Hur tinar man bäst upp bilstereogrejer?

Danne_485
20 januari 2013 · 687 Inlägg

Hej! Jag har haft ett slutsteg och högtalare sittandes in en bil som stått orörd i drygt ett halvår. Nu när jag plockat ur grejerna så är de givetvis frusna. Hur ska jag göra när jag tinar dem? Sakta tina upp dem eller ska jag bara ta in dem i huset med över 20 gradig värme? Är väl mest pga fukt/kondens som jag frågar.

Sen undrar jag även hur länge tex ett slutsteg och dess elektronik klarar sig i en bil som inte används där bara vädret ute bestämmer temperaturen. Den har stått på en vanlig parkering och ej garage.

Mvh
Daniel

henke_99 Offroad Racing
20 januari 2013 · 3 122 Inlägg

Temperaturen i sig påverkar inte direkt bilstereogrejer, det är fukten o kondensen som bildas av temperaturväxlingarna som kan orsaka skador genom att det ärgar och oxiderar i elektroniken. Så länge dom inte ligger fuktigt kan dom ligga hur länge som helst.

Jag tror för övrigt inte att du på nåt sätt behöver tina upp grejerna när du ska ta in dom, normalt i en bil på vintern så uppkommer ju samma temperaturväxlingar när den först stått i kylan o man sen ger sig ut o åker med den. Men tar du in grejerna så se till att ha dom inne så pass länge att eventuell kondens som bildas hinner torka.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Danne_485
20 januari 2013 · 687 Inlägg

henke_99 skrev:
Temperaturen i sig påverkar inte direkt bilstereogrejer, det är fukten o kondensen som bildas av temperaturväxlingarna som kan orsaka skador genom att det ärgar och oxiderar i elektroniken. Så länge dom inte ligger fuktigt kan dom ligga hur länge som helst.

Jag tror för övrigt inte att du på nåt sätt behöver tina upp grejerna när du ska ta in dom, normalt i en bil på vintern så uppkommer ju samma temperaturväxlingar när den först stått i kylan o man sen ger sig ut o åker med den. Men tar du in grejerna så se till att ha dom inne så pass länge att eventuell kondens som bildas hinner torka.

Precis. Det som var min tanke om det kan ha skett under tiden bilen har stått. Men plockar in grejerna å låter dem ligga några veckor eller kanske tom månader. Tack för snabbt svar!

henke_99 Offroad Racing
20 januari 2013 · 3 122 Inlägg

Det räcker om dom är inne några dagar i värmen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Danne_485
20 januari 2013 · 687 Inlägg

henke_99 skrev:
Temperaturen i sig påverkar inte direkt bilstereogrejer, det är fukten o kondensen som bildas av temperaturväxlingarna som kan orsaka skador genom att det ärgar och oxiderar i elektroniken. Så länge dom inte ligger fuktigt kan dom ligga hur länge som helst.

Jag tror för övrigt inte att du på nåt sätt behöver tina upp grejerna när du ska ta in dom, normalt i en bil på vintern så uppkommer ju samma temperaturväxlingar när den först stått i kylan o man sen ger sig ut o åker med den. Men tar du in grejerna så se till att ha dom inne så pass länge att eventuell kondens som bildas hinner torka.

Precis. Det som var min tanke om det kan ha skett under tiden bilen har stått. Men plockar in grejerna å låter dem ligga några veckor eller kanske tom månader. Tack för snabbt svar!

Hassman
20 januari 2013 · 493 Inlägg

Jag har gjort likadant med hemelektronik såsom förstärkare och dylikt från grovsopor. Bara låta det stå ett par dagar och om möjligt öppna upp efter ett par dagar för att vara säker på att det inte fortfarande är fuktigt inuti.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
MarcusL #2573
20 januari 2013 · 1 489 Inlägg

Ska inte vara någon fara, bara se till och inte starta sakerna på ett par dagar smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 januari 2013 · 8 744 Inlägg

Bilstereogrejer är ju gjorda för att tåla den miljö som är i en bil (till skillnad från hemmagrejer) så dom ska tåla viss kondens och stora temperaturväxlingar. Så det ska inte vara någon fara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
22 januari 2013 · 687 Inlägg

Det låter bra. Då behøver jag inte oroa mig øver detta iaf. Førresten om det ær någon som ær sugen på lite grymma DLS-grejer så sæg till. Bland annat har jag både ett A4 och A6 liggandes. Så næra nyskick man kan komma. Skicka PM isf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang