Cadillac-47

I Vinter -14-15 är det tänkt att den ska få ny lack och Vems sprut.
  • 98 Följare
  • 50 892 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari 2016
R12Garage
13 augusti 2013 · 57 Inlägg

Tackar!

R12Garage
19 mars 2014 · 57 Inlägg

Nu har meket återupptagits efter en himla massa snickrande. Så här såg iaf. det nya garaget ut i höst.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/IMG_6129.jpg

Sen har det jobbats invändigt..och är nästan helt klart. Jag har ingen aktuell bild innifrån,,men kommer snart.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/2013-12-26195207.jpg


Men nu jävl..ar så får man äntligen MEKA..inge mer spikning på ett tag. lol

R12Garage
6 april 2014 · 57 Inlägg

Tackar! bokan

Satte igång med att flytta sumpen på oljetråget bakåt så att paralellstaget till styrningen skulle gå fritt. + att jag kunde sänka ner motorn ca6 cm i framkant så nu är den nästan vågrät.    wink
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140325_125016.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140326_131830.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140330_171520.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190723.jpg


Sen ska man ju ha dubbla pipor på en raggarbil så den enkla pipan på 1,75" byts ut mot 2st 2,5".   
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140403_223043.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140403_223110.jpg

Fick lov att ta upp större hål i ramen så några förstärkningar glittrades fast.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190712.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190657.jpg

Satte ett par förstärkningar i x et också såg så himla vekt ut när jänkarna har varit framme med plasman för att få in lådan.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190647.jpg

Sen rök reservhjulsbaljan så att man rymmer några ljuddämpare ist. Rymdes ändå inte något däck i den. + att den bestod av en o annan glasfiberbit.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190851.jpg             http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140406_190737.jpg

R12Garage
29 april 2014 · 57 Inlägg

Nu har det gjorts några garage h igen. tongue

Här har jag svetsat in en liten adapter i tanken för en ny tankgivare ala Biltema ska senare försöka få in mätaren bakom original mätartavla,,men det får bli ett senare probl. satte även in ett nytt sugrör och en anslutning till om det kommer att behövas returledning någon gång:D .
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140420_170738.jpg

När tanken ändå var nere passade jag på att svetsa fast några hylsor för stötdämparfästena som tidigare bara bultats genom plåten. Och sen underredesbehandlades allt .
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140420_170753.jpg


Blev efter många om och men klar med piporna.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_124359.jpg


All hemsk rost är lagad också..blev totalt 35cm x 10cm som jag blev tvungen att byta på denna 67 år gamla bil.big_smile
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140427_105817.jpg

Byggde om växellänkaget så att det blev lite längre slag mellan växlarna (tidigare ca 3mm spakrörelse mellan växlarna)mad  nu blev det betydligt mer och jag kunde göra låsta lägen på alla växlar ..dvs. att jag måste dra spaken åt mig innan jag kan byta växel.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_124328.jpg

den nya växelkulissen för spaken.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140427_165944.jpg

Den nya "växelindikatorn" vs. den gamla de små sträcken var de gamla växellägena.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140428_224458.jpg
Klart!
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140429_213635.jpg

Har fått lite motorprylar också..nya Stage One fjädrar från Cad Company,,så man kan vara mer än 3000vpm innan man får ventilsläpp..de som sitter på nu verkar vara helt slut. Man orkar i princip trycka ner ventilen med handen.http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140424_201707.jpg

Det som jag håller på med som värst just nu är att montera servostyrväxel..lite måttande o klurande.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_163344.jpg

Här har jag kapat bort original styrsnäckan och bygger stöd för rattaxelröret ,,ska sen in med ett lager mellan rör o axel samt några knutar lär väl gå åt.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140426_163328.jpg

Klart slut för den här gången.

R12Garage
5 maj 2014 · 57 Inlägg

Jag har pillrat på med stryrväxeln..nu sitter den på plats. blev tvungen att bredda mellanbiten till styrstagsinfästningarna för att komma till det optimala när det gäller bumpsteer osv. Det blev ett himla smidande
,,verkar vara vinkelslip o svets och borr som gäller vid mek av raggarbilar tongue  imorgon blir det att skarva ihop styrstagen på nått bra sätt.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140505_201415.jpg

R12Garage
23 maj 2014 · 57 Inlägg

Dags för update. Har fått fast styrväxeln och det verkar lovande ang.bumpsteer osv.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140509_211548.jpg

blev lite svarvande för att få dit ett lager till styrstången.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140508_203334.jpg
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140508_203354.jpg

handlade lite lulllull grejor till mig och åket..visst är mattsvart luftrenare snyggare än krom cool
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140514_184909.jpg

Svarvning av nya bussningar till bladfjäderupphängningarna.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140520_130613.jpg

Monterat o klart.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140521_222229.jpg


Kvällens mission byte bussning och tätning tilll joken Klart!
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140523_212223.jpg


Sen har jag förresten varit ut och testkört..oooo lollol kan säga att det duktigt med fler pollar som komm ut i avgasröret nu,,stor skillnad när motorn kan andas. sen så var den lättstyrd och rattglappet på ett kvarts varv var borta. big_smile

R12Garage
11 juni 2014 · 57 Inlägg

Hajj!

Har monterat de nya ventilfjädrarna som jag köpte från Cad Company och det gick smidigt o fint ,,fick bygga en ventilfjäderpressare ala svets o smide.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140525_180738.jpg

Test med de nya krom ventilkåporna o svartmålad motor mm.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140525_173749.jpg

Lånade mig en bok om hur man får fart på en Rockorkester..blev lite borrande o justerande.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140526_221412.jpg

Borrade upp nåra småhål och brotchade upp munstyckena till primärkretsen och limmade på kammen till sekundärkretsen..o justera in lite smått o gått.. Och den börja röra på sig.big_smile
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140602_184217.jpg

Sen var det dags för sista etappen av de planerade åtgärderna inför den här sommaren. Montera fast kylaren lite snyggare och göra ett bättre nedre mellanrör till kylaren.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140604_204328.jpg

R12Garage
19 juni 2014 · 57 Inlägg

>Tackar 3 erik och mickefixare.smile

Har fortsatt och gjort allt klart som egentligen är tänkt att göras inför den här sommaren.

Så här blev det nya kylarröret och den lite mer seriösa kylar upphängningen.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140619_202813.jpg

och den nya looken på motorrummet.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140619_202737.jpg

Motorn kom lite lägre nu ,,förut nötte fläktvingarna under övre kylarslangen!!
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140619_203418.jpg

När det ändå var kasst väder ute så man inte kunde måla på kåken..så börja jag med lite extrajobb..
Konvertera in 12v mätare bakom original tavlorna..blev lite pill men man gick ju faktiskt och blev urmakare för
20 år sen:D  har inte jobbat en dag med det sen dess..men det gick!!
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140616_200912.jpg

Tillfilning av visaren så den blev lite smäckrare
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140616_210449.jpg

Får lov att leva med att voltmätaren visar fel väg,,hittade inte någon 12v där skalan o visaren gick andra vägen
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20140618_190626.jpg

Har lagt en stororder på det mesta i gummiväg till rutor o huv o dörrar. Och nya rutor har jag. så det är klart för storrivning till vintern med nytt glas o lister o lack:)

R12Garage
5 augusti 2014 · 57 Inlägg

Tjenare!

Tänkte ta en höst update .

Glömde bort att visa bilden på den färdiga skuffen.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Mobile%20Uploads/20140627_191248.jpg

Sen blev det en sväng upp till Övertorneå på Övertorneå cruising och utställning arrangerat av Boozepack Cruisers ...där vi fick pris för best custom big_smile
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Mobile%20Uploads/IMG_20140719_162230.jpg

Sen drog vi iväg till Rättvik helgen efter och åkte runt och mös i en v big_smile
tog några fräna bilder där nere.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Mobile%20Uploads/20140801_213518_004.jpg

Senast redigerat av NorthSideTech (8 augusti 2014)

R12Garage
8 augusti 2014 · 57 Inlägg

Tackar allihop!
Vett74 : Vi var o brumma runt lite på Wheels och Vi hade faktiskt tänkt oss till Gammlia  i ons men  det blev för jobbigt i värmen när jag hade jobbat i värmen hela dagen.. men det blir ett nytt försök nästa ons...ska annars till Motormuseet i Vännäs på lö den 9  på Krantz Challange.

zZackEe: Den kommer från Saab 93 (står tom. GM på den smile) funkar bra då de flesta andra är för breda så styrstagen blir för korta.

R12Garage
10 november 2014 · 57 Inlägg

Nu jävlar är det vinter..och då ska man ju meka raggarbil...tongue

Har redan smygdragit igång vinterns jobb.

Ställde den på plåtisarna som mekhjul,,och det är ju nästan så man kan åka plåt när den är låg.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/20140921_115727.jpg

Sen började jag passa ihop front huv osv. himla mickel för att få hyfsade glipor.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/20141109_162750.jpg

Smygcustade lite och svetsade de i vanliga fall lösa kåporna för pos/blinkersljusen.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/20141108_172432.jpg


Sen har jag samlat ihop det mesta för sprutkonverteringen.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/IMG_20141031_170105.jpg


Och efter ikväll så ser det ut såhär.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/20141110_221957.jpg

R12Garage
11 november 2014 · 57 Inlägg

tackar BNBRacing   jo det är nyare drivlina men inte så där mega nytt..den är från en Cadillac 500 -70
motorn är borrad 0.30 o slipad vev osv. så den är i gott skick..men det sitter en Rockorkester förgasare på och jag ids inte sätta mig in i hur man ska tuna den.

