Inkopplings schema Generator och startmotor volvo 940

DalleRacing
22 januari 2013 · 1 738 Inlägg

Hej!!

Undrar om någon kan ge mig en bra förklaring hur jag kopplar elen till startmotor samt generator? Behöver jag reläer/ säkringar imellan? vilka kablar ska vart ? Har inga kablar till något av dom nu därför jag söker förklaring

mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
hangman
23 januari 2013 · 2 174 Inlägg

tjena, Det kallas 22 ström, det går direkt från batteri in i en säkringsbox/relä sen vidare till startmotorn och generatorn. Det är dom 2 kraftigaste kablarna i bilen.

Du behöver säkringar, på min satt det 200 AMP säkring till generator och startmotor, Strömmen kommer från batteri sen när du skickar signal till starten så öppnar monster relät upp och skickar ut ström till startmotorn, Och när generatorn börjar snurra skickar den tillbaka strömmen in i samma kontakt, Så den skickas tillbaka och laddar batteriet, sen är det bara jorda startmotor och generator i karossen.

Du vill inte ha kortslutning i dessa kablar då dom är så grova så dom kan ställa till jävligt stora problem. ska du ha  startknapp på panelen, måste du ha en SOM ÄR GJORD för startmotorströmm (22) Många sätter i en vanlig knapp och bränner till slut hela elsystemet. Samma med huvudströmbrytaren om du har nån sån, Måste vara modellen kraftigare för säkerhetens skull.

Hur har du gjort i instrumentpanelen? Det går en tunn kabel från generatorn som ska kopplas ihop med bilens elsystem, annars kommer bilen varna att generatorn/batteriet är trasigt. Bara plocka bort lampan annars om du inte har kvar det systemet.

Senast redigerat av hangman (23 januari 2013)

Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

På de flesta bilar är dessa kablar osäkrade.
Viktigt att man använder grova kablar då strömmarna är rätt höga, minst 25mm2 grövre om man ändå drar nytt.
Från batteriet drar du en kabel till generatorns B+ och en till den lediga grova plinten på solenoiden på startmotorn.
Generatorn måste även ha en laddningslampa, annars kommer den inte börja ladda.
Du måste inte ha nån monsterbrytare för att aktivera startmotorn, det smidigaste är givetvis att använda tändningslåset och det kopplar du till det tunna stiftet på startmotorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
DalleRacing
23 januari 2013 · 1 738 Inlägg

okej tack för svaren! så jag ska splita + kabeln jag dragit från batteriet till 2? ( 1 till gen o 1 till start ) och där imellan ska de sitta nåt relä? jag kör eftermarknad sprut men tänkte ändo andvända orginal tändlås, så 1 liten plus ska dras därifrån till generatorn också?

den lilla startmotor kabeln måste den också säkras av eller kan jag dra den direkt från t-låset in i startmotorn?
mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
hangman
23 januari 2013 · 2 174 Inlägg

Expoze skrev:
På de flesta bilar är dessa kablar osäkrade.
Viktigt att man använder grova kablar då strömmarna är rätt höga, minst 25mm2 grövre om man ändå drar nytt.
Från batteriet drar du en kabel till generatorns B+ och en till den lediga grova plinten på solenoiden på startmotorn.
Generatorn måste även ha en laddningslampa, annars kommer den inte börja ladda.
Du måste inte ha nån monsterbrytare för att aktivera startmotorn, det smidigaste är givetvis att använda tändningslåset och det kopplar du till det tunna stiftet på startmotorn.

finns inte en bil som har en kabel från batteri till gen/start utan säkringar eller relä, det är brottsligt rent ut sagt så det håller jag inte med om. Såna fall hemmabyggda bilar.

Generatorn laddar även om man inte kopplar in den lilla kabeln till panelen, Har själv haft det felet att den lös, men generatorn laddade, Mätte på grova kabeln. Men strömmen gick inte tillbaka till batteriet då säkringen på 200 amp som satt under säkringsboxen var trasig.

Gör det ordentligt så slipper du att den brinner upp smile

Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

hangman skrev:

Expoze skrev:
På de flesta bilar är dessa kablar osäkrade.
Viktigt att man använder grova kablar då strömmarna är rätt höga, minst 25mm2 grövre om man ändå drar nytt.
Från batteriet drar du en kabel till generatorns B+ och en till den lediga grova plinten på solenoiden på startmotorn.
Generatorn måste även ha en laddningslampa, annars kommer den inte börja ladda.
Du måste inte ha nån monsterbrytare för att aktivera startmotorn, det smidigaste är givetvis att använda tändningslåset och det kopplar du till det tunna stiftet på startmotorn.

finns inte en bil som har en kabel från batteri till gen/start utan säkringar eller relä, det är brottsligt rent ut sagt så det håller jag inte med om. Såna fall hemmabyggda bilar.

Generatorn laddar även om man inte kopplar in den lilla kabeln till panelen, Har själv haft det felet att den lös, men generatorn laddade, Mätte på grova kabeln. Men strömmen gick inte tillbaka till batteriet då säkringen på 200 amp som satt under säkringsboxen var trasig.

Gör det ordentligt så slipper du att den brinner upp smile

Du har fel, tro mig.
Finns väldigt många bilar som har dessa kablar osäkrade från fabrik, tex alla bilar som jag har.
Generatorn kan börja ladda utan lampan, men det brukar oftast kräva at man varvar upp motorn till 3-4000 varv först. Bättre att göra som man ska.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

DalleRacing skrev:
okej tack för svaren! så jag ska splita + kabeln jag dragit från batteriet till 2? ( 1 till gen o 1 till start ) och där imellan ska de sitta nåt relä? jag kör eftermarknad sprut men tänkte ändo andvända orginal tändlås, så 1 liten plus ska dras därifrån till generatorn också?

den lilla startmotor kabeln måste den också säkras av eller kan jag dra den direkt från t-låset in i startmotorn?
mvh

Finns lite olika sätt att dra på. Antingen drar man 2 kablar från batteriet eller så drar man en kabel till startmotorn och därifrån vidare till generatorn. Det var 2 exempel. Nåt relä ska du inte ha emellan då jag antar att du har en normal startmotorsolenoid på den motorn som fungerar som relä. Kabeln från tändningslåset brukar vara säkrad innan tändningslåset men kolla upp det för säkerhets skull.
Den lilla till generatorn drar du via en glödlampa på 2w. Den som brukar kallas för laddningslampa.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Här är ett schema för 850 -95, det borde du kunna gå efter på din bil oxå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42270/42270-577d04251a1d7008277059c2799df646_large.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
DalleRacing
23 januari 2013 · 1 738 Inlägg

1000 tack expoze! ska nog reda ut de hela nu wink jag kör orginal startmotor från 940 så då kan jag altså dra + direkt till start o brygga med lika tjock kabel till gen om jag förstår dig rätt :p ? inga säkringar m.m imellan?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
23 januari 2013 · 1 738 Inlägg

Behöver jag säkra av tändningslås kabeln från boxen innan tändningslåste tror du? Det är ett VEMS 3.6 sprut som sitter i

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Orginalkablage är som sagt sällan säkrat men vill du vara på den säkra sidan när du drar nytt så säkrar du. Tänk på att det handlar om stora strömmar som kan utveckla enorm värme vid en kortis så dra kablarna på ett säkert sätt och se till att kabelskor sitter riktigt ordentligt.
Hur/om du säkrar mellan tändningslås och sprut står troligen i manualen till sprutet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
DalleRacing
23 januari 2013 · 1 738 Inlägg

Expoze skrev:
Orginalkablage är som sagt sällan säkrat men vill du vara på den säkra sidan när du drar nytt så säkrar du. Tänk på att det handlar om stora strömmar som kan utveckla enorm värme vid en kortis så dra kablarna på ett säkert sätt och se till att kabelskor sitter riktigt ordentligt.
Hur/om du säkrar mellan tändningslås och sprut står troligen i manualen till sprutet.

Okej bra, tack för svaren smile Då sätter jag en säkring till start o gen iaf! Rekomendation på storlek?

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
23 januari 2013 · 835 Inlägg

Nej ingen säkring till generatorn. Det är stor risk för generatorskada om säkringen eller dessa anslutningar glappar.

DalleRacing skrev:

Expoze skrev:
Orginalkablage är som sagt sällan säkrat men vill du vara på den säkra sidan när du drar nytt så säkrar du. Tänk på att det handlar om stora strömmar som kan utveckla enorm värme vid en kortis så dra kablarna på ett säkert sätt och se till att kabelskor sitter riktigt ordentligt.
Hur/om du säkrar mellan tändningslås och sprut står troligen i manualen till sprutet.

Okej bra, tack för svaren smile Då sätter jag en säkring till start o gen iaf! Rekomendation på storlek?

MVH

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
hangman
24 januari 2013 · 2 174 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Nej ingen säkring till generatorn. Det är stor risk för generatorskada om säkringen eller dessa anslutningar glappar.

DalleRacing skrev:

Expoze skrev:
Orginalkablage är som sagt sällan säkrat men vill du vara på den säkra sidan när du drar nytt så säkrar du. Tänk på att det handlar om stora strömmar som kan utveckla enorm värme vid en kortis så dra kablarna på ett säkert sätt och se till att kabelskor sitter riktigt ordentligt.
Hur/om du säkrar mellan tändningslås och sprut står troligen i manualen till sprutet.

Okej bra, tack för svaren smile Då sätter jag en säkring till start o gen iaf! Rekomendation på storlek?

MVH

löjligaste jag hört, Det är däremot risk för kortslutning när generatorn pajjar och hänger sig blir kortis och hela elsystemet brinner upp. Min generator var på 150 a då satt det 200 a orginal säkring.

Elschemat från mercedes visade inte några säkringar, Men när jag pratade med deras kundservice så sa dom att det finns inte en kabel som går direkt till batteri på bilar utan ett relä eller säkring imellan då den passerar något, och har chans att bränna hela bilens elsystem, och via en säkringsdosa m.m går det felsöka om det blir problem, det kan du inte göra om det går raka kablar.

Expoze
24 januari 2013 · 2 024 Inlägg

hangman skrev:

Swedenrockers skrev:
Nej ingen säkring till generatorn. Det är stor risk för generatorskada om säkringen eller dessa anslutningar glappar.

DalleRacing skrev:

Okej bra, tack för svaren smile Då sätter jag en säkring till start o gen iaf! Rekomendation på storlek?

MVH

löjligaste jag hört, Det är däremot risk för kortslutning när generatorn pajjar och hänger sig blir kortis och hela elsystemet brinner upp. Min generator var på 150 a då satt det 200 a orginal säkring.

Elschemat från mercedes visade inte några säkringar, Men när jag pratade med deras kundservice så sa dom att det finns inte en kabel som går direkt till batteri på bilar utan ett relä eller säkring imellan då den passerar något, och har chans att bränna hela bilens elsystem, och via en säkringsdosa m.m går det felsöka om det blir problem, det kan du inte göra om det går raka kablar.

Men ge dig nån gång, du har FEL!!! Gå till en bilfirma, lyft på ett antal huvar och titta själv.
Och jo, en generator som går utan last kan gå sönder.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
hangman
24 januari 2013 · 2 174 Inlägg

Expoze skrev:

hangman skrev:

Swedenrockers skrev:
Nej ingen säkring till generatorn. Det är stor risk för generatorskada om säkringen eller dessa anslutningar glappar.

löjligaste jag hört, Det är däremot risk för kortslutning när generatorn pajjar och hänger sig blir kortis och hela elsystemet brinner upp. Min generator var på 150 a då satt det 200 a orginal säkring.

Elschemat från mercedes visade inte några säkringar, Men när jag pratade med deras kundservice så sa dom att det finns inte en kabel som går direkt till batteri på bilar utan ett relä eller säkring imellan då den passerar något, och har chans att bränna hela bilens elsystem, och via en säkringsdosa m.m går det felsöka om det blir problem, det kan du inte göra om det går raka kablar.

Men ge dig nån gång, du har FEL!!! Gå till en bilfirma, lyft på ett antal huvar och titta själv.
Och jo, en generator som går utan last kan gå sönder.

jo jag har dragit och kopplat rätt många elsystem på bilar genom åren har aldrig sett en dragning utan relä/säkring på en 22 ström. Aldrig.

Expoze
24 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Gå och lyft huven på din pegga då? Och vad menar du med 22ström?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
hangman
24 januari 2013 · 2 174 Inlägg

Expoze skrev:
Gå och lyft huven på din pegga då? Och vad menar du med 22ström?

Man kallar olika ledningar i bilen för olika nummer, 22 ström är det starkaste från batteri till gen/startmotor.

Det är min mors peugeot, en så kvinnlig bil kör jag bara nån gång om året.

går en tunn signal kabel från tändningslås till reläbox/ plint där kablarna möts sen vidare till starten. Finns en säkring till startmotor på den. Orkar inte kolla efter relä nu till generatorn.

Så fort generatorn snurrar så kan du mäta strömmen ut från generatorn oavsett om du inte kopplat ihop den med något, Du kan mäta den löst med en borrmaskin till och med. För att den sen ska ladda batteri behöver du jorda i kaross och sen strömm tillbaka ihop med systemet till batteriet.

På bmw och mercedes sitter dessa kopplingsplintar vid + kopplingen man använder vid starthjälp. Där under kommer kablarna från gen/start och fördelas sen vidare till batteri med stora säkringar.

Det finns ingen anledning att inte sätta en säkring på vägen, och det swedenrockers sa ang att det kan ta skada om man har säkring pga glapp, dom stora säkringarna bultar man fast går inte direkt få dom glappa, och blir det kortslutning i generatorn pga vatten eller liknande så vill man ju att den bränner säkringen först ist för hela systemet?

Expoze
24 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Kabel från batteriplus heter 30, inte 22.
De 206or jag skruvat med har inte haft nån säkring på den grova kabeln från batteriet till solenoiden på startmotorn. Generatorns B+ anslutning går oxå direkt till batteriets pluspol.
Ja, du kan funktionstesta en generator så, skulle den förlora sin b+ anslutning under full drift så är risken överhängande att laddningsregulatorn säger upp sig.
Många BMW jag har skruvat med har denna lösningen med huvudsäkringar, särskilt de modellerna med batteriet bak. Därmed är detta inte något som är vanligt bland alla andra bilmärken. Har sett det på nån nyare Vw,Audi och Jaguar oxå.
Även dessa säkringar kan bli glappa, ett sätt som jag råkat ut för att säkringen ärgat sönder runt fästmuttern och därefter börjat glappa, just detta fallet var på just en BMW.

Huvudsaken som jag försöker få fram är att det är absolut inte alla bilar som har kablarna till startmotor/generator avsäkrade från fabrik, tro mig!

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
turboforssen Telge Drifting Team
24 januari 2013 · 5 398 Inlägg

dom grova + kablarna går från batteriet till startmotorn och sen till generatorn samma som volvo 240
och det sitter ingen säkring alls på dom kablarna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang