"Mint Condition-projektet 2.0" - BMW M3 E36 3.2 - 1997

Är nu ännu en gång ägare till en av mina absoluta drömbilar! Så nu tänkte jag skapa en projekttråd som en form av fortsättning där jag avslutade med min gamla M3:a. Hoppet, om vi jämför mellan bilarna, har blivit ganska markant! Från så gott som 100% original till 110% brutal!
  • 90 Följare
  • 62 710 Visningar
  • Projektet avslutat 13 juni 2019
D_Nilsson
10 mars 2013 · 754 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Grymt jobbat, grabben smile

Tack! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
10 mars 2013 · 754 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Grattis till M3an! big_smile Verkar vara ett riktigt kap, och riktigt kul att se att den har kommit till rätt händer! Gillar verkligen att du återställer det mesta till original, precis som det ska va. Sen så är det klart att man kan uppgradera eller förbättra visa saker men tycker verkligen du kör på rätt stuk, lycka till! smile

Mvh Johan

Stort tack! Är grymt nöjd smile Ja den kommer att skötas otroligt pedantiskt i min ägo! Ja jag tror att det kan bli najs, lite mer "sleeper" än vad den är nu smile

Tack!

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
10 mars 2013 · 754 Inlägg

a_wingard73 skrev:
Kommer bli kanon detta!! Hela min själ ligger i den bilen så jag är glad den nu äntligen hamnat hos en jag är 100% lika mkt pedantnörd som jag själv;)

Ja det ska nog bli riktigt bra! Ja, nu kommer det få fixas plats för 1 själ till i den! wink
Kan garantera att jag kommer ta extremt väl hand om den smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
10 mars 2013 · 754 Inlägg

seeki skrev:
fint ! ska följas smile

Tack! Kul att höra smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Kollan
10 mars 2013 · 618 Inlägg

Vad jag förstått av folk som haft både 3,0 och 3,2 motorn, säger de flesta att 3,0 är
Mycket, mycket roligare att köra. Vad tycker du?smile

Kamberg
10 mars 2013 · 227 Inlägg

Riktigt fin! Men fälgarna passar inte på en M3:a imo. Men hur kan en motorrenovering gå på 100k?

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
D_Nilsson
10 mars 2013 · 754 Inlägg

Kollan skrev:
Vad jag förstått av folk som haft både 3,0 och 3,2 motorn, säger de flesta att 3,0 är
Mycket, mycket roligare att köra. Vad tycker du?smile

Det har jag också hört, jag vågar inte svara på den frågan än. Jag har knappt kört min nya nämligen smile
Men jag däremot uttala mig om att 3.0:an är riktigt rolig att köra! Grymt härlig motor, med bra vrid och grymt ljud.

Det som jag däremot gillar med 3.2:an, som jag kan uttala mig om redan nu, är att den motorn har ett karaktäristiskt vinande ljud som låter så jäkla gött! Sen är den 6-växlade lådan mycket tajtare också smile
En annan sak som jag reflekterat över, när jag jämfört mellan 3.0 och 3.2, är att 3.2:an känns mer modern på det mesta, svårt att sätta fingret på exakt vad dock wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
10 mars 2013 · 754 Inlägg

Kamberg skrev:
Riktigt fin! Men fälgarna passar inte på en M3:a imo. Men hur kan en motorrenovering gå på 100k?

Tack! Fälgarna ska bytas ut mot eventuellt style 39 (M3 E36 original). Byter man rubbet i motorn så springer pengarna iväg wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Kollan
10 mars 2013 · 618 Inlägg

D_Nilsson skrev:

Kollan skrev:
Vad jag förstått av folk som haft både 3,0 och 3,2 motorn, säger de flesta att 3,0 är
Mycket, mycket roligare att köra. Vad tycker du?smile

Det har jag också hört, jag vågar inte svara på den frågan än. Jag har knappt kört min nya nämligen smile
Men jag däremot uttala mig om att 3.0:an är riktigt rolig att köra! Grymt härlig motor, med bra vrid och grymt ljud.

Det som jag däremot gillar med 3.2:an, som jag kan uttala mig om redan nu, är att den motorn har ett karaktäristiskt vinande ljud som låter så jäkla gött! Sen är den 6-växlade lådan mycket tajtare också smile
En annan sak som jag reflekterat över, när jag jämfört mellan 3.0 och 3.2, är att 3.2:an känns mer modern på det mesta, svårt att sätta fingret på exakt vad dock wink

Ok! Du får återkomma med en egen recension angående det senare;)
Fan va fräscht med 6 petad låda!

TimF mår bäst bakom ratten
10 mars 2013 · 89 Inlägg

D_Nilsson skrev:

TimF skrev:
Drömmer själv om en M3 e36 3.2, dock har jag helt andra planer. Men orginal är också grymt! prem lagd smile

Kan varmt rekommendera en 3.2:a! Grymt goa bilar smile Vad har du för planer isåfall? Ja original är trevligt, fast den kommer behållas brutal fast med en "touch av originalkänsla" wink

Tack!

Kompressor matat bland annat wink lätta lite men inte snåla på inredningen, styla diskret. vill helt enkelt ha en lite mer personlig m3a med krut i smile

.
BMW 325i "Pickels" (1991)
hejpadig
13 mars 2013 · 262 Inlägg

Självklart prenumeration på denna tråd! big_smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
CarpeDiem German Engineering
13 mars 2013 · 9 081 Inlägg

Hur går det? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
D_Nilsson
13 mars 2013 · 754 Inlägg

Kollan skrev:

D_Nilsson skrev:

Kollan skrev:
Vad jag förstått av folk som haft både 3,0 och 3,2 motorn, säger de flesta att 3,0 är
Mycket, mycket roligare att köra. Vad tycker du?smile

Det har jag också hört, jag vågar inte svara på den frågan än. Jag har knappt kört min nya nämligen smile
Men jag däremot uttala mig om att 3.0:an är riktigt rolig att köra! Grymt härlig motor, med bra vrid och grymt ljud.

Det som jag däremot gillar med 3.2:an, som jag kan uttala mig om redan nu, är att den motorn har ett karaktäristiskt vinande ljud som låter så jäkla gött! Sen är den 6-växlade lådan mycket tajtare också smile
En annan sak som jag reflekterat över, när jag jämfört mellan 3.0 och 3.2, är att 3.2:an känns mer modern på det mesta, svårt att sätta fingret på exakt vad dock wink

Ok! Du får återkomma med en egen recension angående det senare;)
Fan va fräscht med 6 petad låda!

Absolut, det gör jag! Ja det är fräscht håller jag med om! wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
13 mars 2013 · 754 Inlägg

TimF skrev:

D_Nilsson skrev:

TimF skrev:
Drömmer själv om en M3 e36 3.2, dock har jag helt andra planer. Men orginal är också grymt! prem lagd smile

Kan varmt rekommendera en 3.2:a! Grymt goa bilar smile Vad har du för planer isåfall? Ja original är trevligt, fast den kommer behållas brutal fast med en "touch av originalkänsla" wink

Tack!

Kompressor matat bland annat wink lätta lite men inte snåla på inredningen, styla diskret. vill helt enkelt ha en lite mer personlig m3a med krut i smile

Det låter ju riktigt najs! Lite av en sleeper då? wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
13 mars 2013 · 754 Inlägg

hejpadig skrev:
Självklart prenumeration på denna tråd! big_smile

Kul att höra! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
13 mars 2013 · 754 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Hur går det? smile

Just nu väntar jag på delar från Schmiedmann och på vårväder! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
14 mars 2013 · 113 Inlägg

Ang 3,2 vs 3,0: prestandamässigt skiljer de såpass lite i originalutförande att rakt fram räcker det med en felväxling för att 3,0 ska vinna. I övrigt har 3,2 dubbelvanos vilket ger en mer jämn effekt och vridmomentskurva än 3 litaren vilket kanske upplevs som en tråkigare karaktär, i allt vesäntligt såsom körbarhet och vardagsanvändande är den bättre. 3,2 har även bl.a. Flytande skivor redan original, 6 petad låda, vassare styrning, skönare nackstödsmile + en hel del till.

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
D_Nilsson
14 mars 2013 · 754 Inlägg

a_wingard73 skrev:
Ang 3,2 vs 3,0: prestandamässigt skiljer de såpass lite i originalutförande att rakt fram räcker det med en felväxling för att 3,0 ska vinna. I övrigt har 3,2 dubbelvanos vilket ger en mer jämn effekt och vridmomentskurva än 3 litaren vilket kanske upplevs som en tråkigare karaktär, i allt vesäntligt såsom körbarhet och vardagsanvändande är den bättre. 3,2 har även bl.a. Flytande skivor redan original, 6 petad låda, vassare styrning, skönare nackstödsmile + en hel del till.

Tror du att det räcker med en felväxling på min/din gamla M3:a för att en 3.0:a ska dra förbi? wink Jag har inte riktigt känt hur den går än, blev mest en lugn provkörning/åktur med Jacob när jag köpte den. Men jag minns än idag åkturen du bjöd på 2009 på Schmiedmann-träffen, gick som faen! wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
17 mars 2013 · 754 Inlägg

En liten uppdate!

Jag fick låna 2st BBS LM replikor (1st framfälg & 1st bakfälg) av en bekant för att provmontera. Problemet jag haft är att coilsen tar upp väldigt mycket plats i hjulhusen fram vilket medför att fälgar som vanligtvis passar till E36 inte gör det, dvs. offset:en fram har helt ändrats. Dotz-fälgarna som jag har nu passar dock klockrent.

Iallafall, jag provmonterade BBS-framfälgen och precis som jag befarade så passade den inte! sad Fälgen låg emot fjäderbenet. Eftersom BBS LM-fälgarna är 0.5" bredare än mina dotz trodde jag att det inte skulle hjälpa med spacers, då de istället skulle ta i skärmkanterna fram.

Så jag gav upp tanken med 18" BBS LM...

Men jag hängde inte alltför mycket läpp. Jag köpte mig en uppsättning Style 39 (M3 E36 original) istället! smile
MEN! Det var klart som faen att även dom här framfälgarna tog i fjäderbenen! Var farligt nära ett raserianfall nu eftersom inget annat än Dotz-fälgarna passade! tongue Men här skulle det iallafall hjälpt med att bara köpa 2st 5mm-spacers, så det köpte jag idag.
Då föreslog en god vän till mig att prova BBS LM-fälgarna med spacerskivorna fram.

5mm = funkade inte! sad
2x5mm (1cm) = Funkade alldeles utmärkt! wink

Gissa om jag blev glad!!! big_smile

Så nu ska jag lägga en beställning på en uppsättning 18" BBS LM-replikor, exakt likadana som jag hade på min gamla 328 E36.


Så här kommer en liten tjuvkik på hur det kommer att bli wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-84746d1241fb02a54a3f9de2cc616811.jpg
Provmontering av 18" BBS LM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-479a224d05a5e05c21b1858490271a99.jpg
Provmontering av 18" BBS LM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-5df1af67d965aad4325e7958cd8336f6.jpg
Provmontering av 18" BBS LM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-b0444702945941ac4cadcd77f77c17ce.jpg
Provmontering av 18" BBS LM.


Vad tycks? smile

/David

Senast redigerat av D_Nilsson (17 mars 2013)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
17 mars 2013 · 1 032 Inlägg

Haha det var ju bra att du lyckades efter många om och men wink Men jag tyckte det blev sjukt snyggt, passar helt klockrent! smile

Mvh Johan

Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang