Restfaktura från transportfirma?

EPG Kärnkraftstomte
11 mars 2013 · 766 Inlägg

Jag vet inte om detta är rätt forum att posta en sån här tråd i men eftersom att det är bilrelaterade grejer jag har handlat så får det bli så.

Det är nämligen så att jag skickade efter lite delar till min VW-buss från en firma i USA för någon månad sen.
Eftersom att jag inte är boende i nordamerika så kunde jag inte slutföra min beställning via deras webbformulär eftersom att det inte blev godkänd eller vad man ska kalla det (jag kom inte vidare till nästa sida så att säga utan den klagade över att det saknades information så jag kom tillbaka till samma sida hela tiden). Anledningen hade med valet av transportfirma att göra tror jag.
Jag hade skrivit in i fältet "additional information" eller vad det nu hette att de skulle skriva ner värdet på försändelsen till någonstanns runt motsvarande 1500 - 2000 svenska kronor (översatt från dollar) för att tullavgiften inte skulle bli så hög.

Men som sagt så funkade det ju inte riktigt med webformuläret så jag fick istället göra beställningen via mail och sen fanns det DHL och UPS att välja mellan att skicka försändelsen med. UPS var billigast (men något långsammare) så jag valde dom. Dock glömde jag dessvärre meddela försäljaren om att han kunde skriva ner värdet på grejerna denna gången när jag beställde via mail. I vilket fall som helst så skickade han en Pay-pal invoice som jag betalade och några dagar senare så fick jag mail om att försändelsen var på väg.

Någon vecka senare så ringer de från UPS och säger att de har en paket på väg till mig som de planerar att leverera under vecka 9 (har jag för mig att det var) men det hade tillkommit en import och tullavgift på 1427:- (förbannade skit) som var tvungen att betalas kontant med jämna pengar vid leveransen av paketet.
Jag grävde fram pengar (såg till att göra mig av med så mycket småmynt som möjligt bara för att småjävlas wink).
Vid leveransen av paketet så hade jag inte själv möjlighet att närvara eftersom att jag var på jobbet vid alla tillfällen då leverans kunde ske och därför så lät jag en kompis som var ledig vara hemma hos mig några timmar och ta emot paketet.
Paketet levererades, pengarna lämnades över och jag trodde att allt var frid och fröjd.

Dock kom det en faktura från UPS i slutet av förra veckan där de vill att jag ska betala ännu fler pengar.

Det står en massa siffror och en totalsumma på 3056:-
Sedan har någon skrivit med bläckpenna "Betalt: 1427 sek"
"Kvar att betala: 1624 sek".

Jag har absolut ingen lust att betala ytterliggare sextonhundra spänn (utöver dom fjorton hundra) så jag tänker försöka överklaga detta.
Det fräckaste av allt är att de ger mig bara 10 dagar på mig att betala dessutom!

Har inte pratat med UPS själva ännu men det kummer jag ju få göra.
Frågan är bara var jag ska börja?
Finns det någon form av konsumentombudsman att kontakta vid såna här frågor?

Jag har kvitto på att jag har betalat mina 1427:- med underskrift och allt.

Senast redigerat av MagnumR (11 mars 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
11 mars 2013 · 766 Inlägg

https://lagen.nu/2004:347
2004:347 §10: "Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser"

Enligt konsumentverket gäller även "Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information".

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Hamilton
11 mars 2013 · 8 864 Inlägg

MagnumR skrev:
https://lagen.nu/2004:347
2004:347 §10: "Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser"

Enligt konsumentverket gäller även "Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information".

Då du handlat från USA, kan du direkt glömma den lagen.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Erick
11 mars 2013 · 4 767 Inlägg

Du måste väl ha fått en specificerad faktura där det är uppradat vad som kostar vad antar jag?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
EPG Kärnkraftstomte
11 mars 2013 · 766 Inlägg

Hamilton skrev:

MagnumR skrev:
https://lagen.nu/2004:347
2004:347 §10: "Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser"

Enligt konsumentverket gäller även "Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information".

Då du handlat från USA, kan du direkt glömma den lagen.


Mvh
Hamilton

Jo men det är ju redan betalt.
Nu handlar det ju om transportfirmans avgifter.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Henrik-N
11 mars 2013 · 450 Inlägg

de 'r nog bara att betala eller ta diskutionen med dem direkt, här på gorg finns de nog ingen som kan göra något oavsett tidigare erfarenheter, du kan nog inte referera till vad någon här säger etc.

ta diskutionen direkt med ups.

Hool
11 mars 2013 · 1 067 Inlägg

DHL och liknande tullar in grejerna och sedan får du betala dem i efterhand. 

Betala och var glad..   

Pappersarbete i samband med tull och liknande är svårt att slippa undan om det inte är småpaket eller brev.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Bmw_NK
11 mars 2013 · 152 Inlägg

Stå på dig nu Erik.
Sådana här grejer gör en riktigt irriterad...
Jag själv hade ju sätt till att ligga på och tjata på dem på UPS.
Som du själv säger /refererar till  så borde det stått konkret från början.
Håll oss uppdaterade...

Mvh Niklas Källbom

BMW 1600-2 "Bmw NKs 2002" (1970)
Hool
11 mars 2013 · 1 067 Inlägg

MagnumR skrev:

Hamilton skrev:

MagnumR skrev:
https://lagen.nu/2004:347
2004:347 §10: "Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser"

Enligt konsumentverket gäller även "Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information".

Då du handlat från USA, kan du direkt glömma den lagen.


Mvh
Hamilton

Jo men det är ju redan betalt.
Nu handlar det ju om transportfirmans avgifter.

Du får gå och läsa på tullverkets hemsida.. 

Sedan ringer du fraktbolaget och undrar vad som händer..

OT.. Om du skriver ned värdet på försändelsen så kommer du få det värdet på ev ersättning om det skiter sig (och du har fraktförsäkring, vilket inte ingår per automatik så man bör kolla upp det)

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
torpis Forummoderator
12 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Tull och moms brukar bli ungeför 30% av värdet. Om du betalt 10000kr för dina prylar så är 3000kr så mycket som det kostar i tull helt enkelt.

Tråkigt men sant. Funkar på precis samma sätt om du handlar i en butik här hemma fast då är tull och moms inbakat i prislappen du ser.

Det som är trist där emot är om man köper någonting för ringa värde exempelvis någon liten acke till modellflyget och "åker på" postens avgift på 100kr + tull + moms, då kan det helt plötsligt bli så att det tillkommer 100% snarare än de 30% som ska tillkomma.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Germax
12 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Jag skulle vilja veta exakt vad dessa 3056kr ska betala? Och vad det va du betalade 1427kr för första gången?

EPG Kärnkraftstomte
12 mars 2013 · 766 Inlägg

Grejen är det att om det nu är 3056:- jag skulle ha betalat så anser jag detta skulle ha varit klart från första början. Man kan inte komma i efterhand och kräva att jag ska betala in en massa pengar.

Om man går in i en vitvaruaffär och handlar en kaffebryggare för 600:- så är det ju det priset som står på prislappen som gäller de kan ju inte skicka mig en restfaktura i efterhand bara för att någon i butiken har råkat sätta fel pris på varan.
Eller om man t.ex säljer exempelvis en tavla och sen kollar man på antikrundan en vecka senare och ser att de värderar en målning av samma konstnär till mer än dubbelt så mycket som som man sålde sin egen målning för så får man ju liksom bita i det sura äpplet. Det är ju inte mer med det.

Jag gissar att värdet på grejerna jag har handlat ligger på mellan 5000 - 6000 översatt från US-dollar.
I Sverige så hade nog slutsumman hamnat på något liknande eftersom att lite av grejerna troligtvis hade varit billigare här (rostfria rördetaljer) och några andra grejer varit dyrare.

Senast redigerat av MagnumR (12 mars 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
12 mars 2013 · 766 Inlägg

Germax skrev:
Jag skulle vilja veta exakt vad dessa 3056kr ska betala? Och vad det va du betalade 1427kr för första gången?

Det skulle jag också vilja veta, ska ringa i morgon så får vi se.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Polara
12 mars 2013 · 430 Inlägg

skulle tro att 3056kr är totalsumman du ska betala, det du betala vid leverans är endera frakt eller tullavgift...handlar rätt mycket från usa själv och man man blir ganska förvånad hur olika kostnaderna kan bli tex vad dina delar klassas som, jag har fått 4 olika klassificeringar på bildelar och följdaktligen fått betala olika varje gång...
numer änvänder jag en svensk som bor i florida  skickar allt dit och sen till sverige...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
yakozan
12 mars 2013 · 333 Inlägg

Jag tycker det låter som om första fakturan är tull för varan samt frakten och deras avgift för att hantera ärendet. Den nya summan du fått är momsen på hela kalaset.

Kan tänka mig att de kommer som separata kostnader p.g.a. att de först och främst hanterar grejer åt firmor där momsen behandlas lite annorlunda.

men det är bara mina spekulationer.
men räknar du på ca 6500:- för delarna inkl frakt så stämmer summan ungefär med 10% tull, 25% moms och en importavgift på 500:-

importavgiften är bara tagen ur luften, men borde inte vara allt för orimlig.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
EPG Kärnkraftstomte
21 mars 2013 · 766 Inlägg

Jag har kollat med http://www.konsumenteuropa.se/ och det verkar inte som att jag kommer undan att betala dom pengarna dessvärre...

Dock så får jag inte ihop hur de har räknat, det verkar nästan som att de har lagt till moms på både varorna och frakten...
Får forska vidare i det där...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
yakozan
21 mars 2013 · 333 Inlägg

MagnumR skrev:
Jag har kollat med http://www.konsumenteuropa.se/ och det verkar inte som att jag kommer undan att betala dom pengarna dessvärre...

Dock så får jag inte ihop hur de har räknat, det verkar nästan som att de har lagt till moms på både varorna och frakten...
Får forska vidare i det där...

Det stämmer. Man betalar moms på varan, frakten och tullen.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Germax
22 mars 2013 · 12 086 Inlägg

yakozan skrev:

MagnumR skrev:
Jag har kollat med http://www.konsumenteuropa.se/ och det verkar inte som att jag kommer undan att betala dom pengarna dessvärre...

Dock så får jag inte ihop hur de har räknat, det verkar nästan som att de har lagt till moms på både varorna och frakten...
Får forska vidare i det där...

Det stämmer. Man betalar moms på varan, frakten och tullen.

I en sann sossesverigeanda..

EPG Kärnkraftstomte
23 mars 2013 · 766 Inlägg

Tack för den!

Ungefär som att jag åker till USA och köper en glass som jag äter upp där, sen åker jag hem igen och några dagar senare dimper det ner ett brev som säger att jag måste betala moms på glassen.
Nästa gång låter jag avsändaren betala frakten istället.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
torpis Forummoderator
23 mars 2013 · 10 572 Inlägg

MagnumR skrev:
Tack för den!

Ungefär som att jag åker till USA och köper en glass som jag äter upp där, sen åker jag hem igen och några dagar senare dimper det ner ett brev som säger att jag måste betala moms på glassen.
Nästa gång låter jag avsändaren betala frakten istället.

För ni samma diskussion på Maxi när ni handlar och försöker slippa tull och moms på hela eller delar av varan?

Det är inte konstigt, men det kan upplevas så om man inte vet hur det fungerar innan man handlar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang