AKUT!!! Höja coilovers volvo 855

franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

Har monterat coilovers på bilen, men dom är i lägsta läget o de är bes på torsdag!
har ngn tyskmodell köpt på collexstyling, innehållande fjäderben/stötdämpare, stor fjäder bricka liten fjäder med mera, jag skruvar upp dom skruvarna som man ska när man ska höja bilen, den blir några cm högre, MEN den lilla nedre fjädern kläms ihop så den kan inte fjädra, kan tänka mig att detta inte är att föreslå på en besiktning? kan man ta av den lilla fjädern o dra upp skruvarna till den stora o besikta så? eller släpper dom den igenom även om den är grymt låg med tanke på att allt sitter fast o den fjädrar smile

tacksam för väldigt snabba svar mvh franssonjr

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
jimmzzan
12 mars 2013 · 1 168 Inlägg

Är det hjälpfjädern du har problem med?

Den röda fjädern där nere.
http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/vagh … ilink.html

franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

jimmzzan skrev:
Är det hjälpfjädern du har problem med?

Den röda fjädern där nere.
http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/vagh … ilink.html

aa precis, den kläms ihop när ja skruvar upp skruvarna så den inte kan fjädra hmm kan man ta bort denna o sätta skruvarna under den övre fjädern? har ju trots allt gängor dit?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
jimmzzan
12 mars 2013 · 1 168 Inlägg

Aa, den kan du ta bort.
Dock är jag osäker på om det kommer lösa ditt problem.

Senast redigerat av jimmzzan (12 mars 2013)

YeahBitch
12 mars 2013 · 730 Inlägg

Hjälpfjädern är väl bara till för att hålla fast den riktiga fjädern?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

Men liksom som den står nu så är det fjädrings väg på båda fjädrarna, men bilen är jättelåg och nästan lika stötig som kapade fjädrar, kan jag besikta den så? Eller ska jag höja den några cm o ha hjälpfjädern ihopklämd på bes? Eller ska jag ta bort hjälpfjädern och prova? Borde den inte bli både högre och mjukare om jag tar bort den? Och hur ser bes på detta med fjädrar o coilovers o allt sånt?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Xhion
12 mars 2013 · 84 Inlägg

YeahBitch skrev:
Hjälpfjädern är väl bara till för att hålla fast den riktiga fjädern?

precis, de är bara skruva upp coilisen mera, även fast "hjälpfjädern" kläms ihop, den sitter enbart där för att den stora fjädern ej ska hoppa eller hur man nu ska förklara det smile

franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

Xhion skrev:

YeahBitch skrev:
Hjälpfjädern är väl bara till för att hålla fast den riktiga fjädern?

precis, de är bara skruva upp coilisen mera, även fast "hjälpfjädern" kläms ihop, den sitter enbart där för att den stora fjädern ej ska hoppa eller hur man nu ska förklara det smile

Så Bilprovningen skulle inte säga något om hjälpfjädern inte har någon fjädringsväg?
Men hur anser dom om stötigheten då? För den är stötig nu o lär väl bli mer om den kläms ihop?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
YeahBitch
12 mars 2013 · 730 Inlägg

Hjälpfjädern är inte till för att fjädra. Den ska vara ihopklämd när bilen står på hjulen.
Men det är väl en mutter för hjälpfjädern och en mutter för den riktiga fjädern.
lr så snurrar man hela fjäderbenet.
Beror på vilka coils du har på kärran. Kan du länka de du har? Satte du dit dem själv?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Clintan66
12 mars 2013 · 2 011 Inlägg

Som övriga skriver ang hjälp fjädern stämmer att den ska vara ihop när bilen står på hjulen.
Ang stötighet, så är det inget som besiktningen bryr sig om.

Förstår inte riktigt vad problemet är för dig. Vill du höja den mer, så är det bara att spänna justeringsringarna, så lyfter du bilen.

Det enda som besiktningen kan gnälla om är när den är för låg. De kan inte bromstesta den om du inte kommer ner i bromsgropen.
Själv besiktigar jag bromsarna på gatan för jag kommer knappt in i hallen.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

YeahBitch skrev:
Hjälpfjädern är inte till för att fjädra. Den ska vara ihopklämd när bilen står på hjulen.
Men det är väl en mutter för hjälpfjädern och en mutter för den riktiga fjädern.
lr så snurrar man hela fjäderbenet.
Beror på vilka coils du har på kärran. Kan du länka de du har? Satte du dit dem själv?

Sitter på mobilen tyvärr så hmm men det är några från collexstyling, sänker 30-80 fram 30-60 bak, kosta typ 3790 elr nått sånt, o de är ingen mutter till den stora fjädern utan det är två under den lilla, en för höj o sänk o en låsmutter, de enda som sitter mellan fjädrarna är en ca 3mm tjock aluplatta

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

Clintan66 skrev:
Som övriga skriver ang hjälp fjädern stämmer att den ska vara ihop när bilen står på hjulen.
Ang stötighet, så är det inget som besiktningen bryr sig om.

Förstår inte riktigt vad problemet är för dig. Vill du höja den mer, så är det bara att spänna justeringsringarna, så lyfter du bilen.

Det enda som besiktningen kan gnälla om är när den är för låg. De kan inte bromstesta den om du inte kommer ner i bromsgropen.
Själv besiktigar jag bromsarna på gatan för jag kommer knappt in i hallen.

Okej men då är det ingen fara som det är alltså? Förutom att den är lite för låg då men då är det bara ut o skruva åt då smile
Tack så hemskt mycket för svar! smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
YeahBitch
12 mars 2013 · 730 Inlägg

De ska bara vara att skruva upp de två "brickorna" för att höja den.. Sen att de blir stötigt är för att det är coils plus att för de priset så brukar det oftast vara stenhårt bara.. Ser ju ut som TA teknix lr va don nu heter.. Satte de på en bmw och man kunde ju lix gärna ha haft ett järnrör ist för fjäderben ungefär..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
pontiacen
12 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Är det riktiga grinollar så kan de klaga på att den är för hård oxå, jag fick byta till original fjäderben på golfen fastän coilsen är tüv-godkända.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
YeahBitch
12 mars 2013 · 730 Inlägg

Spelar "Tüv" någon roll här i Sverige då? De är väl Tyska besiktningen lr något?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
pontiacen
12 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Ska duga i EU som jag har fattat det.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

YeahBitch skrev:
De ska bara vara att skruva upp de två "brickorna" för att höja den.. Sen att de blir stötigt är för att det är coils plus att för de priset så brukar det oftast vara stenhårt bara.. Ser ju ut som TA teknix lr va don nu heter.. Satte de på en bmw och man kunde ju lix gärna ha haft ett järnrör ist för fjäderben ungefär..

Javisst så heter dom wink

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
12 mars 2013 · 214 Inlägg

pontiacen skrev:
Är det riktiga grinollar så kan de klaga på att den är för hård oxå, jag fick byta till original fjäderben på golfen fastän coilsen är tüv-godkända.

Karlstads bilprovning är grinollar, men nåra kompisar har bessat med bland annat kapade fjädrar o korta fjädernbenen o de har gått igenom stötigt iofs så de går nog bra smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
YeahBitch
12 mars 2013 · 730 Inlägg

Så vet du varför dom är hårda och studsiga smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Xhion
12 mars 2013 · 84 Inlägg

franssonJr skrev:

Xhion skrev:

YeahBitch skrev:
Hjälpfjädern är väl bara till för att hålla fast den riktiga fjädern?

precis, de är bara skruva upp coilisen mera, även fast "hjälpfjädern" kläms ihop, den sitter enbart där för att den stora fjädern ej ska hoppa eller hur man nu ska förklara det smile

Så Bilprovningen skulle inte säga något om hjälpfjädern inte har någon fjädringsväg?
Men hur anser dom om stötigheten då? För den är stötig nu o lär väl bli mer om den kläms ihop?

angående att bilen är stötig kan dom inte säga så mycket om, Jag besiktar alltid min evo me coilisar på, dom har klagat på att den är hård men det kan dom inte sätta någon tvåa på. Så egentligen kan du åka in även fast din bil är tok låg, så länge fjädrarna sitter fast som dom ska och inte kan hoppa ur sin position. Så fick jag det förklarat när jag pratade med dom. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang