BMW bilar till salu med backade mätarställning

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
16 januari 2013 · 1 152 Inlägg

Hool skrev:

patrik89 skrev:

Hool skrev:

Ja fördomar finns det gott om..  Man köper tex inte bilar från Y län.. Under några som helst omständigheter lol


Importbilar i sig själv är inga problem, mätarskruvning är straffbart i Tyskland..  Problemet är VEM som importerat. 

Vissa handlare i sydsverige myglar friskt.  Om bilen i Sverige är dyrare än motsvarande i Tyskland så ... Hmmmm?!

Finns många halvproffs och kontoret på fickan som myglar friskt..

En hel del tas in av folk som vill ha en riktigt fin bil i rätt färg med rätt utrustning och de är inte skruvade.    En del köper ju Euro Premium bilar av auktoriserade BMW handlare i Tyskland mm.

I tidernas begynnelse så var det accis och moms och meck utan dess like att importera..  Sedan gick vi med i EU..  Många åkte ned utan en susning och drog hem allt som fanns inom lämpligt avstånd från färjan.   Där kom det in en hel del SKROT.

Gör du det rätt och köper en vettig bil är det inga problem med en importbil från Tyskland..

Och med detta vill du påstå att jag har helt fel uppfattning eller? tongue

Ja

Det ligger i dagsläget ungeför 10 tusen BMW ute på blocket.    Fler om man räknar med bytbil och de siterna..

AV dem är det inte många som är skruvade av de flertalet som är importbilar.

Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Hool
16 januari 2013 · 1 067 Inlägg

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

patrik89 skrev:

Och med detta vill du påstå att jag har helt fel uppfattning eller? tongue

Ja

Det ligger i dagsläget ungeför 10 tusen BMW ute på blocket.    Fler om man räknar med bytbil och de siterna..

AV dem är det inte många som är skruvade av de flertalet som är importbilar.

Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Varför ska du köpa en importbil från en som lever på fulimport?

Leta reda på en bra bil och hämta hem den själv.. Varken svårt eller speciellt dyrt. 

Sedan är billigaste bilen på blocket inte alltid en bra affär heller.   

Som alltid när det gäller bilar ska man handla rätt bil.  Man får göra hemläxan helt enkelt..   

Köper du fel bil kan du få ett brev hem från grabbarna på Autopower.. 

Visst skruvas det.  Men det är dem som sysslar med fulimport som håller på med sånt..   De köper högmilare i tyskland som är nästan gratis som de "Fixar" innan de hamnar till försäljning i Svergige..    Rätt enkelt att kolla..    Man måste veta hur man gör bara.. 

De som bara går efter priset riskerar att gå på en mina..    Men då spelar det ingen roll vilket fabrikat det är.. 

Att säga att alla BMW är skruvade är som att säga att alla på Gorg har dyslexi tongue

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Hool skrev:
Att säga att alla BMW är skruvade är som att säga att alla på Gorg har dyslexi tongue

Fast det är ju f-n nästan sant... Mer sant än att alla privatimporterade bilar är fifflade med iaf smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hool
16 januari 2013 · 1 067 Inlägg

Sedan..  En importbil som är till salu inom en vecka från importen.....   Nej det är ingen bil man vill köpa.

Du kan köpa en importbil av någon som importerat den själv och kört den ett bra tag.  Kolla upp den innan dock.

De allra flesta importfirmor är oseriösa för det går inte att tjäna pengar på import på samma sätt nu som det var förr i tiden då begagnade bilar i Sverige var mycket dyra. 

Köper du en bil av en tysk handlare där mätarställningen står angiven i pappersform så stämmer den.  Står det  "Enligt mätare" så kan de inte garantera mätarställningen.   Skruva mätare är straffbart med fängelse i Tyskland.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
16 januari 2013 · 1 152 Inlägg

Hool skrev:

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

Ja

Det ligger i dagsläget ungeför 10 tusen BMW ute på blocket.    Fler om man räknar med bytbil och de siterna..

