Höja laddet 945 LTT! Blev något fel?

jixz
6 mars 2013 ·

Johan85 skrev:

jixz skrev:

QuattroMartin skrev:
Tycker att den lilla turbon bromsar redan vid 1bar o märks inte om man höjer nått mer, blir bara värme av skiten istället o den kommer garanterat ge upp snart.

Denna bilen har laddat 1,1 sedan många år tillbaka och har aldrig varit problem med snurran, impellern är också bra. Så du har fel tydligen?

original turbon bottnar 220 230hk vilket är runt 1bar på en volvo rödblock annars stryper avgashuset ner hela effekten om man gjort annat med motorn:)

Men det du sa att den säkerligen kommer ge upp måste du ha fel om, den har rullat många mil utan problem..

Johan85 Avstängd
6 mars 2013 · 1 418 Inlägg

jixz skrev:

Johan85 skrev:

jixz skrev:

Denna bilen har laddat 1,1 sedan många år tillbaka och har aldrig varit problem med snurran, impellern är också bra. Så du har fel tydligen?

original turbon bottnar 220 230hk vilket är runt 1bar på en volvo rödblock annars stryper avgashuset ner hela effekten om man gjort annat med motorn:)

Men det du sa att den säkerligen kommer ge upp måste du ha fel om, den har rullat många mil utan problem..

ja men du får inte mer häst vare sig du vill eller inte du bygger värme och mottryck?
det är inte coolt att ladda 2bar när man blir ifrån körd av rätt grejer på 0,7bar;)

Boostrider Försöker iaf
6 mars 2013 · 1 998 Inlägg

KLart som fan de sliter mer om du laddar mer än vad turbon "klarar"
Värmen som blir när mottrycket blir högre än laddtrycket sliter som fan på turbons delar...

Max 1bar med 13c sedan sjunker effekten. Min 945 med dubbla chip (vikingchip) klarar 0,9-1 innan man hör små små spikningar. Då kör jag med original avgas så man hör spikningarna som annars inte skulle höras...

Angående stakarna så klarar dem utan problem 400hk med riktigt sprut och rätt lambda men minsta tendens till spik på lågvarv så lär den krökas. Sen är rödblocken väldigt spikkänsliga runt 3-3500rpm

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
jixz
6 mars 2013 ·

Johan85 skrev:

jixz skrev:

Johan85 skrev:

original turbon bottnar 220 230hk vilket är runt 1bar på en volvo rödblock annars stryper avgashuset ner hela effekten om man gjort annat med motorn:)

Men det du sa att den säkerligen kommer ge upp måste du ha fel om, den har rullat många mil utan problem..

ja men du får inte mer häst vare sig du vill eller inte du bygger värme och mottryck?
det är inte coolt att ladda 2bar när man blir ifrån körd av rätt grejer på 0,7bar;)

njae, det är väl klart man hellre har riktiga saker. men sen finns det ju också ekonomiska skäl som gör att man får prioritera annat smile

Boostrider skrev:
KLart som fan de sliter mer om du laddar mer än vad turbon "klarar"
Värmen som blir när mottrycket blir högre än laddtrycket sliter som fan på turbons delar...

Max 1bar med 13c sedan sjunker effekten. Min 945 med dubbla chip (vikingchip) klarar 0,9-1 innan man hör små små spikningar. Då kör jag med original avgas så man hör spikningarna som annars inte skulle höras...

Angående stakarna så klarar dem utan problem 400hk med riktigt sprut och rätt lambda men minsta tendens till spik på lågvarv så lär den krökas. Sen är rödblocken väldigt spikkänsliga runt 3-3500rpm

om denna bilen nu hade spikat så hade den nog gått åt helvete för länge sedan.
stakarna har jag hört att dem pallar 300 sen är det väl på gränsen men ja det beror helt på motorn hur den är!

Boostrider Försöker iaf
6 mars 2013 · 1 998 Inlägg

jixz skrev:

Johan85 skrev:

jixz skrev:

Men det du sa att den säkerligen kommer ge upp måste du ha fel om, den har rullat många mil utan problem..

ja men du får inte mer häst vare sig du vill eller inte du bygger värme och mottryck?
det är inte coolt att ladda 2bar när man blir ifrån körd av rätt grejer på 0,7bar;)

njae, det är väl klart man hellre har riktiga saker. men sen finns det ju också ekonomiska skäl som gör att man får prioritera annat smile

Boostrider skrev:
KLart som fan de sliter mer om du laddar mer än vad turbon "klarar"
Värmen som blir när mottrycket blir högre än laddtrycket sliter som fan på turbons delar...

Max 1bar med 13c sedan sjunker effekten. Min 945 med dubbla chip (vikingchip) klarar 0,9-1 innan man hör små små spikningar. Då kör jag med original avgas så man hör spikningarna som annars inte skulle höras...

Angående stakarna så klarar dem utan problem 400hk med riktigt sprut och rätt lambda men minsta tendens till spik på lågvarv så lär den krökas. Sen är rödblocken väldigt spikkänsliga runt 3-3500rpm

om denna bilen nu hade spikat så hade den nog gått åt helvete för länge sedan.
stakarna har jag hört att dem pallar 300 sen är det väl på gränsen men ja det beror helt på motorn hur den är!

Monterade min bredbandslambda bara för skojs skull i 945an och den går på tok för snålt. Ligger mellan 0,92 och 0,95 på 1 bar beroende på hur tungt det går.

Så min går ju snålt. Förövrigt fräsch lågmilare så du som laddar ett hekto mer med likadan motor och spridare borde ligga ännu snålare yikes

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Johan85 Avstängd
6 mars 2013 · 1 418 Inlägg

Boostrider skrev:

jixz skrev:

Johan85 skrev:

ja men du får inte mer häst vare sig du vill eller inte du bygger värme och mottryck?
det är inte coolt att ladda 2bar när man blir ifrån körd av rätt grejer på 0,7bar;)

njae, det är väl klart man hellre har riktiga saker. men sen finns det ju också ekonomiska skäl som gör att man får prioritera annat smile

Boostrider skrev:
KLart som fan de sliter mer om du laddar mer än vad turbon "klarar"
Värmen som blir när mottrycket blir högre än laddtrycket sliter som fan på turbons delar...

Max 1bar med 13c sedan sjunker effekten. Min 945 med dubbla chip (vikingchip) klarar 0,9-1 innan man hör små små spikningar. Då kör jag med original avgas så man hör spikningarna som annars inte skulle höras...

Angående stakarna så klarar dem utan problem 400hk med riktigt sprut och rätt lambda men minsta tendens till spik på lågvarv så lär den krökas. Sen är rödblocken väldigt spikkänsliga runt 3-3500rpm

om denna bilen nu hade spikat så hade den nog gått åt helvete för länge sedan.
stakarna har jag hört att dem pallar 300 sen är det väl på gränsen men ja det beror helt på motorn hur den är!

Monterade min bredbandslambda bara för skojs skull i 945an och den går på tok för snålt. Ligger mellan 0,92 och 0,95 på 1 bar beroende på hur tungt det går.

Så min går ju snålt. Förövrigt fräsch lågmilare så du som laddar ett hekto mer med likadan motor och spridare borde ligga ännu snålare yikes

ja men han ska till elmia hallå smile

Boostrider Försöker iaf
6 mars 2013 · 1 998 Inlägg

Johan85 skrev:

Boostrider skrev:

jixz skrev:

Johan85 skrev:
ja men du får inte mer häst vare sig du vill eller inte du bygger värme och mottryck?
det är inte coolt att ladda 2bar när man blir ifrån körd av rätt grejer på 0,7bar;)

njae, det är väl klart man hellre har riktiga saker. men sen finns det ju också ekonomiska skäl som gör att man får prioritera annat smile


om denna bilen nu hade spikat så hade den nog gått åt helvete för länge sedan.
stakarna har jag hört att dem pallar 300 sen är det väl på gränsen men ja det beror helt på motorn hur den är!

Monterade min bredbandslambda bara för skojs skull i 945an och den går på tok för snålt. Ligger mellan 0,92 och 0,95 på 1 bar beroende på hur tungt det går.

Så min går ju snålt. Förövrigt fräsch lågmilare så du som laddar ett hekto mer med likadan motor och spridare borde ligga ännu snålare yikes

ja men han ska till elmia hallå smile

Haha just de ja. Min lada 1,5bar + när slangen hoppa till wg-klockan men ja tyckte inte de va så fränt... Lät bara som om nån hällt grus i cylindrarna (spik) och när jag släpte av så fick dumpen cp-ryck... Dock blev det inga skador som tur var  smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
jixz
6 mars 2013 ·

Johan85 skrev:

Boostrider skrev:

jixz skrev:

Johan85 skrev:
ja men du får inte mer häst vare sig du vill eller inte du bygger värme och mottryck?
det är inte coolt att ladda 2bar när man blir ifrån körd av rätt grejer på 0,7bar;)

njae, det är väl klart man hellre har riktiga saker. men sen finns det ju också ekonomiska skäl som gör att man får prioritera annat smile


om denna bilen nu hade spikat så hade den nog gått åt helvete för länge sedan.
stakarna har jag hört att dem pallar 300 sen är det väl på gränsen men ja det beror helt på motorn hur den är!

Monterade min bredbandslambda bara för skojs skull i 945an och den går på tok för snålt. Ligger mellan 0,92 och 0,95 på 1 bar beroende på hur tungt det går.

Så min går ju snålt. Förövrigt fräsch lågmilare så du som laddar ett hekto mer med likadan motor och spridare borde ligga ännu snålare yikes

ja men han ska till elmia hallå smile

en som tog det allt för seriöst :p
ska ju kunna köra med det också..

Johan85 Avstängd
6 mars 2013 · 1 418 Inlägg

jixz skrev:

Johan85 skrev:

Boostrider skrev:

Monterade min bredbandslambda bara för skojs skull i 945an och den går på tok för snålt. Ligger mellan 0,92 och 0,95 på 1 bar beroende på hur tungt det går.

Så min går ju snålt. Förövrigt fräsch lågmilare så du som laddar ett hekto mer med likadan motor och spridare borde ligga ännu snålare yikes

ja men han ska till elmia hallå smile

en som tog det allt för seriöst :p
ska ju kunna köra med det också..

ja då låter du laddet va och köper rätt turbo

JohaaNSjoestroeM
6 mars 2013 · 14 Inlägg

Med en orginal turbo så håller de att köra med 0,8-0,9bars laddtryck. Går att köra upp till 1,2 men då kommer den gå sönder inom 1år garanterat. Stakarna håller att ladda upp till 2 bar eller ca 300-350 hästar. Om du ska ladda mer än 0,9 bör du byta bränslechip. Har testat som sagt de mesta.

Mvh Johan

jimmzzan
7 mars 2013 · 1 168 Inlägg

Johan85 skrev:

Boostrider skrev:

jixz skrev:
njae, det är väl klart man hellre har riktiga saker. men sen finns det ju också ekonomiska skäl som gör att man får prioritera annat smile


om denna bilen nu hade spikat så hade den nog gått åt helvete för länge sedan.
stakarna har jag hört att dem pallar 300 sen är det väl på gränsen men ja det beror helt på motorn hur den är!

Monterade min bredbandslambda bara för skojs skull i 945an och den går på tok för snålt. Ligger mellan 0,92 och 0,95 på 1 bar beroende på hur tungt det går.

Så min går ju snålt. Förövrigt fräsch lågmilare så du som laddar ett hekto mer med likadan motor och spridare borde ligga ännu snålare yikes

ja men han ska till elmia hallå smile

eller hur!
fan va TRÖTT man ska behöva BLI på att folk ALDRIG kan LÄSA!!!!!!!!!!!!!!!madmadmad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang