Varför Saab som hat objekt?

it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

trippelturbo skrev:

Bompeman skrev:
Framhjulsdrivet,osköna att köra, fula som stryck, men mest av allt stör ja mig på att nyckeln sitter vid handbromsen

Osköna?? Saab är i nivå med tyskarna när det gäller körglädje.

Nu har väl inte "körglädje" att göra med "(o)skön att köra" skulle jag vilja påstå.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nixon89 klabbarpan
22 januari 2013 · 3 041 Inlägg

Har själv ägt och kört diverse saabar. Bra bilar som ja, tål rätt mycket stryk i rätta händer. En klar fördel med saabarna är ju det lätta effekt uttaget. Sedan kan jag i vissa fall hålla med om det finns en hel del idiotlösningar, trist inredning m.m
Men många argument som saab hatare kör med är rent löjligt.
I mina ögon är alla bilar bra på sina sätt. Likväl har alla bilar duktiga brister. Volvo är inga helgon precis...

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
trippelturbo Trucker
22 januari 2013 · 2 710 Inlägg

it_mutt skrev:

trippelturbo skrev:

Bompeman skrev:
Framhjulsdrivet,osköna att köra, fula som stryck, men mest av allt stör ja mig på att nyckeln sitter vid handbromsen

Osköna?? Saab är i nivå med tyskarna när det gäller körglädje.

Nu har väl inte "körglädje" att göra med "(o)skön att köra" skulle jag vilja påstå.

Han skrev osköna att köra! Jag tolkar det som körglädje..

Sen kan jag hålla med om att tex 9-3an är så jävla trång att jag som Saabälskare undrar varför dom inte enbart gjordes i coupe.. Har trots detta haft 3st tongue

Fart missbrukare
panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

trippelturbo skrev:

panda666 skrev:
tycker att saab 9-5 från 2006 är fina men är väldigt orolig över att köpa en för jag har hört väldigt mycket negativt om saab. Dom går sönder lätt. vi snackar inte om små grejer som lampor eller spindelleder eller rost..
Vi snackar om turboras-motorhaveri-växellåds haveri-dåliga kopplingar...avgas system som rasat..det här är bara några problem som jag hört om saab från bekanta och från folk som jag pratat med genom livet.

spelar inge roll för mig om det är svenskt eller turkiskt..man vill ju bara ha nått som funkar och är rolig att köra.
varför tror ni saab har gått i konkurts? för att dom bygger så bra bilar? förresten så ser inredning ut likadan på alla saabar..jättegammal och jättefult. Ge mig en enda bra anledning varför jag ska lägga ner 40-50.000 på en saab där jag kan annars lägga samma peng på en bmw-volvo-merca-audi-honda där jag vet att motorn kommer inte rasa om ja inte byter olja varje 500 mil??


det här är bara min åsikt och jag menar absolut inget illa mot någon.

mvh

Du får INTE samma BMW, Audi eller Merca för 50K som du får en Saab. Tyskarna är betydlig dyrare med samma miltal o historik o "välskötsel". I min o många andras (kunnigas) tycke så får du mest bil för pengarna av Saab. Dessvärre är det nästintill omöjligt o hitta en Saab med bra historik o bra skött idag.

Min 9-3 tex, dryga 13K mil, FULL historik (!!) och original!! Försök hitta en sån..

tycker att du har väldigt stort fel där..fick min 528 e39 1999. för under 20.000 med 26.000 mil som käkar saab till frukost tycker jag. tänk om jag hade 50.000 då? finns e39 530 för runt 50.000. med runt 18.000 på mätaren..säger du att jag kan få en så bra saab som den där 530an??

så länka mig en prisvärd saab då? helst så ny som möjlig med bra motor för under 50.000

Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

panda666 skrev:

Zomba skrev:

panda666 skrev:
tycker att saab 9-5 från 2006 är fina men är väldigt orolig över att köpa en för jag har hört väldigt mycket negativt om saab. Dom går sönder lätt. vi snackar inte om små grejer som lampor eller spindelleder eller rost..
Vi snackar om turboras-motorhaveri-växellåds haveri-dåliga kopplingar...avgas system som rasat..det här är bara några problem som jag hört om saab från bekanta och från folk som jag pratat med genom livet.