AV dem är det inte många som är skruvade av de flertalet som är importbilar.

Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Varför ska du köpa en importbil från en som lever på fulimport?

Leta reda på en bra bil och hämta hem den själv.. Varken svårt eller speciellt dyrt. 

Sedan är billigaste bilen på blocket inte alltid en bra affär heller.   

Som alltid när det gäller bilar ska man handla rätt bil.  Man får göra hemläxan helt enkelt..   

Köper du fel bil kan du få ett brev hem från grabbarna på Autopower.. 

Visst skruvas det.  Men det är dem som sysslar med fulimport som håller på med sånt..   De köper högmilare i tyskland som är nästan gratis som de "Fixar" innan de hamnar till försäljning i Svergige..    Rätt enkelt att kolla..    Man måste veta hur man gör bara.. 

De som bara går efter priset riskerar att gå på en mina..    Men då spelar det ingen roll vilket fabrikat det är.. 

Att säga att alla BMW är skruvade är som att säga att alla på Gorg har dyslexi tongue

För att det inte finns någon som (knappt) som annars sysslar med Import.

Samma bil med samma utr går nästan alltid att köpa i sverige för samma peng (Ej special bilar etc)

Billigaste bilen på blocket är lika bra som billigaste bilen på mobilen. De bilarna vara bara ett ex.

Ja det skruvas friskt och det har blivit lättare för folket att kolla upp därav att import har fått skit rykte.

Fortfarande DE BILAR SOM SÄLJS IDAG OCH ÄR IMPORTERADE ÄR SKRUVADE! (bilfirmor hämtar väll bilar för att sälja de direkt och tjäna pengar så då betyder det att de lever på det = skruvade lik)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Presidento Of World
16 januari 2013 · 3 324 Inlägg

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

PITSTOP skrev:

Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Varför ska du köpa en importbil från en som lever på fulimport?

Leta reda på en bra bil och hämta hem den själv.. Varken svårt eller speciellt dyrt. 

Sedan är billigaste bilen på blocket inte alltid en bra affär heller.   

Som alltid när det gäller bilar ska man handla rätt bil.  Man får göra hemläxan helt enkelt..   

Köper du fel bil kan du få ett brev hem från grabbarna på Autopower.. 

Visst skruvas det.  Men det är dem som sysslar med fulimport som håller på med sånt..   De köper högmilare i tyskland som är nästan gratis som de "Fixar" innan de hamnar till försäljning i Svergige..    Rätt enkelt att kolla..    Man måste veta hur man gör bara.. 

De som bara går efter priset riskerar att gå på en mina..    Men då spelar det ingen roll vilket fabrikat det är.. 

Att säga att alla BMW är skruvade är som att säga att alla på Gorg har dyslexi tongue

För att det inte finns någon som (knappt) som annars sysslar med Import.

Samma bil med samma utr går nästan alltid att köpa i sverige för samma peng (Ej special bilar etc)

Billigaste bilen på blocket är lika bra som billigaste bilen på mobilen. De bilarna vara bara ett ex.

Ja det skruvas friskt och det har blivit lättare för folket att kolla upp därav att import har fått skit rykte.

Fortfarande DE BILAR SOM SÄLJS IDAG OCH ÄR IMPORTERADE ÄR SKRUVADE! (bilfirmor hämtar väll bilar för att sälja de direkt och tjäna pengar så då betyder det att de lever på det = skruvade lik)

Så du menar att far mins importerade bil är skruvad? (Mercedes)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Nybergrobin
16 januari 2013 · 2 378 Inlägg

Jag har skummat igenom tråden nu men jag hittade inte svaret på min fråga så jag får ställa den till er istället!   Hur vet man om den är mätarskruvad då?  Tex som bilarna som ts länkade till...

Dotzie
16 januari 2013 · 485 Inlägg

Det finns olika erfarenheter och det man ska passa sig för är att generalisera, så alla ni som har en bil som är importerat kan vara lugna, fusket är knappast så utbrett som det görs gällande av några på detta forum, följ grundreglerna för varje bilköp och du kommer garanterat att bli nöjd.

smile Dont worry be happy

Du kan bara upptäcka detta genom att kolla bakåt i bilens historik, sedan kan man ju genom bilens skick också bilda säg en uppfattning, jämför flera bilar innan du köper, beställ en komplett carfax rapport

Senast redigerat av Dotzie (16 januari 2013)

My car Brings Me Women
Rquired Allmänt envis
16 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Hävdar man att alla importer har backad mätarställning kan man inte ha någon vidare koll, än idag finns det pengar att spara på en import men det främsta skälet till att söka sig utanför Sverige när man köper en bil är att det finns ett helt annat utbud i exempelvis Tyskland.

Har man specifika önskemål på färgkombination eller utrustning är chansen mycket större att man hittar rätt bil utomlands, när det gäller BMW finns det dessutom en hel del som inte gick att välja överhuvudtaget i Sverige.
Vill du ha komfortstolar i kombination med tygklädsel eller en tyg/läder-hybrid kanske? Det fanns på kontinenten men i Sverige var läderklädsel ett krav för att kunna välja till de stolarna, eller varför inte manuell växellåda till den nyare M5 eller M6 du är sugen på? Även då får du vända dig utomlands, eller köpa en import.

Istället för att vänta ett halvår på att rätt bil dyker upp i Sverige kan man vända sig till Tyskland och hitta en fem-tio exemplar som passar med en gång, och i bästa fall spara en slant samtidigt som man får en liten semesterresa på köpet. Många väljer att göra så, utan att fuska med bilens historik när den skall säljas.

Dessutom rullar det mängder med svensksålda bilar som varit tjänstebilar, taxi och liknande tidigare vilka sedan köpts upp, skruvats och sålts vidare. Av alla märken och varianter, nu senast var det några BMW femmor, en Volvo V70 och en VW Touran som upptäcktes vill jag minnas? Sålda nya i Sverige hela bunten...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
patrik89
17 januari 2013 ·

Ok grabbar. Det är extremt sällsynt att import bilar är manipulerade, dom som håller på med sånt sitter redan i finkan. Och i sverige existerar det inte pga besiktningen kontrollerar milen vid varje besök.

/thread smile

patrik89
17 januari 2013 ·

Dotzie skrev:
följ grundreglerna för varje bilköp och du kommer garanterat att bli nöjd.

smile Dont worry be happy

Jävlar vad du låter harmonisk då, nykär eller lol

Dotzie
17 januari 2013 · 485 Inlägg

Jag är mycket positiv det till min natur,om jag låter lite euforisk så kan det bero på att mina dagar i Hudiksvall är räknade och flyttbussen bokad cool

My car Brings Me Women
DasAuto
17 januari 2013 · 2 751 Inlägg

patrik89 skrev:
Ok grabbar. Det är extremt sällsynt att import bilar är manipulerade, dom som håller på med sånt sitter redan i finkan. Och i sverige existerar det inte pga besiktningen kontrollerar milen vid varje besök.

/thread smile

Men kom igen, du har ingen fakta som backar dina påståenden. Det är ungefär som alla sa förr "Alla Tyska bilar är sönder körde på autobahn"

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
patrik89
17 januari 2013 ·

DasAuto skrev:
Men kom igen, du har ingen fakta som backar dina påståenden. Det är ungefär som alla sa förr "Alla Tyska bilar är sönder körde på autobahn"

Kanske, men det går ju inte att motbevisa heller om vi ska leka den leken, finns ju inte en chans att till 100% veta om någon har pillat på en beg bil

DasAuto skrev:
Men kom igen, du har ingen fakta som backar dina påståenden

Säg det till alla som säger att gud finns!

Dotzie, haha ja nu ser jag ju att bilen din är fotad i Hudiksvall på vissa bilder smile

Senast redigerat av patrik89 (17 januari 2013)

DasAuto
17 januari 2013 · 2 751 Inlägg

Skillnaden är att de som tror på gud, just "tror". Men du verkar vara helt 100% säker smile Då är du kanske motsatsen till en radikal troende big_smile haha skojjar bara

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
patrik89
17 januari 2013 ·

Som jag skrev tidigare

patrik89 skrev:
Jaja om det inte är något fuffens på 2st av 100 så får man dra alla över en kam roll

Men jag förstog ju att alla skulle sätta sig på tvären av min första kommentar tongue

Senast redigerat av patrik89 (17 januari 2013)

Rquired Allmänt envis
17 januari 2013 · 12 512 Inlägg

patrik89 skrev:
Ok grabbar. Det är extremt sällsynt att import bilar är manipulerade, dom som håller på med sånt sitter redan i finkan. Och i sverige existerar det inte pga besiktningen kontrollerar milen vid varje besök.

/thread smile

Självklart finns det gott om manipulerade importerade bilar, det är vad den här tråden och bloggen Alain refererar till handlar om. Problemet är att du kategoriskt klassar alla eller den absoluta majoriteten av importer som manipulerade vilket inte är riktigt vettigt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
patrik89
17 januari 2013 ·

Rquired skrev:
Problemet är att du kategoriskt klassar alla eller den absoluta majoriteten av importer som manipulerade vilket inte är riktigt vettigt.

Varför är det konstigt menar du. Som vi alla vet så är det ett (stort?) problem som finns inom ämnet. Om man vänder på det och säger att det är ovanligt att det händer. Vart finns bevis för det?

http://www.svt.se/plus/artiklar/bilkopen ganska intressant artikel med kommentarer

"Enligt kriminalinspektör Lars Stervander som utreder olika fall med importerade bilar är det vanligt förekommande med mätarställningar som blivit ändrade.

- I importbranschen har du massvis med oseriösa aktörer och med den vetskapen skulle jag aldrig köpa en importbil, säger han."

Senast redigerat av patrik89 (17 januari 2013)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
17 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag har skummat igenom tråden nu men jag hittade inte svaret på min fråga så jag får ställa den till er istället!   Hur vet man om den är mätarskruvad då?  Tex som bilarna som ts länkade till...

Ska du köpa en bmw finns två bra altenativ.
Antingen köper du dig ett inpa system och en laptop och kollar bilen själv på plats.
Eller så ringer du en bmw verkstad och ger dom regnumret, som flesta bmw verkstäder hjälper dig då. Men endel vill inte ge ut infon.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 januari 2013 · 2 972 Inlägg

patrik89 skrev:

Rquired skrev:
Problemet är att du kategoriskt klassar alla eller den absoluta majoriteten av importer som manipulerade vilket inte är riktigt vettigt.

Varför är det konstigt menar du. Som vi alla vet så är det ett (stort?) problem som finns inom ämnet. Om man vänder på det och säger att det är ovanligt att det händer. Vart finns bevis för det?

http://www.svt.se/plus/artiklar/bilkopen ganska intressant artikel med kommentarer

"Enligt kriminalinspektör Lars Stervander som utreder olika fall med importerade bilar är det vanligt förekommande med mätarställningar som blivit ändrade.

- I importbranschen har du massvis med oseriösa aktörer och med den vetskapen skulle jag aldrig köpa en importbil, säger han."

Är det bara antingen alla bilar eller ytterst få som är fifflade med ? Bara för att vi säger att det inte är alla, som du kategoriskt och villkorslöst hävdar, så betyder inte det att vi menar att problemet är obefintligt.

Det är möjligt att du menar att det är ett så pass stort problem att man kan välja bort alla importbilar direkt om man inte vill ha en bil med fifflad mätarställning. Men det är inte det du skriver, och inte heller det stämmer med verkligheten. Att det är vanligt att bilar fifflas med, som kriminalinspektör Lars Stervander säger, är en helt annan sak än det du påstår, och stämmer bättre med det vi menar.

Att han precis som du inte vill ha en importbil är helt ok, men det har ju inget med fördelningen av fifflade och ofifflade importbilar att göra. Det är bara era ställningstaganden i frågan.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang