Basen slår hela tiden hjälp!

zykus
1 mars 2013 · 52 Inlägg

Tjenare har ett litet problem med ljudet. Kör med dubbla batterie och dubbla slutsteg testat kopplat ut lågnivån från det andra slutsteget som går till fronthögtalare utan resultat. När jag kör igång stereon med bilen avstängd så slår den lite ibland när man kör igång bilen så slår den hela tiden och när man gasar så slutar den slå helt. Sätter jag på helljus så slår basen till. När jag rör på kablarna bakom stereon så kan den slå till ibland känns som det är något där? Har tejpat alla kablar och kollat där bakom men har inte hittat något som kan orsaka det så vad kan det bero på

Tacksam för snabba svar!

Volvo S70 2.5T "R-Design" (1998)
Ljud-fan
1 mars 2013 · 610 Inlägg

zykus skrev:
Tjenare har ett litet problem med ljudet. Kör med dubbla batterie och dubbla slutsteg testat kopplat ut lågnivån från det andra slutsteget som går till fronthögtalare utan resultat. När jag kör igång stereon med bilen avstängd så slår den lite ibland när man kör igång bilen så slår den hela tiden och när man gasar så slutar den slå helt. Sätter jag på helljus så slår basen till. När jag rör på kablarna bakom stereon så kan den slå till ibland känns som det är något där? Har tejpat alla kablar och kollat där bakom men har inte hittat något som kan orsaka det så vad kan det bero på

Tacksam för snabba svar!

Vart har du kopplat remoten?

WhoZWoddl3r Karosstekniker
1 mars 2013 · 288 Inlägg

vad har du för stereo? jag och även några jag känner har haft liknande fenomen på pioneers huvudenheter, att basen slår hejvilt när den inte ska.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
1 mars 2013 · 176 Inlägg

haft detta problem med...

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Boyakacsha
1 mars 2013 · 409 Inlägg

Var och hur har du jordat?

zykus
1 mars 2013 · 52 Inlägg

SsRs-RacinG skrev:
haft detta problem med...

Vad gjorde du åt de då?

Volvo S70 2.5T "R-Design" (1998)
zykus
1 mars 2013 · 52 Inlägg

Boyakacsha skrev:
Var och hur har du jordat?

Karossen

Volvo S70 2.5T "R-Design" (1998)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
1 mars 2013 · 176 Inlägg

fick aldrig bukt med de du kör me mds t5 va ?

Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Boyakacsha
1 mars 2013 · 409 Inlägg

zykus skrev:

Boyakacsha skrev:
Var och hur har du jordat?

Karossen

Vadå karossen? Lägg gärna upp bilder.

Cadillac_The_King
1 mars 2013 ·

hade åkso det problemet med mina gamla spl basar jag koplade ur allt och in med det igen så slutade konstigt nog efter det så tröttna jag o sålde basarna är bara steget kvar  var nog jorden som var på min men detta kom när jah hade plockat bort allt från början  o in med det så lät det så som du beskrev det

Vurtne DEVIL
1 mars 2013 · 1 171 Inlägg

Kan nog vara dålig jord

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Rickard-v
2 mars 2013 · 2 665 Inlägg

zykus skrev:

Boyakacsha skrev:
Var och hur har du jordat?

Karossen

Hahaha bra svar!

Ungefär som: Var bor du? Sverige.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Henkix
2 mars 2013 · 6 737 Inlägg

Rickard-v skrev:

zykus skrev:

Boyakacsha skrev:
Var och hur har du jordat?

Karossen

Hahaha bra svar!

Ungefär som: Var bor du? Sverige.

hahaha

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Hedde Superhedde
2 mars 2013 · 255 Inlägg

Hej!

Någon form av problem med jordningen har du. Du säger själv att basen slår till när du rör kablarna bakom stereon så du kan ha glapp i signaljorden inne i stereon eller glapp i själva kontakten. Det kan även vara så att du har glapp vid jordens anslutning till själva matningen av stereon. Jag skulle testa att dra en lång kabel från minuspolen på batteriet fram och testa att hålla mot chassit på stereon samt även mot jorden på lågnivån bakom stereon när denna är ansluten. Om felet förvinner när du enbart jordar stereon ligger felet där, om det försvinner när du jordar lågnivån så har du troligtvis bränd signaljord eller avbrott på signaljorden i kabeln. Är det stereon så drar du ny jordmatning till denna. Är det så att du har bränd signaljord så kan du direktjorda chassit till lågnivåjorden eller så "lånar" du chassijord från en hel signaljord, förutsatt att du har fler lågnivåutgångar. Orsaken till att lågnivåjorden "går sönder" är olika jordningsförhållande mellan huvudenhet och slutsteg. Signaljordens lödbanor klarar inga höga strömmar och brinner av om det blir krypströmmar där. Om inget av felen påverkas av dessa åtgärder så får du förflytta dig bakåt och kontrollera jordningen av anläggningen där. Detta förutsätter jag att du redan kollat? wink Jorda gör man lämpligtvis i den tjockaste och mest bärande plåtyta som finns tillgänglig, vilket är tex vid bältesfästena. smile

Mvh Mattias

Senast redigerat av Hedde (2 mars 2013)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
zykus
3 mars 2013 · 52 Inlägg

Rickard-v skrev:

zykus skrev:

Boyakacsha skrev:
Var och hur har du jordat?

Karossen

Hahaha bra svar!

Ungefär som: Var bor du? Sverige.

haha wink

Volvo S70 2.5T "R-Design" (1998)
zykus
3 mars 2013 · 52 Inlägg

Hedde skrev:
Hej!

Någon form av problem med jordningen har du. Du säger själv att basen slår till när du rör kablarna bakom stereon så du kan ha glapp i signaljorden inne i stereon eller glapp i själva kontakten. Det kan även vara så att du har glapp vid jordens anslutning till själva matningen av stereon. Jag skulle testa att dra en lång kabel från minuspolen på batteriet fram och testa att hålla mot chassit på stereon samt även mot jorden på lågnivån bakom stereon när denna är ansluten. Om felet förvinner när du enbart jordar stereon ligger felet där, om det försvinner när du jordar lågnivån så har du troligtvis bränd signaljord eller avbrott på signaljorden i kabeln. Är det stereon så drar du ny jordmatning till denna. Är det så att du har bränd signaljord så kan du direktjorda chassit till lågnivåjorden eller så "lånar" du chassijord från en hel signaljord, förutsatt att du har fler lågnivåutgångar. Orsaken till att lågnivåjorden "går sönder" är olika jordningsförhållande mellan huvudenhet och slutsteg. Signaljordens lödbanor klarar inga höga strömmar och brinner av om det blir krypströmmar där. Om inget av felen påverkas av dessa åtgärder så får du förflytta dig bakåt och kontrollera jordningen av anläggningen där. Detta förutsätter jag att du redan kollat? wink Jorda gör man lämpligtvis i den tjockaste och mest bärande plåtyta som finns tillgänglig, vilket är tex vid bältesfästena. smile

Mvh Mattias

okej får kolla det imorgon, tack!

Volvo S70 2.5T "R-Design" (1998)
zykus
4 mars 2013 · 52 Inlägg

Hedde skrev:
Hej!

Någon form av problem med jordningen har du. Du säger själv att basen slår till när du rör kablarna bakom stereon så du kan ha glapp i signaljorden inne i stereon eller glapp i själva kontakten. Det kan även vara så att du har glapp vid jordens anslutning till själva matningen av stereon. Jag skulle testa att dra en lång kabel från minuspolen på batteriet fram och testa att hålla mot chassit på stereon samt även mot jorden på lågnivån bakom stereon när denna är ansluten. Om felet förvinner när du enbart jordar stereon ligger felet där, om det försvinner när du jordar lågnivån så har du troligtvis bränd signaljord eller avbrott på signaljorden i kabeln. Är det stereon så drar du ny jordmatning till denna. Är det så att du har bränd signaljord så kan du direktjorda chassit till lågnivåjorden eller så "lånar" du chassijord från en hel signaljord, förutsatt att du har fler lågnivåutgångar. Orsaken till att lågnivåjorden "går sönder" är olika jordningsförhållande mellan huvudenhet och slutsteg. Signaljordens lödbanor klarar inga höga strömmar och brinner av om det blir krypströmmar där. Om inget av felen påverkas av dessa åtgärder så får du förflytta dig bakåt och kontrollera jordningen av anläggningen där. Detta förutsätter jag att du redan kollat? wink Jorda gör man lämpligtvis i den tjockaste och mest bärande plåtyta som finns tillgänglig, vilket är tex vid bältesfästena. smile

Mvh Mattias

var nu ute o kollade verkade inte vara några problem från joden. men vet nog vad störningarna kommer från ett ungefär. Hittade nämligen en kabelhärva med 5 kablar tror jag det var och 2 av dom var pluskablar kan det vara något med en av dom pluskablarna tro? för dom andra var ström till högtalarna så det borde ju inte bero på nån av dom? eller har jag fel

Volvo S70 2.5T "R-Design" (1998)
Hedde Superhedde
4 mars 2013 · 255 Inlägg

zykus skrev:

Hedde skrev:
Hej!

Någon form av problem med jordningen har du. Du säger själv att basen slår till när du rör kablarna bakom stereon så du kan ha glapp i signaljorden inne i stereon eller glapp i själva kontakten. Det kan även vara så att du har glapp vid jordens anslutning till själva matningen av stereon. Jag skulle testa att dra en lång kabel från minuspolen på batteriet fram och testa att hålla mot chassit på stereon samt även mot jorden på lågnivån bakom stereon när denna är ansluten. Om felet förvinner när du enbart jordar stereon ligger felet där, om det försvinner när du jordar lågnivån så har du troligtvis bränd signaljord eller avbrott på signaljorden i kabeln. Är det stereon så drar du ny jordmatning till denna. Är det så att du har bränd signaljord så kan du direktjorda chassit till lågnivåjorden eller så "lånar" du chassijord från en hel signaljord, förutsatt att du har fler lågnivåutgångar. Orsaken till att lågnivåjorden "går sönder" är olika jordningsförhållande mellan huvudenhet och slutsteg. Signaljordens lödbanor klarar inga höga strömmar och brinner av om det blir krypströmmar där. Om inget av felen påverkas av dessa åtgärder så får du förflytta dig bakåt och kontrollera jordningen av anläggningen där. Detta förutsätter jag att du redan kollat? wink Jorda gör man lämpligtvis i den tjockaste och mest bärande plåtyta som finns tillgänglig, vilket är tex vid bältesfästena. smile

Mvh Mattias

var nu ute o kollade verkade inte vara några problem från joden. men vet nog vad störningarna kommer från ett ungefär. Hittade nämligen en kabelhärva med 5 kablar tror jag det var och 2 av dom var pluskablar kan det vara något med en av dom pluskablarna tro? för dom andra var ström till högtalarna så det borde ju inte bero på nån av dom? eller har jag fel

Det är något fel med din jord på ett eller annat vis. Om det inte är defekt signaljord i huvudenheten så är det avbrott i signalkabeln, defekt lågnivåjord i slutsteget, dålig jordning till slutsteget eller huvudenhet eller olika jordförhållande mellan batteri fram och bak. Om du jordat slutsteget bak direkt i batteriet får du jordskillnad då du har en viss förlust mellan dessa två batterier, dock bör det vara väldigt dålig jordning för att du ska få sådana störningar du beskriver. Kablar med plusmatning som ligger bakom stereon stör inte nämvärt, (speciellt om de inte ens är inkopplade till någonting = ingen ström flyter där) och skapar heller inte dessa "baskonsröreler " du har problem med. Felet du har är jordfel, mest troligt i signalvägen.

Om jag var du skulle jag kolla dessa åtgärder jag skrivit ovan samt även testa en ny lågnivå snabbt dragen rakt igenom eller utanför bilen. Ifall det skulle vara avbrott i lågnivåjorden i själva kabeln.

Ett hett tips är att använda multimeter när du felsöker, annars är det svårt att hitta felet(n).

I den bästa av världar är resistansen mellan alla dina jordade enheter 0 ohm.

Mvh Mattias

Senast redigerat av Hedde (4 mars 2013)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang