1790
Sök

Varför Saab som hat objekt?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2013
#621
zemet skrev:
Andromeda skrev:
Glader9991 skrev:
Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

960 fanns också 98.

Sedan så fanns det ju fakstikt 9-2 och 9-4 också från saab men dom såldes inte i sverige.

Nä men S90 och V90 smile

Edit: När jag tänker på det fanns ju 940 med och även Limmo versioner av både S90 och 940 smile
Senast redigerat av Busgrabb (8 mars 2013)

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2013
#622
zemet skrev:
Andromeda skrev:
Glader9991 skrev:

Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

960 fanns också 98.

Sedan så fanns det ju fakstikt 9-2 och 9-4 också från saab men dom såldes inte i sverige.

Inte dom åren väl?


4 261 Inlägg
9 mars 2013
#623
Andromeda skrev:
zemet skrev:
Andromeda skrev:

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

960 fanns också 98.

Sedan så fanns det ju fakstikt 9-2 och 9-4 också från saab men dom såldes inte i sverige.

Inte dom åren väl?

Nej det har du nog rätt i, fel av mig.


18 Inlägg
12 mars 2013
#624
Gällande Saabs växellådor vet jag inte mycket mer än min egen en 95:a 2008 automat snart gått 41.000 med både samma motor och låda sen ny och lådan växlar med en smekning, mycket hänger nog på skötsel MEN dem Volvo vi haft på jobbet så har få lådor funkat bra  vid 30.000mil även om jag haft privata Volvo med miltal på 35.000 som funkat hyfsat, men lådorna på jobbet går nog lite hårdare åt än privat, men är absolut inget saabfreak, fast imponerad över att dem kan hålla så fint ändå med vanlig skötsel, då pratar vi om årsmodeller 2006- dem jag har erfarenheter av


Plåtslagarn
194 Inlägg
23 mars 2013
#625
jag har 2 Saabar och jag kan säga att saabs växellåder är inget negativt med då det egentligen är diffen som inte klarar av momentpåfrestningarna vid inspirerande körning.

sitter en saab originallåda i min bruna saab och är trimmad har gått 16.xxx mil utan några problem. och med min framtida trimning så kommer jag inte byta låda till en f28 låda från calibra utan jag kör med original bara att jag eventuellt häver i en annan diff då det funkar utmärkt.

kompisens saab har lite mer en 600 hk och han kör med originallåda med annan diff i.

så inget att skylla på saabs växellådor dom håller lika bra som volvos.


Plåtslagarn
194 Inlägg
23 mars 2013
#626
Andromeda skrev:
Glader9991 skrev:
jojje81 skrev:

Jag håller med.. saab måste haft tidernas sämsta modellprogram.
Bara 2 bilar att erbjuda.
Det är inte så man fångar en bred kundkrets.

Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

saab har ju även en suv modell kommer inte ihåg om den heter 9-3x eller något sedan har du ju även saab-subarun med 9-2x (tror jag den heter) sedan gjordes även en saab-cheva bil men kom tyvärr bara ut som prototyp eftersom saab gick i konkurs.


1 498 Inlägg
23 mars 2013
#627
virre_t4 skrev:
Andromeda skrev:
Glader9991 skrev:

Det är väl lite missvisaande egentligen.

Saab 9-5 finns i Sedan och Kombi= En bil.
Volvo finns i S60 och V70= Två bilar.

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

saab har ju även en suv modell kommer inte ihåg om den heter 9-3x eller något sedan har du ju även saab-subarun med 9-2x (tror jag den heter) sedan gjordes även en saab-cheva bil men kom tyvärr bara ut som prototyp eftersom saab gick i konkurs.

Googla saab 9x7


Plåtslagarn
194 Inlägg
23 mars 2013
#628
ascona-tic skrev:
virre_t4 skrev:
Andromeda skrev:

Ok, då lät det ju mycket bättre roll

Saab 98-02: 9-5 Sedan, 9-5 kombi, 9-3 halvkombi, 9-3 cab. Totalt 4 karossmodeller.

