Varför Saab som hat objekt?

Zomba
22 januari 2013 · 130 Inlägg

twin_cam skrev:
Hur man kan HATA ett bilmärke? Hata är ett rätt starkt ord...

Att Saab gick omkull berodde inte helt på GM, hade inte gått särskilt bra i början/mitten på 90-talet utan dom, största felet de gjorde va att marknadsföra fel. De hade en för liten kundgrupp.

Jag har kört många bilar, och det ska (faktiskt) till rätt så högklassiga moderna bilar för att bli lika bekväma som en 9-5 från slutet på 90-talet.
Smaken är som baken, men, jag vågar påstå att för runt 10.000 kronor får du ingen bättre bil än en 9-5 från runt -00. Kör du aldrig med släp en 2,0t, snabb, bensinsnål, driftsäker, hållbar, säker och bekväm.

Som långfärsbil är saabar svårslagna oavsett modell, redan på 70-talet hade dom bättre säten än flertalet moderna bilar.

Motorras är bara skitsnack, BMW-sexor vrider topplockan tre varv i en bilkö om kylarvattnet inte står på MAX, VAG 1,8T, VR6 och de nyare dieslarna verkar vara riktiga bojsänken, likaså Volvo D5. Nyare Mercedes behöver annan kylare för en simpel dragkroksmontering...

Alla bilar är skit, för alla har någonting som är underdimensionerat, felkonstruerat, eller helt enkelt gjort i dåligt material.

Hata är starkt. Man kan ogilla ett märke, men man ska ha skäl för det! Kan inte bara hata något för att rätta sig i ledet. Jävla skit säger alla, de flesta instämmer utan att ha en aning.

Jag provar. Skaffar mig en egen uppfattning.

Tack smile

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
TheMuffinMan
22 januari 2013 · 124 Inlägg

kleinis skrev:

TheMuffinMan skrev:

kleinis skrev:

Martin var det någon dålig eftermarknads knut som du hade splines haveri i ?  vist om knuten skulle gått av då den slits mycket så hade jag inte sagt nått för det händer alla bilar smile
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5103_n.jpg

har kört saab någon gång men inget jag har tyckt varit något speciellt,
när man ser växellådor som svepet spricker på, lådor som går sönder, all rost dom får lätt problem med tändningslås är väll en hel del man kan starta med en plattmejsel?

Haha jo den lille rackars vart ju inte så lyckad kanske men resten av bilen är guld big_smile förutom slangen från blocket till värmepaketet då oxo som sprack wink

hur länge har du haft bilen ? smile

köpten den 27 wink

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
23 januari 2013 · 241 Inlägg

MarcusHoglund skrev:
Handbromsen fram slutade de med 87

Visste inte att frambromsen sitter fram.. Bäst att jag berättar det för min och min kompis(900T) bil då.

Rquired Allmänt envis
23 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Kul att det fortfarande finns användare på Garaget som kan föra ett vettigt resonemang och i det här fallet försvara SAAB utan att för den sakens skull gå till angrepp mot andra märken. Jag har personligen aldrig upplevt SAAB som något särskilt hatobjekt, fördomar finns mot alla märken och SAAB har varken varit mer eller mindre utsatt än något annat bilmärke.

På senare tid har SAAB som företag varit aktuellt i samband med nerläggningshot, försäljning och konkurs. Självklart ser en del detta som vatten på sin kvarn, men jag tvivlar starkt på att antalet personer som tycker illa om märket ökat eller minskat utan de som finns har helt enkelt hörts och synts mer.

Det tråkiga med förutfattade meningar är att man går miste om så mycket oavsett om det gäller bilar, mobiltelefoner eller någon annan produkt. Men den tendensen får man nog aldrig ur folk.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sabsthlm
23 januari 2013 · 113 Inlägg

Jag har kört SAAB sen -98 alltid vart nöjd!
Visst nån toppackning har gått, men så är det med turbos..
Saab mer prisvärd än många andra bilar, spec i dagens läge

Dirtymike
23 januari 2013 · 1 532 Inlägg

it_mutt skrev:

Dirtymike skrev:
Vad jag läst mig till om konkursen så byggde dom mer bilar än dom kunde sälja +att dom satsade för mkt pengar i nya kommande modeller.

Ja, och lite inställningen;

GM; här har ni ett färdigt  GPSsystem, använd den
SAAB; nej alltså, vi utvecklar ett helt eget ist


(more or less)

Suttit o läst lite i konkursen här på jobbet.

Jeep J20 (1978)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
23 januari 2013 · 839 Inlägg

Dirtymike skrev:

it_mutt skrev:

Dirtymike skrev:
Vad jag läst mig till om konkursen så byggde dom mer bilar än dom kunde sälja +att dom satsade för mkt pengar i nya kommande modeller.

Ja, och lite inställningen;

GM; här har ni ett färdigt  GPSsystem, använd den
SAAB; nej alltså, vi utvecklar ett helt eget ist


(more or less)

Suttit o läst lite i konkursen här på jobbet.

Det där är taget från TopGear som är en humorserie. Alltså inte alls särskilt trovärdigt. Men visst stämmer det till viss del.

Men men, det är alltid kul att sparka på dom som ligger ner. Märker ett tydligt mönster att efter konkursen blev det ännu mer "hat".

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

Har inget emot saab egentligen, dock så tycker jag att sätena är obekväma så in i bomben.

BMW e34 M5 (1992)
ascona-tic
23 januari 2013 · 1 496 Inlägg

munkenpetersen skrev:
Har inget emot saab egentligen, dock så tycker jag att sätena är obekväma så in i bomben.

Har du testat alla modeller av saab stolarna? För i tester från mitten av 2000talet hamnade dom i top 3 tillsammans med bl.a. Volvo.

Själv tycker jag att Mercedes har sämst stolar för jag har åkt i en snik C 240 från -00 . (Nä precis så har jag inte testat deras premium stolar och mitt påstående gäller inte Mercedes överlag)

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
it_mutt Avstängd
23 januari 2013 · 10 388 Inlägg

UhrJr skrev:

Dirtymike skrev:

it_mutt skrev:

Ja, och lite inställningen;

GM; här har ni ett färdigt  GPSsystem, använd den
SAAB; nej alltså, vi utvecklar ett helt eget ist


(more or less)

Suttit o läst lite i konkursen här på jobbet.

Det där är taget från TopGear som är en humorserie. Alltså inte alls särskilt trovärdigt. Men visst stämmer det till viss del.

Men men, det är alltid kul att sparka på dom som ligger ner. Märker ett tydligt mönster att efter konkursen blev det ännu mer "hat".

Visst är det det det vi gör. Eller vänta, nej inte. Det är lite väl mycket fanboy från din sida måste jag tycka. Varför? Jo, för att så fort någon här säger -något- dåligt om SAAB, så är det fel på människan. Oavsett om deras tycker är baserat på egna erfarenheter, konstaterad fakta, eller inte.

Jag förstår helt och fullt om man "sparkar ifrån sig" saker och ting, om det är rent trams. Men om någon säger "jag gillar inte SAAB alls, för den SAABen jag hade då och då var det det och det och det och det och det och det felet på". Så -skulle- en sansad människa säga något i stil med "hmm, låter som ett måndagsex (förutsatt att det inte är något som är välkänt och frekvent förekommande), men ja, då kan man ju förstå att du kanske inte gillar märket XX) (som i detta fall är SAAB). Men inte, du inte, då ska du dra upp 10 andra bilar som har "samma problem" och genast börja försvara SAAB å det yttersta.

Jag tror, med handen på hjärtat och som en icke-SAAB-hatare, att personer som du, faktiskt är en av anledningarna till att folk tycker så fruktansvärt illa om ett bilmärke (igen; i detta fall SAAB), för, bilmärket ska försvaras till yttersta gräns, och det spelar ingen roll vad folk har för egna erfarenheter, för deras erfarenheter är antingen fel, påhittade, eller så skulle de få "precis samma erfarenhet" med vilket bilmärke som.

Så du får nog faktiskt fortsätta försvara SAAB, mycket tack vare din egen inställning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
23 januari 2013 · 4 250 Inlägg

tror inte iaf det är så många utlänningar som köper saab alltså för att vara ärlig,

ingen behöver ta åt sig nu..men jag tror nog att folk köper saab för att vara patriotiska enligt min åsikt, som i sin tur skiter i alla fel som bilen har, o bara tackar o bockar. Inget fel med det såklart..man ska få göra vad man vill med sina pengar. För min del verkar det som att det är många som kör saab som inte bryr sig om alla fel, dom bara väljer att gilla bilen trots allt. ganska att leva i förnekelse eller vad det nu heter?

Boostrider Försöker iaf
23 januari 2013 · 1 998 Inlägg

Jag är uppväxt med Saab og900, 9000, og 9-3. Har kört volvo sen jag var femton. BMW/Volvo sen jag var arton.

Hatar inte saab. Bra och billig bil att äga och man får MYYYYCKET bil för pengarna.
Under de 20000 mil mor och far hade våra 2 9000 så va de en tändkasett, avgas och bromsar som behövde bytas.
Den ena 1990 gick 55000mil innan vi sålde den pga rost och den gick 3 år till efter det. Den andra 9000 gick 35000 mil innan de ville köpa nyare.

Så de blev en saab 9-3. Mer problem men inte såpass mycket att de blir en dålig bil.
Stötdämpare, fjäderben och bakre avgas var dåligt vid 20000 mil.
Turbon byttes också men de var kanske inte nödvändigt

Klarade dock inte att stå i en halvmeter vatten när det blev översvämmning 2009... Dålig bil?
NEJ!

Jag har även ägt en saab 9000 CDE -90 som jag hade som is/tuktbil och den gick superbra tills man körde den genom stora vattenansamlingar (30-60cm djupa) Efter de blev de skroten då styrboxarna brann.


Btw Kör helst en nyare bmw dieseltouring men kan mycket väl tänka mig att köra en saab tills jag har råd med en sådan...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

ascona-tic skrev:

munkenpetersen skrev:
Har inget emot saab egentligen, dock så tycker jag att sätena är obekväma så in i bomben.

Har du testat alla modeller av saab stolarna? För i tester från mitten av 2000talet hamnade dom i top 3 tillsammans med bl.a. Volvo.

Själv tycker jag att Mercedes har sämst stolar för jag har åkt i en snik C 240 från -00 . (Nä precis så har jag inte testat deras premium stolar och mitt påstående gäller inte Mercedes överlag)

alla stolar har jag självfallet inte testat. Men har nog åkt/kört mer eller mindre varenda saab från 1980-2008

BMW e34 M5 (1992)
trippelturbo Trucker
23 januari 2013 · 2 710 Inlägg

munkenpetersen skrev:

ascona-tic skrev:

munkenpetersen skrev:
Har inget emot saab egentligen, dock så tycker jag att sätena är obekväma så in i bomben.

Har du testat alla modeller av saab stolarna? För i tester från mitten av 2000talet hamnade dom i top 3 tillsammans med bl.a. Volvo.

Själv tycker jag att Mercedes har sämst stolar för jag har åkt i en snik C 240 från -00 . (Nä precis så har jag inte testat deras premium stolar och mitt påstående gäller inte Mercedes överlag)

alla stolar har jag självfallet inte testat. Men har nog åkt/kört mer eller mindre varenda saab från 1980-2008

9-5an ligger i samma nivå som tyska prestigebilarna när det gäller sköna stolar. Hur mkt kostar inte en tysk prestigebil i förhållande till en 9-5 aero? Alltifrån inköp till ägandekostand!!

Fart missbrukare
AeroMackan
23 januari 2013 · 607 Inlägg

munkenpetersen skrev:
Har inget emot saab egentligen, dock så tycker jag att sätena är obekväma så in i bomben.

Då har du inte testat dessa smile https://www1.garaget.org/archive/186/185275/308055/308055-2976159.jpg

Senast redigerat av MarcusHoglund (23 januari 2013)

berg_
23 januari 2013 · 50 Inlägg

Tror det är avudsjuka volvo pojkar som är lite sura över att deras 740 me alldeles för stor avgassystem blir ifrånkörda av näst intill vilken saab som hellst.

Å sen ska man inte uttala sig om något som man inte vet någonting om...

Saab 9-3 Aero "MapTune" (2002)
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

MarcusHoglund skrev:

munkenpetersen skrev:
Har inget emot saab egentligen, dock så tycker jag att sätena är obekväma så in i bomben.

Då har du inte testat dessa smile http://www1.garaget.org/archive/186/185275/308055/308055-2976159.jpg

ne det har jag nog inte, har nog bara suttit i tygstolarna i 9000. Är dem som äldre 9-3 stolarna för dem har jag suttit i både tyg och skinn med el och allt

BMW e34 M5 (1992)
it_mutt Avstängd
23 januari 2013 · 10 388 Inlägg

trippelturbo skrev:

munkenpetersen skrev:

ascona-tic skrev:

Har du testat alla modeller av saab stolarna? För i tester från mitten av 2000talet hamnade dom i top 3 tillsammans med bl.a. Volvo.

Själv tycker jag att Mercedes har sämst stolar för jag har åkt i en snik C 240 från -00 . (Nä precis så har jag inte testat deras premium stolar och mitt påstående gäller inte Mercedes överlag)

alla stolar har jag självfallet inte testat. Men har nog åkt/kört mer eller mindre varenda saab från 1980-2008

9-5an ligger i samma nivå som tyska prestigebilarna när det gäller sköna stolar. Hur mkt kostar inte en tysk prestigebil i förhållande till en 9-5 aero? Alltifrån inköp till ägandekostand!!

För dig ja...

Går ju givetvis inte att säga, generellt "köp en 9-5 så sitter du bra", det är ju ohyggligt individuellt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

it_mutt skrev:

trippelturbo skrev:

munkenpetersen skrev:

alla stolar har jag självfallet inte testat. Men har nog åkt/kört mer eller mindre varenda saab från 1980-2008

9-5an ligger i samma nivå som tyska prestigebilarna när det gäller sköna stolar. Hur mkt kostar inte en tysk prestigebil i förhållande till en 9-5 aero? Alltifrån inköp till ägandekostand!!

För dig ja...

Går ju givetvis inte att säga, generellt "köp en 9-5 så sitter du bra", det är ju ohyggligt individuellt.

den skönaste stol jag suttit i är i en bmw e32 750 skinnstol med el

BMW e34 M5 (1992)
AeroMackan
23 januari 2013 · 607 Inlägg

berg_ skrev:
Tror det är avudsjuka volvo pojkar som är lite sura över att deras 740 me alldeles för stor avgassystem blir ifrånkörda av näst intill vilken saab som hellst.

Å sen ska man inte uttala sig om något som man inte vet någonting om...

Det är kanske så big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang