:
Är det något mer?
Behövs växellåda göras något åt ? Eller hur mycket står en manuell pall för ungefär?

Original grenrör är komplett odugligt och kan kastas.

Lådan håller så länge du växlar ordentligt och inte boggar ("hjul-hopp") sönder den.

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:
Är det något mer?

Original grenrör är komplett odugligt och kan kastas.

Lådan håller så länge du växlar ordentligt och inte boggar ("hjul-hopp") sönder den.

Okej har du några förslag på vad man ska köpa för grejer ? Samt vad dom ligger på i pris ungefär.

Vilket grenrör, turbo, lmm ,spridare, koppling etc.

Blir mycket frågor, men försöker få ihop så mycket grundinformation jag kan så jag kan läsa vidare om allting.

Försöker få ihop en någorlunda slutsumma på kalaset också så man vet på ett ungefär vad man ger sig in i.

8 277 Inlägg
15 januari 2013
Ska man börja kika på exakt vilka grejjer man väljer så blir det en fråga om vad man har för budget, vilket bränsle och vilka krav man har på körbarhet. Det finns en lång rad olika varianter från billigt till dyrt. Men om vi säger såhär så är det ingen konst att bränna 50.000:-, för en schysst 400hk motor så är det inte så svårt att komma upp i det dubbla om man vill ha bra körbarhet och säkerhetsmarginal.

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Ska man börja kika på exakt vilka grejjer man väljer så blir det en fråga om vad man har för budget, vilket bränsle och vilka krav man har på körbarhet. Det finns en lång rad olika varianter från billigt till dyrt. Men om vi säger såhär så är det ingen konst att bränna 50.000:-, för en schysst 400hk motor så är det inte så svårt att komma upp i det dubbla om man vill ha bra körbarhet och säkerhetsmarginal.

Jag är beredd att lägga ner pengar på det men kommer gärna samtidigt undan så billigt som möjligt.
Hela iden är att jag vill lära mig lite mer om hur grejerna funkar samtidigt som jag vill ta mig förbi det där hemska steg 3 träsket. Men steg 3 tar en knappt förbi 250hk om jag förstått rätt. Jag nöjer mig som sagt med runt 300 ärliga hästar ur en frisk motor. Går det att kräma på mer utan att öka på budgeten så är det givet. Men annars är jag glad om den bänkar ut på runt 300hk smile

Vilket bränsle är bäst att köra på ?

Jag har kommit så här långt än så länge; Har läst runt i olika trådar-

Komplett H-profil/renoveringssats - 10.000:-
Ramlager - 1000:-
Kamremssats - 1500:-
Ventiltätningar - 500:-
Servicepaket - 2000:-

Avgass - JT 3", Racekat + 2 dämpare - 8400:-  / alt. hembyggt - 4000:-
Grenrör - Från 2.4t-T5 00-04, slutnummer 688 - 2200:-
Turbo - TD04-19T Turbo - 8500:-
Spridare - Bosch 465cc eller Siemens Deka 630cc - 4000:-
Bränslepump - Walbro 255 - 1200:-
IC, tryckrör etc - do88 BigPack Volvo 850, X70 Turbo 1994-98 - 4500:-
Lmm - ?
Koppling - ?
Mappning - ?

Om detta ser OK ut, vad ska man ha för lmm samt koppling ?
Hur mycket kan man få ut med denna setup ?
Ska man köra E85 eller 98 ?

8 277 Inlägg
15 januari 2013
Ska du bara ha ett 19T och köra på bensin så finns det ingen egentlig anledning att köra med 465cc. På E85 däremot är dem vettiga. 630cc tillför inget vettigt om man inte ska sikta på 400+. Ska du köra etanol så är det bara att glömma walbro pumpen och satsat på en Bosch 040 istället. Lmm väljs för enkelhets skull efter storleken på spridare man väljer. En R-koppling blir ju lite på gränsen, men å andra sidan är en sådan billig. S.A.M säljer ju annars en lite värre för 5500:- som använts till liknande byggen. Vill man vara absolut säker så tar man ju klivet uppåt till 707 + r-lamell, men den kombinationen är inte rolig till vardags.

Valet mellan E85 och 98 beror ju lite på. E85 ger ju möjlighet till högre effekt, men om man åker året runt så råker man ju dels ut för att det kan bli lite knepigare att starta på vintern och så lär man ha 2 mappningar eftersom det blir E75 vintertid. Valet av 98 beror ju lite på om man kan köpa det i området där man bor. Fler och fler mackar tar bort 98.

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Ska du bara ha ett 19T och köra på bensin så finns det ingen egentlig anledning att köra med 465cc. På E85 däremot är dem vettiga. 630cc tillför inget vettigt om man inte ska sikta på 400+. Ska du köra etanol så är det bara att glömma walbro pumpen och satsat på en Bosch 040 istället. Lmm väljs för enkelhets skull efter storleken på spridare man väljer. En R-koppling blir ju lite på gränsen, men å andra sidan är en sådan billig. S.A.M säljer ju annars en lite värre för 5500:- som använts till liknande byggen. Vill man vara absolut säker så tar man ju klivet uppåt till 707 + r-lamell, men den kombinationen är inte rolig till vardags.

Valet mellan E85 och 98 beror ju lite på. E85 ger ju möjlighet till högre effekt, men om man åker året runt så råker man ju dels ut för att det kan bli lite knepigare att starta på vintern och så lär man ha 2 mappningar eftersom det blir E75 vintertid. Valet av 98 beror ju lite på om man kan köpa det i området där man bor. Fler och fler mackar tar bort 98.

Bilen kommer bara vara ett projekt/lekbil och inget jag kommer köra till vardags eller på vintern.
Så om man siktar in sig på E85 då.
465cc spridare och en Bosch 040 pump. Vilken lmm samt turbo tycker du man ska kombinera med ?

707;an var lite för dyr för mitt tycke, hade tänkt chansa på R kopplingen. Håller det så håller det..
Men 5500:- kanske man skulle lägga, hur mýcket mer klarar den än R kopplingen ?

8 277 Inlägg
15 januari 2013
marcus0510 skrev:
465cc spridare och en Bosch 040 pump. Vilken lmm samt turbo tycker du man ska kombinera med ?

465cc kan ju dock bli lite små om man vill pina ut det sista på E85. Lmm väljs efter bränsle, spridare och hur snäll man vill vara mot den som mappar / hur intresserad man är av att kunna köra bilen innan mappning.

marcus0510 skrev:
707;an var lite för dyr för mitt tycke, hade tänkt chansa på R kopplingen. Håller det så håller det..
Men 5500:- kanske man skulle lägga, hur mýcket mer klarar den än R kopplingen ?

Kommer inte ihåg exakt, men 70-80 Nm har jag för mig.

Sök