3836
Sök

Vilken säkring till säkringsblock?

493 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Hejsan! Ska in med dubbla steg i bilen nu och tänkte då använda ett säkringsblock, men undrar hur stor säkring jag ska ha.

Stegen är ett dls x-d25 och ett äldre gas alpha 4100 och kablarna är för tillfället 8mm2.

Sponsor: www.12vled.se

5 156 Inlägg
26 februari 2013
eftersom du har en 8mm2 kabel så måste du ha säkring efter kabelns tjocklek. det är trots allt kabeln du avsäkrar och inte slutstegen. men till en 8mm2 kabel skulle jag rekomendera en 30a säkring enligt det ja hittat på internett. men tycker 8mm2 låter klent om inte kabeln är väldigt kort.
ska du dela på kabeln så borde väl ett fördelningsblock funka. du ska ju ha säkringen max 30cm från batteriet och en till säkring i skuffen gör ingen nytta. om du inte har batteriet där så klart smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 februari 2013
Max 40A för 8mm2 ska det va, men lite grövre kablar vore inte fel. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

493 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Max 40A för 8mm2 ska det va, men lite grövre kablar vore inte fel. smile

Okej smile Men om jag skulle köra på vanligt distributionsblock så behöver jag alltså inte säkra av kablarna till stegen då jag har säkring från batteriet redan?

1 727 Inlägg
26 februari 2013
Hassman skrev:
Okej smile Men om jag skulle köra på vanligt distributionsblock så behöver jag alltså inte säkra av kablarna till stegen då jag har säkring från batteriet redan?

Helt ok om du fotsätter med 8mm2 efter blocket,

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

493 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Tackar för svaren, blev ett billigare distblock från biltema för att dra jord till den också smile

Klena kablar är det, men just nu har jag inte tillgång till garage för att kunna dra någon tjockare kabel, så den får duga fram tills varmare tider smile

21 761 Inlägg
27 februari 2013
Undvik att försöka utnyttja båda stegen fullt ut vid deras lägsta impedanser med den där 8 mm2 kabeln, spänningsfallet kan bli högt och säkringen riskerar att pajja. smile

Sök