8473
Sök

kabel från slutsteget till cd spelaren

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
den är en pyttesmal kabel som ska gå från slutsteget till cd spelarn i bilen men hittar inget hål vart jag ska trycka in den i cd spelarn, märket på slutesteget tror jag står för strömbrytare lr nått sånt och så står det REM där kabel går ifrån, nån som vet?

21 761 Inlägg
19 oktober 2006
REM= Remote, det är den kabeln som gör så att steget startar när man slår på stereon. Det borde finnas någon kabel från stereon som det också står REM på.

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
ok ska titta på det oxh se om jag kan lösa det..tackar för hjälpen smile

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
har letat som fan nu men hittar inte vart den remote sladden ska in i spelarn, och allt i instruktionsboken står på tyska och hittar ingen bild, någon som vet vart den ska kopplas in?

Toyota-Frälst
310 Inlägg
19 oktober 2006
Den brukar vanligtvis vara BLÅ/VIT
I vissa fall bara blå.

Om du kan hitta i din tyska instruktionsbok något om elstyrd antenn så ska den sladden också funka som Remote sladd. Tanken är ju bara att steget ska gå igång samtidigt som stereon oavsett strömkälla.

När jag hade ett liknande fall så drog jag en separat ström till steget och koppla in det på en knapp istället. På så sätt kunde jag slå av och på steget med knappen. Visserligen lite jobb men om det är din sista utväg så!

Good Luck! smile

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
d e la enkelt å göra så lr? d e la bara å ha en sån knapp å skarva in den nån stans på vägen på strömkabeln?

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
hittade innan ett litet hål som va blått me typ en skruv i men vet inte om jag vågar skruva ut den, e d det hålet tro? hålet e ungefär samma storlek som kabeln nämligen

21 761 Inlägg
19 oktober 2006
Om du vill undersöka det blåa hålet lite mer så är det enklast att mäta om det kommer ca 12V där när stereon är igång och att spänningen försvinner när stereon slås av.

Toyota-Frälst
310 Inlägg
19 oktober 2006
Tuhkanen skrev:
d e la enkelt å göra så lr? d e la bara å ha en sån knapp å skarva in den nån stans på vägen på strömkabeln?

Ja det ska funka. Det är som sagt bara en vanlig strömsladd till steget. Självklart måste du komma ihåg o starta steget varje gång så Remote är ju ett mer bekvämligt alternativ. Men ja, skarvad strömsladd funkar.

Kom bara ihåg att det ska vara konstant ström. Så du inte tar från en strömkälla som bara är igång när du har bilen igång. Du kanske vill kunna spela när bilen är avstängd också wink

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
nu e d så att dom ajg har pratat med tror inte jag kan spela  me ljudet om inte bilen e igång, har nämligen inte så bra batteri å generator i bilen tongue

Toyota-Frälst
310 Inlägg
19 oktober 2006
Tuhkanen skrev:
nu e d så att dom ajg har pratat med tror inte jag kan spela  me ljudet om inte bilen e igång, har nämligen inte så bra batteri å generator i bilen tongue

Haha men om du någon gång unnar dig en ny generator och batteri kanske du inte orkar dra om kablarna? wink

Gör som du vill men i vilket fall som helst vill rem bara ha +12v!

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
kan man koppla den knappen direkt på strömkabeln som går från slutsteget till batteriet då? e inte så duktig på sånt här än ,frösta systemet jag bygger nämligen

Toyota-Frälst
310 Inlägg
19 oktober 2006
Tuhkanen skrev:
kan man koppla den knappen direkt på strömkabeln som går från slutsteget till batteriet då? e inte så duktig på sånt här än ,frösta systemet jag bygger nämligen

Ja du kan koppla Remote på slutstegets pluskabel OM båda går på knappen! Alltså om du slår av knappen ska den bryta till både stegets konstanta 12v och remote. Annars drar den ur strömmen för dig.

Annars kan du bara dra en konstant ström från batteriet, till en knapp i kupén o sen till remote... lite mer jobb visserligen... tongue
Senast redigerat av Tommy_Enk (19 oktober 2006)

21 761 Inlägg
19 oktober 2006
Det är inte bra att sätta en strömbrytare på stegets plusmatning, det går en hel del ström igenom den så att det blir spänningsfall i brytaren och den kan smälta ihop. Strömkabeln ska gå obruten till steget, undantaget är om den kopplas in i ett kopplingsblock.

Dra i så fall en kabel från batteriet eller från säkringsdosan om du ska använda en strömbrytare.
Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2006)

Toyota-Frälst
310 Inlägg
19 oktober 2006
Drönirettab skrev:
Det är inte bra att sätta en strömbrytare på stegets plusmatning, det går en hel del ström igenom den så att det blir spänningsfall i brytaren och den kan smälta ihop. Strömkabeln ska gå obruten till steget, undantaget är om den kopplas in i ett kopplingsblock.

Dra i så fall en kabel från batteriet eller från säkringsdosan om du ska använda en strömbrytare.

Nej precis. Därför jag puschar för den andra.
Detta beror väll även på vilken kvadrat han har på plusmatningen?
Vet en polare som driver sitt steg till sina 6*9or med ganska vek kabel så där hade det funkat.

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
så om ajg fattat d rätt så ska jag dra en till kabeln från batteriet utöver den som går in i steget å dra in den i kupen te en strömbrytare å sne vidare te remoten?

21 761 Inlägg
19 oktober 2006
Ja, så är det som vi menar. Om du vill kunna starta steget med motorn avslagen.

Annars kan man också dra från ett baklyse, då startas steget så fort du slår på ljuset. Då kan du välja att dra via strömbrytaren eller att kabeln går direkt till stegets remote. Det finns flera som brukar koppla från bilens bakljus och det fungerar bra.
Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2006)

Toyota-Frälst
310 Inlägg
19 oktober 2006
Tuhkanen skrev:
så om ajg fattat d rätt så ska jag dra en till kabeln från batteriet utöver den som går in i steget å dra in den i kupen te en strömbrytare å sne vidare te remoten?

Ja om du vill vara helt säker. Annars kanske du redan har en konstant ström i kupén (ex minne till stereon) Skarva den, på me brytare o vidare till steg (rem)

582 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
d låter lätast å dra in en ny kabel i kupen å sen vidare, men ska jag änvända den tjockleken jag har på dne nuvarande rem kabeln då lr ska ajg ha lika tjock som plusmatningen är?

21 761 Inlägg
19 oktober 2006
Tommy_Enk skrev:
Detta beror väll även på vilken kvadrat han har på plusmatningen?
Vet en polare som driver sitt steg till sina 6*9or med ganska vek kabel så där hade det funkat.

En vanlig strömbrytare brukar tåla 10A eller 16A som max och även ett klent steg kan dra tex 15A, då blir det för varmt i brytaren+spänningsfall och den kan smälta med risk för brand dessutom.

Sök