Originalspec på motorn är 700nm vid 3800 rpm och 375hk som max runt 4500rpm om jag inte minns fel.
Det går säkert att trolla fram 20 till med sprut samt att man lär ha perfekt blandning o tändning genom hela registret.  Tror nog man kan dra nån holley trimmad muskelbil vid näsan med blysläden när det är inmappat o klart. big_smile  Och man kommer kanske ner under  2 l /mil smile

R12Garage
19 december 2014 · 57 Inlägg

FredrikRangert : bankade inifrån sen knackade med mothåll och krymphammare..blev ändå lite för stort  så det blev att värma o kyla på slutet så det krymte lite och plonkandet avtog.

R12Garage
19 december 2014 · 57 Inlägg

tackar Alex
BN Racing:  Det blir ju Vems sprut iaf ..fullt justerbart/mappningsbart samt inbyggd Launch om man nu vill ha det.
Sen är det ju lite mäktigare att bygga sprut och insug osv på en motor som det inte finns färdigt till. Är ju så vanligt med LS montagen numera.

Jo Jag har hört att Rockorkestrarna ska va riktigt bra om man vill ha lite bränsleekonomi också. Men svårtunade för en novis. Man ska ju egentligen följa med med vikter o vaccumförställare till fördelaren efter trimmningen också.  Holley o Edelbrock är så poppis lätt att få bra med effekt men ingen ekonomi..

Som en kompis uttryckte sig .. Man har ingen rätt till ojämn tomgång oavsett trim...bara ett tecken på lathet o otunat wink

Senast redigerat av NorthSideTech (19 december 2014)

R12Garage
19 december 2014 · 57 Inlägg

Har grejat vidare..  Här pågår tillsnyggning av torpeden,,svetade igen en hel del onödiga hål . Samt flyttning av hålen för kabelstammarna och det nya hålet för sprutet upptaget på lite mer dolt ställe.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20141207_114435.jpg

Sen blev det till att fixa framvangnen..nya kingpintappar med bussningar och nedre inre lagring. flyttade även om infästningen till bälgarna då de hade nött lite i nederkant. flyttade upp bälgen och gjorde så den blir en cm lägre i lägsta läge också.big_smile Drog även om luftslangarna lite snyggare o mer dolda.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20141213_193516.jpg


Vad är oddsen att man har rätt brotch hemma och en justerbar .. när man äger 1.tongue

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20141213_115222.jpg

När det lix ser ut så här skulle det väl vara ganska enkelt att styra på en skiva ?? cool
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20141213_155421.jpg


Håller på städa bort allt som hänger ner under instrumenbrädan för en cleanare look.. där inkluderat tryckmätarna till bälgarna....   så håll i er .... jag sågade hål i högtalargallret och fällde in de där.
gjorde även en uppdatering av belysningen i originalstereon så nu lyser den med instr. belysningen. big_smile

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20141216_202438.jpg

R12Garage
15 maj 2015 · 57 Inlägg

Har varit lat och inte uppdaterat så mycket men jag har jobbat på..inte så mycket under vintern som jag hade velat men den är totalt nerriven och jag jobbar på med slipning och spackling inför lack.
Nu kommer det några bilder;)

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150107_165617.jpg

Fick mitt remoteservo till bromsarna som jag beställt, bara att välja vart man ska placera det.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150426_110713.jpg

Flyttade om virefästena till luftkanalerna som sitter i motorutrymmet så de blir mer dolda under anslutningarna.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150423_070932.jpg

Riktade till grillplanen som någon använt till trappa..blev hyfsade och inpassade mot fronten..kommer att testa att köra pulverlackskrom på de  lite senare.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150317_133911.jpg

Slipade torpeden plåtren. Och spacklade upp den, Dörrkarmarna blev plåtrena och spacklade oxå

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150508_110934.jpg

R12Garage
26 maj 2015 · 57 Inlägg

ligger efter i tråden..men så här går det.
Efter en djävulsk vånda och hattande hit och dit så bestämde jag mig för att kapa lös bakskärmana roll
ist. för att bulta lös dem.
Bara för att få jobba några veckor med att flytta ut dem 4cm /sida.lol Plockade även bort stängningen till bakluckan och loppade igen hålen.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150322_193439.jpg

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150322_193903.jpg


Gick riktigt bra att få fast dem igen!
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150403_160243.jpg

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150403_160303.jpg

Bägge på plats igen cool

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150403_201131.jpg

Då började nästa steg i breddningen att fälla in kofångaren eftersom glappet var 3cm så fick jag fälla in hörnen 1,5cm 0,5 extra för lite spel.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150404_165947.jpg

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150406_130752.jpg

Senast redigerat av NorthSideTech (26 maj 2015)

R12Garage
2 juli 2015 · 57 Inlägg

Har jobbat vidare och huven och taket blev plåtrena och uppspacklade.
http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150512_215533.jpg

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150513_2142161.jpg

Fick tillbaka lite grejor som varit hos TJB pulverlack och fått sig en omgång big_smile

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150601_203652.jpg

och dörrar och framskärmar som blästrats. Återstår en spackel o slipdag på skärmarna fram och dörrarna så är den klar för slipgrund smile

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/NST-Simon/Caddie-47/20150624_221804.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang