Ventilknack Volvo 850 T5

s40_
17 maj 2007 · 38 Inlägg

man får inte gasa mer än 3,5 tusen varv när ventilerna knackar har jag hört..kan ju va bra å veta....

villon
26 oktober 2007 · 684 Inlägg

Har samma problem med min, den tickar på rätt bra när den är kall, när den är varm då tickar den mindre men det finns fortfarande kvar,

Men kostar verkligen ett byte 10000:-? på volvo som någon skrev innan yikes det är ju sjukt mycket pengar, om man inte har råd med det vad gör man då? ska nog pröva det där wynns tillsatsen, men om det inte hjälper? vill ju inte att motorn ska rasa.

Och ni med normala friska 850 motorer, tickar dom inte det minsta lilla när motorn ä varm?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
850_T5_
4 mars 2009 · 55 Inlägg

villon skrev:
Har samma problem med min, den tickar på rätt bra när den är kall, när den är varm då tickar den mindre men det finns fortfarande kvar,

Men kostar verkligen ett byte 10000:-? på volvo som någon skrev innan yikes det är ju sjukt mycket pengar, om man inte har råd med det vad gör man då? ska nog pröva det där wynns tillsatsen, men om det inte hjälper? vill ju inte att motorn ska rasa.

Och ni med normala friska 850 motorer, tickar dom inte det minsta lilla när motorn ä varm?

Har en 850 t5 och när den är varm så tickar den lite. Man kan väl knappt aldrig komma ifrån lite tick.

Crille88
5 mars 2009 · 1 353 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
För att en bil ska köras varm..

Desto fortare den kommer upp i arbetstemperatur, desto mindre slitage på motorn..

så en motor som står på drygt 800rpm tar mycket mer skada än en motor som pendlar mellan, säg 1000-2300rpm?
o då menar ja kall motor..
tom i instruktionsboken till min 850 står det att man ska låta bilen gå på tomgång ca 1 minut innan man kör iväg...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Mange_GVe
5 mars 2009 · 338 Inlägg

Jag har bara hört en 850 som inte tickade var en 850R-96 14000mil, min tickar och alla jag har hört tickar mer elr minde på volvo sa dom att det är spridarna som låter mest så det var inget att bry sig om.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Marlboroman
5 mars 2009 · 8 229 Inlägg

Crille88 skrev:

Turbo_Erik skrev:
För att en bil ska köras varm..

Desto fortare den kommer upp i arbetstemperatur, desto mindre slitage på motorn..

så en motor som står på drygt 800rpm tar mycket mer skada än en motor som pendlar mellan, säg 1000-2300rpm?
o då menar ja kall motor..
tom i instruktionsboken till min 850 står det att man ska låta bilen gå på tomgång ca 1 minut innan man kör iväg...

Skumt, i min instruktionsbok står det tvärsom på ett par ställen, bl.a sida 3:4 :

När motorn startat ska du alltid så snart som möjligt låta den komma upp i normal arbetstemperatur. Börja körningen med lätt belastning och låt inte motorn gå på tomgång i onödan

Att tomgångköra en motor varm sliter bara mer och dessutom så går det åt mer bensin. Varvtalet som sådant spelar ingen större roll, det är temperaturen som är viktig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
5 mars 2009 · 6 271 Inlägg

villon skrev:
Men kostar verkligen ett byte 10000:-? på volvo som någon skrev innan yikes det är ju sjukt mycket pengar, om man inte har råd med det vad gör man då? ska nog pröva det där wynns tillsatsen, men om det inte hjälper? vill ju inte att motorn ska rasa.

Lyftarna i sig är inte så fasligt dyra, 1600kr kostar en sats om 20st.
Jag skulle tippa på att de är slitna och kassa efter 20 000 mil, jag bytte mina då, och de gamla var ju riktigt slitna.

Vi provade trycka ihop de gamla lyftarna, en del gick inte att pressa ihop, andra stannade inne, en del kunde man trycka ihop med fingrarna.

Men du får ju lyfta av ventilkåpan och ta bort kamremmen, och den rekommenderas alltid bytas när man tar av den.
Gärna nya packboxar till kammarna, om man inte har bytt dom nyligen.
Och så nytt packningsklister.

Lyftare 1600, kamrem 450, lim 300, packboxar ett par hundra har jag för mig, så räkna på minst 2500-3000kr.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/585614_3qhyhm.jpg
Ventillyftare

Senast redigerat av TurbOla (5 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
joliba_01
3 april 2009 · 424 Inlägg

TurbOla skrev:

villon skrev:
Men kostar verkligen ett byte 10000:-? på volvo som någon skrev innan yikes det är ju sjukt mycket pengar, om man inte har råd med det vad gör man då? ska nog pröva det där wynns tillsatsen, men om det inte hjälper? vill ju inte att motorn ska rasa.

Lyftarna i sig är inte så fasligt dyra, 1600kr kostar en sats om 20st.
Jag skulle tippa på att de är slitna och kassa efter 20 000 mil, jag bytte mina då, och de gamla var ju riktigt slitna.

Vi provade trycka ihop de gamla lyftarna, en del gick inte att pressa ihop, andra stannade inne, en del kunde man trycka ihop med fingrarna.

Men du får ju lyfta av ventilkåpan och ta bort kamremmen, och den rekommenderas alltid bytas när man tar av den.
Gärna nya packboxar till kammarna, om man inte har bytt dom nyligen.
Och så nytt packningsklister.

Lyftare 1600, kamrem 450, lim 300, packboxar ett par hundra har jag för mig, så räkna på minst 2500-3000kr.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/585614_3qhyhm.jpg
Ventillyftare

lyftarna här på gotland hos volvo ville dom ha 3200 har jag för mig, gick till en av konkurrenterna och fick ett pris på 2600 bara för lyftarna !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
torpis Forummoderator
3 april 2009 · 10 572 Inlägg

joliba_01 skrev:

TurbOla skrev:

villon skrev:
Men kostar verkligen ett byte 10000:-? på volvo som någon skrev innan yikes det är ju sjukt mycket pengar, om man inte har råd med det vad gör man då? ska nog pröva det där wynns tillsatsen, men om det inte hjälper? vill ju inte att motorn ska rasa.

Lyftarna i sig är inte så fasligt dyra, 1600kr kostar en sats om 20st.
Jag skulle tippa på att de är slitna och kassa efter 20 000 mil, jag bytte mina då, och de gamla var ju riktigt slitna.

Vi provade trycka ihop de gamla lyftarna, en del gick inte att pressa ihop, andra stannade inne, en del kunde man trycka ihop med fingrarna.

Men du får ju lyfta av ventilkåpan och ta bort kamremmen, och den rekommenderas alltid bytas när man tar av den.
Gärna nya packboxar till kammarna, om man inte har bytt dom nyligen.
Och så nytt packningsklister.

Lyftare 1600, kamrem 450, lim 300, packboxar ett par hundra har jag för mig, så räkna på minst 2500-3000kr.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/585614_3qhyhm.jpg
Ventillyftare

lyftarna här på gotland hos volvo ville dom ha 3200 har jag för mig, gick till en av konkurrenterna och fick ett pris på 2600 bara för lyftarna !

De säljs billigare i någon renoveringssats än om man tar styckpriset för 20st. Volvo som inte har koll som vanligt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
joliba_01
3 april 2009 · 424 Inlägg

torpis skrev:

joliba_01 skrev:

TurbOla skrev:

Lyftarna i sig är inte så fasligt dyra, 1600kr kostar en sats om 20st.
Jag skulle tippa på att de är slitna och kassa efter 20 000 mil, jag bytte mina då, och de gamla var ju riktigt slitna.

Vi provade trycka ihop de gamla lyftarna, en del gick inte att pressa ihop, andra stannade inne, en del kunde man trycka ihop med fingrarna.

Men du får ju lyfta av ventilkåpan och ta bort kamremmen, och den rekommenderas alltid bytas när man tar av den.
Gärna nya packboxar till kammarna, om man inte har bytt dom nyligen.
Och så nytt packningsklister.

Lyftare 1600, kamrem 450, lim 300, packboxar ett par hundra har jag för mig, så räkna på minst 2500-3000kr.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/585614_3qhyhm.jpg
Ventillyftare

lyftarna här på gotland hos volvo ville dom ha 3200 har jag för mig, gick till en av konkurrenterna och fick ett pris på 2600 bara för lyftarna !

De säljs billigare i någon renoveringssats än om man tar styckpriset för 20st. Volvo som inte har koll som vanligt

typiskt som vanligt då! redan köpt och halvt monterat sad

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
TurbOla Reservdansk
5 april 2009 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
De säljs billigare i någon renoveringssats än om man tar styckpriset för 20st. Volvo som inte har koll som vanligt

Du har rätt i det, man ska be om renoveringssatsen med lyftarna, annars får du köpa dom till styckepris, vilket blir tusen kronor dyrare än det bör vara. sad

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
5 april 2009 · 8 229 Inlägg

joliba_01 skrev:
typiskt som vanligt då! redan köpt och halvt monterat sad

Jag missade det när jag hämtade min sats, för jag köpte en massa annat samtidigt men såg sen på kvällen att de tog styckepris och dagen efter va jag tillbaks och talade om att jag beställt satsen, och vart det lite sura miner, men jag fick tillbaks mellanskillnaden. Så det kan va värt att åka dit och påpeka...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opeldrifter
5 april 2009 · 1 253 Inlägg

Jag hade tick i min saab 900 T16. Det tickade fruktansvärt mycket både kall som varm. prövade byta olja på den men hjälpte inte. Sen köpte jag CRC engine Flush på mekonomen för 79: - körde genom det i systemet i 10 min o bytte sedan oljan o filter. efter drygt 10-20 mil så var den knäpptyst. Kan ju vara värt o testa på din med innan du slänger ut pengar smile

Lev livet nu innan det är för sent
eca
19 april 2009 · 2 Inlägg

Camaro2009 skrev:

Chrille74 skrev:
Byt olja på vintertid till en 0w-40 olja eller liknande, det finns även en oljetillsats från wynn's eller om det var CRC som ska rengöra lyftarna. Den fungerar då den är provad i min bekantskapskrets på en bil som lät illa från lyftarna när motorn var kall.......

Testa att byta till tunnare olja, hjälper inte det, häll i oljetillsatsen!

Jo det stämmer Chrille74 att Wynn's har en oljetillsats som rengör lyftarna.
Oftast är det gammal olja eller annan smuts som har satt sig och blockerat oljans flöde i oljekanalerna till lyftarna. Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate rengör och skyddar mot detta.Genom att hälla en burk i motoroljan kan man oftast slippa en dyrbar reparation.
Du hittar Hydraulic Valve Lifter Concentrate i www.wynnsbutiken.com

funderar på att slänga i lite sånt i min v70 -04 , den låter jävligt illa den första minuten vid kallstart.
tyvärr står det med tjock text i instruktionsboken att man bör unvika oljetillsatser för det kan skada motorn???

undrar om man ska lite på det eller wynn´s som hävdar att det bör funka till alla bilar utom riktigt gamla slitna motorer.....

Marlboroman
19 april 2009 · 8 229 Inlägg

Tillsatserna kan ju va bra, om det enbart är pga att lyftarna / kanalerna koksat igen, men det hjälper inte ett dugg när fjädern är slut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
eca
20 april 2009 · 2 Inlägg

Marlboroman skrev:
Tillsatserna kan ju va bra, om det enbart är pga att lyftarna / kanalerna koksat igen, men det hjälper inte ett dugg när fjädern är slut.

köpte bilen i fredags privat o den va nog inte riktigt kall då märkte jag dagen efter när jag startade den.
så jag hoppas verkligen att man ska slippa lägga en massa pengar direkt.
tror kanske att man kan köra igenom lite motorrengöring först o byta olja innan.
annars kommer jag få för mkt olja i motorn,det va väll typ 3dl eller något i flaskan ,
såg att olje  stickan låg på max nu.

Senast redigerat av eca (20 april 2009)

volvo_grabb
24 april 2010 · 1 028 Inlägg

Marlboroman skrev:
Tillsatserna kan ju va bra, om det enbart är pga att lyftarna / kanalerna koksat igen, men det hjälper inte ett dugg när fjädern är slut.

Vilken fjäder menar du?

Har inget å skriva ännu
volvo_grabb
24 april 2010 · 1 028 Inlägg

TurbOla skrev:

villon skrev:
Men kostar verkligen ett byte 10000:-? på volvo som någon skrev innan yikes det är ju sjukt mycket pengar, om man inte har råd med det vad gör man då? ska nog pröva det där wynns tillsatsen, men om det inte hjälper? vill ju inte att motorn ska rasa.

Lyftarna i sig är inte så fasligt dyra, 1600kr kostar en sats om 20st.
Jag skulle tippa på att de är slitna och kassa efter 20 000 mil, jag bytte mina då, och de gamla var ju riktigt slitna.

Vi provade trycka ihop de gamla lyftarna, en del gick inte att pressa ihop, andra stannade inne, en del kunde man trycka ihop med fingrarna.

Men du får ju lyfta av ventilkåpan och ta bort kamremmen, och den rekommenderas alltid bytas när man tar av den.
Gärna nya packboxar till kammarna, om man inte har bytt dom nyligen.
Och så nytt packningsklister.

Lyftare 1600, kamrem 450, lim 300, packboxar ett par hundra har jag för mig, så räkna på minst 2500-3000kr.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/585614_3qhyhm.jpg
Ventillyftare

Hur lät din?
Kolla min film på min sida å säg vad du tror att detta e?
Jag e inne på lyftarna men samtidigt vev å ramlager va tror du?

Har inget å skriva ännu
Cgee ohshit
11 september 2010 · 1 285 Inlägg

vart köper man dessa ventilyftare 20-pack på nätet? webshop nånstans? eller måste man gå till volvo & köpa därifrån?

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
12 september 2010 · 167 Inlägg

men byt olja och ventiler hur svårt kan de vara?!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang