Varför Saab som hat objekt?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2013 · 2 972 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Vi har en rostbubbla mitt på bagageluckan. Min svåger har fått rostlaga sina skärmkanter och avgassystemet har rostat sönder på hans 07a. Svärmor har rost bubblor på dörrarna och huven på sin 06a. Min morfar har rostbubblor på skärmarna på sin 08a.
Bränsle förbrukningen är inger vidare. Utväcklingen verkar ha gått bakåt efter som min 16år gamla bmw med 4,4l v8 på 300hk går snålare än saabs 4år gamla 2,0 liters turbo 4a på 175hk.

Låter som ni missköter bilar i er familj smile I de "oberoende" begbiltester jag läst (många olika) så får Saab godkänt på rostskydd och att det inte är något stort problem... Ni verkar vara mer drabbade än genomsnittet i er familj..?!

Får man fråga vad du kör BMW-8an på och vad du kör Saaben på? Det kanske är något fel på din Saab om den drar så pass mycket?

Och att klaga på en bil för att den är för liten för era behov känns ju ganska naivt - det är ju ni som valt fel bilmodell.

Till min åsikt om Saab så är den både positiv och negativ. Har ägt två st, en 900og och en 9000. Helt ok bilar, men inget utöver många andra märken, men inte heller sämre. Jag är dock en ganska okräsen bilägare tror jag - jag är ju nöjd med min Ford, det ska visst säga allt...?

Generellt kanske man kan säga att de flesta bilar har exemplar som är bra och exemplar som är dåliga.
En snubbe (eller tjej för den delen) kan t ex ha haft en BMW som var dålig och en Saab som var bra och favoriserar då Saab. En annan tvärtom. Båda är stensäkra på att det märket de har dålig erfarenhet av är kass på att bygga bilar - och tvärtom även där.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

motorerna har varit skräp från 98-04 är helt sanslöst tycker jag. det ger mig väldigt bra känsla över att köpa saab...NOT.

vill du verkligen satsa pengar som du jobbat hårt för för att köpa en bil med histora som motorras mellan dom åren?? inte jag iaf

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

panda666 skrev:
motorerna har varit skräp från 98-04 är helt sanslöst tycker jag. det ger mig väldigt bra känsla över att köpa saab...NOT.

vill du verkligen satsa pengar som du jobbat hårt för för att köpa en bil med histora som motorras mellan dom åren?? inte jag iaf

Du valde ut ett kort stycke i allt jag skrev, felciterade mig och sedan drog en helt urlöjlig slutsats av det. bra jobbat.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Saab kom ju trots allt 4a i "sämsta motorbyggarna", men de var i gott sällskap med finare premiummärken som tar betydligt mer betalt för sina bilar, bl a Audi och BMW (och Mini, som ägs av BMW)..


Bästa och sämsta motorbyggarna, Warranty Direct
Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna:
Bilmärke,    Felprocent (%),    Risk för fel (1 på xx)
1)    Honda 0,29 % 1 på 344
2)    Toyota 0,58 % 1 på 171
3)    Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119
4)    Volvo 0,90 % 1 på 111
5)    Jaguar 0,98 % 1 på 103
6)    Lexus 0,99 % 1 på 101
7)    Fiat 1,17 % 1 på 85
8)    Ford 1,25 % 1 på 80
9)    Nissan 1,32 % 1 på 76
10)    Land Rover 1,38 % 1 på 72

Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna:

Bilmärke,    Felprocent (%),    Risk för fel (1 på xx)

1)    MG Rover 7,88 % 1 på 13
2)    Audi 3,71 % 1 på 27
3)    Mini 2,51 % 1 på 40
4)    Saab 2,49 % 1 på 40
5)    Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41
6)    Peugeot 2,26 % 1 på 44
7)    BMW 2,20 % 1 på 45
8)    Renault 2,13 % 1 på 46
9)    Volkswagen 1,91 % 1 på 52
10)    Mitsubishi 1,70 % 1 på 59

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

UhrJr skrev:

panda666 skrev:
motorerna har varit skräp från 98-04 är helt sanslöst tycker jag. det ger mig väldigt bra känsla över att köpa saab...NOT.

vill du verkligen satsa pengar som du jobbat hårt för för att köpa en bil med histora som motorras mellan dom åren?? inte jag iaf

Du valde ut ett kort stycke i allt jag skrev, felciterade mig och sedan drog en helt urlöjlig slutsats av det. bra jobbat.

hur skulle du ha skrivit da? om du vill lägga ner pengar på en bil som du kommer att spendera timmar av ångest av när den kommer rasa så det är ditt liv..

du skrev ju själv att motorerna är skräp^^och du är inte den förste eller siste som kommer att säga det

panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

matteeee skrev:
Saab kom ju trots allt 4a i "sämsta motorbyggarna", men de var i gott sällskap med finare premiummärken som tar betydligt mer betalt för sina bilar, bl a Audi och BMW (och Mini, som ägs av BMW)..


