Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

En bruksbil som behöver en hel del rostlagning, fix och kärlek. Den ska fortsätta att vara bruksbil men kanske framförallt vara ett fritidsprojekt i garaget.
  • 115 Följare
  • 146 097 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 april 2022
Beng-Ha
7 oktober 2013 · 165 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Det bästa vore väl att korta främre kardanen dessa centimetrar i ändan mot växellådan?,
känns som det blir onödigt stor påkänning på dom små gummibussningarna?
Är kardanen kortad i bakändan nu eller hur är det löst?

Jo, det har du naturligtvis rätt i. Ska det göras på riktigt vis så ska väl kardan kortas.
Det är väl iofs inget man gör själv om det ska bli bra? Centrering å balansering?

Riktigt hur man har pusslat ihop kardanbitarna vet jag inte. Nog måste väl en M47 låda
vara mer än 5 cm längre än en M40? Jag har inte sett nå hemgjorda kapningar än i alla fall.

Jag ska prova att köra så här ett tag ändå så får se hur jag gör framöver.
Så här nånting blir min lösning. Det är originalgummin jag har satt ditt nu. Å skakig på hand är jag  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-bd5fddca6873d600e153cd3487b3247b.jpg

edit: lite bättre bild...

Senast redigerat av Beng-Ha (21 oktober 2013)

Beng-Ha
11 oktober 2013 · 165 Inlägg

Har varit ner i gropen å fixat lite igen å dragit fast bultarna. Jag ser nu att man vänt hållaren för kardanlagret 180 grader och på så vis fått ca 5 cm extra. Men vad är det för bakre kardan jag har i så fall?? Den måste vara kortare än original. Håhåjaja, man har en kortare bakre kardan istället för att göra rätt å korta den främre. Suck.

Ok, blir till att spana efter en bakre kardan på veteranmarknad framöver. Undrar om PV o Duett är lika?

Beng-Ha
21 oktober 2013 · 165 Inlägg

Ja, inte har det blivit mycket gjort... meeen, en provtur med nya gummibussningarna blev det och visst gick bilen tystare. Nu hörde jag motorn mycke bättre.   smile

Sen började jag kika på bakaxel o fjädring. Tänkte plocka ner dom o skrapa o måla.
Jag såg att handbromsvajern ligger emot både ram och fjäderfäste. Undrar om det ska va så???

Sen, hur ska man behandla bladfjädrarna? De ska ju ligga mot varann så någon tjock färg kan man väl inte lägga på där, möjligen när man satt ihop paketet. Tunn rostskydd?

Fjädrar anamma, ska vajern ligga så här???
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-d61b202c16fde066f909d564575f9ba1.jpg

Beng-Ha
24 oktober 2013 · 165 Inlägg

Tack för tips!!

Bladfjädrarna kommer ju att både skavas o böjas, håller pulverlacken för det? Den blir väl rätt hård?
Läste i den här diskussionen: http://www.ttora.com/forum/showthread.php?t=158096
The powder coat on my Allpro springs has worn off in less then a year.
Men bara för att det hänt EN person så behöver det ju inte vara så.

Nå, fjädrarna ska plockas bort först, sen får vi se...

Ha de!

Beng-Ha
24 oktober 2013 · 165 Inlägg

Jodå, har lusläst din tråd! smile  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 97&p=6
Men vilken färg? Har du lagt på Zinkgrund?

Beng-Ha
24 november 2013 · 165 Inlägg

Gamla Bettan har lagts in på behandling och fått kryckor, eller träben eller treben?
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-3ab03b5aa53bc2fc7688c09e4bec69ac.jpg


Jag gjorde så mycke förberedelser som gick när jag var i garaget för sen ska den få stå ute. Jag skar bort nitarna som håller fjäderfästena. Tanken blev jag också tvungen att ta bort och allt möjligt annat lossade jag på. Satt fast fjädrarna så löst som möjligt innan jag tog ut bilen ur garaget för vidare operation.


Gjorde mig några "Jack-Pad" av hockeypuckar. Väldigt lättsvarvat! smile Funkade rätt bra. Ett varningens ord angående den här domkraften. Den översta runda biten som man tror är av järn är gjord av plast! sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-21b8c3b4b75da5ffdd605af8ce94ed85.jpg

Sisådär. Operationen lyckades och nu ska axeln in i garaget å få sig en omgång!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-469cce035fcc85f1ef696000e1215e23.jpg

Men tid tar det...

Beng-Ha
25 december 2013 · 165 Inlägg

Njaeee... det verkar ta lite längre tid!  smile

Beng-Ha
25 december 2013 · 165 Inlägg

Nåja... lite har det hänt!

Jag började med bladfjädrarna. Fick lite olika bud om hur de ska behandlas såååå... ähh, jag la på lite tunn 2-K-färg. Det var en hel del borstande med vinkelslipen innan och avfettning å citronsyra men borsten höll till sista fjädern men då var det inte många strån kvar.  smile

Meeen... nu ligger de så fint och blänker.  Vi får se hur länge?
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-6202638f1ec991f3b1b6bbf3ab3fa068.jpg


Smådelarna där bak (ehh?) har också fått sig en omgång i citronsyrabadet. Dom ska nog få lite pulverlack vad det lider.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-932cc944b8bbc84aacb5c6badeedd177.jpg

Bromstrummorna gick att få av utan att ta fram 5-kilossläggan. Men först måste Biltemas avdragare (som passar allt hmm  ) fräsas till lite. Två millimeter på varje hål och sen passade den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-f599f571e57be8a2ecd76ee661493688.jpg

Bromsarna skulle vara bytta enligt säljaren och ta mig fan. Det verkar så. Bra det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-fe13859cf82897c12b2cd906a0e0a545.jpg

Nå, bara att fortsätta med bakaxelklumpen. Ny stålborste alltså!!!  smile

Beng-Ha
25 december 2013 · 165 Inlägg

Kollade lite på givaren i tanken också. Tankmätaren har vippat fram o tillbaks så jag anade att den skulle vara sliten. Fint hantverk å lindad med väldigt tunn motståndstråd. Jag såg att det fanns avbrott på tråden såååå. En rulle motståndstråd på Elfa kostar ca 250:- och en ny givare på Biltema ca 150:-. Hmmm... få se vad det blir.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-b2e6cd127d17ef15eb78f2c03943c53c.jpg

Senast redigerat av Beng-Ha (25 december 2013)

Beng-Ha
26 januari 2014 · 165 Inlägg

Äntligen en söndag som man kan tillägna Duetten. I går var det fix av handbromsvajer på Kadetten som besiktningsmannen drog av. Hmmm, han var säker sur för att han inte hittade några andra fel. Nåja.

Nå, lite har det hänt innan också. Det blir nån timme då å då.

En massa smådelar har blivit avrostade och målade. Pulverlack o epoxi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-75fdb231799107787092a3a99c654adb.jpg


Å lite "kan man väl göra själv". Stöden till bladfjädrarna. Plåt o gummijobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-4d0c83e18d9f7c5d3fb4b3923141e4ff.jpg

Å lite pulverlack på det. Gött!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-cca7ef1cf65015d44c603a6f665f9cca.jpg


Men, i dag blev det ett angrepp på stora klumpen! Bakaxeln fick sig en rejäl omgång med vinkelslip, stålborste o till slut Dremeln. Slipa, slipa, slipa... Egentligen borde jag klarlacka den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-933a01b91fbfbaf56d8f13bb7e380b06.jpg


Som avslutning så fick den sig en omgång grundfärg. Nu börjar det närma sig att skruva ihop bitarna. Äntligen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-fff2832847557d3572da495f620b8aca.jpg

Beng-Ha
27 januari 2014 · 165 Inlägg

Tack, tack!

Å i kväll så blev den svartmålad. Bättrade på lite småprylar också...
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-804f876ad25bd764fc208cbae7750ab6.jpg

Beng-Ha
28 januari 2014 · 165 Inlägg

Tack, tack! Har några småprylar kvar som ska få sig en omgång sen hoppas jag att jag äntligen får börja skruva ihop!  Fick ett paket från motoroldies i dag också. :-)

Beng-Ha
4 februari 2014 · 165 Inlägg

Sisådär. Blir nån timme då och då!

Bladfjädrarna blev ihopskruvade. Dom hemtillverkade stöden funkade bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-e810a3dcdb071c48a9bbc11aa9494069.jpg


Ena bromstrumman var lite kajjko. Dels har nån dragit fast den så att kilen har gått upp i kilspåret och knäck en del av navet. Inte bra. Där ska filtringen ligga emot å täta. Inte undra på att det var bara slamsor kvar av den. Samma trumma var också väldigt snedsliten. Såg ut som att man använt en alldeles för smal bromsback, typ moppe.

Har ingen svarv som tar en hel trumma så jag satt upp den i rundmatningsbordet på lillfräsen å klockade in den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-34f82fdac87654c0ae8194d862553c94.jpg


Slipade till navet så det blev jämnt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-a0e3e82f57320d7b7d6b493c6bcc8a86.jpg


Sen blev det bromsytans tur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-cd96c62cec01e57542e93bbca94fe2c3.jpg


Jag får väl leta efter en ny trumma i sommar när marknaderna drar igång men jag tror att det här blir bra så länge...

Beng-Ha
5 februari 2014 · 165 Inlägg

Ja, helt klart borde det bli bättre än innan. Den var ombesiktad tre gånger med nya belägg så dom måste nog ha skruvat rätt friskt på justeringen för att få till det.

Jag får väl köra med handbromsen åtdragen lite så sliter det nog in sig!  smile

Beng-Ha
21 februari 2014 · 165 Inlägg

Händer det nåt? Nja, lite då o då och allteftersom så kommer det bitar på plats.

Fjäderpaketet hopskruvat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-c22c5df8bf3d5f284a0c3c309b083b75.jpg


Bakaxeln hopskruvad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-72289c042c4a78be0360b12fbe1b05df.jpg


Provade att måla kåpan med krom-pulverlack. Blev väl sådär. Färgen är inte speciellt förlåtande. Alla "rostgröpper" syns igenom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-41ec9f027a65cf04fa5cbc7eaf53cc90.jpg

Beng-Ha
21 februari 2014 · 165 Inlägg

Funderade lite på det. Tänkte klippa ut en mall med Volvos järnmärke och pudra över lite pulverlack å in i ugn. Meeen.... orka. smile

Beng-Ha
24 februari 2014 · 165 Inlägg

Ok, tack för info. Ska prova att lägga på lite klarlack ovanpå.

Beng-Ha
26 februari 2014 · 165 Inlägg

Yes!! Fjädring o kardanaxel på plats till slut!
Snart kan jag rulla in den i garaget å göra "slutfinishen".

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-931d0fb2e7f1afe41348fbac1d40bad4.jpg

Beng-Ha
23 mars 2014 · 165 Inlägg

Ja, å nu blev det lite vår igen! Förresten, Fabbo Bozze, blir det besök på DAK-marknaden om två(?) veckor?

Meeen... även om vårsolenn lyser så blir det att krypa in i  garagets mörka svetsrök o slipdimma. Det kostar på om man vill ut å glänsa med pärlan te sommarn.
Länge sen det blev några uppdateringar här.

Stötte på en hemsk rosthärd framför vänster bakhjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-76804f6f3390adcb441e29c4bda86ec2.jpg


Började kapa bort EPA-lagningar å annat skit
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-5871dd1a89f65bbd104ee66efd99821f.jpg


Å sen kom min inköpta "krymp&sträck" till pass. Vilket kalasverktyg!
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-35ad4217ea434f700bcbdd6502539136.jpg


Å pappmallar å klippa plåt å svetsa å slipa å om igen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188490/188490-5074bfa19de66eaa8fb197bbfadab961.jpg


Sen tog svetstråden slut!? Va, har fem kilo gått åt redan. Lång näsa! Nå, jag målade på plåtbitarna och tog kväller.
smile

Beng-Ha
26 mars 2014 · 165 Inlägg

Tack, tack!

Jo, DAK o Bollnäs är samma dag tydligen men om man är morgonpigg som Fabbo Bozze så verkar man hinna bägge. smile  Själv blir det bara DAK. Ja ä inte morgonpigg men Lilla Frun brukar ställa ut mig vid postlådorna kvällen innan å sen kommer mina morgonpigga kompisar å hämtar mig tidigt å lassar in mig i skuffen.

Välkommen i Duettgemenskapen Bozze! Den var verkligen ombyggd! Häftigt. La en pren förstås.

Ny svetstråd är nu inhandlad. Jula har faktiskt Esab-tråd. Den finns inte i katalogen under svetstråd utan under deras Esab-svets som tillbehör!? Jag hört att den ska va så bra så jag slog till. Får se om det blir nå bättre svetsar. Troligen beror det väl på den som håller i handtaget...

Ha de!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang