Varför Saab som hat objekt?

Bompeman
22 januari 2013 · 679 Inlägg

trippelturbo skrev:

Bompeman skrev:
Framhjulsdrivet,osköna att köra, fula som stryck, men mest av allt stör ja mig på att nyckeln sitter vid handbromsen

Osköna?? Saab är i nivå med tyskarna när det gäller körglädje.

Som sagt var inte körglädje jag prata om utan "komfort" men saab har ju ingen av det, tycker helt enkelt man inte åker skönt i dom, en smak sak. En sak jag både ser och hör att så fort det pratas "smuts" om just saab blir alla saab ägare helt vansinniga? tex om det pratas skit om volvo,bmw eller vad som blir det inte mycket mer av det

Har provat flera saabar så mina svar utgår efter det, dom som aldrig kört en saab och snackar skit, provkör först så har du en åsikt

Senast redigerat av Bompeman (22 januari 2013)

Baggz
22 januari 2013 · 75 Inlägg

Jag har ägt lite allt möjligt, passat, nissan,dodge, volvo, saab, skoda, bmw, ja lite smått och gott.
Och jag tycker att alla bilarna har vart bra samt dåliga på sina sätt. Håller med om att man fick höra mycket när jag åkte saab, men har fått höra mycket vilken bil jag än har ägt/brukat! Så enligt mina erfarenheter så kommer man aldrig undan "gnället" om man får uttrycka det så. Bara att ge fan i att lyssna och åka det man vill/har råd att åka smile !


Bara en rolig länk med tanka på det trådstartaren skrev i början om saab stickers på gamla volvo bilar!

http://www.youtube.com/watch?v=9lxWnilM0L8

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
turbo_sport
22 januari 2013 · 390 Inlägg

Vår släkt har alltid kört Volvo och det var märket som gällde för mig när jag var liten, vi köpte en helt ny V70 D5-05. Men när det var dax för min mor att byta bil så blev det en Saab 9-5 för att pröva något nytt. Nu skulle jag aldrig sätta mig i en Volvo igen och även hela min släkt har vänt om till Saab. Det är skillnad som natt och dag, så mycket snyggare, tystare, bekvämare Saab är än en Volvo.

Volvo är en bil men Saab är en personlighet. Äger nu 6 stycken Saabar och är 17 år. Kvalitén är i toppklass tycker jag. Ingen av dem har krånglar nått större, bara man sköter service m m så håller dom hur länge som helst tongue

Bor i ett riktigt Volvoställe där alla unga kör Volvo men sedan jag börjat med Saab och de ser vad Saab är för bil så har attityden ändrats i hela byn. Det är mest tomma ord som kommer då de inte vet vad Saab är för bil egentligen. De flesta vet vem "SaabOscar" är här i byn och jag har bara mötts av positiva folk som tycker egentligen att Saab är bra bilar men här gäller ju Volvo så inget annat går att köra.


Så Volvo är tråkiga bilar enligt mig med dålig väghållning, dålig förarmiljö, bullriga, dom nya ser för hemska ut m m medan Saab är helt fantastiska bilar! Säger ju inte detta på tomma fakta då även Volvo har varit en stor del av mitt liv sen jag var liten.

Volvo V70 D5 Summum "Maxutrustad" (2009)
Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Johan85 Avstängd
22 januari 2013 · 1 418 Inlägg

om saab hade vart så bra så skulle dom väll inte ha konkat?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Johan85 skrev:
om saab hade vart så bra så skulle dom väll inte ha konkat?

Företaget Saab kanske inte var lika bra som bilarna? Folk köper inte alltid det bästa. Faktiskt väljer många att köpa det billigaste/billigare också ibland. Kanske var Saab så bra att för få hade råd? wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Johan85 Avstängd
22 januari 2013 · 1 418 Inlägg

matteeee skrev:

Johan85 skrev:
om saab hade vart så bra så skulle dom väll inte ha konkat?

Företaget Saab kanske inte var lika bra som bilarna? Folk köper inte alltid det bästa. Faktiskt väljer många att köpa det billigaste/billigare också ibland. Kanske var Saab så bra att för få hade råd? wink

nja volvo är väll inte direkt billiga eller bmw och audi? dom går ju än?tongue

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Johan85 skrev:

matteeee skrev:

Johan85 skrev:
om saab hade vart så bra så skulle dom väll inte ha konkat?

Företaget Saab kanske inte var lika bra som bilarna? Folk köper inte alltid det bästa. Faktiskt väljer många att köpa det billigaste/billigare också ibland. Kanske var Saab så bra att för få hade råd? wink

nja volvo är väll inte direkt billiga eller bmw och audi? dom går ju än?tongue

En produkt kan ändå vara grymt bra även om för få köper den, inte sant? För få innebär bara att företaget inte är tillräckligt effektivt (ekonomiskt, marknadsföringsmässigt, statusmässigt etc) för det antal försäljningar man lyckas med. Inte huruvida produkten är bra eller inte.
Det finns ju företag som bara säljer skit som ändå går bra, eller hur? Din tankegång är helt enkelt fel. Konkursen av Saab har inte mycket att göra med kvaliteten på bilarna..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
iiggi Stoffe
22 januari 2013 · 1 Inlägg

Mattss0n skrev:
För mycket fritid, 95% av hatarna har inte en aning om vad dom snackar om. Om man hatar ett bil-märke för att nyckeln sitter vid handbromsen, så är man helt enkelt utvecklingsstörd. Det är fortfarande en nyckel, och man ska fortfarande vrida på den.

Så sant, och i mitt tycke är detta helt underbart ställe att ha nyckeln/starten på, dessutom kan det rädda knäskålar... Kört Saab i 3-4 år och stör mig oerhört mycket när jag kör andra fordon som har nyckeln/starten placerad  i/under ratten.

Johan85 Avstängd
22 januari 2013 · 1 418 Inlägg

matteeee skrev:

Johan85 skrev:

matteeee skrev:

Företaget Saab kanske inte var lika bra som bilarna? Folk köper inte alltid det bästa. Faktiskt väljer många att köpa det billigaste/billigare också ibland. Kanske var Saab så bra att för få hade råd? wink

nja volvo är väll inte direkt billiga eller bmw och audi? dom går ju än?tongue

En produkt kan ändå vara grymt bra även om för få köper den, inte sant? För få innebär bara att företaget inte är tillräckligt effektivt (ekonomiskt, marknadsföringsmässigt, statusmässigt etc) för det antal försäljningar man lyckas med. Inte huruvida produkten är bra eller inte.
Det finns ju företag som bara säljer skit som ändå går bra, eller hur? Din tankegång är helt enkelt fel. Konkursen av Saab har inte mycket att göra med kvaliteten på bilarna..

dom grävde sin egen grav med långlifeoljorna när motorerna koksa igen och fick dåligt ryckte dom inte kunde ta igen sen

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Johan85 skrev:

matteeee skrev:

Johan85 skrev:
nja volvo är väll inte direkt billiga eller bmw och audi? dom går ju än?tongue

En produkt kan ändå vara grymt bra även om för få köper den, inte sant? För få innebär bara att företaget inte är tillräckligt effektivt (ekonomiskt, marknadsföringsmässigt, statusmässigt etc) för det antal försäljningar man lyckas med. Inte huruvida produkten är bra eller inte.
Det finns ju företag som bara säljer skit som ändå går bra, eller hur? Din tankegång är helt enkelt fel. Konkursen av Saab har inte mycket att göra med kvaliteten på bilarna..

dom grävde sin egen grav med långlifeoljorna när motorerna koksa igen och fick dåligt ryckte dom inte kunde ta igen sen

Tror du? Vad berodde alla år innan dess med röda siffror i bokslutet på då?
Här är ett foto på en tidning från 1979. Långt innan problem med oil sludge.
http://mobilblogg.nu/files/TinTin/20110818092117.jpg

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
mb_pucken
22 januari 2013 · 5 088 Inlägg

personligen gillar jag saab:-) pappa hade en 9-5 aero med massa lull lull och lite trim:) har själv haft en 9000 en gång:) enda felet på den förutom rosten var att nycken trilla ur vid gaspådrag:p
tror saab gick i konken för dom byggde för dyra bilar och sålde till för lågt pris. dom kunde inte ta det priset dom skulle behöva pga av att märket inte hade nog mycket status. sen har de gått snett för saab från början. dom har alltid legat för långt före och vart för nymodiga. tex med framhjulsdrif och turbo m.m.  sen har nog många valt volvo av ren rutin och grannen åker volvo så köper man en volvo för säkerhets skull typ. man vill ju inte synas och sticka ut.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Diggiz
22 januari 2013 · 6 Inlägg

hej jag har haft och kört många olika märken som Volvo,  Chevrolet(Daewoo), Chevrolet (Amerikan), Nissan, Mercedes, BMW, Ford, Seat, Vw, Dodge, Opel, Toyota, Cadillac, Chrysler, och dom amerikanska var inga gamla "raggar bilar" utan moderna bilar av alla slag och idag så har jag och mina sambo skaffat 2 st saabar en 9-3 aero -02 och en 9-5 2.0 ts -99 och visst saab har sina brister min 9-3 har jag fått byta topp, turbo pga felhantering då den är chippad och förra ägare kört på e85 (inget att rekommendera när bilen inte är byggd för det) samt fått byta servopump, stötdämpare, hjullager samt bromsar men det är ju slitage delar och jag visste vad jag köpte för något så jag var nöjd med den affären. Sen innan jul skaffade vi en 9-5 kombi med turbo ras bytte turbon och bilen tuffar på igen, sen blev bilen påkörd bakifrån och då uppdagades mkt rost under så i samband med att skadorna reparerades fick även verkstan fixa rosten.

Själv tycker jag personligen att saab är det som gäller för mig och alla andra bil märken jag haft/kört det var inget att klaga och gnälla över alla bilar ser olika ut och bättre/sämre än andra alla märken har fördelar och nackdelar men jag ska inte spy ut mina tankar om dom alla har rätt till sin åsikt men som tråden gäller varför ska så många klanka ner på saab så är det en mkt bra fråga roligt att fökja alla funderingar runt saab

Johan85 Avstängd
22 januari 2013 · 1 418 Inlägg

matteeee skrev:

Johan85 skrev:

matteeee skrev:

En produkt kan ändå vara grymt bra även om för få köper den, inte sant? För få innebär bara att företaget inte är tillräckligt effektivt (ekonomiskt, marknadsföringsmässigt, statusmässigt etc) för det antal försäljningar man lyckas med. Inte huruvida produkten är bra eller inte.
Det finns ju företag som bara säljer skit som ändå går bra, eller hur? Din tankegång är helt enkelt fel. Konkursen av Saab har inte mycket att göra med kvaliteten på bilarna..

dom grävde sin egen grav med långlifeoljorna när motorerna koksa igen och fick dåligt ryckte dom inte kunde ta igen sen

Tror du? Vad berodde alla år innan dess med röda siffror i bokslutet på då?
Här är ett foto på en tidning från 1979. Långt innan problem med oil sludge.
http://mobilblogg.nu/files/TinTin/20110818092117.jpg

borde väll vara en bidragande orsak på slutet iaf

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 januari 2013 · 839 Inlägg

Johan85 skrev:

matteeee skrev:

Johan85 skrev:

dom grävde sin egen grav med långlifeoljorna när motorerna koksa igen och fick dåligt ryckte dom inte kunde ta igen sen

Tror du? Vad berodde alla år innan dess med röda siffror i bokslutet på då?
Här är ett foto på en tidning från 1979. Långt innan problem med oil sludge.
http://mobilblogg.nu/files/TinTin/20110818092117.jpg

borde väll vara en bidragande orsak på slutet iaf

Det avskräcker väl en och en annan köpare, men det är en vääldigt liten del av problemet. Matteeeeeee har helt rätt.
GM gjorde inte saken bättre.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Dirtymike
22 januari 2013 · 1 532 Inlägg

I familjen fanns inget annat märke en Saab
1. Saab V4 nego frihjulsnav
2. Saab 99 nego så jäkla ful
3. Saab 900 Turbo nego man satt på tvären wtf. O vem fan är så dum i huvet o sätter handbromsen på framhjulen? Bra var att det var en polisbil som dom aldrig ville ha så den var trimmad o gick som fan.
4. Saab 900 S nego turbon rasa typ 5ggn +1 växellåds haveri
5. Saab 9000 Talladega nego 3 växellåds ras, övertryck i kylarn, el fel i panelen o bränd databox
6. Saab 9000 motor haveri
Sen lucka på typ 10år med diverse andra fordon.
7. Saab 9-5 Vector.......

Saab 9-5 kombi blev ihop snickrad i en lokal ute på Brandholmen i Nyköping.

Sen har vi ju Saab Jas 39 Gripen typ den dyraste jordfräsen.

Dessa bilar har min far ägd då jag aldrig kommer köpa en Saab därför jag har hört all denna frustration med dessa jäkla bilar.

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
22 januari 2013 · 1 532 Inlägg

Vad jag läst mig till om konkursen så byggde dom mer bilar än dom kunde sälja +att dom satsade för mkt pengar i nya kommande modeller.

Jeep J20 (1978)
it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Dirtymike skrev:
Vad jag läst mig till om konkursen så byggde dom mer bilar än dom kunde sälja +att dom satsade för mkt pengar i nya kommande modeller.

Ja, och lite inställningen;

GM; här har ni ett färdigt  GPSsystem, använd den
SAAB; nej alltså, vi utvecklar ett helt eget ist


(more or less)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab_janne Saabfantast
22 januari 2013 · 22 Inlägg

Bra initiativ att starta en sån här tråd så vi kan gå till botten med det här syndromet att alla ska snacka skit om Saab hela tiden, börjar bli irriterande. Märker ett tydligt mönster att folk som kör Volvo och bmw skriver massa nedlåtande kommentarer, är dom så avundsjuka eller vad är problemet?. Saab har alltid byggt mkt bra bilar, är själv mycket nöjd med min 9-5a. Motorras och turboras är bara skitsnack,aalla jag känner som kör Saab är mkt nöjda. Anledningen till att de började gå dåligt för Saab är enbart gms fel. Verkar inte som folk som hatar Saab har provkört nån, har man nån gång kört en Saab blir man kär direkt, skulle aldrig kunna köpa nån annan bil.

Tack för mig! /Janne.

it_mutt Avstängd
22 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Saab_janne skrev:
Bra initiativ att starta en sån här tråd så vi kan gå till botten med det här syndromet att alla ska snacka skit om Saab hela tiden, börjar bli irriterande. Märker ett tydligt mönster att folk som kör Volvo och bmw skriver massa nedlåtande kommentarer, är dom så avundsjuka eller vad är problemet?. Saab har alltid byggt mkt bra bilar, är själv mycket nöjd med min 9-5a. Motorras och turboras är bara skitsnack,aalla jag känner som kör Saab är mkt nöjda. Anledningen till att de började gå dåligt för Saab är enbart gms fel. Verkar inte som folk som hatar Saab har provkört nån, har man nån gång kört en Saab blir man kär direkt, skulle aldrig kunna köpa nån annan bil.

Tack för mig! /Janne.

Så, bara för att "du och dina vänner" är mycket nöjda, så kan ingen annan tycka att det är en skitbil?

Har provkört mer än en SAAB, hade en till låns i 3v. Som sagt, jag hatar inte SAAB, men där var inget som fick mig att vilja köpa bilen iaf. Så nej, det är inga problem att provköra en SAAB utan att bli kär i den.

Att det var GMs fel att det sket sig med SAAB är, som redan påvisat i tråden, bara rent skitsnack från fanboy-sidan. Simple as that

Senast redigerat av it_mutt (22 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
henkebenke
22 januari 2013 · 1 703 Inlägg

Saab <3

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang