Plan-D
8 september 2015
· 41 Inlägg
Jag fortsätter att jobba ikapp med uppdateringar... håll till godo
I början på 2015 slutade alternatorn att ladda. Efter felsökning kunde jag konstatera att det var kolen som behövde bytas.
Beställde snabbt och billigt från eBay, tror inte jag betalade mer än 110 kr ink. frakt från Tyskland.
Vidare behövdes lite bättre ljud, så det blev följande kit (BRL hade kampanj på Elmia )
Bak: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs620p-2.html
Fram: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs62k.html
Målet var att få lite bättre ljud än original, utan att bygga baslåda, slutsteg osv. Är ingen expert på ljud, men det spelar på riktigt bra i förhållande till original. Väldigt nöjd med detta kit.
I slutet på våren skrapades traditionsenligt grusvägen hemma (vi har grusväg hemma ) och röjde upp en del "större" stenar. Absolut inga problem om man kör en bil med original fjädring och antagligen inget man ens hade lagt märkt till. Men när jag försiktigt puttrade fram på ettans växel och mödosamt navigerade mig fram mellan stenbumlingarna sent på kvällen hade stenarna hunnit gruppera sig! De hade, likt ondskefulla krigsveteraner, skapat en avledande manöver, de hade gillrat en fälla! Både till höger och till vänster låg det stenar. Jag körde försiktigt i mitten utan att märka att jag rullade rakt i fällan. Där låg nämligen en sten i perfekt storlek för att nå upp och dunka i min downpipe. Ingen hård stöt, men tillräckligt för att flexröret skulle separera från resten av avgassystemet.
Fantastiskt! nu hade jag äntligen en anledning att uppgradera till en 3" downpipe med sportkatalysator med 200 celler.
Med ny downpipe monterad kändes det löjligt att inte göra en optimering, men innan mer effekt ville jag säkra upp motor och växellåda med nya fästen. Originalfästena med gummi upphängning hade gjort sitt...
Det blev ett par riktigt rejäla pjäser från DLI Teknik.
Dessa fästen tillsammans med polyurethane bussningarna som sitter i det nedre fästet ("dogbone"), som jag hade sedan tidigare, gjorde stor skillnad! Givetvis starkare vibrationer och mer ljud, speciellt från växellådan, men nu sitter allt på plats! Super nöjd med dessa fästen.
Så äntligen blev det dags för optimering!
Genom VWCS och bankörning på Kinnekulle ring året innan hade jag träffat några av medlemmarna i S.VW.A.T (http://svwat-team.weebly.com) och med tanke på vad de hade gjort med sina egna bilar kändes det helt naturligt att prata med dom om optimering. Vi bestämde tid för genomgång av bilen på BUG RUN 2015.
Skillnaden var stor och resultatet blev mer kraft och bättre körbarhet genom hela registret.
Med alla tidigare nämnda hårdvaru-uppgraderingar och original mjukvara blev effekten ungefär 190 hk. Original är det 180 hk och med tanke på att man troligtvis tappar ett par hästar genom åren är det en ökning med lite drygt 10 hk.
Med uppdaterad mjukvara landade effekten på rätt sida om 220 hk. På rekommendation av S.VW.A.T monterades NGK BKR7IEX Iridium prestandatändstift (1 grad kallare än original) för ytterligare prestanda, körbarhet och livslängd. Även wastgaten justerades något.
Slutligen landar effekten på uppskattningsvis ca. 225 hk och 350 Nm på Statoils milesPlus 98 oktan.
Om jag inte har glömt något nu, så tror jag att vi är framme vid dagens setup.
Fråga gärna om det är någonting ni/någon undrar över
Ska försöka att vara lite mer vaken framöver, men kan inte lova något haha