3682
Sök

Varför Saab som hat objekt?

53 Inlägg
5 maj 2013
Saab vs volvo....

tror de olika känslorna härör från sena 80 talet och tidiga 90 talet.

Volvo den sk. sossevagnen fyrkantig och okonstlad. saaben, aerodynamiskt utformad pilotmiljö. (wannabe feeling)

Volvo som alltid tillhört massorna, arbetarklassens krav på robusta stridsmaskiner med reservdelar på Konsum. versus saabens pilot och fullutrustade Aeros som får inbitna m3or att skämmas vid trafikljusen.

Egentligen ska vi vara glada att vi haft sådana skilda kompetenser i svensk industri.

men som sagt tror jag att mycket av saabhatet härstammar från 80 missunsamma volvoraggare, tongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 363 Inlägg
5 maj 2013
fattaren skrev:
Saab vs volvo....

Volvo den sk. sossevagnen fyrkantig och okonstlad. saaben, aerodynamiskt utformad pilotmiljö. (wannabe feeling)

Volvo som alltid tillhört massorna, arbetarklassens krav på robusta stridsmaskiner med reservdelar på Konsum. versus saabens pilot och fullutrustade Aeros som får inbitna m3or att skämmas vid trafikljusen.

Egentligen ska vi vara glada att vi haft sådana skilda kompetenser i svensk industri.

men som sagt tror jag att mycket av saabhatet härstammar från 80 missunsamma volvoraggare, tongue

Men det verkar som om många verkligen hatar Saab fast de inte ens var födda då, iaf. hade de inte körkort. Mycket kan dom fått genom föräldrar. Samtidigt så går ju snacket bland kompisgängen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

53 Inlägg
5 maj 2013
Vettemannen skrev:
fattaren skrev:
Saab vs volvo....

Men det verkar som om många verkligen hatar Saab fast de inte ens var födda då, iaf. hade de inte körkort. Mycket kan dom fått genom föräldrar. Samtidigt så går ju snacket bland kompisgängen.

/Benny

Jo jag tänkte mer på arvet, 80 talets missunnsamhet har gått i arv till bittra fattiga volvoraggare, ska väl tillägga att jag tycker en smakfull stylad volvo lyfter den en hel del från sitt orginal. medan en saab är rätt snygg från börjar. smile

Handledare
1 481 Inlägg
5 maj 2013
AeroMackan skrev:
saab_sonett skrev:
M_icke_ skrev:

Skulle bromsarna försvinna pga ett elfel när det är ett mekanisk system??! De va fan de dummaste jag hört! De enda elfelen jag haft på någon av mina saabar är att tändkassetten la av efter 25 000 mil. Har för närvarande 3st 9-5 or i familjen, har haft 2st till tidigare, många av mina vänner har 9-5or och där har väll cirkulerat ett 20-tal 9-5or i min vänskapskrets. Det enda jag har hört att någon varit med om är att soppapumpen(som är samma som i många volvo) har gått och turbon på bilar med GT17-agg (2st). Farsan körde volvo innan och på hans gamla 850 fick han problem med ventilerna och bromsarna samt absen. På V70in gick spjällhuset åt helvete. En annan kompis fick problem med sin 850 som käkade toppackningar. 740na rostar upp i underredet osv. Volvo är alltså inte alls lika problemfria som folk framställer dom. Sen fick farsans V70 smisk av min standard 9000 2,3T och då va saaben både billigare i försäkring och drog mindre soppa. Hade dessutom mer bottenvrid så den va betydligt bättre o asa husvagn efter. Slutade med att han köpte en 9-5a o sen dess har det bara varit saabar som gäller.

Jag har inget emot volvo. Tycker de är bra bilar annars men även dom har sina brister.

Sen att saabarna har dåligt andrahandsvärde är ju större anledning att köpa dom. Riktigt mycke bil för pengarna.
En kompis dumförklarade mej totalt när jag köpte en "gammal" saab 9-5. Han menade att den om ngt år inte skulle va värd ett öre, så sa jag till han att även om den inte skulle va de så har jag förlorat mindre än vad han har om han sålde sin bil. Visade sig att jag hade rätt då hans bil hade tappat mer i värde än vad jag ens har gett för saaben. Sen har min saab behållt värdet ganska bra under de 1,5 åren jag haft den. Och det är en betydligt roligare bil än någon annan jag kan tänka mig i samma prisklass.

Tror de motiverar tillräckligt att jag kör saab men kan fortsätta om du vill.

Jo just vad som hände. En ABS-givare la av bak och då försvann bromsförmågan i stort sett helt. Bromsade man så drog bilen kraftigt åt vänster. Tur man kört bil förr......
Hastighetsmätaren la också av + att tomgången la sig på varvstoppet. Du får dumförklara mig om du vill men eftersom du inte var med i bilen när det hände så tycker jag att du inte ska ta för stora ord. Jag har i alla fall kört bil i snart 40 år och kör just nu 6-7000 mil om året. Och har haft Saab i över trettio år... När det var riktiga Saabar.

Va är Sabbarna nu låsas bilar?

Bromsbortfall är inget nytt på Saab. http://www.teknikensvarld.se/2008/02/05 … -bromsfel/
Och jo, efter 9000 så är det inte Saab längre utan en förklädd Opel Vectra.
Ska man hårddra så var og900 sista helsvenska Saaben.

72 Inlägg
5 maj 2013
Vettemannen skrev:
fattaren skrev:
Saab vs volvo....

/Benny

Alltså kan vi dra slutsatsen att dessa personer inte har Sverige skarpaste hjärnor.
Och hade de suttit vid makten i Sverige hade troligtvis Sverige gått bakåt än framåt.

End of discussion.

Avstängd
1 418 Inlägg
5 maj 2013
Torpen skrev:
Vettemannen skrev:
fattaren skrev:
Saab vs volvo....

/Benny

Alltså kan vi dra slutsatsen att dessa personer inte har Sverige skarpaste hjärnor.
Och hade de suttit vid makten i Sverige hade troligtvis Sverige gått bakåt än framåt.

End of discussion.

så du tycker sverige går framåt?smile

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
5 maj 2013
Johan85 skrev:
Torpen skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

End of discussion.

så du tycker sverige går framåt?smile

haha bra svar big_smile

9000 va fina bilar smile 9-3ss är jävligt snygg resten är inget för mig

Saabfantast
22 Inlägg
20 juli 2013
Oväntat att den här tråden skulle spåra ur... varför kan vi inte bara konstatera att saab är en av världens bästa bilar, är fler än jag som tycker de. Alla volvoraggare är bara avundsjuka /o'connor

Avstängd
1 418 Inlägg
20 juli 2013
Saab_janne skrev:
Oväntat att den här tråden skulle spåra ur... varför kan vi inte bara konstatera att saab är en av världens bästa bilar, är fler än jag som tycker de. Alla volvoraggare är bara avundsjuka /o'connor

varför skulle man vara avig på en saab? alla kan äga en dom nästan skänkes ju bort:S
alla vill inte sitta i en bil från 2012 med samma instrumentbräda som satt i 70tals modellerna:P

Saabfantast
22 Inlägg
20 juli 2013
Varför ändra på ett vinnande koncept? saab har den absolut snyggaste inredningen!
Johan85 skrev:
Saab_janne skrev:

varför skulle man vara avig på en saab? alla kan äga en dom nästan skänkes ju bort:S
alla vill inte sitta i en bil från 2012 med samma instrumentbräda som satt i 70tals modellerna:P

871 Inlägg
20 juli 2013
Äldre saab är inte trevliga att skruva på, tex byta övre länkarm på en 900. MEN, annars ser jag inget fel på dem, lättskruvade, fina utseende mässigt, håller sej bra i tiden med utseende. Men det där med nyckeln mellan sätena och framvagnen på nyare 9-3 är jag emot, lätt för barn att komma åt nyckeln och framfjädrarna på 9-3 går ofta av!

Och så att alla vet, jag har aldrig haft en saab!

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juli 2013
Saab_janne skrev:
Varför ändra på ett vinnande koncept? saab har den absolut snyggaste inredningen!
Johan85 skrev:
Saab_janne skrev:

Ett vinnande koncept? Hur tänkte du nu? Du menar att det fungerade bra i längden och så för SAAB?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
21 juli 2013
it_mutt skrev:
Saab_janne skrev:
Johan85 skrev:

Ett vinnande koncept? Hur tänkte du nu? Du menar att det fungerade bra i längden och så för SAAB?

haha så bra svar ... ja det var verkligen ett vinnande koncept !! lite trist ändå att de är borta från marknaden även om jag själv aldrig hade köpt en, möjligtvis en tvåtakt eller en 99 turbo

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 juli 2013
Saab_janne skrev:
Johan85 skrev:
Saab_janne skrev:

Drömmer du eller?

Håller med ovanstånde...

Autotech

253 Inlägg
21 juli 2013
Det är bra att saab finns!

Byter motorer / turbos och allt annat rappel de kunnat tillverka till deras bilar på löpande band.
Har faktiskt en 9-5:a ståendes utanför firman som behöver turbobyte wink

99 Inlägg
21 juli 2013
Ingen av "föreldra-företagen" till tjänade väl nånsin nå stålar? Ändå kämpade dom för att SAAB skulle finnas kvar..

De respekterar jag! smile

Avstängd
1 418 Inlägg
21 juli 2013
CHEEVA skrev:
it_mutt skrev:
Saab_janne skrev:

haha så bra svar ... ja det var verkligen ett vinnande koncept !! lite trist ändå att de är borta från marknaden även om jag själv aldrig hade köpt en, möjligtvis en tvåtakt eller en 99 turbo

ja mer hk honda blårökarn än va saab lyckades få ur sin med 2 cylindrar till:D

Avstängd
1 418 Inlägg
21 juli 2013
alla gnäller på att regeringen inte stoppa in pengar? varför skulle dom? kan inte ett företag överleva så är det så?.. ska regeringen stoppa in pengar i alla bolag som inte säljer och kan driva sig själva? isf har ja massa affärer:D

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
21 juli 2013
Johan85 skrev:
CHEEVA skrev:
it_mutt skrev:

ja mer hk honda blårökarn än va saab lyckades få ur sin med 2 cylindrar till:D

så honda har en bil med en en cylindrig tvåtaktare ??

Evildan
21 juli 2013
Den här tråden har pågått längre än vad den genomsnittlige SAABen fungerar problemfritt.

(sorry,kunde inte låta bli)

Sök