svag bas i lådan, gjort fel eller dåliga grejjor?

Jocke_b
15 oktober 2006 · 2 Inlägg

Tjena alla glada. Vore nice om nån ville ge mig lite hjälp. Har nyss köpt lite bilstereoprylar och slängt in i bilen. Denna baslådan: http://www.mds.se/products/speaker_...sp?ItemId=23869 som ja driver me ett macaudio monoblock. mp mono heter den tror ja. sen sitter det Alpine 6*9or nånting i hatthyllan me ett alpinesteg till. kommer inte ihåg va det är. okej nu är ja ingen höjdare på att ställa in all skit rätt på slutsteg å sånt å ja får inte till de riktigt. Basen blir väldigt svag, eller svag men det känns som den spelar på för låga frekvenser, bara i vissa låtar den spelar bra. sen måste jag ha boost och level på nästan max för att få ut nått ljud.. säga vad man vill om mds men lite mer tycker jag borde gå att kräma ur lådan? för när ja kopplade ur den och bara lyssnade på 6*9orna så vare nästan som dom lät mer.

som det ser ut nu så har ja bara en rätt dålig huvudenhet. (äldre clarion) vet att det har mycket betydelse för ljudkvaliten men kan de bero på det?

och också väldigt tunna strömkablar till stegen för tillfället. ville bara se hur det funkar innan jag fått tag i riktig. kanske har nått me det att göra, eller är basarna bara helt världelös?

en sak till också. är lite osäker om ja kopplat in lådan rätt till steget. ser ut såhär: [ - | - | + | + ] och jag kopplade in på den högra minus och högra plusen. men sen har jag ju samma sak på lådan också två minus och två plus? verkar de rätt som jag gjort? förstod inte riktigt instruktionen då den visade hur det skulle kopplas till Två högtalare. är ju bara en låda.. hmm.

NU blev de lite mycket på en gång men hoppas att nån har tid att svara. hade! Jocke

Lill-horvi
15 oktober 2006 · 247 Inlägg

Om du har för tunn strömkabel så blir det en fördröjning när basen pumpar, jag har inte fattat riktigt vilken bas du har för att länken inte funkar. och kan du skriva in exakt vad slutsteget heter som du driver basen med???



Mvh

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat
Jocke_b
15 oktober 2006 · 2 Inlägg

lådan heter MDS Fanatic Digital Encl 2.10FD. sitter två 10or i den.
slutsteget heter macAudio MP MONO, står bara det.. finns på nardik.se tror ja

Lill-horvi
15 oktober 2006 · 247 Inlägg

som jag har fattat det rätt så har du ett slutsteg till basen och ett till 6 9.

Du har köpt en färdigbyggd baslåda när det gäller baslådor så e en del man bör tänka sig för..
tex vad e det för bil man har?
     är det coupe? kombi? osv.
     sen beror det på vilken musik man spelar?
     sedan om man ska en sluten låda eller ej.
     lådans placering i bilen?
     osv, osv, osv, osv osv,,,,,,

SKIT SAMMA NU!

Mitt förslag till dig.
DET VERKAR SOM ATT DU HAR 4ohm från basarna då får du en effekt från slutsteg på 600w

BAS ETT              [-]  [+]
                           I     I
                           I     I
BAS TVÅ             [-]  [+]
                   _____I    I___
                   I                   I
STEGET       [-] [-]     [+] [+]

OM DU GÖT SÅHÄR SÅ SKA DU KOMMA NER TILL 2ohm OCH FÅ UT EN EFFEKT PÅ 900W

Du kan inte kräma ut maxeffekten på till slutsteget pga att basarna är på 4ohm


rätta mig om jag har fel????


MVH

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat
ryttersson
15 oktober 2006 · 454 Inlägg

en fråga .... Hur kan ditt Monosteg ha 2 utgångar ?

bmwpuff
15 oktober 2006 · 80 Inlägg

det står att du har dubbel ansutning på bas lådan  ant en till varje bas,  testa att koppla  + kabeln från steget till + på ena terminalen och  - kabeln från steget till - på andra terminalen o sen en kabel mellan + och - på dom tomma platserna på baslådan,   hoppas att du förstod nu
det kan ju vara så att du inte har nån kråm ut ur stereon på lågnivån,     o storleken på stöm kabeln har ingen större betydelse , det ska ju inte vara en tunn  men 16 mm räcker, försök sen att få tag på en enkel kondensator 0.5F   

mvh
Puffy

Saab 9-3 (2000)
Nissan 200sx S15 "Kazama" (2000)
Lill-horvi
15 oktober 2006 · 247 Inlägg

ryttersson skrev:
en fråga .... Hur kan ditt Monosteg ha 2 utgångar ?

jag har oxå funderat på det :-)

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat
Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
16 oktober 2006 · 217 Inlägg

lill orvi skrev:

ryttersson skrev:
en fråga .... Hur kan ditt Monosteg ha 2 utgångar ?

jag har oxå funderat på det :-)

Det är ganska ofta på Mono steg nu förtiden att det har 2 utgångar!
Men det är sammankopplat inne i förstärkaren,Bara för att Lättare kunna ansluta mera Basar...
så mista er inte och "Bryggkoppla" det för det är bara 1 utgång egentligen..

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
16 oktober 2006 · 217 Inlägg

bmwpuff skrev:
det står att du har dubbel ansutning på bas lådan  ant en till varje bas,  testa att koppla  + kabeln från steget till + på ena terminalen och  - kabeln från steget till - på andra terminalen o sen en kabel mellan + och - på dom tomma platserna på baslådan,   hoppas att du förstod nu
det kan ju vara så att du inte har nån kråm ut ur stereon på lågnivån,     o storleken på stöm kabeln har ingen större betydelse , det ska ju inte vara en tunn  men 16 mm räcker, försök sen att få tag på en enkel kondensator 0.5F   

mvh
Puffy

"o storleken på stöm kabeln har ingen större betydelse"

Innan du kommer med sådana "Tips" så kan du ju alltid Kolla här: www.nardik.se och kollar under magazinet där står det hur grov strömkabel man skall använda

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
klovervagen
16 oktober 2006 · 7 Inlägg

Kan det inte vara så att du har dåligt jord, har hört att det har vart så för vissa...!!

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar...=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang