Frågor om delningsfilter, RE audio XXX 6.5 comp

Dansken__
22 januari 2013 · 46 Inlägg

Tjena!

Har lite frågor angående delningsfilter.

Sålde en bil för ett tag sen och missade att plocka ut ena delningsfiltret, så min fråga är kan bara köra båda sidor alltså höger och vänster högtalare och diskanter på samma delningsfilter?

Och en annan fråga vad gör ett delningsfilter?


//Philip ''Dansken'' Jakobsen

Senast redigerat av Dansken__ (22 januari 2013)

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
EXame
22 januari 2013 · 75 Inlägg

Svar nej på att köra båda på ett eller går går det vell men då blir det inte stereo ljud då du intenkan koppla in höger respektive vänster i samma delningsfilter, och delningsfiltret delar så diskanten spelar diskanten och högtalaren midbas/ mellanregister typ " förfinar ljudet"kortfattat smile

Dansken__
22 januari 2013 · 46 Inlägg

Kan man köpa andra delningsfilter och koppla in? För hittar nämligen ingenstans där man kan köpa samma delningsfilter som ja har...

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
EXame
22 januari 2013 · 75 Inlägg

Borde vell finnas universal typ, men film filtren som följer med är ju gjorda för denna kombination högtalare/diskanten smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 januari 2013 · 8 744 Inlägg

En till anledning till att du inte kan köra fler element på samma filter är att delningsfrekvensen ändras p.g.a ändrad impedans. Ett universalfilter blir inte heller bra, då gäller det att få tag på ett med rätt delningsfekvens eller iaf i närheten, och du bör byta båda sidor. Men kontakta nån som säljer RE istället och försök få tag på ett originalfilter, det bör finnas som reservdel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Dansken__
22 januari 2013 · 46 Inlägg

Vilka säljer RE i sverige?

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
Alpinabiturbo Kulan
23 januari 2013 · 1 435 Inlägg

Dansken__ skrev:
Vilka säljer RE i sverige?

http://www.autohifi.se/

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:

Dansken__ skrev:
Vilka säljer RE i sverige?

http://www.autohifi.se/

Tack, mailat dem nu så väntar bara på svar.

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

En fråga till, tar delningsfiltret skada om man kör båda högtalarna på de? Eller de enda som händer är att man bara bara får ''Höger/vänster'' ljud?

Hoppas ni fattar va ja menar tongue

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 januari 2013 · 2 353 Inlägg

Dansken__ skrev:
En fråga till, tar delningsfiltret skada om man kör båda högtalarna på de? Eller de enda som händer är att man bara bara får ''Höger/vänster'' ljud?

Hoppas ni fattar va ja menar tongue

Delningsfiltret är det minsta du behöver bekymra dig om. Däremot högtalarna.......koppla bort det med en gång om du inte vill riskera förstöra grejer...

Ställ dig följande fråga; varför tror du det medföljer två filter till ett kit?

Senast redigerat av jonash (23 januari 2013)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

jonash skrev:

Dansken__ skrev:
En fråga till, tar delningsfiltret skada om man kör båda högtalarna på de? Eller de enda som händer är att man bara bara får ''Höger/vänster'' ljud?

Hoppas ni fattar va ja menar tongue

Delningsfiltret är det minsta du behöver bekymra dig om. Däremot högtalarna.......koppla bort det med en gång om du inte vill riskera förstöra grejer...

Ställ dig följande fråga; varför tror du det medföljer två filter till ett kit?

Så det som händer är alltså att högtalarna går sönder? Låter väldigt konstigt att högtalarna skulle gå sönder utav de, dem får ju samma effekt, enda skillnaden blir väl att de spelar ''mono'' istället för stereo? Eller jag som tänker fel?

Den frågan har jag ställt mig och kom fram till att det är för att ha både höger och vänster..

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Genom att koppla på flera högtalare så ändras ju systemets impedans och detta påverkar vid vilken frekvens delningsfiltret delar.
Beroende på hur man kopplar så kan delningsfrekvensen sticka iväg så man skickar alldeles för låga frekvenser till tex diskanterna vilket gör att de kommer att å sönder. Det är alltså framförallt diskanterna som ligger pyrt till.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

Expoze skrev:
Genom att koppla på flera högtalare så ändras ju systemets impedans och detta påverkar vid vilken frekvens delningsfiltret delar.
Beroende på hur man kopplar så kan delningsfrekvensen sticka iväg så man skickar alldeles för låga frekvenser till tex diskanterna vilket gör att de kommer att å sönder. Det är alltså framförallt diskanterna som ligger pyrt till.

Vad händer om ja skiter i delningsfilter och bara köra på högtalarna och skiter i diskanterna, blir ljudet mycket sämre eller är de såpass lite så de knappt märks?

Ska inte tävla med ljudet utan vill bara ha bra och rent ljud och även kunna höja lite utan att de låter skit..

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
Expoze
23 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Kommer troligen att låta skit. Satsa på nya filter eller kontakta köparen av din bil och fråga om du kan få tillbaka den saknade filtret.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
huntelaar DLS
23 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Utan diskanter så kan du lika gärna skita i högtalarna också. Det blir liksom piss. Du tappar ett frekvensomfång från ca 3-4000hz (beroende av diskant) upp till 20k hz.

edit: sen big_smile

Senast redigerat av huntelaar (23 januari 2013)

Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

Expoze skrev:
Kommer troligen att låta skit. Satsa på nya filter eller kontakta köparen av din bil och fråga om du kan få tillbaka den saknade filtret.

Måste de vara likadan filter som satt från början eller går de med 2 andra?

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

huntelaar skrev:
Utan diskanter så kan du lika gärna skita i högtalarna också. Det blir liksom piss. Du tappar ett frekvensomfång från ca 3-4000hz (beroende av diskant) upp till 20k hz.

edit: sen big_smile

Okey, tack

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
huntelaar DLS
23 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Dansken__ skrev:

Expoze skrev:
Kommer troligen att låta skit. Satsa på nya filter eller kontakta köparen av din bil och fråga om du kan få tillbaka den saknade filtret.

Måste de vara likadan filter som satt från början eller går de med 2 andra?

Det har christoffer redan svarat på. Går de in och sen ut?

Dansken__
23 januari 2013 · 46 Inlägg

huntelaar skrev:

Dansken__ skrev:

Expoze skrev:
Kommer troligen att låta skit. Satsa på nya filter eller kontakta köparen av din bil och fråga om du kan få tillbaka den saknade filtret.

Måste de vara likadan filter som satt från början eller går de med 2 andra?

Det har christoffer redan svarat på. Går de in och sen ut?

Oj, missade de...

Men tack till er för hjälpen. Ska försöka få tag på köparen av bilen och om jag inte får tag på honom så ska jag se om man kan köpa nya...

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 januari 2013 · 2 353 Inlägg

Det är inte bara delningen som ändras, du tar ju ut dubbla effekten ur steget med...

Delningen för diskanterna ökar förvisso till det dubbla, (och delningen för midbasen halveras till hälften), det gör det ju lite snällare, men man riskerar definitivt att skada elementen med den ökade effekten.

Sen kan man ju fundera på om man gillar mono eller bilSTEREO...

Senast redigerat av jonash (23 januari 2013)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang