Andromeda skrev:hangman skrev:Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.
Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!
Men dock får du tänka på att en ny 9-5 Aero kombi gick på säg 350k medan motsvarande BMW till effekt och utrustning kostade 5-600k? Klart att det är skillnad på känsla. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra en 9-5 Aero med mycket utrustning och 250 hk mot vad, en 320i snikvariant. Det är ju inte ens samma bilar ju. En väl utrustad 530/535 touring får du ju gå upp i om det ska vara någon mening med jämförelsen.
Jag tycker inte att Saab är i samma klass som de tre stora tyskarna, och ska inte heller vara de med den prisskillnaden.
Tyskarna är premium, Saab och Volvo snäppet under. Dock är ju särskilt Audi knappast något under av hållbarhet trots den väl tilltagna prislappen, och Mercedes har ju haft enorma problem med just kvalité. Rätt känsla i dörrarna och tyst kupé är inte mycket att komma med när rosten kryper fram och automatlådan behöver bytas två månader efter att garantin gått ut. Just BMW har jag inte hört så mycket negativt om, mer än lite frusna vevhusventilationer, rost på E46, någon större motor som ahde problem med toppar och oljepumpar, så de verkar ha klarat sig bra.
Sorry men.. Mercedes har inte längre rost problem. När det gäller växellådorna så tror jag du tänker på nya Passat med DSG lådan som går sönder på varenda taxibil. Dem pallar inte så många start/stopp, hänvisa annars gärna till relevant artikel eller liknande om växellådsproblem på MB, för det är totalt okänt för mig och det verkar inte förekomma i taxibranschen heller.
När vi väl är inne på växellådor och Saab kan jag ju tillägga att t.ex 9-5 från 98-02 har en F35 låda som man kan säga vad man vill om, men min Aero har rullat 28k mil och växellådan är det absolut inga problem med. Efter 02 till -09 så har dem en Aisin låda (japansk) som f.ö sitter i Volvo V70, V50, S40, S80 fr. 00-06 så ni som sitter med Volvo bilar har i så fall samma "dåliga" växellåda. Varför lådorna på Saab har rasat är dock en annan diskussion.
Senast redigerat av Constantine (5 mars 2013)
0
0
0
0