spelar inge roll för mig om det är svenskt eller turkiskt..man vill ju bara ha nått som funkar och är rolig att köra.
varför tror ni saab har gått i konkurts? för att dom bygger så bra bilar? förresten så ser inredning ut likadan på alla saabar..jättegammal och jättefult. Ge mig en enda bra anledning varför jag ska lägga ner 40-50.000 på en saab där jag kan annars lägga samma peng på en bmw-volvo-merca-audi-honda där jag vet att motorn kommer inte rasa om ja inte byter olja varje 500 mil??


det här är bara min åsikt och jag menar absolut inget illa mot någon.

mvh

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig (men det är det att i min familj har Saab alltid varit standard så vi har hunnit med några genom åren) Men det är just det där negativa som du har lyckats snappa upp som jag stör mig lite på, vart det kommer ifrån alltså. Jag själv anser att alla bilar går sönder någongång mer eller mindre fel.  (vilket jag också kan bevisa) Just nu så kan man köpa en saab 93 från ex -08 och det är ett sjukt värt köp då man får hur mycket som helst för pengarna. skulden till Saabs grav skulle jag vilja lägga på GM men lite på saab också då det är mycket genom tiderna som inte skötts så snyggt men många andra märken som ex Volvo, var också illa ute ett tag. Och innan du säger ALLA saabar så kan du behöva en titt i historieboken.

jag förstår dig och jag menar absolut inget illa. men alla som jag har snackat med om köpråd så avråder dom mig från saab tyvärr. allt från bilmekaniker till familj o vänner till o med vanlig folk som jobbar på macken..

bilmärket kanske inte är anpassat för allas behov. vad har ni haft för saabar då? för jag tycker ju att 9-5 ser bra ut. men som sagt finns mycket bättre val än saab om man vill lägga ut runt 50.000

X antal (tappat räkningen smile ) V4, 96, 99, 900 (tidigare och senare),9-5, 93.

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

trippelturbo skrev:

it_mutt skrev:

trippelturbo skrev:

Osköna?? Saab är i nivå med tyskarna när det gäller körglädje.

Nu har väl inte "körglädje" att göra med "(o)skön att köra" skulle jag vilja påstå.

Han skrev osköna att köra! Jag tolkar det som körglädje..

Sen kan jag hålla med om att tex 9-3an är så jävla trång att jag som Saabälskare undrar varför dom inte enbart gjordes i coupe.. Har trots detta haft 3st tongue

Ah, ja jag tolkade det som "obekväm" eller liknande, men ok, då är jag med på din tanke igen smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

Zomba skrev:

panda666 skrev:

Zomba skrev:

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig (men det är det att i min familj har Saab alltid varit standard så vi har hunnit med några genom åren) Men det är just det där negativa som du har lyckats snappa upp som jag stör mig lite på, vart det kommer ifrån alltså. Jag själv anser att alla bilar går sönder någongång mer eller mindre fel.  (vilket jag också kan bevisa) Just nu så kan man köpa en saab 93 från ex -08 och det är ett sjukt värt köp då man får hur mycket som helst för pengarna. skulden till Saabs grav skulle jag vilja lägga på GM men lite på saab också då det är mycket genom tiderna som inte skötts så snyggt men många andra märken som ex Volvo, var också illa ute ett tag. Och innan du säger ALLA saabar så kan du behöva en titt i historieboken.

jag förstår dig och jag menar absolut inget illa. men alla som jag har snackat med om köpråd så avråder dom mig från saab tyvärr. allt från bilmekaniker till familj o vänner till o med vanlig folk som jobbar på macken..

bilmärket kanske inte är anpassat för allas behov. vad har ni haft för saabar då? för jag tycker ju att 9-5 ser bra ut. men som sagt finns mycket bättre val än saab om man vill lägga ut runt 50.000

X antal (tappat räkningen smile ) V4, 96, 99, 900 (tidigare och senare),9-5, 93.

skulle kunna pröva en så ny som möjlig 9-5 med största möjliga motor men tror inte den kommer kännas bättre än e39..men är endå sugen på en 92-99 civic med vtec endåsmile

Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

give it a try smile så att du inte missar nått ^^,

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

Zomba skrev:
give it a try smile så att du inte missar nått ^^,

vilken 9-5a ska man satsa på da som har minst problem? en 2006?? kostar för mycket^^

som sagt hatar inte saab, bara det att man jag e rädd för motorras

_XenoX_ Tekniker
22 januari 2013 · 221 Inlägg

Jag tror många får för sig att Saab är sämre än till exempel Volvo, men det härstammar ju i från det ljuva 80talet. Då var 240/740 billiga, lätta att skruva med billiga delar med mera. Sen Saaben i mitt tycke så var den före sin utveckling på den tiden (då med tex fwd) dom hade annorlunda lösningar jämfört med andra vilket kanske inte var helt beprövat kanske, Saab idag är inte sämre än andra idag. Vet inte ens om jag vill ha en ny Audi eller Volvo! Alla har samma egenskaper. Billigt producerade med minsta material och det lämnar inget åt avikelser tex rost utarmning med mera. medan förr hade tillverkarna ett annat tänk! Då skulle det säljas kvalitetsbilar och dom skulle HÅLLA! Idag är det tvärt om! Idag skall dom gå sönder så dom kan ge dig en nota som är värre än en amortering på ett huslån på Lidingö! Meka själv vill ju dom inte! Varför tror ni dom gör de extra komplicerat? Förr kunde du köpa originalhandboken till din bil! Vilket är mer eller hemligt idag.. Du får nöja dig med Heynes eller va dom heter eller folk "som vet" Gammelt ska de va! Kan tänka mig en Saab 99 istället för en C70 från 2013

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Jag och min sambo äger tyvärr en Saab 9-3 '09 vector kombi. Varför vi köpte den är en annan historia.
Men jag hatar den bara mer o mer för varje dag.
Komforten och vägljudet är hemskt! Jag avskyr verkligen volvo men man åker faktiskt skönare i en 740.
Last utrymmet i kombi som ändå inte är i småbilsklassen är grymt dåligt. En barnvagn i bilen så är det kört.
Kvaliteten på delarna, hemskt.
På en 4år gammal bil ska man inte behöva byta så mycket delar som vi har fått byta.
Den har visserligen rullat 17000 mil men stötdämpare bak 2ggr??
Den som jämför den "kvaliteten" med en tysk bil har grymt skev verklighetsuppfattning.
Rosten ska vi inte ens tala om. Är det rimligt att 4-6 år gamla bilar som är byggda i sverige gjorda för svenskt klimat inte klarar att köras 3 vintrar innan dom börjar rosta??
Utrustning? Ja visste dom ens vad det var? Det man kunde välja till i våran bil fanns i tyskarna på 90-talet.

MEN, jag måste faktiskt säga att senare modellen av 9000 är helt okej. Sen vet jag inte vad som hände.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
TheMuffinMan
22 januari 2013 · 124 Inlägg

Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Jag och min sambo äger tyvärr en Saab 9-3 '09 vector kombi. Varför vi köpte den är en annan historia.
Men jag hatar den bara mer o mer för varje dag.
Komforten och vägljudet är hemskt! Jag avskyr verkligen volvo men man åker faktiskt skönare i en 740.
Last utrymmet i kombi som ändå inte är i småbilsklassen är grymt dåligt. En barnvagn i bilen så är det kört.
Kvaliteten på delarna, hemskt.
På en 4år gammal bil ska man inte behöva byta så mycket delar som vi har fått byta.
Den har visserligen rullat 17000 mil men stötdämpare bak 2ggr??
Den som jämför den "kvaliteten" med en tysk bil har grymt skev verklighetsuppfattning.
Rosten ska vi inte ens tala om. Är det rimligt att 4-6 år gamla bilar som är byggda i sverige gjorda för svenskt klimat inte klarar att köras 3 vintrar innan dom börjar rosta??
Utrustning? Ja visste dom ens vad det var? Det man kunde välja till i våran bil fanns i tyskarna på 90-talet.

MEN, jag måste faktiskt säga att senare modellen av 9000 är helt okej. Sen vet jag inte vad som hände.

Väldigt konstigt då vi har en likadan fullutrustad och vad jag vet så har vi inte ens en udd rost på den och vanlig service är det ända vi har lämnat in den för om man bortser från när vi smällde med vilt.  Men att den är trång för en barnfamilj håller jag med om, men den modellen var främst för långpendlarna tror jag.. inte riktigt för en barn vagn,  ni skulle valt en 9-5 smile

sen så tillverkas det inga bilar i sverige längre smile

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Lite som att jag anser att om man jämställer en jämnårig Audi och SAAB (i samma klass), så är man förvirrad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Zomba skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Jag och min sambo äger tyvärr en Saab 9-3 '09 vector kombi. Varför vi köpte den är en annan historia.
Men jag hatar den bara mer o mer för varje dag.
Komforten och vägljudet är hemskt! Jag avskyr verkligen volvo men man åker faktiskt skönare i en 740.
Last utrymmet i kombi som ändå inte är i småbilsklassen är grymt dåligt. En barnvagn i bilen så är det kört.
Kvaliteten på delarna, hemskt.
På en 4år gammal bil ska man inte behöva byta så mycket delar som vi har fått byta.
Den har visserligen rullat 17000 mil men stötdämpare bak 2ggr??
Den som jämför den "kvaliteten" med en tysk bil har grymt skev verklighetsuppfattning.
Rosten ska vi inte ens tala om. Är det rimligt att 4-6 år gamla bilar som är byggda i sverige gjorda för svenskt klimat inte klarar att köras 3 vintrar innan dom börjar rosta??
Utrustning? Ja visste dom ens vad det var? Det man kunde välja till i våran bil fanns i tyskarna på 90-talet.

MEN, jag måste faktiskt säga att senare modellen av 9000 är helt okej. Sen vet jag inte vad som hände.

Väldigt konstigt då vi har en likadan fullutrustad och vad jag vet så har vi inte ens en udd rost på den och vanlig service är det ända vi har lämnat in den för om man bortser från när vi smällde med vilt.  Men att den är trång för en barnfamilj håller jag med om, men den modellen var främst för långpendlarna tror jag.. inte riktigt för en barn vagn,  ni skulle valt en 9-5 smile

sen så tillverkas det inga bilar i sverige längre smile

Vi har en rostbubbla mitt på bagageluckan. Min svåger har fått rostlaga sina skärmkanter och avgassystemet har rostat sönder på hans 07a. Svärmor har rost bubblor på dörrarna och huven på sin 06a. Min morfar har rostbubblor på skärmarna på sin 08a.
Bränsle förbrukningen är inger vidare. Utväcklingen verkar ha gått bakåt efter som min 16år gamla bmw med 4,4l v8 på 300hk går snålare än saabs 4år gamla 2,0 liters turbo 4a på 175hk.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Zomba skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Jag och min sambo äger tyvärr en Saab 9-3 '09 vector kombi. Varför vi köpte den är en annan historia.
Men jag hatar den bara mer o mer för varje dag.
Komforten och vägljudet är hemskt! Jag avskyr verkligen volvo men man åker faktiskt skönare i en 740.
Last utrymmet i kombi som ändå inte är i småbilsklassen är grymt dåligt. En barnvagn i bilen så är det kört.
Kvaliteten på delarna, hemskt.
På en 4år gammal bil ska man inte behöva byta så mycket delar som vi har fått byta.
Den har visserligen rullat 17000 mil men stötdämpare bak 2ggr??
Den som jämför den "kvaliteten" med en tysk bil har grymt skev verklighetsuppfattning.
Rosten ska vi inte ens tala om. Är det rimligt att 4-6 år gamla bilar som är byggda i sverige gjorda för svenskt klimat inte klarar att köras 3 vintrar innan dom börjar rosta??
Utrustning? Ja visste dom ens vad det var? Det man kunde välja till i våran bil fanns i tyskarna på 90-talet.

MEN, jag måste faktiskt säga att senare modellen av 9000 är helt okej. Sen vet jag inte vad som hände.

Väldigt konstigt då vi har en likadan fullutrustad och vad jag vet så har vi inte ens en udd rost på den och vanlig service är det ända vi har lämnat in den för om man bortser från när vi smällde med vilt.  Men att den är trång för en barnfamilj håller jag med om, men den modellen var främst för långpendlarna tror jag.. inte riktigt för en barn vagn,  ni skulle valt en 9-5 smile

sen så tillverkas det inga bilar i sverige längre smile

Vi har en rostbubbla mitt på bagageluckan. Min svåger har fått rostlaga sina skärmkanter och avgassystemet har rostat sönder på hans 07a. Svärmor har rost bubblor på dörrarna och huven på sin 06a. Min morfar har rostbubblor på skärmarna på sin 08a.
Bränsle förbrukningen är inger vidare. Utväcklingen verkar ha gått bakåt efter som min 16år gamla bmw med 4,4l v8 på 300hk går snålare än saabs 4år gamla 2,0 liters turbo 4a på 175hk.

Det ända jag kan säga om det är att det var tråkigt "/ .. faktiskt!

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
sabsthlm
22 januari 2013 · 113 Inlägg

orkar inte läsa allt men det var GM som sänkte SAAB
Hade säkert gått bättre för dem med deras senaste modeller.
(jag gillar andra bilmärken med, men trivs med Saab Turbo)

patrik89
22 januari 2013 ·

Mindre begåvat folk som känner sig viktiga när dom vill få ut att dom "hatar" ett bilmärke, varför? Ja det vet dom säkert inte själva. Mycket småbarn också som hänger på trenden

panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

hehe jadu..lite olika synpunkter på saab nu härsmile ungefär samma grejer som jag har hört nu från olika personer runt om. men att dom inte uppdaterar inredningen fattar inte ja..väldigt tråkig inredning..

rost på 07-08?? hur kommer det sig?? man kan förstå att gamla 1998-1999 har rost men inte en bil som är 08 fan..

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

Det roligaste argumenten av de alla är att man ifrågasätter kvalitén och körglädjen mm. pga att företaget gått i konkurs. Det ligger sååå mycket bakom en konkurs och själva produkten (bilen) har nästan ingenting med företagets välmående att göra. Att flera företag gång på gång däremot försöker återuppliva bilmärket och själva varumärket SAAB tyder ju på det finns något där. GM fifflade tidigt med sina skulder och flyttade mycket kostnader över till Saab genom åren. Saab är liksom inte det första bolaget som GM kört i botten...
Jag har mer förkärlek för de äldre bilarna, då jag tycker att nyare har tappat Saab-andan. Detta väljer jag att beskylla GM för, om det är rätt eller fel vet jag inte. Men mot slutet var det mindre och mindre Saabkänsla i bilarna.
9-3ss/sc är, precis som Marwin_of_sweden säger, sjukt små innuti. Gnissliga stolar, plastig inredning, rent av ful inredning skulle jag säga. Chassiemässigt går det inte att klaga på grundkonstruktionen.

Flera märken har dessutom delat bottenplattor, hjulupphängningar, inredningar mm. med Saab, så det mesta som gått sönder genom åren på Saabar har även gått på andra bilar.
Motorerna har varit "skräp" på 9-5 från -98 och upp till -04  (och 9-3 -99 till -02) pga vevhusventilationen, ett problem som hela VAG familjen delat flitigt, så något specifikt Saabproblem är det då inte.
Växellådorna kan jag hålla med om har varit lite dåliga genom åren, med problem som skrapande synkringar på visa växlar osv. Men de stora haverierna är ju ett direkt resultat av buskörning (som lätt har skyllts på att "det är en jävla skitbil").

Bränsleekonomin ligger i regel på 1l/milen nästan oavsett vilket modell du väljer hos Saabarna. Problemet är ju att bilägarna vägrar tro att det kan vara något fel på bilen, utan gissar hellre att det ska vara så (efter som det är "en jävla skitbil", än en gång...). Det räcker med en liten vakumslang som är av så skjuter förbrukningen i taket.

Rost. Är det ens värt att kommentera det? Bilar är byggda (i regel) i plåt. Plåt rostar. Sen beroende på hur mycket, hur ofta och vart du kör med bilen så rostar det olika mycket. Hur den sköts om är också en stor del i problemet. Visst, vissa bilar rostar mer än andra. Men Saab är inga rostmonster, även om de finns skräckexempel.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang