Hej! Jag har en solo x 18" som är kopplat till ett soundigital steg när jag höjer så börjar steget blinka clip och när det börjar blinka så får basen spel och slår som fan! vad kan detta va för fel jag matar steget med väldigt mycket ström...?
jag hade 690ah när detta hände nu... har provat med mer och mindre men det verkar som att det kvittar hur mycket jag vrider på steget för basen spelar väldigt dåligt ändå... förstår inte händer även om jag har steget på mindre och höjer volymen på sterion blir det lika! hmm det står ju 2ohm vid kontakterna till basen så då måste jag väll kunna koppla + + och minus minus? Jätte tacksam för svar då jag jämt köpt det och ej vet om det är ngt fel på basen! steget har jag provspelat när jag köpte det och det funka då iaf. Info om steget
och jag vill påstå att du har lite ström för det steget jag hade 4st nsb 170ft till ett soundigital sd8000 och det va för lite så steget brann upp eftersom strömmen inte räckte spelade aldrig med bilen avstängd
Även om man har mycket ström att tillgå så finns alltid risk för dålig kontakt någonstans, man bör därför göra en spänningsmätning direkt på stegets strömplintar när musik spelas på hög volym. Inte förrän då vet man säkert om felet är för låg spänning vid steget eller om felet sitter på annat ställe.
men jag borde ju kunna ha högre än volym 15 på sterion? vi sätte en mätare på ett batteri och det visar stabilt 12.6V men får prova att mäta direkt på plintarna där störmen går in då. men det är dubbla ++ och dubbla minus är det bara att ta en? och en?
kollade nu och låg på 11.88 ungefär men spelade väldigt lågt och det hände aldrig men det låter liksom duuurr duuur hela tiden i basen? och när jag skulle sätta på mätaren på steget så skrapa jag lite med den för kontakt och då låter det i basen...?
Låter som något glappar , se över högtalarkablar till slutsteget och bas. Sen har du för lite spänning verkligen till slutsteget, finns risk att du skadat basen.
okey är det bara att skita i ah och koppla på hur många batteri som helst? kan lätt fixa 20st 120ah lr hur många batteri ska jag ha? för ökar jag lvl på steget så ökar inte basen någt värre.? ska kolla över kopplingarna imorgon tacksam för mer ider på vad det kan va! och snabba svar
okey är det bara att skita i ah och koppla på hur många batteri som helst? kan lätt fixa 20st 120ah lr hur många batteri ska jag ha? för ökar jag lvl på steget så ökar inte basen någt värre.? ska kolla över kopplingarna imorgon tacksam för mer ider på vad det kan va! och snabba svar
man kan aldrig få för mycket ström! men se till att ha bra batterier, fritids batterier som levererar snabb ström, inga diesel start batterier.
Steget är bara jordat i batterina kabel diameter mellan batterina är 35 och till steget 2st + 50 och 2st -- 50 har batterier som sitter i lastbilar inget är kopplat till bilen förutom sterion inget feån generatorn lr ngn jord!
Låter som något glappar , se över högtalarkablar till slutsteget och bas. Sen har du för lite spänning verkligen till slutsteget, finns risk att du skadat basen.
Det ska dom va ladda dom hela natten, men får ju inte ut mer än 11.80-11.98 när jag mätte på klossen i steget men mäter jag på batterina ligger jag runt 12.4-12,6 hur vet jag om jag skadat basen pga detta? Så jag kan sova gott?
Steget är bara jordat i batterina kabel diameter mellan batterina är 35 och till steget 2st + 50 och 2st -- 50 har batterier som sitter i lastbilar inget är kopplat till bilen förutom sterion inget feån generatorn lr ngn jord!
Inte kopplat laddning från generatorn eller jord till batteribanken?