pontiacen skrev:
Andromeda skrev:
MarcusHoglund skrev:
9-3x finns ju som fyrhjulsdriven.
Inte som standard. Kanske skulle skrivit att jag menade att xc70 är fyrhjulsdriven som standard.
Men om vi bortser från att märka ord nu, så nej, jag anser inte att lite extra gråsvart plast och en höjning av chassit på ett par tiotals millimeter motiverar att kalla 9-3x en egen bilmodell. TurboX är inte heller en egen modell. Det är två exempel på 9-3 SC med olika utrustning, inte två unika bilmodeller. 9-3 och 9-5 år olika modeller.
Det var standard till allt utom dieselmotorer, som var ett tillval.
Och därför tycker du att Saab de åren hade minst tre modeller; 9-5, 9-3 och 9-3X?
Jag (och säkert även biltillverkare och biltidningar) vill dela in ett modellprogram på följande sätt:
Modell: Stammen i trädet. Ex Saab 9-3.
Karosseri: Kombi, Sedan, Cabriolet osv. En modell kan ha flera karossalternativ, och de olika karosserna tillhör tydligt en viss modell genom till stor del enhetlig design, och givetvis med mindre avvikelser till stor del samma kaross vad gäller skärmar, front, akter, lysen osv.
Ex: Saab 9-3 sedan, kombi och cabriolet, Volvo S70 och V70.
Tillval:
Motoralternativ, växellåda, chassi, designlinje och drivning:
Varje Karossmodell har flera motoralternativ, i princip alltid valbart manuell eller automatlåda även om det ibland inte finns med vissa motoralternativ, sportchassi och andra typer av valbara chassin, olika valbara designpaket i form av kjolar och stötfångare, xenon- eller halogenljus, och fyrhjulsdrift.
Ex: Före 2008 (?) var ju Aero ett klockrent exempel där man fick med flera av dessa delar i samma valbara alternativ för modellen 9-5 till båda karossalternativen. Eget exteriörpaket och vassare motor och drivning.
Ett till exempel är 9-3X, som är i mina ögon ett designpaket med för vissa motoralternativ inkluderad fyrhjulsdrift, som baseras på modellen Saab 9-3 och karossalternativet kombi. Lite plast och en diffklump på bakaxeln.
Med ditt resonemang är Aero en egen Saab-modell, eller om vi ska dra det till sin spets, bilar med manuell respektive automatlåda tillhör ju olika bilmodeller enligt ditt sätt att se på det, varje kjolpaket ugör en egen bilmodell.
För dig måste det ju finnas hundratals olika bilmodeller hos varje biltillverkare.
Var drar du gränsen? Är 9-5 med respektive "rökarpaketet" olika bilmodeller? Är 9-5 med 2,0 resp 2,3l motorer olika modeller? Är 9-5 med Michelindäck från firman en egen modell skild från de som levereras med Pirelli?
Förstår du hur jag menar? Jag anser att fyrhjulsdrift och lite plast inte utgör en egen modell, eftersom tillvalsalternativen Aeropaket och automatlåda i sådana fall också är en egen modell. Det bli ju totalt snurrigt.