Ferrita vs Milltek?

Mack855
10 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Tjena!.. Prövar att ställa denna fråga igen.

Tänkte byta avgassystem till min A3 2.0T till sen vår/ början på sommaren.
Vilket låter bäst en lite halvgayig 4 cylindrig två nolla turbo? Milltek eller ferrita?

Vore najs om någon/ några med erfarenhet av båda ville säga vilket han/ hon föredrar, antal dämpare, om man ska ha racekat eller inte.. Tanken är väl en chipning eller sikta på 300 häst inte mer.

Och även om man behöver ha grövre downpipe för de lilla effektuttaget jag är ute efter.

Mvh Mackan

Crxkoffe
12 februari 2013 · 847 Inlägg

tja, 1racekatt ska du ha tycker jag , sen kan det vara lagom med 1dämpare efter katten och en japsdämpare på slutet, kika på mitt avgassystem , jag tycker att det låter underbart. Vore jag du så skulle jag nog köra på ferrita för att det sägs vara bra kvalitet och hyffsat bra pris smile ha de bra /crxkoffe

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Mack855
12 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Personligen tycker jag att japsdämpare är lite gay sad särskilt när ja har en hitlersläde.

Ringde ferrita idag och han sa "du behöver bara halvsats om du ska köra på så lite hästar". Så funderade på att följa hans ord. Men han sa att jag skulle köra på 2 dämpare men blir det någon skillnad på ljudet då? smile

Markus1987
12 februari 2013 · 498 Inlägg

Jag kör med Milltek 3" downpipe med racekat och sen 2,5" Milltek med bara en dämpare och det låter riktigt trevligt, är tyst när man kör lugnt men sen om man vill trampa på lite så låter det mycket trevligt! Har iåfs 1,8T GTI motorn i min Golf!

Mack855
12 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Markus1987 skrev:
Jag kör med Milltek 3" downpipe med racekat och sen 2,5" Milltek med bara en dämpare och det låter riktigt trevligt, är tyst när man kör lugnt men sen om man vill trampa på lite så låter det mycket trevligt! Har iåfs 1,8T GTI motorn i min Golf!

GTI och min 2.0 är ju i princip samma motor. Du har inte lust att få ihop ett klipp och lägga upp / maila mig? Vore asschysst! Söker på youtube men de finns INGA klipp med ferrita och dom som lägger upp med milltek filmar rätt sjaskigt..

Markus1987
12 februari 2013 · 498 Inlägg

Här är ungefär hur de låter på min, men min är INTE mappad/chippad ännu så!
http://www.youtube.com/watch?v=MqM2ASRV_qc

Men kan försöka fixa fram ljudklipp ifrån min också, vore alltid kul annars å ha på datorn tongue

Senast redigerat av Markus1987 (12 februari 2013)

Mack855
12 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Det låter schysst men jag som än så länge åker med min till vardags så brölar det liite för mycket hmm

http://youtu.be/RQB8PF0FCU4

Dehär låter rätt okej tycker jag. Hittade nu bara för det -.- Låter lite sportigare men inte alltför mycket brölande tycker jag själv då smile vad tror du om de på min släde?

Antejoh
12 februari 2013 · 67 Inlägg

Kan inte säga ngt om Ferrita men hade Milltek på förra bilen, S3:a, och har det även på min nuvarande A4. Sjukt nöjd med systemen till båda bilarna!
Det som jag gillar mest med Milltek är att vid normal körning så är ljudnivån samma som original men gasar du på lite så blir det ett helt annat ljud.

fluppidupp ...
12 februari 2013 · 757 Inlägg

men är det verkligen så mycket strypning i bakre systemet? brukar ju vara rätt trångt i downpipen. men att ta bort massa ljuddämpare och sätta japsdämp känns lite fel väg att gå. bilen kommer låta satan och bröla som en epa och vara helt obrukbar för en normal person. så behåll ett bra originalliknande system

Mack855
12 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Menade det som robzter sa att det antagligen kommer bröla lite mycket för min smak.

Antejoh dåra. S3an låter väl rätt likt a3ans 2 nolla turbo? Vet att det är lite hårdare turbo och annat i S3an men hyfsat likt så hade du helsystem eller halv? Vilket skulle du välja då i min sits som inte vill ha mer än 300 häst?

WaoW ClubJDM
12 februari 2013 · 531 Inlägg

Jag kör med milltek och det är guld då man använder bilen varjedag

Mitsubishi Evolution X "Work Meister" (2008)
Markus1987
12 februari 2013 · 498 Inlägg

Antejoh skrev:
Kan inte säga ngt om Ferrita men hade Milltek på förra bilen, S3:a, och har det även på min nuvarande A4. Sjukt nöjd med systemen till båda bilarna!
Det som jag gillar mest med Milltek är att vid normal körning så är ljudnivån samma som original men gasar du på lite så blir det ett helt annat ljud.

Kan hålla med, att ljudet är klart godkänt vid normal körning men blir riktigt go när man trampar på de där extra!

Antejoh
12 februari 2013 · 67 Inlägg

Mack855 skrev:
Menade det som robzter sa att det antagligen kommer bröla lite mycket för min smak.

Antejoh dåra. S3an låter väl rätt likt a3ans 2 nolla turbo? Vet att det är lite hårdare turbo och annat i S3an men hyfsat likt så hade du helsystem eller halv? Vilket skulle du välja då i min sits som inte vill ha mer än 300 häst?

Som sagt, har bara gott att säga om Milltek så det hade varit mitt val. Antagligen lite dyrare än Ferrita men värt pengarna! Bör vara ganska likt ljud i dom original då S3an  lät som en symaskin med original ungefär smile

fluppidupp ...
12 februari 2013 · 757 Inlägg

annars skaffar du en vacumstyrd cutout om du vill ha mer bröl på fullt ladd. men för guds skull behåll flera dämpare för bekvämare åkning till vardags. 3" system är lite vad folk använde förr i tiden på gamla jänkare. finns ingen anledning att använda det om det inte är helt optimerat.

vet att golf VR6 sägs det att optimalt för prestanda ska vara 2,75". sen byter folk till 3" med en liten skitdämp i bak för att få lite mer ljud och så tappar dom effekt, bränsleförbrukning och så förlorar dom ju komforten i att kunna åka 60 mil utan att bli hjärndöd tongue


BTW vänta lite längre fram så kanske jag kan fixa fram ett system från BB exhaust. verkar inte som dom är klara med dom än.

Senast redigerat av robzter (12 februari 2013)

soyd
13 februari 2013 · 1 853 Inlägg

Jag har ju "typ" likadan motor som trådskaparen och har även 300hk+. Så för att kasta in ännu en joker i leken satt säga så här låter mitt "Simons Sportsystem" 3tums system från turbon med 100 cellers racekat.
[video]http://www.garaget.org/video/67340[/video]
kan väll tilläga att mitt är "på plats" byggt på Rays metallfabrik, de som gör "Simons Sportsystem"

Har även haft Ferrita på mina tidigare golfar och varit hel nöjd smile

/mvh soyd

Mack855
13 februari 2013 · 1 354 Inlägg

De flesta här säger milltek och de jag själv sätt på youtube är väl dom som inte krämar på nånting eftersom det låter som originalsystem smile Har närmre till stertman i Nynäshamn än till ferrita i Köping smile inget ont om Simon, TRODDE att det mest bara var för Volvo åkare men ska ta en kik på soyds ljudklipp när jag har dragit igång datan och lyssna innan jag bestämmer mig! Schysst att ni som rekommenderar milltek säger att det låter rätt lite om man kör lugnt, gjorde mig rätt sugen på just milltek av att höra det..

fluppidupp ...
13 februari 2013 · 757 Inlägg

har du nära till stertman och det är dom som kommer göra jobbet så kör på det smile

Mack855
13 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Bor liksom i Södertälje så det är rätt nära till nynäs :p men det blir nog ett milltek. Dock vet jag inte om det blir halvsats eller inte. Har ju pengar men grejen är att om det är onödigt så varför kasta ut onödiga pengar?smile

focuz
13 februari 2013 · 95 Inlägg

Kör med Ferrita på w12an, sjukt nöjd! ett diskret och sportigt system som är perfekt ljudmässigt!

Senast redigerat av focuz (13 februari 2013)

Mack855
13 februari 2013 · 1 354 Inlägg

Saken är att jag inte hittat nån youtube film med ferrita på en A3a. På så grova motorer finns det gott om ljudklipp med ferrita och milltek m.fl. därför tror jag just nu att det lutar åt milltek

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang