Långtidsprojekt: Golf IV GTI 03 "Clean Daily Driven"

Äntligen dags för mitt första projekt! Tanken är att få till en clean original look, men vi får se vart det hela hamnar :D Funktion före form är ledorden!
  • 28 Följare
  • 18 532 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Plan-D
8 september 2015 · 41 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-18fb2c24447c2146fe237e15a534037a_tn.jpg

I slutet på 2013, vid ungefär 22 000 mil gjordes ett komplett kamremsbyte ink. vattenpump (med metal impeller) osv.
Jag använde följande kit från ECS Tuning: http://www.ecstuning.com/ES2661299/

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-b3b9bf06bea3a0f1818e8cf46fb8254b_tn.jpg

I mitten på 2014 byttes bla. turbon då den gamla började bli dålig. Då jag inte ville byta till en större turbo innan jag gjort något med övriga motorn, blev det en likadan K03S, men med mycket färre mil. Givetvis byttes samtliga packningar osv.

I samma veva byttes också:

packningarna till ventilkåpan
packningarna till kedjespännaren
nya O-ringar till spridarna
ny insugspackning och alla andra berörda packningar och muttrar som behövde bytas i och med allt stök tongue
Insuget polerades smile
Ny lambdasond/O2-sensor
Ny oljesil

När jag ändå var igång bytte jag intercooler/laddluftkylare också, original är inte mycket att hurra över tongue Det blev en rejäl pjäs från CTS Turbo big_smile (Håller riktigt bra och jämn temperatur till och med under en mycket varm sommardag runt Mantorp cool )
Diverse smågrejer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-7c3eaec3a1f90e29abe082fc13008623_tn.jpg

Stålomspunna bromsslangar från ECS Tuning monterades runtom.

Senast redigerat av Plan-D (8 september 2015)

Plan-D
8 september 2015 · 41 Inlägg

Jag fortsätter att jobba ikapp med uppdateringar... tongue håll till godo lol smile

I början på 2015 slutade alternatorn att ladda. Efter felsökning kunde jag konstatera att det var kolen som behövde bytas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-5ce341c2c5337b6346e00965feb84a78_tn.jpg

Beställde snabbt och billigt från eBay, tror inte jag betalade mer än 110 kr ink. frakt från Tyskland. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-8f214afbffd9fb68b9a78b65770afc09_tn.jpg

Vidare behövdes lite bättre ljud, så det blev följande kit (BRL hade kampanj på Elmia tongue )
Bak: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs620p-2.html
Fram: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs62k.html
Målet var att få lite bättre ljud än original, utan att bygga baslåda, slutsteg osv. Är ingen expert på ljud, men det spelar på riktigt bra i förhållande till original. Väldigt nöjd med detta kit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-20a2559ee77d251538e19ea88ffb977a_tn.jpg

I slutet på våren skrapades traditionsenligt grusvägen hemma (vi har grusväg hemma wink ) och röjde upp en del "större" stenar. Absolut inga problem om man kör en bil med original fjädring och antagligen inget man ens hade lagt märkt till. Men när jag försiktigt puttrade fram på ettans växel och mödosamt navigerade mig fram mellan stenbumlingarna sent på kvällen hade stenarna hunnit gruppera sig! De hade, likt ondskefulla krigsveteraner, skapat en avledande manöver, de hade gillrat en fälla! yikes Både till höger och till vänster låg det stenar. Jag körde försiktigt i mitten utan att märka att jag rullade rakt i fällan. Där låg nämligen en sten i perfekt storlek för att nå upp och dunka i min downpipe. Ingen hård stöt, men tillräckligt för att flexröret skulle separera från resten av avgassystemet.

Fantastiskt! nu hade jag äntligen en anledning att uppgradera till en 3" downpipe med sportkatalysator med 200 celler. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-ed9998ecad8d330f0c97f10bbb4f105d_tn.jpg

Med ny downpipe monterad kändes det löjligt att inte göra en optimering, men innan mer effekt ville jag säkra upp motor och växellåda med nya fästen. Originalfästena med gummi upphängning hade gjort sitt...

Det blev ett par riktigt rejäla pjäser från DLI Teknik.
Dessa fästen tillsammans med polyurethane bussningarna som sitter i det nedre fästet ("dogbone"), som jag hade sedan tidigare, gjorde stor skillnad! Givetvis starkare vibrationer och mer ljud, speciellt från växellådan, men nu sitter allt på plats! Super nöjd med dessa fästen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-a47bd4f33bd54318dce1347000dd68e6_tn.jpg

Så äntligen blev det dags för optimering!
Genom VWCS och bankörning på Kinnekulle ring året innan hade jag träffat några av medlemmarna i S.VW.A.T (http://svwat-team.weebly.com) och med tanke på vad de hade gjort med sina egna bilar kändes det helt naturligt att prata med dom om optimering. Vi bestämde tid för genomgång av bilen på BUG RUN 2015.

Skillnaden var stor och resultatet blev mer kraft och bättre körbarhet genom hela registret.
Med alla tidigare nämnda hårdvaru-uppgraderingar och original mjukvara blev effekten ungefär 190 hk. Original är det 180 hk och med tanke på att man troligtvis tappar ett par hästar genom åren är det en ökning med lite drygt 10 hk.

Med uppdaterad mjukvara landade effekten på rätt sida om 220 hk. På rekommendation av S.VW.A.T monterades NGK BKR7IEX Iridium prestandatändstift (1 grad kallare än original) för ytterligare prestanda, körbarhet och livslängd. Även wastgaten justerades något.

Slutligen landar effekten på uppskattningsvis ca. 225 hk och 350 Nm på Statoils milesPlus 98 oktan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-f5deb463b5ef40c9973ed02579b471e0_tn.jpg

Om jag inte har glömt något nu, så tror jag att vi är framme vid dagens setup. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175683/175683-547819c225be5d2427ec4be1a841306f_tn.jpg

Fråga gärna om det är någonting ni/någon undrar över tongue
Ska försöka att vara lite mer vaken framöver, men kan inte lova något haha big_smile roll

Rickard-v
8 maj 2016 · 2 665 Inlägg

Har du monterat bakre krängaren än? Gör inte det. Jag har en 24mm Whiteline justerbar som jag skulle köra med, men blev bilbyte istället.

Jag har även bärarmar från Audi TT som du bara måste montera för bättre väghållning. (samma som R32 men har fäste för främre orginalkrängare, du behöver spindlar från TT/R32 också. Det är dem som gör det bättre)

Du hinner fixa det till BR. 1 månad nu!

Senast redigerat av Rickard-v (8 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Plan-D
14 maj 2016 · 41 Inlägg

Rickard-v skrev:
Har du monterat bakre krängaren än? Gör inte det. Jag har en 24mm Whiteline justerbar som jag skulle köra med, men blev bilbyte istället.

Jag har även bärarmar från Audi TT som du bara måste montera för bättre väghållning. (samma som R32 men har fäste för främre orginalkrängare, du behöver spindlar från TT/R32 också. Det är dem som gör det bättre)

Du hinner fixa det till BR. 1 månad nu!

Hej!

Det låter bra det, tack för omtanken! smile

Hinner tyvärr inte till BR i år, studerar för tillfället så bil-fixandet ligger dessvärre på is. I skrivande stund står bilen på pallbockar sad
Får se lite hur och om jag går vidare med projektet.

Rickard-v
7 maj 2017 · 2 665 Inlägg

Hur går det med Golfen?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang