1848
Sök

Varför Saab som hat objekt?

Avstängd
1 418 Inlägg
21 juli 2013
Motch_swe skrev:
UhrJr skrev:
Motch_swe skrev:

Fast den var ju varken fin eller lågmilad... hmm

Whaaat?
Den var ju skitfin sånär som på några få repor under framläppen.
Och allt under 15k mil är lågmil enligt mig. 55k kronor är inga pengar alls för en sån där bil.

Har du kollat KVD-annonsen?

Servicebok     Nej
Servicehistorik info     Handlingar saknas.
Väsentliga anm/fel: AC ur funktion.

Flera rispor. Repor/rispor på taket. Skrapmärken på stötfångarna. Bula och vass inbuktning på höger framdörr. Skrapmärken på höger tröskel och bakskärm. Skav/rispor längs med båda dörrar höger sidan. Stenskott vindruta. Repor på strålkastarglasen och vindrutan. Skrapade aluminiumfälgar. Invändigt fläckar och repor. Några små revor och hack i konstläder. Skav på paneler i bagaget. Plugg saknas till 12 voltuttag fram. Plastpanel i sidan på vänster framstol sitter löst, fästen sönder.

Så. Nej. Den är varken fin eller lågmilad. I mitt tycke.

ett renoveringsobjekt:)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 juli 2013
Sorry, kikade bara på bilderna.
Hur kan servicebok och sånt saknas på en sån bil? Är den stulen eller?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 juli 2013
UhrJr skrev:

eftersom den säljs av kvd så är inte tidigare ägare så bra med papper;) då han/hon inte ens klarade av att betala räkningarna:P

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 juli 2013
Kan inte uttrycka något direkt hat för Saab, skulle bara aldrig köpa en själv eller för den sakens skull rekommendera bilarna. Känner bara tre personer som haft Saab men alla har haft problem. Allt från motorras (på alla tre bilar) till växellådor som brakat ihop helt. Att jag sedan läser om samma problem hos andra Saab-ägare gör att jag skakar av mig "måndagsexemplar"-ursäkten snabbt och lätt. Ingen rök utan eld..

Livet är för kort för att äga Volvo.

5 198 Inlägg
21 juli 2013
På 7 saabar har jag bytt 1 motor joch 1 låda, så jag får nog säga att det finns sämre bilar

839 Inlägg
21 juli 2013
Nog för att det sitter jäkligt bra motorer i Saab, men dom är jäkligt bra på fel sätt. Dom är bra som tusan för oss som trimmar och sköter om bilarna. Dom är inte alls på samma nivå som en gammal Volvomotor som bara går och går.
2003 när nya 9-3an kom och man monterade GMs motor ändrades dock detta. Där har vi en långlivsmotor. Bara åk, njut och sköt om den som vilken annan bil som helst.

Alla andra motorer i Saabfamiljen måste tas hand om med mycket mer noggranhet. Du kan inte skippa oljebyten eller trycka gasen i botten direkt på morgonen, det funkar bara inte.

166 Inlägg
21 juli 2013
Vi haft 7 Saabar i familjen sedan 2001 (4st 9-5 Aero, 1st og9-3 och 2st ng9-3) och, hör och häpna! Inga motor-, växellåds- eller turbobyten på någon av dem.
Enda Saaben i släkten som rasat var min mosters gamla Saab ng900 som packade ihop vid 34.000mil.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 juli 2013
gamlingen skrev:
På 7 saabar har jag bytt 1 motor joch 1 låda, så jag får nog säga att det finns sämre bilar

På 19 bilar över 10 år har min familj inte bytt en enda motor eller låda. Inte särskilt bra siffror för Saab det där med grova fel på 28,5% av alla dina Saabar.

Livet är för kort för att äga Volvo.

5 198 Inlägg
21 juli 2013
Helt övertygad om att det finns många som har 0% fel.  Och säkerliger högre,, men det är nog lika med all märken mer eller mindre,. haft 1 volvo vilken vevlagren rasade på , blir ju 100% det inte så lovande det heller.

839 Inlägg
21 juli 2013
Vad fan spelar procent för roll för den enskillde individen?
Inte ett skit.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 juli 2013
UhrJr skrev:
Nog för att det sitter jäkligt bra motorer i Saab, men dom är jäkligt bra på fel sätt. Dom är bra som tusan för oss som trimmar och sköter om bilarna. Dom är inte alls på samma nivå som en gammal Volvomotor som bara går och går.
2003 när nya 9-3an kom och man monterade GMs motor ändrades dock detta. Där har vi en långlivsmotor. Bara åk, njut och sköt om den som vilken annan bil som helst.

Alla andra motorer i Saabfamiljen måste tas hand om med mycket mer noggranhet. Du kan inte skippa oljebyten eller trycka gasen i botten direkt på morgonen, det funkar bara inte.

om ja ska va helt ärlig så tror ja inte det är fel på saabs motorer det var bara dom långa service intervallerna som skapar problemen och har kostat saab åtskilliga miljoner i garantijobb.
att försöka lura nån med longlife olja är som att hälla grus i ventilkåpan för han:P

sen att lådorna inte håller beror på att folk trimmar och tror dom sitter med dragrace låda:) samma gäller för volvo lådan klarar vridet men inte dom våldsamma rycken och växlingarna:)
Senast redigerat av Johan85 (21 juli 2013)

839 Inlägg
21 juli 2013
Lite så är det nog.
Kolla bara på oljebytesintervallena på växellådorna. De äldre behöver man aldrig byta olja i enligt Saab (någon måste ha glömt bort vad en växellåda är)
De nyare har mer eller mindre samma innanmäte, och dessa håller utan problem.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 juli 2013
UhrJr skrev:
Lite så är det nog.
Kolla bara på oljebytesintervallena på växellådorna. De äldre behöver man aldrig byta olja i enligt Saab (någon måste ha glömt bort vad en växellåda är)

ingen tillverkare byter olja i lådorna vilket är sjukt:S kör du cross ska du byta olja var 5e timme i lådan samt motorn på 4 taktarna. det går knappt 1 liter i lådan på en 2takt men i en bil går det inte så mycket mer heller och den byts aldrig:)
att motoroljan byt på 4takts cross är självklart då det är så liten volym och ingen kylning:)

6 687 Inlägg
21 juli 2013
Johan85 skrev:
UhrJr skrev:
Lite så är det nog.

ingen tillverkare byter olja i lådorna vilket är sjukt:S kör du cross ska du byta olja var 5e timme i lådan samt motorn på 4 taktarna. det går knappt 1 liter i lådan på en 2takt men i en bil går det inte så mycket mer heller och den byts aldrig:)
att motoroljan byt på 4takts cross är självklart då det är så liten volym och ingen kylning:)

Mitsubishi och Subaru byter man olja i lådorna på..om kunden inte tar snik service då.

De/Dem

Evildan
21 juli 2013
Motch_swe skrev:
Evildan skrev:
eller en lågmilad fin 9-3 -08 för 60000kr.

Ooh! Skulle du kunna länka till den? Min farsa letar nämligen efter en fin lågmilad faceliftad 9-3. big_smile

Länka? Alla bilar förekommer inte på internet.
Det finns ett gäng på blocket strax under 80k hos handlare och privat, pruta så har ni snart köpt en lågmilad fin 9-3 -08 för 60k, för vad som begärs och vad som betalas är två helt skilda ting.

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
21 juli 2013
Johan85 skrev:
UhrJr skrev:
Lite så är det nog.

jämför man en låda i en cross mot en bil så inser man varför en cross behöver ny olja i lådan.

en billåda släpper inte ifrån sig så mycket metallspån från dreven som det gör på en cross
på crossen är allt osynkat och raktskuret så det gör att dreven skaver loss rätt b ra med metall
medans en billåda har en syncring och sneskruvna drev som inte alls skaver på samma sätt.

åker man smallblocks vw motor så är det påfyllning av växellådan som gäller minst 2gånger om året smile

jag fyller var 3000mil alltså varannan service så det blir nästan gånger om året
fördelen är att man aldrig behöver oroa sig för att oljan blir förstörd smile fast så pissar det olja ur deras lägsta punkt som råkar vara växelaxeln in i lådan smile

största anledningen att vissa har problem med saab motorerna medans andra aldrig har problem är hur bilen används.

man kan inte jämföra en bil som rullar 70-100mil i veckan med en som gör 70-100mil på en månad
det sliter så sjukt med korta intervallerna och saabs motorer slaggar igen totalt och först rasar turbon sen kommer lagrena

men går dom långa sträckor så blir oljan varm och man slipper problemet.

märks rätt tydligt hur mycket det spelar in på att motorn rullar långa sträckor.
lyfte ventilkåpan på våran seat för någon månad sen då den börjat läcka lite
den var som ny! men så rullar den minst 17mil om dagen
och får en riktig olja var 1500mil

en saab motor som får ny olja var 1500mil och går långa sträckor så håller både turbo och motor utan tvekan.
derför upplever många dom som olika hållbara

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juli 2013
Johan85 skrev:
UhrJr skrev:

eftersom den säljs av kvd så är inte tidigare ägare så bra med papper;) då han/hon inte ens klarade av att betala räkningarna:P

Du kan ju iofs som privatperson sälja din bil via KVD så så behöver det ju givetvis inte vara.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Handledare
1 481 Inlägg
22 juli 2013
it_mutt skrev:
Johan85 skrev:
UhrJr skrev:

Du kan ju iofs som privatperson sälja din bil via KVD så så behöver det ju givetvis inte vara.

Det säljs många företagsbilar via KVD. Min förra tjänstebil Saab 9-5 TiD -11 såldes på KVD nyligen. Nå'n krake i södra sverige som köpt sig en hög problem.....

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juli 2013
saab_sonett skrev:
it_mutt skrev:
Johan85 skrev:

Det säljs många företagsbilar via KVD. Min förra tjänstebil Saab 9-5 TiD -11 såldes på KVD nyligen. Nå'n krake i södra sverige som köpt sig en hög problem.....

Ja, jo, det är jag medveten om, tänkte mest på att det givetvis kan vara en privatperson som säljer via KVD iom att det går. Sen hur vanligt det är har jag inte en blekaste om smile

Nåja, tillbaka till ämnet;

Jag skulle vilja ställa motfrågan; varför ses man som SAAB-hatare så fort man inte gillar SAAB? Finns massvis med bilar jag inte gillar (av olika anledningar), men SAAB-folket verkar vara de som tar mest "illa vid sig" när man inte gillar "deras" märke. How come?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

166 Inlägg
22 juli 2013
Evildan skrev:
Motch_swe skrev:
Evildan skrev:
eller en lågmilad fin 9-3 -08 för 60000kr.

Ooh! Skulle du kunna länka till den? Min farsa letar nämligen efter en fin lågmilad faceliftad 9-3. big_smile

Länka? Alla bilar förekommer inte på internet.
Det finns ett gäng på blocket strax under 80k hos handlare och privat, pruta så har ni snart köpt en lågmilad fin 9-3 -08 för 60k, för vad som begärs och vad som betalas är två helt skilda ting.

Kul att du har koll på vart dem billiga 9-3orna finns. För precis som du säger, dina "fina, lågmilade 08:or" finns verkligen inte på nätet. Inte ens för "strax under 80k". wink
Runt 90k kan jag väl sträcka mig till, för att man ska få en en hyfsat (egentligen inte, men bara för att vara schysst) "lågmilad" 9-3. Frågan är bara om det finns en prutmån på runt 30k på dessa. Speciellt med tanke på att dem redan är bland dem billigaste 9-3orna på blocket med dem milen...

Men visst jag kan ha fel. Största problemet här är dock antagligen att vi har väldigt skilda uppfattningar om vad lågmilat innebär. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

Sök