Volvo 98-02: V70; S80; S60; S40; V40; C70; C70 cab; XC90. Någon som kommer på någon mer? Dessutom kom ju senare C30 i Golfklassen och ytterligare en liten kombi i V50.

saab har ju även en suv modell kommer inte ihåg om den heter 9-3x eller något sedan har du ju även saab-subarun med 9-2x (tror jag den heter) sedan gjordes även en saab-cheva bil men kom tyvärr bara ut som prototyp eftersom saab gick i konkurs.

Googla saab 9x7

aa det är den med cheva delar men saab lanserade även 9-1x och det skulle egentligen bli en bil som är lika stor som en golf.


1 080 Inlägg
23 mars 2013
#629
virre_t4 skrev:
ascona-tic skrev:
virre_t4 skrev:

saab har ju även en suv modell kommer inte ihåg om den heter 9-3x eller något sedan har du ju även saab-subarun med 9-2x (tror jag den heter) sedan gjordes även en saab-cheva bil men kom tyvärr bara ut som prototyp eftersom saab gick i konkurs.

Googla saab 9x7

aa det är den med cheva delar men saab lanserade även 9-1x och det skulle egentligen bli en bil som är lika stor som en golf.

Lansera är väl att ta i, koncept möjligen. Sen suv:en heter ju 9-4x, men den hann aldrig komma till europa. 9-3x är en crossover smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2013
#630
pontiacen skrev:
virre_t4 skrev:
ascona-tic skrev:

Googla saab 9x7

aa det är den med cheva delar men saab lanserade även 9-1x och det skulle egentligen bli en bil som är lika stor som en golf.

Lansera är väl att ta i, koncept möjligen. Sen suv:en heter ju 9-4x, men den hann aldrig komma till europa. 9-3x är en crossover smile

9-3x är en vanlig 9-3 kombi med lite extra kjolplast. Man kan kalla det en egen modellserie lika lite som man kan kalla volvo xc70 för en egen modellserie. Och då är xc70 t o m fyrhjulsdriven, det är inte 9-3x.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 mars 2013
#631
Andromeda skrev:
pontiacen skrev:
virre_t4 skrev:

aa det är den med cheva delar men saab lanserade även 9-1x och det skulle egentligen bli en bil som är lika stor som en golf.

Lansera är väl att ta i, koncept möjligen. Sen suv:en heter ju 9-4x, men den hann aldrig komma till europa. 9-3x är en crossover smile

9-3x är en vanlig 9-3 kombi med lite extra kjolplast. Man kan kalla det en egen modellserie lika lite som man kan kalla volvo xc70 för en egen modellserie. Och då är xc70 t o m fyrhjulsdriven, det är inte 9-3x.

Inte?..

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

607 Inlägg
23 mars 2013
#632
Andromeda skrev:
pontiacen skrev:
virre_t4 skrev:

aa det är den med cheva delar men saab lanserade även 9-1x och det skulle egentligen bli en bil som är lika stor som en golf.

Lansera är väl att ta i, koncept möjligen. Sen suv:en heter ju 9-4x, men den hann aldrig komma till europa. 9-3x är en crossover smile

9-3x är en vanlig 9-3 kombi med lite extra kjolplast. Man kan kalla det en egen modellserie lika lite som man kan kalla volvo xc70 för en egen modellserie. Och då är xc70 t o m fyrhjulsdriven, det är inte 9-3x.

9-3x finns ju som fyrhjulsdriven.


Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2013
#633
MarcusHoglund skrev:
Andromeda skrev:
pontiacen skrev:
Lansera är väl att ta i, koncept möjligen. Sen suv:en heter ju 9-4x, men den hann aldrig komma till europa. 9-3x är en crossover smile

9-3x är en vanlig 9-3 kombi med lite extra kjolplast. Man kan kalla det en egen modellserie lika lite som man kan kalla volvo xc70 för en egen modellserie. Och då är xc70 t o m fyrhjulsdriven, det är inte 9-3x.

9-3x finns ju som fyrhjulsdriven.

Inte som standard. Kanske skulle skrivit att jag menade att xc70 är fyrhjulsdriven som standard.

Men om vi bortser från att märka ord nu, så nej, jag anser inte att lite extra gråsvart plast och en höjning av chassit på ett par tiotals millimeter motiverar att kalla 9-3x en egen bilmodell. TurboX är inte heller en egen modell. Det är två exempel på 9-3 SC med olika utrustning, inte två unika bilmodeller. 9-3 och 9-5 år olika modeller.
Senast redigerat av Andromeda (23 mars 2013)


1 080 Inlägg
23 mars 2013
#634
Andromeda skrev:
MarcusHoglund skrev:
Andromeda skrev:

9-3x är en vanlig 9-3 kombi med lite extra kjolplast. Man kan kalla det en egen modellserie lika lite som man kan kalla volvo xc70 för en egen modellserie. Och då är xc70 t o m fyrhjulsdriven, det är inte 9-3x.

9-3x finns ju som fyrhjulsdriven.

Inte som standard. Kanske skulle skrivit att jag menade att xc70 är fyrhjulsdriven som standard.

Men om vi bortser från att märka ord nu, så nej, jag anser inte att lite extra gråsvart plast och en höjning av chassit på ett par tiotals millimeter motiverar att kalla 9-3x en egen bilmodell. TurboX är inte heller en egen modell. Det är två exempel på 9-3 SC med olika utrustning, inte två unika bilmodeller. 9-3 och 9-5 år olika modeller.

Det var standard till allt utom dieselmotorer, som var ett tillval.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

607 Inlägg
23 mars 2013
#635
pontiacen skrev:
Andromeda skrev:
MarcusHoglund skrev:

9-3x finns ju som fyrhjulsdriven.

Inte som standard. Kanske skulle skrivit att jag menade att xc70 är fyrhjulsdriven som standard.

Men om vi bortser från att märka ord nu, så nej, jag anser inte att lite extra gråsvart plast och en höjning av chassit på ett par tiotals millimeter motiverar att kalla 9-3x en egen bilmodell. TurboX är inte heller en egen modell. Det är två exempel på 9-3 SC med olika utrustning, inte två unika bilmodeller. 9-3 och 9-5 år olika modeller.

Det var standard till allt utom dieselmotorer, som var ett tillval.

och till dieselmotorerna så fanns inte XWD.


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 mars 2013
#636
pontiacen skrev:
Andromeda skrev:
MarcusHoglund skrev:
9-3x finns ju som fyrhjulsdriven.

Inte som standard. Kanske skulle skrivit att jag menade att xc70 är fyrhjulsdriven som standard.

Men om vi bortser från att märka ord nu, så nej, jag anser inte att lite extra gråsvart plast och en höjning av chassit på ett par tiotals millimeter motiverar att kalla 9-3x en egen bilmodell. TurboX är inte heller en egen modell. Det är två exempel på 9-3 SC med olika utrustning, inte två unika bilmodeller. 9-3 och 9-5 år olika modeller.

Det var standard till allt utom dieselmotorer, som var ett tillval.

Och därför tycker du att Saab de åren hade minst tre modeller; 9-5, 9-3 och 9-3X?

Jag (och säkert även biltillverkare och biltidningar) vill dela in ett modellprogram på följande sätt:

Modell: Stammen i trädet. Ex Saab 9-3.

Karosseri: Kombi, Sedan, Cabriolet osv. En modell kan ha flera karossalternativ, och de olika karosserna tillhör tydligt en viss modell genom till stor del enhetlig design, och givetvis med mindre avvikelser till stor del samma kaross vad gäller skärmar, front, akter, lysen osv.
Ex: Saab 9-3 sedan, kombi och cabriolet, Volvo S70 och V70.

Tillval:
Motoralternativ, växellåda, chassi, designlinje och drivning:
Varje Karossmodell har flera motoralternativ, i princip alltid valbart manuell eller automatlåda även om det ibland inte finns med vissa motoralternativ, sportchassi och andra typer av valbara chassin, olika valbara designpaket i form av kjolar och stötfångare, xenon- eller halogenljus, och fyrhjulsdrift.

Ex: Före 2008 (?) var ju Aero ett klockrent exempel där man fick med flera av dessa delar i samma valbara alternativ för modellen 9-5 till båda karossalternativen. Eget exteriörpaket och vassare motor och drivning.
Ett till exempel är 9-3X, som är i mina ögon ett designpaket med för vissa motoralternativ inkluderad fyrhjulsdrift, som baseras på modellen Saab 9-3 och karossalternativet kombi. Lite plast och en diffklump på bakaxeln.

Med ditt resonemang är Aero en egen Saab-modell, eller om vi ska dra det till sin spets, bilar med manuell respektive automatlåda tillhör ju olika bilmodeller enligt ditt sätt att se på det, varje kjolpaket ugör en egen bilmodell.
För dig måste det ju finnas hundratals olika bilmodeller hos varje biltillverkare.

Var drar du gränsen? Är 9-5 med respektive "rökarpaketet" olika bilmodeller? Är 9-5 med 2,0 resp 2,3l motorer olika modeller? Är 9-5 med Michelindäck från firman en egen modell skild från de som levereras med Pirelli?

Förstår du hur jag menar? Jag anser att fyrhjulsdrift och lite plast inte utgör en egen modell, eftersom tillvalsalternativen Aeropaket och automatlåda i sådana fall också är en egen modell. Det bli ju totalt snurrigt.
Senast redigerat av Andromeda (24 mars 2013)


1 080 Inlägg
24 mars 2013
#637
Andromeda skrev:
pontiacen skrev:
Andromeda skrev:

Inte som standard. Kanske skulle skrivit att jag menade att xc70 är fyrhjulsdriven som standard.

Men om vi bortser från att märka ord nu, så nej, jag anser inte att lite extra gråsvart plast och en höjning av chassit på ett par tiotals millimeter motiverar att kalla 9-3x en egen bilmodell. TurboX är inte heller en egen modell. Det är två exempel på 9-3 SC med olika utrustning, inte två unika bilmodeller. 9-3 och 9-5 år olika modeller.

Det var standard till allt utom dieselmotorer, som var ett tillval.

Och därför tycker du att Saab de åren hade minst tre modeller; 9-5, 9-3 och 9-3X?

Men för helvete, vart skrev jag det? I det senaste inlägget svarade jag bara på huruvida 9-3x hade fyrhjulsdrift som standard eller inte, nånting som väl säkert kan diskuteras. I inlägget innan det skrev jag att 9-3x är en crossover vilket innebär precis samma sak som du nu skrev, en annan karosstyp av samma bilmodell. Dvs. att det är lite höjd, har lite ball plast och sen nåt gäng hasplåtar under oxå om jag inte missminner mig.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

50 Inlägg
25 mars 2013
#638
Förstår inte...
Så fort Saab kommer på tavlan så ska ALLTID Saab vs Volvo komma på tal!
Kan inte alla volvo folk förstå att de finns andra märken som är lika bra som era sosseskåp.
Och saabägare, ni behöver inte visa på forum att eran bil är "bäst" då nästan alla har sitt märke kärt och kallar de märket "bäst"!
Så andas ut och skriv någonting om saken istället. Frågan va alltså, "Varför Saab som hat objekt?"
Blir roligare och trevligare för alla om svaren har något med trådnamnet och göra...


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
25 mars 2013
#639
Hatar inte Saab men störde mig lite på att luckan för bränslepumpen bara var en blindlucka på min gamla 9-3og..


26 Inlägg
28 mars 2013
#640
Kan själv säga att jag inte gillade Saab tills jag själv köpte en äger en 9-3 SS 05a och tycker att dom är fina, schysst komfort,rolig bil mkt för pengarna min bil är chippad med 205hk annars är allt original och har inga problem med växellåda eller kopplingen



Sök