1.9 tdi vill inte bli varm

Gargamel-89
2 februari 2013 · 4 Inlägg

Hejsan.

Jag har en Passat 1.9tdi 02 som inte vill komma upp i temp.
Jag har bytt termostat men utan resultat. Jag har taskig värme i kupén + att om jag känner på motorn å kylaren så är dessa kalla... Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar. Mvh

RoberthR
2 februari 2013 · 345 Inlägg

En diesels arbetstemperatur brukar ligga runt 70 grader i cirka 20-40minuter vid motorvägskörning tex. Det är fullt normalt att vi som har dieslar sitter och huttrar tyvärr men skrattar sedan när vi slipper tanka varje vecka ;P

Supra Club Sweden
Gargamel-89
2 februari 2013 · 4 Inlägg

Efter att ha kört 22 mil i minus 1 celsius så står tempmätaren i botten och motorn känns kall och expansionskärlet är kallt.... värmen i kupén var däremot bra

Senast redigerat av Gargamel-89 (2 februari 2013)

RoberthR
2 februari 2013 · 345 Inlägg

Hmm, och fläktarna går som dom ska?

Supra Club Sweden
Gargamel-89
2 februari 2013 · 4 Inlägg

nej dom går ej.. ska ju starta vid en viss motortemp..

RoberthR
2 februari 2013 · 345 Inlägg

Har du pratat med Volkswagen om problemet? Skulle rekommendera att dom kikar på fläktarna, känns som om det är dom som är huvudorsaken. Bör inte vara allt för dyrt, sätt ett pristak för felsökningen så du har en säkerhet smile

Supra Club Sweden
henke_99 Offroad Racing
2 februari 2013 · 3 122 Inlägg

Ja fläktarna ska inte gå förrän motorn kommit en bit över normaltemp. Dessutom så kyler dom ju vilket innebär att om dom hade gått hade motorn blivit ändå kallare. Jag skulle gissa på att även den nya termostaten inte vill funka som den ska. Testa att ta loss den o koka den i en kastrull o se om den funkar

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
monne87
17 mars 2013 · 20 Inlägg

Det jag spontant kan tänka mig är att kolla värmeelementet som sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen och rengöra dom kontakterna men OBS det är viktigt att dom sitter rätt för det första, kan ha varit någon som har varit där innan.

Annars är när bytte du vattenpumpen senast? den du har kan vara defekt eller "slut" då sänks värmen successivt i bilen och motorn/kupén.

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..
Volkswagen Passat 1.9 TDI "White Boy" (1998)
ivaldi
17 mars 2013 · 51 Inlägg

Har du luftat efter du bytte termostaten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang