Långtidsprojekt: Golf IV GTI 03 "Clean Daily Driven"

Äntligen dags för mitt första projekt! Tanken är att få till en clean original look, men vi får se vart det hela hamnar :D Funktion före form är ledorden!
  • 28 Följare
  • 18 533 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Plan-D
24 februari 2013 · 41 Inlägg

Då var det äntligen dags!

Efter alla år som jag läst projekttrådar här på Garaget och byggt bilar i vart enda TV-spel som finns, är det nu min tur att göra ett eget projekt! big_smile
Vill dock vara tydlig redan från start och poängtera att detta är mitt första projekt och min första bil, som för övrigt går som bruksbil (daily driven), så det kommer vara relativt långt mellan uppdateringarna här.

Då sätter vi igång! big_smile

Bilen ifråga är alltså en helt original Golf GTI mk4 från 03.
Planen ser ut på följande sätt:
                                                                                                           
(Högst prioritet först)   
                                                                                                     
                                                                                                           ( ) = ej påbörjat
                                                                                                           (/) = påbörjat (beställt men ej monterat)
                                                                                                           (X) = mission accomplished!


Först och främst hålla den hel och ren ( )
Går sådär haha, nu är den både skitig och trasig tongue (fjädringen i fram är trasig)


o    Väghållning – fjädring/coilovers, ev. krängningshämmare, ev. bussningar (X)
o    Bromsar – skivor och belägg runt om, samt lacka bromsoken (X)
o    Fälgar – 3SDM 0.01 var slut överallt, men har hittat några andra som jag tror blir super bra smile (X)
o    Nya sommardäck (X)
o    Div. inredningsdetaljer – ”mätar-ram”, växelspaksknopp, damask, handbroms handtag, pedaler, fotstöd, mittarmstöd, eventuellt neon/led vid fötterna fram och bak (/)
o    Tona rutorna runt om, ljust fram och mörkare längre bak. ( )
o    Avgassystem (X)
o    Sportluftfilter (X)
o    Strålkastare fram (X)
o    Baklysen (X)
o    Nummerskyltbelysning i led (X)
o    Huvförlängning ( )
o    rensa bakluckan på emblem ( )
o    Ta bort torkaren bak (X)
o    Laga div. rostfläckar ( )
o    Polera insuget (X)
o    Renovera turbon innan trim (utbytt mot en likadan K03S med färre mil) (X)
o    Uppgradera kopplingen innan trim ( )
o    FMIC innan trim (X)
o    Motoroptimera (Gjort hos S.VW.A.T)  (X)
o    Svart innertak hade varit sjukt läckert! big_smile ( )

Fixa felkoderna (01314 och 17579) och byta länkarmslagringar (X)
Inhandla bilvårdsprodukter till vårstädningen big_smile (X)
Byta huvudenhet, så det går att spela Spotify från telefonen (X)


Detta är vad jag kom på och vill göra för tillfället, får se hur mycket som blir genomförbart i vår/ sommar. Är som sagt ett långtidsprojekt.

Konstruktiv kritik välkomnas! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-ae98f5a477dfda881c2f711d16617ec7.jpg

Senast redigerat av Plan-D (7 september 2015)

Westergren Large Cap
24 februari 2013 · 1 816 Inlägg

Trevligt! Kommer följas, prem lagd smile kolla gärna mitt mk4 gti projekt big_smile

TrevligaDanne
24 februari 2013 · 51 Inlägg

ska följas, prem lagd big_smile

PatrikB92 Med-lem
24 februari 2013 · 341 Inlägg

Prem lagd! smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05
Plan-D
24 februari 2013 · 41 Inlägg

Westergren skrev:
Trevligt! Kommer följas, prem lagd smile kolla gärna mitt mk4 gti projekt big_smile

Roligt att höra!
Ditt projekt ser riktigt härligt ut! prem och röst lagd big_smile

Senast redigerat av Plan-D (24 februari 2013)

Plan-D
24 februari 2013 · 41 Inlägg

TrevligaDanne skrev:
ska följas, prem lagd big_smile

Roligt att höra! big_smile

Plan-D
24 februari 2013 · 41 Inlägg

PatrikB92 skrev:
Prem lagd! smile

Härligt! Ska bli spännande att se hur det blir med ditt tak, är också inne på svart innertak big_smile

PatrikB92 Med-lem
24 februari 2013 · 341 Inlägg

Plan-D skrev:

PatrikB92 skrev:
Prem lagd! smile

Härligt! Ska bli spännande att se hur det blir med ditt tak, är också inne på svart innertak big_smile

Ja jag hoppas det blir lyckat med taket, ska nog köpa ett innertak på skroten så man kan pilla i lugn och ro smile tycker absolut att du också ska ge dig på att fixa svart innertak! smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05
Plan-D
1 mars 2013 · 41 Inlägg

Dags för en liten uppdatering smile

Har nu monterat den nya huvudenheten, en Pioneer DEH-X5500BT. Funkar riktigt bra är väldigt nöjd med den big_smile
Lägger upp en bild i morgon.

Dessvärre bråkar felkoderna med mig igen och bilen går in i "limp home mode" sad Har felkod för motorstyrning och vinkelgivare 2 för gasspjäldon (orimlig signal), verkar vara ganska vanligt förekommande fel har jag förstått det som.

Har någon av er som har bil från Volkswagen group stött på samma/liknande problem?

Plan-D
2 mars 2013 · 41 Inlägg

Vet inte om det bara är inbillning, men tycker att det blev aningen bättre ljud nu tongue
Väldigt smidigt med Bluetooth big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-d35a67adec69c673f64faf41bbae3621.jpg
Nya huvudenheten up and running smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-908624e5b45eb03c555e04e7a313e6b1.jpg
Pioneer DEH-X5500BT

Westergren Large Cap
2 mars 2013 · 1 816 Inlägg

Plan-D skrev:
Vet inte om det bara är inbillning, men tycker att det blev aningen bättre ljud nu tongue
Väldigt smidigt med Bluetooth big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-d35a67adec69c673f64faf41bbae3621.jpg
Nya huvudenheten up and running smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-908624e5b45eb03c555e04e7a313e6b1.jpg
Pioneer DEH-X5500BT

Snygg stereo smile grymt med blåtand också wink

Plan-D
2 mars 2013 · 41 Inlägg

Westergren skrev:

Plan-D skrev:
Vet inte om det bara är inbillning, men tycker att det blev aningen bättre ljud nu tongue
Väldigt smidigt med Bluetooth big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-d35a67adec69c673f64faf41bbae3621.jpg
Nya huvudenheten up and running smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-908624e5b45eb03c555e04e7a313e6b1.jpg
Pioneer DEH-X5500BT

Snygg stereo smile grymt med blåtand också wink

Ja eller hur big_smile

Plan-D
13 mars 2013 · 41 Inlägg

Då jag haft felkoder i bilen,  problem med gasspjället och bilen stundvis varit okörbar fanns det inte mycket mer att göra än att boka tid hos auktoriserad märkesverkstad.

Blev mycket professionellt bemött, bilen var inne i två dagar och undertiden fick jag ratta denna lånebil big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-c08e8e4ac6ada1ac7c941a7cb3cdb0f2.jpg
Fantastiskt trevlig bil! Den blir bara bättre och bättre för varje generation big_smile

Nu är GTI:n hemma igen och går som ett skott big_smile
Siktet är inställt på nya sommarfälgar och lite annat smått och gott!

På återseende, peace!

Westergren Large Cap
13 mars 2013 · 1 816 Inlägg

Plan-D skrev:
Då jag haft felkoder i bilen,  problem med gasspjället och bilen stundvis varit okörbar fanns det inte mycket mer att göra än att boka tid hos auktoriserad märkesverkstad.

Blev mycket professionellt bemött, bilen var inne i två dagar och undertiden fick jag ratta denna lånebil big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-c08e8e4ac6ada1ac7c941a7cb3cdb0f2.jpg
Fantastiskt trevlig bil! Den blir bara bättre och bättre för varje generation big_smile

Nu är GTI:n hemma igen och går som ett skott big_smile
Siktet är inställt på nya sommarfälgar och lite annat smått och gott!

På återseende, peace!

Härligt att du fått tillbaka bilen! smile Vad exakt va det för fel? smile
Vad har du i kikaren nu då? För smått o gott? wink hehe

Plan-D
13 mars 2013 · 41 Inlägg

Westergren skrev:

Plan-D skrev:
Då jag haft felkoder i bilen,  problem med gasspjället och bilen stundvis varit okörbar fanns det inte mycket mer att göra än att boka tid hos auktoriserad märkesverkstad.

Blev mycket professionellt bemött, bilen var inne i två dagar och undertiden fick jag ratta denna lånebil big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-c08e8e4ac6ada1ac7c941a7cb3cdb0f2.jpg
Fantastiskt trevlig bil! Den blir bara bättre och bättre för varje generation big_smile

Nu är GTI:n hemma igen och går som ett skott big_smile
Siktet är inställt på nya sommarfälgar och lite annat smått och gott!

På återseende, peace!

Härligt att du fått tillbaka bilen! smile Vad exakt va det för fel? smile
Vad har du i kikaren nu då? För smått o gott? wink hehe

Det visade sig att gasspjället var orsaken till alla felkoder, så det byttes mot ett nytt. (symtomen var ojämn gång, den gick ner på tre cylindrar stundvis och gick in i så kallat "limp home mode" hade bara ca. 10 % kraft).
Sedan var det lite torrsprickor i länkarmslagringarna, så jag tyckte det var lika bra att byta ut dem också smile

Hehe får väll se lite vad som händer, men fräscha upp i kupén lite (pedaler, växelspak, mätartavlor mm.) sedan är jag sugen på nya strålkastare och baklyktor big_smile Lacka bromsoken i samband med byte till sommardäck.
Det enda som bromsar hela projektet är att jag pendlar varje dag med bilen och att jag inte har ett garage att leka i tongue Så det får bli lite varmare innan det händer något mer wink

Slutligen är jag sjukt sugen på ett BSR steg 3, men det får väll bli när ekonomin tillåter big_smile

Westergren Large Cap
13 mars 2013 · 1 816 Inlägg

Plan-D skrev:

Westergren skrev:

Plan-D skrev:
Då jag haft felkoder i bilen,  problem med gasspjället och bilen stundvis varit okörbar fanns det inte mycket mer att göra än att boka tid hos auktoriserad märkesverkstad.

Blev mycket professionellt bemött, bilen var inne i två dagar och undertiden fick jag ratta denna lånebil big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-c08e8e4ac6ada1ac7c941a7cb3cdb0f2.jpg
Fantastiskt trevlig bil! Den blir bara bättre och bättre för varje generation big_smile

Nu är GTI:n hemma igen och går som ett skott big_smile
Siktet är inställt på nya sommarfälgar och lite annat smått och gott!

På återseende, peace!

Härligt att du fått tillbaka bilen! smile Vad exakt va det för fel? smile
Vad har du i kikaren nu då? För smått o gott? wink hehe

Det visade sig att gasspjället var orsaken till alla felkoder, så det byttes mot ett nytt. (symtomen var ojämn gång, den gick ner på tre cylindrar stundvis och gick in i så kallat "limp home mode" hade bara ca. 10 % kraft).
Sedan var det lite torrsprickor i länkarmslagringarna, så jag tyckte det var lika bra att byta ut dem också smile

Hehe får väll se lite vad som händer, men fräscha upp i kupén lite (pedaler, växelspak, mätartavlor mm.) sedan är jag sugen på nya strålkastare och baklyktor big_smile Lacka bromsoken i samband med byte till sommardäck.
Det enda som bromsar hela projektet är att jag pendlar varje dag med bilen och att jag inte har ett garage att leka i tongue Så det får bli lite varmare innan det händer något mer wink

Slutligen är jag sjukt sugen på ett BSR steg 3, men det får väll bli när ekonomin tillåter big_smile

Åfan! Skönt att det löste sig iaf! smile

Okej, låter ju bra de! Har du kikat efter nå speciella sommarrimz? wink Jadu, vill ha vår nu jag med, för att inte tala om sommaren... längtar som fan smile Slippa de här kalla jäkelskapet big_smile

Ja, då skulle den skjuta på riktigt bra! wink

Plan-D
13 mars 2013 · 41 Inlägg

Westergren skrev:

Plan-D skrev:

Westergren skrev:
Härligt att du fått tillbaka bilen! smile Vad exakt va det för fel? smile
Vad har du i kikaren nu då? För smått o gott? wink hehe

Det visade sig att gasspjället var orsaken till alla felkoder, så det byttes mot ett nytt. (symtomen var ojämn gång, den gick ner på tre cylindrar stundvis och gick in i så kallat "limp home mode" hade bara ca. 10 % kraft).
Sedan var det lite torrsprickor i länkarmslagringarna, så jag tyckte det var lika bra att byta ut dem också smile

Hehe får väll se lite vad som händer, men fräscha upp i kupén lite (pedaler, växelspak, mätartavlor mm.) sedan är jag sugen på nya strålkastare och baklyktor big_smile Lacka bromsoken i samband med byte till sommardäck.
Det enda som bromsar hela projektet är att jag pendlar varje dag med bilen och att jag inte har ett garage att leka i tongue Så det får bli lite varmare innan det händer något mer wink

Slutligen är jag sjukt sugen på ett BSR steg 3, men det får väll bli när ekonomin tillåter big_smile

Åfan! Skönt att det löste sig iaf! smile

Okej, låter ju bra de! Har du kikat efter nå speciella sommarrimz? wink Jadu, vill ha vår nu jag med, för att inte tala om sommaren... längtar som fan smile Slippa de här kalla jäkelskapet big_smile

Ja, då skulle den skjuta på riktigt bra! wink

Ja verkligen! men det sved i plånboken tongue
Ja jag har fallit helt för 3SDM 00.1! riktigt snygga fälgar, speciellt på golfen också big_smile

Exakt, bort med slasket!

almqvist__89
24 mars 2013 · 1 140 Inlägg

Kul projekt! 001orna är bland dom snyggaste på marknaden (har et par liggandes som väntar på vår smile )
Kolla in mitt projekt vettja!

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Westergren Large Cap
24 mars 2013 · 1 816 Inlägg

Plan-D skrev:

Westergren skrev:

Plan-D skrev:

Det visade sig att gasspjället var orsaken till alla felkoder, så det byttes mot ett nytt. (symtomen var ojämn gång, den gick ner på tre cylindrar stundvis och gick in i så kallat "limp home mode" hade bara ca. 10 % kraft).
Sedan var det lite torrsprickor i länkarmslagringarna, så jag tyckte det var lika bra att byta ut dem också smile

Hehe får väll se lite vad som händer, men fräscha upp i kupén lite (pedaler, växelspak, mätartavlor mm.) sedan är jag sugen på nya strålkastare och baklyktor big_smile Lacka bromsoken i samband med byte till sommardäck.
Det enda som bromsar hela projektet är att jag pendlar varje dag med bilen och att jag inte har ett garage att leka i tongue Så det får bli lite varmare innan det händer något mer wink

Slutligen är jag sjukt sugen på ett BSR steg 3, men det får väll bli när ekonomin tillåter big_smile

Åfan! Skönt att det löste sig iaf! smile

Okej, låter ju bra de! Har du kikat efter nå speciella sommarrimz? wink Jadu, vill ha vår nu jag med, för att inte tala om sommaren... längtar som fan smile Slippa de här kalla jäkelskapet big_smile

Ja, då skulle den skjuta på riktigt bra! wink

Ja verkligen! men det sved i plånboken tongue
Ja jag har fallit helt för 3SDM 00.1! riktigt snygga fälgar, speciellt på golfen också big_smile

Exakt, bort med slasket!

Grymt snygga fälgar de! smile

Plan-D
25 mars 2013 · 41 Inlägg

almqvist__89 skrev:
Kul projekt! 001orna är bland dom snyggaste på marknaden (har et par liggandes som väntar på vår smile )
Kolla in mitt projekt vettja!

Ja verkligen! Härligt! dröjer lite till innan jag kan beställa mina, men snart så big_smile

Nice projekt du har, ska bli kul att se hur det går smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang