Varför Saab som hat objekt?

TheMuffinMan
22 januari 2013 · 124 Inlägg

kleinis skrev:

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Haha jo den lille rackars vart ju inte så lyckad kanske men resten av bilen är guld big_smile förutom slangen från blocket till värmepaketet då oxo som sprack wink

mikael_86
22 januari 2013 · 860 Inlägg

saab va en AS bra bil innan GM köpte allt o förstörde saabs ryckte... för igenntligen är saab en mkt bra bil bara att dom har gjort en hel del idiotiska lösningar som till ex för dålig vevhusventilation på T7 motorn och säger inte ens till köparen när man köper bilen ny och ägaren till exempel har haft en saab 9000 med T5 motorn i som har större kolvar o sånt o bättre kolvringar att du måste kolla oljan lite ibland  för en LÅG FRIKTIONS motor som T7 motorn är tar lite olja och sen att dom aldrig säger till när man köper bilen ny att man ska inte köra motorn hårt direkt när den är kall lr bara stänga av motorn direkt när man parkerat utan låta den gå nån 5-10 sekunder annars bidrar man själv till ett så kallat turbo ras.... annars är saab en bra bil och dom är rätt billiga på reservdelar för som vissa säger häratt volvo finns de mkt delar till 740 o så att hitta. de finns de väll för fan till saab med på skroten som alla volvo ägare kollar med.... men men....

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
TheMuffinMan
22 januari 2013 · 124 Inlägg

UhrJr skrev:

kleinis skrev:

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Vill inte verka som att jag desperat sitter och försöker försvara ett bilmärke men..

Hallå, avslagna drivknutar? Händer det när ni sitter och åker lungt längs med e4an? Nej, det händer när ni sladdar runt på parkeringsplatser på full gas i tron att ni är ken block.
Att Saabar från 80-talet är lätta att stjäla kontrar jag snabbt med att säga: Sök på Audi Rs4 + stulen på google...

Ska jag vara ärlig så körde jag faktiskt rakt fram, men sen ska jag väl säga att de va full gas på 1an o 2an o va lite knaggligt på backen.

kleinis
22 januari 2013 · 253 Inlägg

TheMuffinMan skrev:

kleinis skrev:

TheMuffinMan skrev:
Jag va lite emot SAAB innan Zombas pojkvän övertalade mig att byta bort min Audi mot en Saab 9-5 Aero. O kan inte säga att jag ångrar mig ett dugg. Saknar sätena i Audin, mest för att de va Audis sportstolar annars så är Saaben riktig bra. Dock så gillar jag bara vissa Saab 9000 och sen alla av senare modellen 900, o alla 9-3 och 9-5. Helt underbara bilar. Folk som säger dom är skit har antagligen ägt en som är i dåligt skick, hört från nån som ägt en i dåligt skick eller så är dom bara avunsjuka. Jag tror mest på att dom är avundsjuka!! wink

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Haha jo den lille rackars vart ju inte så lyckad kanske men resten av bilen är guld big_smile förutom slangen från blocket till värmepaketet då oxo som sprack wink

hur länge har du haft bilen ? smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

TheMuffinMan skrev:

UhrJr skrev:

kleinis skrev:

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Vill inte verka som att jag desperat sitter och försöker försvara ett bilmärke men..

Hallå, avslagna drivknutar? Händer det när ni sitter och åker lungt längs med e4an? Nej, det händer när ni sladdar runt på parkeringsplatser på full gas i tron att ni är ken block.
Att Saabar från 80-talet är lätta att stjäla kontrar jag snabbt med att säga: Sök på Audi Rs4 + stulen på google...

Ska jag vara ärlig så körde jag faktiskt rakt fram, men sen ska jag väl säga att de va full gas på 1an o 2an o va lite knaggligt på backen.

Det jag menade var väl kanske att sådana där saker som påverkas av väglag och bruk är försvarbara tycker jag.
Hade drivaxlar gått av i rasande takt för var och varannan person efter lungt körande på motorvägen, ja då är det fritt fram att kasta skit, eller drivknutar om man nu vill det wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Mickius
22 januari 2013 · 4 670 Inlägg

Bompeman skrev:
Framhjulsdrivet,osköna att köra, fula som stryck, men mest av allt stör ja mig på att nyckeln sitter vid handbromsen

Måste bara fråga kört en 9000 Aero 94-97? Dina 2 bilar är nog rätt mycke obekvämare o köra än denna!

Den inredningen och speciellt sätena är det inte många som slår!  O nyckel vid handbromsen? Är inte alla Saabar som har detta wink

Sen att man kan plocka ut en 500hk utan att röra motorn är ju ett stort + det oxå!

Senast redigerat av mickius (22 januari 2013)

_XenoX_ Tekniker
22 januari 2013 · 221 Inlägg

Asså vilka av er har varit mekaniker eller har skruvat i varierade bilmärken frekvent? Ni är ju blinda om ni påstår att en ny bil är bättre! Självklart har biltillverkarna gjort missar förr men idag så är det ju löjligt! Idag är var enda skruv hållfastighetstestat. Klart man kan spexa om kring med en ny bil å säga: fan va bra denna bilen är! Det kunde man säga när man åkte i en ny trabant med. Se hur bilen är byggd. Vad har för material osv. Sen när hade man fettnipplar på spindelleder och knutkorsen??

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
fredde85
22 januari 2013 · 1 798 Inlägg

Orka starta såna här trådar de urartar alltid på garaget. Låt folk köra va fan de vill o skit i de är du nöjd me din saab eller va du nu kör ok va nöjd me de.

Varför ja kör bmw körglädje o bra kvalitet i mitt tycke ok rostskyddet är dock inte så bra men alla bilar rostar utan skötsel.

Naj bmw är inte bäst men de som ja gillar bäst men tänker inte slänga skit över saab för de.

Har ägt 2 saabar iallafall 9000 turbo visserligen en gammal saab men enligt mig inget speciellt en  helt ok bil men inget ja fastnar för

Senast redigerat av fredde85 (22 januari 2013)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
22 januari 2013 · 1 778 Inlägg

matteeee skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Vi har en rostbubbla mitt på bagageluckan. Min svåger har fått rostlaga sina skärmkanter och avgassystemet har rostat sönder på hans 07a. Svärmor har rost bubblor på dörrarna och huven på sin 06a. Min morfar har rostbubblor på skärmarna på sin 08a.
Bränsle förbrukningen är inger vidare. Utväcklingen verkar ha gått bakåt efter som min 16år gamla bmw med 4,4l v8 på 300hk går snålare än saabs 4år gamla 2,0 liters turbo 4a på 175hk.

Låter som ni missköter bilar i er familj smile I de "oberoende" begbiltester jag läst (många olika) så får Saab godkänt på rostskydd och att det inte är något stort problem... Ni verkar vara mer drabbade än genomsnittet i er familj..?!

Får man fråga vad du kör BMW-8an på och vad du kör Saaben på? Det kanske är något fel på din Saab om den drar så pass mycket?

Och att klaga på en bil för att den är för liten för era behov känns ju ganska naivt - det är ju ni som valt fel bilmodell.

Till min åsikt om Saab så är den både positiv och negativ. Har ägt två st, en 900og och en 9000. Helt ok bilar, men inget utöver många andra märken, men inte heller sämre. Jag är dock en ganska okräsen bilägare tror jag - jag är ju nöjd med min Ford, det ska visst säga allt...?

Generellt kanske man kan säga att de flesta bilar har exemplar som är bra och exemplar som är dåliga.
En snubbe (eller tjej för den delen) kan t ex ha haft en BMW som var dålig och en Saab som var bra och favoriserar då Saab. En annan tvärtom. Båda är stensäkra på att det märket de har dålig erfarenhet av är kass på att bygga bilar - och tvärtom även där.

Jag och svågern är äckligt pedanta med bilarna. Resten sköter väl bilarna som vilken svensson som helst. Tvätt 1 gång i veckan och lämnar in på märkes verkstad när en lampa tänds i panelen.
Bmw körs på 98 oktan, lika så saaben. Och det är inget fel på saaben, den servas regelbundet å märkes verkstad och det finns inga felkoder. Den ligger runt litern blandad körning, kan krypa ner mot 0,8 landsväg. Men åker man ut på motorvägen är den uppe på litern igen.
Bmwns snitt är också runt litern blandad körning, landsväg ner mot 0,8 också. Och motor väg starx under litern.
Den går inte mycket snålare, ganska lika som saaben faktiskt. Det jag ville få fram var bara att en bil som är 12år nyare och har en mer än hälften så liten motor som bmwn och nästan hälften av hästarna borde gå mycket billigare.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

suck.. Det var typ precis det här som jag menade.. Finns det nått annat bilmärke i hela världen där man hela tiden måste försvara sig så mycket för att man gillar det?

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Zomba skrev:
suck.. Det var typ precis det här som jag menade.. Finns det nått annat bilmärke i hela världen där man hela tiden måste försvara sig så mycket för att man gillar det?

Ja...ungefär "alla andra bilmärke"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fiesta_Racing Ford fantast
22 januari 2013 · 1 607 Inlägg

henne_svenne skrev:
Det är väl så att kör du Volvo hatar du Saab.
Det är lätt att hata en bil du aldrig kört

jag kör ford och hatar volvo har kört volvo och hatar fortfarande volvo smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
siiimooon Påstängd
22 januari 2013 · 1 194 Inlägg

Det jag "hatar" mest med Saab är ägarna som väldigt ofta tycker Saab är bättre än alla andra märken.

Har inte så mycket emot dom annars, tycker inredningen är rätt ful i dom, men visst skulle jag kunna ha en Saab, man får ju väldigt mycket för pengarna!

Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

fredde85 skrev:
Orka starta såna här trådar de urartar alltid på garaget. Låt folk köra va fan de vill o skit i de är du nöjd me din saab eller va du nu kör ok va nöjd me de.

Varför ja kör bmw körglädje o bra kvalitet i mitt tycke ok rostskyddet är dock inte så bra men alla bilar rostar utan skötsel.

Naj bmw är inte bäst men de som ja gillar bäst men tänker inte slänga skit över saab för de.

Har ägt 2 saabar iallafall 9000 turbo visserligen en gammal saab men enligt mig inget speciellt en  helt ok bil men inget ja fastnar för

Jahopp då var det en ny erfarenhet för mig, men att dom uratar det märker jag.. Ja jag är skit nöjd med min bil. Men skulle tycka att det bara vore skönt att få slippa alla dessa fåniga kommentarer man får nästan varje dag för att man gillar Saab. För det är det som jag tycker är onödigt! Som jag sa i början, Bara för att jag inte gillar Volvo så lämnar jag inga spydiga kommentarer...

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
jimmzzan
22 januari 2013 · 1 168 Inlägg

Såg att det var någon som klagade på att dom rostade.

Okej, har någon sett en 2årig gammal Passat, a4? (menar nästintill hela VAG)
Dessa galvsläpp kan man inte ens jämnföra med en nyare 9-3a. De e ju pinsamt att se en fin Passat -09 som kommer in o bara fäller lack ifrån dörrar o skärmar och bagageluckan.

Bmw kan man inte påstå att dom är något att skryta om, framskärmarna är ju som kex efter ca. 8år. (Tänker mest E46) Och E39 har ju bagagelucka som går att jämnföras med Saab 9-5 och Passat -08. Om jag inte minns fel, så är det inte lätt att laga en E39 lucka heller, för det är väl under kittet det kommer? Bara o hiva om man inte gillar ogjort arbete inom något år.


Att folk gnäller på hur dåliga Saab e, är det någon som e praktisk här inne?

fredde85
22 januari 2013 · 1 798 Inlägg

Zomba skrev:

fredde85 skrev:
Orka starta såna här trådar de urartar alltid på garaget. Låt folk köra va fan de vill o skit i de är du nöjd me din saab eller va du nu kör ok va nöjd me de.

Varför ja kör bmw körglädje o bra kvalitet i mitt tycke ok rostskyddet är dock inte så bra men alla bilar rostar utan skötsel.

Naj bmw är inte bäst men de som ja gillar bäst men tänker inte slänga skit över saab för de.

Har ägt 2 saabar iallafall 9000 turbo visserligen en gammal saab men enligt mig inget speciellt en  helt ok bil men inget ja fastnar för

Jahopp då var det en ny erfarenhet för mig, men att dom uratar det märker jag.. Ja jag är skit nöjd med min bil. Men skulle tycka att det bara vore skönt att få slippa alla dessa fåniga kommentarer man får nästan varje dag för att man gillar Saab. För det är det som jag tycker är onödigt! Som jag sa i början, Bara för att jag inte gillar Volvo så lämnar jag inga spydiga kommentarer...

o du tror att de är bara saab som man får höra kommentarer om har hört de mesta om bmw hundratals gånger men orka bry sej du borde göra de samma spelar ingen roll va du kör du får alltid höra nåt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Zomba skrev:

fredde85 skrev:
Orka starta såna här trådar de urartar alltid på garaget. Låt folk köra va fan de vill o skit i de är du nöjd me din saab eller va du nu kör ok va nöjd me de.

Varför ja kör bmw körglädje o bra kvalitet i mitt tycke ok rostskyddet är dock inte så bra men alla bilar rostar utan skötsel.

Naj bmw är inte bäst men de som ja gillar bäst men tänker inte slänga skit över saab för de.

Har ägt 2 saabar iallafall 9000 turbo visserligen en gammal saab men enligt mig inget speciellt en  helt ok bil men inget ja fastnar för

Jahopp då var det en ny erfarenhet för mig, men att dom uratar det märker jag.. Ja jag är skit nöjd med min bil. Men skulle tycka att det bara vore skönt att få slippa alla dessa fåniga kommentarer man får nästan varje dag för att man gillar Saab. För det är det som jag tycker är onödigt! Som jag sa i början, Bara för att jag inte gillar Volvo så lämnar jag inga spydiga kommentarer...

Saken är, att det krävs inte mer än att titta på svaren från många SAAB-ägare här. Här är folk som säger "detta är MIN erfarenhet", och responsen på det blir, inte ordagrant, men i princip "ja, men du är dum i huvudet o det händer på andra bilar också".

Som jag skrev tidigare, jag har inga egentliga problem med SAAB mer än som jag tidigare påpekade; inredningen. Men, det betyder inte vare sig att jag gillar SAAB, eller hatar SAAB.

Däremot har jag noterat en inställning från SAAB-ägare (och nej, givetvis inte bara från SAAB-ägare, men nu handlar tråden om SAAB) som i princip är "SAAB är bäst på alla sätt o vis, inget är så bra som SAAB, allt annat suger" osv osv. Så frågan är kanske snarare; har folk något emot SAAB, eller är det bara "SAABnötterna" som de har något emot

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

siiimooon skrev:
Det jag "hatar" mest med Saab är ägarna som väldigt ofta tycker Saab är bättre än alla andra märken.

Har inte så mycket emot dom annars, tycker inredningen är rätt ful i dom, men visst skulle jag kunna ha en Saab, man får ju väldigt mycket för pengarna!

Inget som jag har påstått iallafall. jag skulle inte ha något emot (ifall jag hade pengar) att köpa en audi RS 7 eller någon annan vursting..

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
Thedriftking
22 januari 2013 ·

Jag har både Saab och Volvo, haft Audi, BMW, Skoda, Mercedes m.m
Tycker alla är bra på olika sätt.. Men gillar faktiskt Saab smile
Goa att köra, gött ljud, bra motorer och allmänt OK med allt smile

Duger fint till Brukis/glida. Ska jag leka väljer jag volvon eller BMWn smile

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
22 januari 2013 · 241 Inlägg

Ibland så önskar jag att jag hade en Volvo att puckoköra med lite då och då. Sen kommer jag ihåg att jag kör Subaru för sånt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang