4165
Sök

Fråga ang baslådan

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Tjenare har lite fundering på ifall baslådan hindrar basen lite..

Basen är denna:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 4-ohm.html
och den sitter i:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html
och den drivs av:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ro600.html

Jag tycker inte att detta paketet spelar något vidare bra då jag själv skulle kunna sätta ihop julaskit och spela ifrån detta utan problem därav tror jag någonting är fel
Jag har 14 volt oavsett hur högt jag spelar så ström får ju skiten iaf.. tongue

Testade idag att byta slutsteg till ett som sitter i supran som skall ge 800wrms och visst gjorde det skillnad.. ingen jättestor men skillnad blev det..

Min tanke är väl egentligen att lådan borde vara portad istället för sluten och därav större..

Varför hon valde detta var mycket för att basen skulle klara en såpass liten låda då hon vill kunna använda bagaget..

Jag har även kollat så att + och - sitter rätt på talspolarna ett antal gånger vilket dem gör..

hoppas få lite tips!  mvh Andy

~Andy~

21 761 Inlägg
26 februari 2013
I teorin borde basen kunna återge en hel del djupbas i den där lådan. hmm

Vilken bil gäller det?
Har ni provat att öppna en dörr och höra om det spelar bättre?
Rör sig konen ordentligt när ni vrider upp volymen rejält?

16 197 Inlägg
26 februari 2013
vill man ha mycke djupbas så e de portad låda som gäller.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
I teorin borde basen kunna återge en hel del djupbas i den där lådan. hmm

Vilken bil gäller det?
Har ni provat att öppna en dörr och höra om det spelar bättre?
Rör sig konen ordentligt när ni vrider upp volymen rejält?

Det sitter i en s40.. har testat det mesta och bäst spelar den med alla dörrar stängda och blir ingen skillnad ifall jag tar ner eller upp baksätet...

Konen rör sig hyffsat jupp.. alltså det spelar men inte lika bra som det borde :p

~Andy~

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
evilaudio skrev:

Okej, har läst lite om det och tyckte det skulle vara på det viset också.. djup bas finns där.. bara jag som tycker att det borde spela bättre kanske.. testade ju att byta till ett starkare slutsteg och borde kanske köra på ännu ett starkare?

~Andy~

16 197 Inlägg
26 februari 2013
Andyy90 skrev:
evilaudio skrev:

Okej, har läst lite om det och tyckte det skulle vara på det viset också.. djup bas finns där.. bara jag som tycker att det borde spela bättre kanske.. testade ju att byta till ett starkare slutsteg och borde kanske köra på ännu ett starkare?

portat kommer öka MYCKE.. testa de istället för mer effekt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
evilaudio skrev:
Andyy90 skrev:
evilaudio skrev:

portat kommer öka MYCKE.. testa de istället för mer effekt.

Då slänger jag ihop en låda lite snabbt bara för att testa då.. förhoppningsvis blir det bättre.. hon får leva utan bagage! wink

~Andy~

21 761 Inlägg
26 februari 2013
Eftersom lådan inte verkar fungera bra så kan du testa att sätta en 3" port och höra hur det blir, kapa röret 22 cm och sätt sedan trattar i båda ändar. Den portstorleken rekommenderas ju av BRL i deras basreflexförslag, men jag tror dock att det uppstår flåsljud när du vrider upp volymen ganska mycket. smile

Att göra om nuvarande låda till basreflex kan tyckas bli för litet med tanke på att rekommendationen är 29-34 liter, men jag tror det kan funka. Kruxet är att det gäller en sedanbil, kan vara svårt att få in trycket i kupen.

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Jo jag vet att det är lite jäkligt att få in det i kupen på bilen.. tongue men tycker det borde basa på ganska duktigt även med sluten.. men som sagt så ska jag testa med en portad imorgon då jag säkert har någon liggande i förrådet smile tackar för hjälpen och återkommer tongue

~Andy~

21 761 Inlägg
26 februari 2013
Om du känner för att snickra ihop en slotportlåda med 22 mm material så kan du bygga den 29 liter, sedan sätta 62,5 cm2 slotport (25x2,5 cm) som är totalt 57 cm lång. Teoretiskt förslag, har inte testat basen själv. smile

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du känner för att snickra ihop en slotportlåda med 22 mm material så kan du bygga den 29 liter, sedan sätta 62,5 cm2 slotport (25x2,5 cm) som är totalt 57 cm lång. Teoretiskt förslag, har inte testat basen själv. smile

Får se hur mycket jag orkar pilla med det men jag börjar med att bygga en portad så får jag se resultat på det! wink

~Andy~

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Något i den stilen menar du då?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html

~Andy~

21 761 Inlägg
26 februari 2013
Det står inte vilken avstämning lådan har eller vilken portarea det är, då kan jag inte säga om den borde funka bra. smile

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det står inte vilken avstämning lådan har eller vilken portarea det är, då kan jag inte säga om den borde funka bra. smile

ah va dum man är wink ska se ifall man kan snickra ihop något men skriver här ifall det är något! smile

~Andy~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 februari 2013
Sluten låda i skuffen på en sedan brukar sällan spela på så värst mycket. Lådan i sig är det nog inget fel på men prova att vända den framåt mot skidluckan och täta runt om så att trycket tvingas framåt. Det kan göras tillfälligt med kuddar och liknande men bör göras med stummare material sen, typ MDF skiva.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 163 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Sluten låda i skuffen på en sedan brukar sällan spela på så värst mycket. Lådan i sig är det nog inget fel på men prova att vända den framåt mot skidluckan och täta runt om så att trycket tvingas framåt. Det kan göras tillfälligt med kuddar och liknande men bör göras med stummare material sen, typ MDF skiva.

Skadar ju aldrig att prova! har dock haft runt den en hel del i bagaget och inte märkt något speciellt

~Andy~

Sök