Bästa och sämsta motorbyggarna, Warranty Direct
Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna:
Bilmärke,    Felprocent (%),    Risk för fel (1 på xx)
1)    Honda 0,29 % 1 på 344
2)    Toyota 0,58 % 1 på 171
3)    Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119
4)    Volvo 0,90 % 1 på 111
5)    Jaguar 0,98 % 1 på 103
6)    Lexus 0,99 % 1 på 101
7)    Fiat 1,17 % 1 på 85
8)    Ford 1,25 % 1 på 80
9)    Nissan 1,32 % 1 på 76
10)    Land Rover 1,38 % 1 på 72

Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna:

Bilmärke,    Felprocent (%),    Risk för fel (1 på xx)

1)    MG Rover 7,88 % 1 på 13
2)    Audi 3,71 % 1 på 27
3)    Mini 2,51 % 1 på 40
4)    Saab 2,49 % 1 på 40
5)    Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41
6)    Peugeot 2,26 % 1 på 44
7)    BMW 2,20 % 1 på 45
8)    Renault 2,13 % 1 på 46
9)    Volkswagen 1,91 % 1 på 52
10)    Mitsubishi 1,70 % 1 på 59

hur mycket kan man egentligen lita på sånna siffror?? kan ju blivit hur mycket fifflade som helst. man ska fråga folk som verkligen äger och kör varje dag..speciellt verkstäder. så får du se på siffror

ascona-tic
22 januari 2013 · 1 496 Inlägg

Testa precis att googla rost Audi 2008 och även BMW och där är rost problem där också, så man kan ju undra vad det är för bilar, :-S

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
_XenoX_ Tekniker
22 januari 2013 · 221 Inlägg

ascona-tic skrev:
Testa precis att googla rost Audi 2008 och även BMW och där är rost problem där också, så man kan ju undra vad det är för bilar, :-S

Lite de jag nämnde åxå! Kvalitén är inte som förr oavsett märke!

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

panda666 skrev:

UhrJr skrev:

panda666 skrev:
motorerna har varit skräp från 98-04 är helt sanslöst tycker jag. det ger mig väldigt bra känsla över att köpa saab...NOT.

vill du verkligen satsa pengar som du jobbat hårt för för att köpa en bil med histora som motorras mellan dom åren?? inte jag iaf

Du valde ut ett kort stycke i allt jag skrev, felciterade mig och sedan drog en helt urlöjlig slutsats av det. bra jobbat.

hur skulle du ha skrivit da? om du vill lägga ner pengar på en bil som du kommer att spendera timmar av ångest av när den kommer rasa så det är ditt liv..

du skrev ju själv att motorerna är skräp^^och du är inte den förste eller siste som kommer att säga det

Lässvårigheter är inget att leka med.
Vi prövar igen då. Denna gång understryker jag ordet så du kan läsa det igen och inte missa hur jag skrev det.

Motorerna har varit "skräp" på 9-5 från -98 och upp till -04  (och 9-3 -99 till -02) pga vevhusventilationen, ett problem som hela VAG familjen delat flitigt, så något specifikt Saabproblem är det då inte.

Jag säger inte att dom var skräp, jag skrev skräp inom "" för att jag menar att dom ansågs som skräp. Sedan listade jag anledningen till det, och dessutom kryddade det med det faktum att problemet delas med andra biltillverkare.
Men du är en hatare, så jag förstår att du väljer att inte se sanningen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

_XenoX_ skrev:

ascona-tic skrev:
Testa precis att googla rost Audi 2008 och även BMW och där är rost problem där också, så man kan ju undra vad det är för bilar, :-S

Lite de jag nämnde åxå! Kvalitén är inte som förr oavsett märke!

så du tycker att kvaliten är sämre på bmw e60 samt f10??

5 serien alltså..det tror inte jag på..tom sveriges polisstyrka har valt att skaffa bmw som deras polisbilar;)

panda666
22 januari 2013 · 4 250 Inlägg

UhrJr skrev:

panda666 skrev:

UhrJr skrev:

Du valde ut ett kort stycke i allt jag skrev, felciterade mig och sedan drog en helt urlöjlig slutsats av det. bra jobbat.

hur skulle du ha skrivit da? om du vill lägga ner pengar på en bil som du kommer att spendera timmar av ångest av när den kommer rasa så det är ditt liv..

du skrev ju själv att motorerna är skräp^^och du är inte den förste eller siste som kommer att säga det

Lässvårigheter är inget att leka med.
Vi prövar igen då. Denna gång understryker jag ordet så du kan läsa det igen och inte missa hur jag skrev det.

Motorerna har varit "skräp" på 9-5 från -98 och upp till -04  (och 9-3 -99 till -02) pga vevhusventilationen, ett problem som hela VAG familjen delat flitigt, så något specifikt Saabproblem är det då inte.

Jag säger inte att dom var skräp, jag skrev skräp inom "" för att jag menar att dom ansågs som skräp. Sedan listade jag anledningen till det, och dessutom kryddade det med det faktum att problemet delas med andra biltillverkare.
Men du är en hatare, så jag förstår att du väljer att inte se sanningen.

absolut får du tycka som du vill..ändrar inte alls på sanningen, och sanningen är tyvärr att saab inte har gjort så bra jobb tyvärr..är ingen hatare, är bara rädd att slösa pengar på nått som inte kommer att funka, det kallas att tänka om en extra gång innan man gör ett felköp

Danny-D
22 januari 2013 · 67 Inlägg

panda666 skrev:

_XenoX_ skrev:

ascona-tic skrev:
Testa precis att googla rost Audi 2008 och även BMW och där är rost problem där också, så man kan ju undra vad det är för bilar, :-S

Lite de jag nämnde åxå! Kvalitén är inte som förr oavsett märke!

så du tycker att kvaliten är sämre på bmw e60 samt f10??

5 serien alltså..det tror inte jag på..tom sveriges polisstyrka har valt att skaffa bmw som deras polisbilar;)

Detta är ju endast för att Saab gick i konkurs och inte kunde leverera de bilar som var beställda. Så de var tvungna att kolla på andra alternativ t.e.x Passat, MB E-klass och BMW 5 Serie.

ascona-tic
22 januari 2013 · 1 496 Inlägg

Hoppa bilar mellan 98-04 så är problemen färre, eller?

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

Danny-D skrev:

panda666 skrev:

_XenoX_ skrev:

Lite de jag nämnde åxå! Kvalitén är inte som förr oavsett märke!

så du tycker att kvaliten är sämre på bmw e60 samt f10??

5 serien alltså..det tror inte jag på..tom sveriges polisstyrka har valt att skaffa bmw som deras polisbilar;)

Detta är ju endast för att Saab gick i konkurs och inte kunde leverera de bilar som var beställda. Så de var tvungna att kolla på andra alternativ t.e.x Passat, MB E-klass och BMW 5 Serie.

Hysteriskt kul att använda svenska polisstyrkan som argument för att en viss bil är bra eller dålig. Dom har ju gång på gång visat hur bra dom är på att köra bil. Hur är då deras kunskap och koll på bilar?
Undrar vad dom skyllde dessa miljoner kronor i reparationskostnader endast för alla perkeringsskador de gjort sig skyldiga till. Dom gånger som de suttit bakom ratten på Saabar har det väl vart "dålig syn ut" eller "rädsla för motorhaveri".

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

ascona-tic skrev:
Hoppa bilar mellan 98-04 så är problemen färre, eller?

Nej, det är här problemen med motorer är som värst.
2004 kom ett omarbetat motorblock med bättre ventilation, efter det lugnade problemen ner sig.
Innan -98 finns inte problemet. De gamla "t5" motorerna var riktigt bra. b2x4 alltså.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
ascona-tic
22 januari 2013 · 1 496 Inlägg

UhrJr skrev:

ascona-tic skrev:
Hoppa bilar mellan 98-04 så är problemen färre, eller?

Nej, det är här problemen med motorer är som värst.
2004 kom ett omarbetat motorblock med bättre ventilation, efter det lugnade problemen ner sig.
Innan -98 finns inte problemet. De gamla "t5" motorerna var riktigt bra. b2x4 alltså.

Precis om vi börjar snacka b2x4 motorer så är det många som inte har något att hämta,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

ascona-tic skrev:

UhrJr skrev:

ascona-tic skrev:
Hoppa bilar mellan 98-04 så är problemen färre, eller?

Nej, det är här problemen med motorer är som värst.
2004 kom ett omarbetat motorblock med bättre ventilation, efter det lugnade problemen ner sig.
Innan -98 finns inte problemet. De gamla "t5" motorerna var riktigt bra. b2x4 alltså.

Precis om vi börjar snacka b2x4 motorer så är det många som inte har något att hämta,

Jag har länge haft en tanke att Saab borde behållt b2x4 serien och istället lagt pengarna och tiden på styrsystemet. Både motor och styrsystem på den tiden var helt otroligt, och är än idag om man ser till trimaspekt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
kleinis
22 januari 2013 · 253 Inlägg

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/c67.0.403.403/p403x403/72513_4858415389485_1701925103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

kleinis skrev:

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Vill inte verka som att jag desperat sitter och försöker försvara ett bilmärke men..

Hallå, avslagna drivknutar? Händer det när ni sitter och åker lungt längs med e4an? Nej, det händer när ni sladdar runt på parkeringsplatser på full gas i tron att ni är ken block.
Att Saabar från 80-talet är lätta att stjäla kontrar jag snabbt med att säga: Sök på Audi Rs4 + stulen på google...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Pim_Pim
22 januari 2013 ·

kleinis skrev:

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

En polare hade en 900 som vi kunde starta med en glasspinne. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang