Olika däck runt om

sw3ng
29 januari 2013 · 15 Inlägg

Tjenare!

Känns som en riktigt amatörfråga, men vad ska man tänka på vid köp av nytt däck när man inte hittar samma som tidigare.

Precis när det var dags att fixa vinterdäck fick jag punktering på ett av sommardäcken. Skulle ju ändå byta så det hade inte så stor betydelse då, men tänkte ta tag i det nu.

Har just nu, Duro DP8000 HP1 225/45 17", jag vet, billiga kinadäck men dom satt på bilen när jag fick den i min ägo och tänkte köra slut på dom innan jag byter. Frågan är då bara vad jag ska göra nu. Kan inte hitta det däcket någonstans så det verkar inte gå nåt vidare att ersätta det med ett likadant rakt av så frågan är vad jag ska tänka på när jag ska köpa nytt.

Några tips?

mb_pucken
29 januari 2013 · 5 087 Inlägg

jag skulle köpt 2 nya och satt dom på en axel och haft 2 gamla på en axel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
sw3ng
29 januari 2013 · 15 Inlägg

Aha, vilket bra tips! tänkte ju inte ens på det. Något jag bör tänka på, mer än det självklara, att de ska passa fälgen, men i övrigt?

mats757
29 januari 2013 · 913 Inlägg

Brukar bli dyrt att köpa billigt. Satsa lite extra på däcken så får du bättre komfort, slitstyrka, och prestanda. Mao, det blir billigare mil i slutändan.
Mats

baltis
29 januari 2013 · 1 948 Inlägg

mats757 skrev:
Brukar bli dyrt att köpa billigt. Satsa lite extra på däcken så får du bättre komfort, slitstyrka, och prestanda. Mao, det blir billigare mil i slutändan.
Mats

+1!

sw3ng
30 januari 2013 · 15 Inlägg

mats757 skrev:
Brukar bli dyrt att köpa billigt. Satsa lite extra på däcken så får du bättre komfort, slitstyrka, och prestanda. Mao, det blir billigare mil i slutändan.
Mats

Precis vad jag tänkte, dock kändes det lite dumt att byta ut alla däck när dom inte är särskilt slitna, men tro mig, nästa gång blir det inte något kinakraffs, får väl se till att kolla upp bra däck.

Om man tar frågan på hur jag då ska placera de nya kontra de gamla däcken, nya bra däck på drivet där fram eller vad tycker ni?

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

Om du har fyrhjulsdrift kan du förstöra lådan då de spinner olika fort fram och bak om du har olika grepp i däcken. Om du bara byter ett däck kan bilen sticka iväg vid kraftig inbromsning, och du ska absolut inte ha olika storlekar på däcken det sliter på axlar lager osv smile Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
sw3ng
30 januari 2013 · 15 Inlägg

Eddie-johansson skrev:
Om du har fyrhjulsdrift kan du förstöra lådan då de spinner olika fort fram och bak om du har olika grepp i däcken. Om du bara byter ett däck kan bilen sticka iväg vid kraftig inbromsning, och du ska absolut inte ha olika storlekar på däcken det sliter på axlar lager osv smile Mvh Eddie

Ok, bra input. Den är framhjulsdriven så det är ok, hade tänkt mig samma storlek och byte av två däck så det bör inte heller bli något problem. Något annat att tänka på, som sagt, nya kvalitétsdäck fram eller bak?

mb_pucken
30 januari 2013 · 5 087 Inlägg

jag kör bästa däcken fram men de är nog för ja åker rwd wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Emiiilz
30 januari 2013 · 908 Inlägg

De bästa däcken ska sättas bak för säkerhets skull smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

Jag hade satt dom bästa fram för att bromsarna tar mest där och för att den driver där så då har du bra fäste. Till exempel om du motorbromsar med en framhjuls driven bil i en kurva på snö eller is kan däcken väldigt lätt tappa fäste med vägen och det går rakt fram.. därför säger jag fram. tongue

FRIDAY is my second favorite F word ;)
smulan_shamn
30 januari 2013 · 110 Inlägg

Inte bra att byta rundor på däcken ! Kina skit är fruktansvärda vid vått väglag .
Köp på nya bra däck . Alla som inte gör det är en fara för allmänheten ..

Audi S3 "8Y" (2023)
Emiiilz
30 januari 2013 · 908 Inlägg

Eddie-johansson skrev:
Jag hade satt dom bästa fram för att bromsarna tar mest där och för att den driver där så då har du bra fäste. Till exempel om du motorbromsar med en framhjuls driven bil i en kurva på snö eller is kan däcken väldigt lätt tappa fäste med vägen och det går rakt fram.. därför säger jag fram. tongue

Har vart på Continental däck kurs och där förklarade dom att alltid ska de bästa däcken sitta bak smile Därför att får bilen vattenplaning på bakdäcken eftersom de är dåliga så kommer bakändan att slängas iväg o då kan man inte göra så mycket. Antar du hajjar vad jag menar, snabbt förklarat.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

Jodå jag förstår smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
sw3ng
31 januari 2013 · 15 Inlägg

Schysst, tack så mycket för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang