Kylsystemet frusit 740 16v

munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

Tja som topic lyder så gick jag ut idag för att tänkte åka iväg en sväng, men då fick jag se att det var ''slush puppie'' i expansionskärlet och kylarslangen från expansionskärlet till mitten av kylet var fröset. Kände på alla andra slangar och dom verkar inte vara helt stelfrösna. Måste ha haft i för lite glykol fast jag har för mig att jag har50/50 . Så då undrar jag vad jag kan göra åt detta? Bor på landet i kallgarage utan någon värmefläkt

mvh anton

BMW e34 M5 (1992)
JonasCarlsson86
23 januari 2013 · 302 Inlägg

Personligen hade jag låtit den stå på tomgång tills det är varmt o gött o tinat i motorrummet o slangar. Sen ur med lite kylarvatten (akta varmt) o toppa upp med glykol.
Vet inte om motorn är jättekänslig eller ej

Richtenb
23 januari 2013 · 1 365 Inlägg

lossa en slang och töm ut en del kylarvätska, Häll sedan i ren glykol.

Starta bilen, stå still. Känn på slangarna att det verkligen rinner igenom lite vätska för då kommer tempsensorn att reagera om motorn går för varm.

Sitt i bilen och kolla temperaturen, stäng av motorn om den går upp i temperatur.

Med stängd motorhuv bör det tina upp relativt snabbt

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

Okaj, för som jag hört verkar 16v ha ganska lätt för sig att koka, och just b234f inte mår alls bra av att bli överhettad så därför vettefasen om jag vågar riskera att stå på tomgång.

BMW e34 M5 (1992)
Richtenb
23 januari 2013 · 1 365 Inlägg

Fast det kräver ju en hel del för att topplockspackningen ska braka ihop. Jag hade en 316 compact där kylaren gick sönder mitt inne i stan(och de är kända för klena toppackningar). Den överlevde 5 km genom stan med stopp när tempen började stiga på rött utan problem.

Slå av kärran innan den börjar gå mot rött så är det tvärlugnt, eftervärmen kommer ju tina en hel del.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
_XenoX_ Tekniker
23 januari 2013 · 221 Inlägg

Är de slush i så e de ingen fara. dessutom skenar inte tempen som om den vore tomt på vatten.. Räcker att du kommer upp 10 15 grader i slangarna så släpper de ju ..

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Juvakka
23 januari 2013 · 1 697 Inlägg

Är du väldigt orolig borde det väl funka att tappa ut vad som kommer ut och sen spola igenom med varmvatten tills det släpper.

Saab 900 "T16" (1992)
MarcusL #2573
23 januari 2013 · 1 489 Inlägg

Spola med varmvatten i en kall motor har alltid varit ett stort no-no för min del, lätt att något pajar pga temperaturskillnad i motorn?

• Även den starka måste ta i när han skiter
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

Juvakka skrev:
Är du väldigt orolig borde det väl funka att tappa ut vad som kommer ut och sen spola igenom med varmvatten tills det släpper.

fick tag på en liten dieselvärmare och en byggfläkt på 2kw så får la se vad det kan göra åt saken i några timmar tongue

BMW e34 M5 (1992)
Juvakka
23 januari 2013 · 1 697 Inlägg

Vattnet måste ju inte vara 70 grader direkt, man kan ju köra med kallt vatten ur kranen. Is smälter ganska snabbt ändå.

Saab 900 "T16" (1992)
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

Juvakka skrev:
Vattnet måste ju inte vara 70 grader direkt, man kan ju köra med kallt vatten ur kranen. Is smälter ganska snabbt ändå.

precis, men borde räcka att få bort själva is slasket så kör man sen och byter glykol e tanken

BMW e34 M5 (1992)
JeepPerformance
23 januari 2013 · 211 Inlägg

starta och döna varvstopp en bete å vri av så ska du se att de inte är fröset längre big_smile

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
munkenpetersen
23 januari 2013 · 288 Inlägg

JeepPerformance skrev:
starta och döna varvstopp en bete å vri av så ska du se att de inte är fröset längre big_smile

tack johan för din alldeles geniala idee tongue

BMW e34 M5 (1992)
sir_daniel www.kudoz.se
24 januari 2013 · 3 802 Inlägg

ställ den i ett varmgarage inne i stan.
ställ den hos någon bekant och sätt en kupefläkt mot kylaren alt. 1 mot motorn 1 mot kylaren fyll sedan på med varm glykol alt. varmblandat vatten o glykol

munkenpetersen
25 januari 2013 · 288 Inlägg

sir_daniel skrev:
ställ den i ett varmgarage inne i stan.
ställ den hos någon bekant och sätt en kupefläkt mot kylaren alt. 1 mot motorn 1 mot kylaren fyll sedan på med varm glykol alt. varmblandat vatten o glykol

Löste sig med dieselvärmare och sen bytte jag glykol så troligtvis håller den sig, dock fryser skiten under 30 minus så ska jag aldrig köpa nåt mer på Feltema

BMW e34 M5 (1992)
JofooN Skrap
16 januari 2014 · 2 098 Inlägg

Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

Senast redigerat av JofooN (16 januari 2014)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2014 · 17 488 Inlägg

JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

Det varierar men Mekonomens klarar med 50/50-blandning -38C. 50/50 gäller för all glykol för max köldtålighet.

Källa:
http://mekocat.mekonomen.com/Images/Mas … remium.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Henkix
16 januari 2014 · 6 737 Inlägg

JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

köp en glykolmätare o kolla tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
JofooN Skrap
16 januari 2014 · 2 098 Inlägg

Henkix skrev:

JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

köp en glykolmätare o kolla tongue

Fåt titta på det. Bilen står inne i ett kallgarage med portar. Här har det inte varit mer än 10 minus, men får köpa nån flaska till och sedan hälla i smile.

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
JofooN Skrap
16 januari 2014 · 2 098 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

JofooN skrev:
Lånar tråden lite. 1liter glykol och ca 1liter vatten blandat, frågan är: Hur många minus tål detta?

Det varierar men Mekonomens klarar med 50/50-blandning -38C. 50/50 gäller för all glykol för max köldtålighet.

Källa:
http://mekocat.mekonomen.com/Images/Mas … remium.pdf

Okej okej, Tack. Läst på lite nu och alla rekommenderar 50/50, SÅ får häva i två flarror till smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang