BMW 335i Ryckig gång - Har ni erfarnehet kring mjukvaruuppgradering??

Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Hej.

Har en bmw 335i som jag ibland kan "hugga" på låga varvtal.

Efter att ha läst en jäkla massa om vad det kan vara som orsakar det (OM det nu inte bara är jag som är gnällig) så är det mjukvaran i bilen som är standard från 2007.

När jag snackar med lokala BMW verkstaden så avråder de mig att göra en uppdatering till den senaste mjukvaran( som om man läser runt) som ofta åtgärdar detta.

Men vågar inte genomföra det eftersom de säger att det är på min risk och inte helt ovanligt att styrboxen pajjar( 10 lök+ kostnad att fixa) efter en uppgradering.

Saken är med att jag är tvungen att göra detta om jag skall öppna upp porten för cd-växlaren som jag tänkte använda för att koppla på extern interface med bluetooth mm.

Så står lite och stampar nu och undrar lite om vad ni har för erfarnenheter.

Kan de lägga skulden på mig om nått pajjar under uppgradering av mjukvaran?

Vad har ni med 335or gjort? har ni uppgraderat?

BMW 335i (2007)
torpis Forummoderator
14 februari 2013 · 10 572 Inlägg

Garantiärende?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Nej verkar inte vara nått garantiärende.

Bilen visar inga som helst felkoder eller liknande. Så det blir svårt. samt är ju 5 år gammal.

Men har bara gått under 3000 mil.


Har läst någonstans att under de första 3 åren så kan man få uppgraderingar gratis iaf.

BMW 335i (2007)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
14 februari 2013 · 296 Inlägg

Så om styrenheten pajar så är det ditt fel efter en uppdatering? För tycker det låter konstigt om du ska behöva ha en bil som går ryckigt , spec om den gått 3000mil och inte visar några felkoder alls!

Det blir som det blir!
Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Enligt bmw så är det jag som tar risken om något går sönder och får betala för att fixa det.

Det skulle då även kosta mig 1400 spänn att göra denna mjukvaruuppgradering. Stör mig som fan på detta. De borde ju iaf kunna ge mig nån sorts garanti på att det skall fungera efter.

kollar man på bilpriser.se så skriver de såhär:

SAMMANFATTNING

Bra motorer och kvalitet
Punkteringsfria däck gör bilen spårkänslig
Ryckig motor och elfel, det mesta avhjälps genom ny mjukvara


Då suger det ju lite att de inte är villiga att uppgradera åt en utan att man behöver vara rädd för komplikationer.

BMW 335i (2007)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
14 februari 2013 · 296 Inlägg

Rickysson skrev:
Enligt bmw så är det jag som tar risken om något går sönder och får betala för att fixa det.

Det skulle då även kosta mig 1400 spänn att göra denna mjukvaruuppgradering. Stör mig som fan på detta. De borde ju iaf kunna ge mig nån sorts garanti på att det skall fungera efter.

kollar man på bilpriser.se så skriver de såhär:

SAMMANFATTNING

Bra motorer och kvalitet
Punkteringsfria däck gör bilen spårkänslig
Ryckig motor och elfel, det mesta avhjälps genom ny mjukvara


Då suger det ju lite att de inte är villiga att uppgradera åt en utan att man behöver vara rädd för komplikationer.

Ja det är inte roligt! Men om styrenheten pajar och dom tvingas byta är det ju konstigt om dom ska kunna ladda upp den mjukvaran i den nya styrenheten ? För kan aldrig tänka mig att BMW har plockat fram en ny styrenheten för just detta ?

Det blir som det blir!
Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Dream_ skrev:

Rickysson skrev:
Enligt bmw så är det jag som tar risken om något går sönder och får betala för att fixa det.

Det skulle då även kosta mig 1400 spänn att göra denna mjukvaruuppgradering. Stör mig som fan på detta. De borde ju iaf kunna ge mig nån sorts garanti på att det skall fungera efter.

kollar man på bilpriser.se så skriver de såhär:

SAMMANFATTNING

Bra motorer och kvalitet
Punkteringsfria däck gör bilen spårkänslig
Ryckig motor och elfel, det mesta avhjälps genom ny mjukvara


Då suger det ju lite att de inte är villiga att uppgradera åt en utan att man behöver vara rädd för komplikationer.

Ja det är inte roligt! Men om styrenheten pajar och dom tvingas byta är det ju konstigt om dom ska kunna ladda upp den mjukvaran i den nya styrenheten ? För kan aldrig tänka mig att BMW har plockat fram en ny styrenheten för just detta ?

Jo. Tänker nog ringa upp en annan BMW återförsäljare och ställa samma fråga till dem om vad för garantier man kan få.

Ingen utav er som vet om någon som haft lite ryckig gång på sin 335a?

BMW 335i (2007)
Hasselstrom
14 februari 2013 · 796 Inlägg

Vet en polare som hade samma problem med sin, om inte ännu värre.
Det bottnade i spridarna. Tydligen ganska vanligt med. Tror det landade runt 20 lök.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Vet en polare som hade samma problem med sin, om inte ännu värre.
Det bottnade i spridarna. Tydligen ganska vanligt med. Tror det landade runt 20 lök.

Men hade han uppgraderat sin mjukvara då? och efter det pajjade det?

BMW 335i (2007)
Hasselstrom
14 februari 2013 · 796 Inlägg

Faktiskt ingen aning.. Han köpte bilen och då hade den stått över vintern. började att gå skit och vara svårstartad. Den stängde av "överflödiga" funktioner såsom känselstyrda handtag osv.. Kass tomgång och lät nästan som att den gick på fem burkar ibland.. Han lämnade in den och spridarna byttes, inte omöjligt att en uppdatering gjordes. Gick på garantin från bilfirman han köpte den ifrån.
Tror den hade gått runt 7k mil.

En JÄVEL till bil att gå iaf!

edit: (efter det funkade allt och den gick bra.)

Senast redigerat av Hasselstrom (14 februari 2013)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Faktiskt ingen aning.. Han köpte bilen och då hade den stått över vintern. började att gå skit och vara svårstartad. Den stängde av "överflödiga" funktioner såsom känselstyrda handtag osv.. Kass tomgång och lät nästan som att den gick på fem burkar ibland.. Han lämnade in den och spridarna byttes, inte omöjligt att en uppdatering gjordes. Gick på garantin från bilfirman han köpte den ifrån.
Tror den hade gått runt 7k mil.

En JÄVEL till bil att gå iaf!

edit: (efter det funkade allt och den gick bra.)

Skulle gissa på att det är ett liknande detta: http://www.youtube.com/watch?v=favmWBpjaa0

Vilket jag självklart vill undvika i min. -> varav jag vill att nuvarande mjukvaran inte skall ställa till nått.

Bara för att förtydliga går min bil skitbra nu. Bara minimala hugg sådär. inte helt smooth på låga varvtal. Vet inte om man är för gnällig.

BMW 335i (2007)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
14 februari 2013 · 296 Inlägg

Rickysson skrev:

Hasselstrom skrev:
Faktiskt ingen aning.. Han köpte bilen och då hade den stått över vintern. började att gå skit och vara svårstartad. Den stängde av "överflödiga" funktioner såsom känselstyrda handtag osv.. Kass tomgång och lät nästan som att den gick på fem burkar ibland.. Han lämnade in den och spridarna byttes, inte omöjligt att en uppdatering gjordes. Gick på garantin från bilfirman han köpte den ifrån.
Tror den hade gått runt 7k mil.

En JÄVEL till bil att gå iaf!

edit: (efter det funkade allt och den gick bra.)

Skulle gissa på att det är ett liknande detta: http://www.youtube.com/watch?v=favmWBpjaa0

Vilket jag självklart vill undvika i min. -> varav jag vill att nuvarande mjukvaran inte skall ställa till nått.

Bara för att förtydliga går min bil skitbra nu. Bara minimala hugg sådär. inte helt smooth på låga varvtal. Vet inte om man är för gnällig.

I en bil som gått 3000mil ska man gnälla om det rycker! Du får ringa runt & höra med fler BMW verkstäder och hoppas någon kan ge dig bra hjälp!

Det blir som det blir!
Rickysson
14 februari 2013 · 27 Inlägg

Dream_ skrev:

Rickysson skrev:

Hasselstrom skrev:
Faktiskt ingen aning.. Han köpte bilen och då hade den stått över vintern. började att gå skit och vara svårstartad. Den stängde av "överflödiga" funktioner såsom känselstyrda handtag osv.. Kass tomgång och lät nästan som att den gick på fem burkar ibland.. Han lämnade in den och spridarna byttes, inte omöjligt att en uppdatering gjordes. Gick på garantin från bilfirman han köpte den ifrån.
Tror den hade gått runt 7k mil.

En JÄVEL till bil att gå iaf!

edit: (efter det funkade allt och den gick bra.)

Skulle gissa på att det är ett liknande detta: http://www.youtube.com/watch?v=favmWBpjaa0

Vilket jag självklart vill undvika i min. -> varav jag vill att nuvarande mjukvaran inte skall ställa till nått.

Bara för att förtydliga går min bil skitbra nu. Bara minimala hugg sådär. inte helt smooth på låga varvtal. Vet inte om man är för gnällig.

I en bil som gått 3000mil ska man gnälla om det rycker! Du får ringa runt & höra med fler BMW verkstäder och hoppas någon kan ge dig bra hjälp!

Det blir det.

Man blir ju fundersam på att de inte kan lite på sin egna programvara. Nått som vore jävligt intressant är en lista på alla åtgärdade buggar som fixats över åren som gått. Det är liksom 5 år.

Tack för alla svar iaf smile

BMW 335i (2007)
Xuri One Man Clan
14 februari 2013 · 4 287 Inlägg

ring runt å fråga lite å säg att du vill uppgradera mjukvaran. förhoppningsvis får du inte " de gör du på egen risk"  är de en verkstad  som inget nämner de till dig så låt dom byta mjukvaran, går delarn sönder får dom betala big_smile
dom har inte informerat dig om riskerna. å hur ska du veta nått ?tongue

maskinskadeförsäkringen ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
MrPK
27 augusti 2020 · 16 Inlägg

Jag hade lite ojämn gång på tomgång som du förmodligen. Rengjorde canon solenoider bytte tändstift och luftfilter. Blev mycket bättre, det återstår lite men 99% är det ok. Testade byta tändspolar men det gav inget hos mig i alla fall.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda CRX Vtec "Andrenalin-maskin" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang