BMW bilar till salu med backade mätarställning

alain www.bimmerpower.org
14 januari 2013 · 3 995 Inlägg

Om det inte redan finns
BMW bilar till salu med backade mätarställning
http://backad.wordpress.com/

Senast redigerat av alain (15 januari 2013)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
patrik89
15 januari 2013 ·

Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

groze
15 januari 2013 · 564 Inlägg

patrik89 skrev:
Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

Det finns massor med fifflade svensksålda också. Likaså finns det massor med importerade som inte är fifflade. Det är ju ganska vanligt att man importerar för eget bruk så att säga.

Kikar man på blocket finns det folk som erbjuder mätarjustering för 1200 spänn.

patrik89
15 januari 2013 ·

groze skrev:

patrik89 skrev:
Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

Det finns massor med fifflade svensksålda också. Likaså finns det massor med importerade som inte är fifflade. Det är ju ganska vanligt att man importerar för eget bruk så att säga.

Kikar man på blocket finns det folk som erbjuder mätarjustering för 1200 spänn.

Jag påpekade aldrig svensksålda bilar inte kan vara det. Men att det finns massor av import bilar som inte är det tror jag inte ett dugg på. Går ju aldrig att bevisa det, man kan ju välja att tro det dock smile Privatimport håller jag med om att det borde vara ett säkrare kort om det gäller "hobbybilar"

Folk som livnär sig på att importera bilar och sälja, är nog inte så mycket ärlighet i den branschen tbh. Fast alla bilförsäljare "hustlar" väl på någotvis, så är det lol

Senast redigerat av patrik89 (15 januari 2013)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 januari 2013 · 2 972 Inlägg

patrik89 skrev:

patrik89 skrev:
Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

Jag påpekade aldrig svensksålda bilar inte kan vara det. Men att det finns massor av import bilar som inte är det tror jag inte ett dugg på. Går ju aldrig att bevisa det, man kan ju välja att tro det dock smile

Folk som livnär sig på att importera bilar och sälja, är nog inte så mycket ärlighet i den branschen tbh. Fast alla bilförsäljare "hustlar" väl på någotvis, så är det lol

Varför skulle folk som livnär sig på att importera bilar automatiskt vara mindre trovärdiga än folk som livnär sig på att sälja bilar inom landets gränser?! Det finns oärliga och det finns ärliga bland båda är jag helt övertygad om.
Att säga att alla privatimporterade bilar garanterat är fifflade med är fel!
Att det kan vara vanligare än bland svensksålda kan jag gå med på, eftersom det är svårare att kolla upp. Men garanterat 100% alltid utan undantag? Nej!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
patrik89
15 januari 2013 ·

matteeee skrev:
Varför skulle folk som livnär sig på att importera bilar automatiskt vara mindre trovärdiga än folk som livnär sig på att sälja bilar inom landets gränser?! Det finns oärliga och det finns ärliga bland båda är jag helt övertygad om.
Att säga att alla privatimporterade bilar garanterat är fifflade med är fel!
Att det kan vara vanligare än bland svensksålda kan jag gå med på, eftersom det är svårare att kolla upp. Men garanterat 100% alltid utan undantag? Nej!

Jag tror att dom importerar bilar för att tjäna pengar, inte för att dom är entusiaster och vill att folk ska köra importerade bilar tongue Klart som fan att dom försöker få ett så högt pris som möjligt med hjälp av mätarställningar, falska service historiker osv. Min poäng är väl att lite fiffel är en självklarhet för att hålla priset uppe, om det är möjligt att komma undan med det.

Det gäller väl alla bilförsäljare. Köper du en bil på en firma så är det till överpris

Sjukt jävla offtopic här, sorry för det big_smile

Senast redigerat av patrik89 (15 januari 2013)

rottweilerjocke
15 januari 2013 · 21 Inlägg

Jag kanske är lite blåst.. men det med mätarejustering.. man kan ju se på besiktningspapperna bakåt i tiden vad mätareställningen var.. och kommer dom med att mätarehuset gått sönder och dom inte kan bevisa att det är bytt på verkstad. så får bilaffären vara för mig. men sånt luktar lång väg...

Sen är det ren logik för mig att en Tyskimporterad bil från 2007 inte kan ha gått 13700 mil, eller.

Senast redigerat av rottweilerjocke (15 januari 2013)

"Nu tror jag du hade lite otur när du tänkte"
patrik89
15 januari 2013 ·

rottweilerjocke skrev:
Jag kanske är lite blåst.. men det med mätarejustering.. man kan ju se på besiktningspapperna bakåt i tiden vad mätareställningen var.. och kommer dom med att mätarehuset gått sönder och dom inte kan bevisa att det är bytt på verkstad. så får bilaffären vara för mig. men sånt luktar lång väg...

Det gör du helt rätt i. Jag vet folk som pillar med sånt där för att hålla nere milen på sina pendlar bilar pga av försäkringen och andrahandsvärdet.

Senast redigerat av patrik89 (15 januari 2013)

sexy_d
15 januari 2013 · 665 Inlägg

den 335an va ass snygg

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 januari 2013 · 2 972 Inlägg

patrik89 skrev:

matteeee skrev:
Varför skulle folk som livnär sig på att importera bilar automatiskt vara mindre trovärdiga än folk som livnär sig på att sälja bilar inom landets gränser?! Det finns oärliga och det finns ärliga bland båda är jag helt övertygad om.
Att säga att alla privatimporterade bilar garanterat är fifflade med är fel!
Att det kan vara vanligare än bland svensksålda kan jag gå med på, eftersom det är svårare att kolla upp. Men garanterat 100% alltid utan undantag? Nej!

Jag tror att dom importerar bilar för att tjäna pengar, inte för att dom är entusiaster och vill att folk ska köra importerade bilar tongue Klart som fan att dom försöker få ett så högt pris som möjligt med hjälp av mätarställningar, falska service historiker osv. Min poäng är väl att lite fiffel är en självklarhet för att hålla priset uppe, om det är möjligt att komma undan med det.

Det gäller väl alla bilförsäljare. Köper du en bil på en firma så är det till överpris

Sjukt jävla offtopic här, sorry för det big_smile

Det finns ju dom som importerar bilar för att använda dom. Sen säljer dom dessa efter något år eller så. Är de också automatisk mer oärliga än vanliga bilförsäljare av svensksålda bilar?
Och förresten, vanliga bilförsäljare med svensksålda bilar, vill de inte tjäna pengar? Med samma logik borde de också fiffla vad det går sålänge de kommer undan med det..?!

Jag köpte en bil på firma till ett ok pris. (Enligt bilpriser.se och min brors "lista" (han är bilhandlare) var den värd ca 30k mer vid tillfället.)
Du tenderar att generalisera väldigt för mycket.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
patrik89
15 januari 2013 ·

matteeee skrev:
Det finns ju dom som importerar bilar för att använda dom. Sen säljer dom dessa efter något år eller så. Är de också automatisk mer oärliga än vanliga bilförsäljare av svensksålda bilar?
Och förresten, vanliga bilförsäljare med svensksålda bilar, vill de inte tjäna pengar? Med samma logik borde de också fiffla vad det går sålänge de kommer undan med det..?!

Jag köpte en bil på firma till ett ok pris. (Enligt bilpriser.se och min brors "lista" (han är bilhandlare) var den värd ca 30k mer vid tillfället.)
Du tenderar att generalisera väldigt för mycket.

Du läser ju inte vad jag skriver hmm Att folk som livnär sig på att importera och sälja bilar är det vanligtvis mycket fiffel med.

matteeee skrev:
Och förresten, vanliga bilförsäljare med svensksålda bilar, vill de inte tjäna pengar? Med samma logik borde de också fiffla vad det går sålänge de kommer undan med det..?!.

Ja det är väl klart att dom gör det? Om det finns skavanker som dom inte behöver berätta så gör dom heller inte det. Förstår inte din poäng. Verkar som jag trampar på ömma tår här

Jag skulle inte bli någon bra försäljare då jag har svårt för att pracka på saker till folk.

Aja, du får ha din åsikt samtidigt som jag har min.

en bilförsäljare i ett nötskal: http://www.youtube.com/watch?v=XVV_COOey0E hehe lite humor lol

Senast redigerat av patrik89 (15 januari 2013)

Dotzie
15 januari 2013 · 485 Inlägg

Det är viktigt att hålla sig med fakta när man diskuterar, att generalisera utan grund är ju som att tro att man kan gå på vattnet bara man är tillräckligt övertygad. Det finns alltid seriösa och oseriösa på alla marknader, det är upp till dig som köpare att vara påläst och kunnig om du ska göra en någorlunda bra affär. Precis som någon säger i något av inläggen så gäller det att göra en bedömning av vad som kan vara rimligt eller inte, det som verkar osannolikt är ofta det också.

Det finns numera också carfax som kan hjälpa dig som köpare att se bilens historia även i ett annat land och efter något år i Sverige blir det svårt att fiffla med mätarställningarna i någon större utsträckning genom att milen registreras när vi besiktar. Många bilar rullar enbart sommartid och då hinner man kanske köra mellan 400-600 mil maj-sep vilket får anses ligga inom finåkarintervallet. Jag oroar mig mer för bilar med många ägare, de som köper en bil och kör 1000-1500 mil och verkligen "testar" bilen under denna tid och som inte ens gör en service.

My car Brings Me Women
patrik89
15 januari 2013 ·

Haha, förlita sig på besiktningarna. Det är ju så svårt att mygla mätarna imellan varven smile Du kan besikta en bil och på mätarn ser dom att du har kört endast 10mil men egentligen har du kört 4000.... Så när du säger svårt har du fel. "Streetsmart" och "booksmart" passar bra in här tycker jag. Kolla bara på länken som trådskaparn la ut, bara en liten del antagligen

Men ja, jag förstår vad du menar att jag generaliserar. Jag är kanske väldigt skeptisk, men enligt mig är folk alledes för godtrogna inom ämnet.

Ett bra tips är att ta kontakt med tidigare ägare. Ett exempel är när jag såg en bmw som en firma hade på annons i somras. Hörde med tidigare ägare och fick höra att den var tidigare krockad med en halvknackig lagning bakom sig. Men det stog det inget om wink Det jag menar är att många bilar har säkerligen ett par skelett i garderoben som gärna inte nämns vid försäljning(självklart!). Men många känner kanske att det är tryggt att gå till en bilhandlare

Svennebananer är lätta byten för försäljare big_smile

Senast redigerat av patrik89 (15 januari 2013)

patrik89
15 januari 2013 ·

Dotzie skrev:
smile..klart att du är skeptisk...du är ju från hudik wink

Nej du, jag är född i Avesta big_smile Nu får du komma med ett bättre svar så vi kan jiddra vidare ;lol

Dotzie
15 januari 2013 · 485 Inlägg

patrik89 skrev:

Dotzie skrev:
smile..klart att du är skeptisk...du är ju från hudik wink

Nej du, jag är född i Avesta big_smile Nu får du komma med ett bättre svar så vi kan jiddra vidare ;lol

Ha ha...humor är bäst smile

My car Brings Me Women
Hool
15 januari 2013 · 1 067 Inlägg

patrik89 skrev:
Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

Jävla skitsnack.   

ALLA bilar man köper kollar man upp noga.  Speciellt om det är premiumbilar. 

Grannen sålde sin 940 med 44 tusen på mätaren..  3 månader senare ringde en dam och undrade om han hade haft några problem på de 14tusen den hade gått..   Nä inte vad jag kan komma ihåg men den hade gått 44 tusen när jag sålde den.

Man måste dock veta hur man ska kolla upp det.  Intyg osv från BMW är värdelösa. Du får luska i historiken och kolla BMWs servicedatabas.  Ljusmodulen som en BMW verkstad kan läsa av klarar en kompetent skruvare att manipulera utan spår.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
patrik89
15 januari 2013 ·

Hool skrev:

patrik89 skrev:
Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

Jävla skitsnack.

Jaja om det inte är något fuffens på 2st av 100 så får man dra alla över en kam roll

Hool
15 januari 2013 · 1 067 Inlägg

patrik89 skrev:

Hool skrev:

patrik89 skrev:
Alla som inte är s-sålda är ju garanterat fifflade

Jävla skitsnack.

Jaja om det inte är något fuffens på 2st av 100 så får man dra alla över en kam roll

Ja fördomar finns det gott om..  Man köper tex inte bilar från Y län.. Under några som helst omständigheter lol


Importbilar i sig själv är inga problem, mätarskruvning är straffbart i Tyskland..  Problemet är VEM som importerat. 

Vissa handlare i sydsverige myglar friskt.  Om bilen i Sverige är dyrare än motsvarande i Tyskland så ... Hmmmm?!

Finns många halvproffs och kontoret på fickan som myglar friskt..

En hel del tas in av folk som vill ha en riktigt fin bil i rätt färg med rätt utrustning och de är inte skruvade.    En del köper ju Euro Premium bilar av auktoriserade BMW handlare i Tyskland mm.

I tidernas begynnelse så var det accis och moms och meck utan dess like att importera..  Sedan gick vi med i EU..  Många åkte ned utan en susning och drog hem allt som fanns inom lämpligt avstånd från färjan.   Där kom det in en hel del SKROT.

Gör du det rätt och köper en vettig bil är det inga problem med en importbil från Tyskland..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
patrik89
15 januari 2013 ·

Hool skrev:

patrik89 skrev:

Hool skrev:

Jävla skitsnack.

Jaja om det inte är något fuffens på 2st av 100 så får man dra alla över en kam roll

Ja fördomar finns det gott om..  Man köper tex inte bilar från Y län.. Under några som helst omständigheter lol


Importbilar i sig själv är inga problem, mätarskruvning är straffbart i Tyskland..  Problemet är VEM som importerat. 

Vissa handlare i sydsverige myglar friskt.  Om bilen i Sverige är dyrare än motsvarande i Tyskland så ... Hmmmm?!

Finns många halvproffs och kontoret på fickan som myglar friskt..

En hel del tas in av folk som vill ha en riktigt fin bil i rätt färg med rätt utrustning och de är inte skruvade.    En del köper ju Euro Premium bilar av auktoriserade BMW handlare i Tyskland mm.

I tidernas begynnelse så var det accis och moms och meck utan dess like att importera..  Sedan gick vi med i EU..  Många åkte ned utan en susning och drog hem allt som fanns inom lämpligt avstånd från färjan.   Där kom det in en hel del SKROT.

Gör du det rätt och köper en vettig bil är det inga problem med en importbil från Tyskland..

Och med detta vill du påstå att jag har helt fel uppfattning eller? tongue

Hool
15 januari 2013 · 1 067 Inlägg

patrik89 skrev:

Hool skrev:

patrik89 skrev:

Jaja om det inte är något fuffens på 2st av 100 så får man dra alla över en kam roll

Ja fördomar finns det gott om..  Man köper tex inte bilar från Y län.. Under några som helst omständigheter lol


Importbilar i sig själv är inga problem, mätarskruvning är straffbart i Tyskland..  Problemet är VEM som importerat. 

Vissa handlare i sydsverige myglar friskt.  Om bilen i Sverige är dyrare än motsvarande i Tyskland så ... Hmmmm?!

Finns många halvproffs och kontoret på fickan som myglar friskt..

En hel del tas in av folk som vill ha en riktigt fin bil i rätt färg med rätt utrustning och de är inte skruvade.    En del köper ju Euro Premium bilar av auktoriserade BMW handlare i Tyskland mm.

I tidernas begynnelse så var det accis och moms och meck utan dess like att importera..  Sedan gick vi med i EU..  Många åkte ned utan en susning och drog hem allt som fanns inom lämpligt avstånd från färjan.   Där kom det in en hel del SKROT.

Gör du det rätt och köper en vettig bil är det inga problem med en importbil från Tyskland..

Och med detta vill du påstå att jag har helt fel uppfattning eller? tongue

Ja

Det ligger i dagsläget ungeför 10 tusen BMW ute på blocket.    Fler om man räknar med bytbil och de siterna..

AV dem är det inte många som är skruvade av de flertalet som är importbilar.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang